Gjest omsorgsforelder Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på en ting, kan min eks kreve konferansetime alene med lærer og barn, og uten meg som er omsorgsforelder? Dette gjelder en helt vanlig halvårig konfransetime. Jeg synes at vi begge to skal være tilstede samtidig så sant det passer for begge.
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Jeg synes også at begge to bør være med på konferansetimen, men jeg mener at dersom et slikt samarbeid ikke lar seg gjøre, så har begge foreldre krav på en konferansetime hver.
Gjest Gjesten Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Tviler på at dei har krav på det gitt, læraren har betalt for eit visst antal konferansetimar i året, og det er ikkje dobbelt opp for skilde foreldre. Men ein kan jo be om det, og håpe på eit ja.
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Hva med å bytte på å gå på foreldrekonferansene; En tar høstkonferansen, den andre tar vårkonferansen? Referat kan jo sendes til begge foreldrene.
liv Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 I barnehagen så gir vi de forelderne som ønsker det, hver sin foreldresamtale i allefall.
Far til 2 Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på en ting, kan min eks kreve konferansetime alene med lærer og barn, og uten meg som er omsorgsforelder? Dette gjelder en helt vanlig halvårig konfransetime. Jeg synes at vi begge to skal være tilstede samtidig så sant det passer for begge. ← Det tror jeg kan kreves ja. Selv ble jeg som samværsforelder nektet av bostedsforelder å delta i foreldresamtaler i mange år. Men jeg tror ikke samværsforelder har krav på foreldresamtale MED BARNET. Derimot kan det være snakk om en "oppdatering", f.eks. tlf samtale (eller møte uten barn om læreren aksepterer det) for å informere om status til barnet i skolesammenheng. Men ikke egen "foreldresamtale med barn".
Mini_me Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Tror ikke en får to konferanser, men en kan muligens dele på tiden... I tillegg er de fleste lærere tilgjengelig på dagtid, slik at en kan avtale møte da.
Gjest LoisLane Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 På vår skole har vi sagt at hvis ikke foreldrene klarer å samarbeide om barnet sitt og møte opp sammen, må de dele på tiden. Man kan komme opp i situasjoner der vi må jobbe mange timer ekstra fordi foreldre helst vil slippe å forholde seg til eks'en.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2006 #9 Skrevet 23. mars 2006 I barnehagen så gir vi de forelderne som ønsker det, hver sin foreldresamtale i allefall. ← Men barnehagepersonell jobber ikke overtid for å få til foreldresamtaler, man legger det enten innenfor arbeidstiden eller man legger det i den ubundne tiden. Dersom man ikke har foreldreansvaret alene kan man ikke kreve å gå på konferansetimer alene.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2006 #10 Skrevet 23. mars 2006 Det tror jeg kan kreves ja. Selv ble jeg som samværsforelder nektet av bostedsforelder å delta i foreldresamtaler i mange år. Ja, stakkars det ble du vel. *omsorgsfull*
Gjest En mor Skrevet 23. mars 2006 #11 Skrevet 23. mars 2006 Ja, stakkars det ble du vel. *omsorgsfull* ← Hvor stupid går det an for et tilsynelatende oppegående menneske( og attpåtil mor) å bli Skremmende å tenke på at du er ansatt i barnehagesektoren med de holdningene du innehar. Skam deg
Far til 2 Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Det er så moro når folk engasjerer seg ← Det er godt du mener det. Men hva med de tilfellene der en av foreldrene blir nektet å engasjere seg i barnet ? Jeg ser ikke det som en fordel for barnet, men viser at noen SIER at far bør engasjere seg, men gjør sitt beste for å holde han utenfor. For meg er det dobbeltmoral som er en ulempe for ethvert barn som blir utsatt for det.
Gjest omsorgsforelder Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 Jeg synes det er enhver forelders rett å plikt å være med på konferansetimer og foreldremøter - i mitt tillfelle BØR dette forgå med begge foreldre sammen med barnet - uten at jeg vil gå mere inn på hvorfor. Jeg var bare ute etter å vite om samværsforelders rett til egen samtale med lærer og barn. Skal spørre familiverkontoret senere i dag, regner med de kan gi meg et klart svar.
Gjest Enestående mor Skrevet 23. mars 2006 #15 Skrevet 23. mars 2006 Jeg var bare ute etter å vite om samværsforelders rett til egen samtale med lærer og barn. Skal spørre familiverkontoret senere i dag, regner med de kan gi meg et klart svar. ← Skolen som barnet/ barna kan vel også svare på hvordan de løser sånne problemer på sin skole. Vil tro at det er forskjellig praksis på de forskjellige skolene.
Far til 2 Skrevet 23. mars 2006 #16 Skrevet 23. mars 2006 Jeg synes det er enhver forelders rett å plikt å være med på konferansetimer og foreldremøter - i mitt tillfelle BØR dette forgå med begge foreldre sammen med barnet - uten at jeg vil gå mere inn på hvorfor. Jeg var bare ute etter å vite om samværsforelders rett til egen samtale med lærer og barn. Skal spørre familiverkontoret senere i dag, regner med de kan gi meg et klart svar. ← Jeg antar at du også kan ringe kommunen og spørre der om det er vanskelig å få tak i lærer eller rektor. Skole/undervisningsavdelingen i kommunen sitter med en del erfaring rundt dette området og kan sansynligvis fortelle hva som er praksis i den kommunen der dere bor. Forøvrig er jeg enig i at det bør være enhver forelders plikt å stille opp, ikke minst for barnets del som er glad for å ha begge foreldrene tilstede. Akkurat dette siste er nok litt spesielt for barn som har foreldre som ikke bor sammen, men som gjerne vil gi inntrykk ovenfor andre at de har nær kontakt med begge foreldrene. Dessuten er det vanskeligere å følge opp foreldresamtaler uten barnas egen tilstedeværelse på disse møtene. Det er vanskelig å få frem den samme informasjonen på 2 møter, noe som kan skape ytterligere konflikt mellom foreldrene senere fordi de sitter med forskjellig informasjon.
liv Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Men barnehagepersonell jobber ikke overtid for å få til foreldresamtaler, man legger det enten innenfor arbeidstiden eller man legger det i den ubundne tiden. ← Feil, blir avspasering det. En har nemlig ikke mulighet til å ta av den ubunde tiden og i arbeidstiden er det veldig få foreldre som har mulighet til å komme.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #18 Skrevet 24. mars 2006 Feil, blir avspasering det. En har nemlig ikke mulighet til å ta av den ubunde tiden og i arbeidstiden er det veldig få foreldre som har mulighet til å komme. ← ikke mulig?? det har vært gjort sånn i alle barnehager jeg har jobbet i, og sånn gjorde jeg det selv da jeg var avdelingsleder. dessuten har man da arbeidstid fra halvåtte, og til fem, man har ikke samtaler utenom åpningstiden.
liv Skrevet 26. mars 2006 #19 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Det står vist i hovedavtalen for førskolelærere at den ubunnede tiden ikke skal brukes til foreldresamarbeid. Og jo hos oss så har vi ofte samtaler etter egen arbeidstid.(gjerne etter 17 og om foreldrene ønsker det og jeg har mulighet) Endret 26. mars 2006 av liv
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #20 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Det tror jeg kan kreves ja. Selv ble jeg som samværsforelder nektet av bostedsforelder å delta i foreldresamtaler i mange år. Men jeg tror ikke samværsforelder har krav på foreldresamtale MED BARNET. Derimot kan det være snakk om en "oppdatering", f.eks. tlf samtale (eller møte uten barn om læreren aksepterer det) for å informere om status til barnet i skolesammenheng. Men ikke egen "foreldresamtale med barn". ← Hvordan kunne hun nekte deg det? Sperret hun veien for deg inn i barnehagen/skolen? Endret 26. mars 2006 av Violetta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå