Gå til innhold

Dilemma, trenger råd jeg!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Huff hvor skal jeg begynne? Er alene med to jenter, faren til eldste er flink far som stiller opp til samvære, og vil helst ha alt på sine premisser.

Yngste mista pappaen sin for en stund siden.

Jeg er i jobb, mottar lønn, redusert overgangsstønad, bidrag og barnetrygd. Dette utgjør 13 900kr pr mnd. Av faste utgifter er SFO 1000 kr, barnehage 2500 kr,husleie og lån 6000kr og resten går til småregninger som klær,mobil, strøm, mat osv.

far til eldste har fått lønnsforhøyelse, han plikter nå til å betale 5500kr i mnd i bidrag, noe han er skikkelig sur for. Ettersom jeg har ytelser fra trygdekontoret så har jeg ikke mulighet å ordne en avtale mellom far og meg, så vi unngår at han betaler så mye som går til staten, (jeg vil jo ikke motta mer enn en viss sum) Far til eldste er skikkelig sinna, dette går utover meg, det er ikke riktig at han skal betale så mye og det er jeg jo enig i ,men slik er regelen på trygdekontoret.

I dag ringte han meg og ytret ønske om at vi går til 50/50 % samvære (på papiret, han hadde ikke muligheten til å ha henne så mye sier han) så kan han betale meg 3000 kr pr mnd som jeg kan få i bidrag rett i lomma. Jeg har jo aldri garantier for at jeg vil få de pengene? Hvis jeg går med på dette, vil jeg da miste overgangsstønaden,barnetrygd for den 3 (for et barn mer enn det man har), mister bidrag som er på 1700 kr. Dette vil jo gå i minus for meg og det er jo heller ikke lov. Da jeg påpekte at han kan få 50/50 av omsorgen og da heller ha dattern så mye, da fikk jeg til svar at : nei da hadde vi ikke mer å snakke om ,da var jeg ikke samarbeidsvillig! :evil: Jeg vil så gjerne det beste for far og datter, men må jo også da i betraktning at jeg selv må overleve med mine utgifter, sliter nok som det er for at endene skal møtes når alle utgifter er betalt og barna koster med aktiviteter. Far er ikke villig til å betale mer, han mener at de 3000 kr skal være mer enn nok og da betaler han jo alt for dattern når hun bor hos meg (SFO,mat,klær,aktiviter m mer) Ja,de gjør jo det,men poenget er jo at da har jeg mistet endel fra før og vil jo stå med mindre i lommeboka.

Ikke vet jeg hvor dette skal ende, han skal møte med trygdekontoret og da skulle han si at han har henne mer enn bare vanlig samvær, det har han faktisk ikke. ,men han får ha samværet når han vil !

Er jeg for snill? For slem? Burde jeg gjøre dette? Far sitter jo med en kjempe inntekt og bor billig og er gjeldsfri.. Jeg sitter da alene med to barn, gjeld,full jobb og alle utgifter

Råd og tips mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg påpekte at han kan få 50/50 av omsorgen og da heller ha dattern så mye, da fikk jeg til svar at : nei da hadde vi ikke mer å snakke om ,da var jeg ikke samarbeidsvillig!

Nei, men da HAR dere ikke mer å snakke om. Det han her ønsker er faktisk svindel, som kun har tjener på (etter hva jeg klarer å se med mine trøtte øyne). Ved at du mister penger du har krav på vil dette igjen får noe å si for dine barn, og det uten en gevinst i mer samvær med far.

Nei, stå på ditt du! Jeg synes også du skal ta en prat med trygdekontoret og gjøre dem obs på at far ønsker denne ordningen (gjerne også hvorfor). Gjør dem oppmerksom på at han ikke har mer samvær enn det han har hatt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Stå på ditt du. Når far tjener så mye og sitter omtrent gjeldfri da bør han bare betale den prisen som er fastsatt. Ikke ha dårlig samvittighet, du har sannelig mye å stri med bare for å få endene til å møtes. Jeg synes du bare skal si nei til det forslaget han kom med. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

jeg sitter i nesten samme situasjon som deg og for å få fred så betaler jeg nå barnefaren halvparten av barnetrygden......... vet ikke om du evt kan vurdere det jeg. (Jeg gjør det for barnas skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ditt!! det er mye dyrere for faren å ha ungen mer, enn å betale 5500 i barnebidrag! Så det tilbudet om at han skulle gi deg 3000 mot 50/50 omsorg er bare sprøyt. Ikke finn deg i det!

Ved 50/50-omsorg så plikter BEGGE til å dele ALLE utgifter med barnet! Tviler på at han vil være med på det etter som jeg har skjønt det riktig.

Det som er viktigst er å tenke på barnet, og du vet at du får det mye bedre når økonomien er bedre... og du vet hvor du har faren...

Når du har det godt, så har ungen det bra også

:) Jeg vil anbefale deg å stå på ditt. Om han går til trygdekontoret og sier han har ungene mye, så blir det ord mot ord. Ingen kan bevise det. Aner ikke hvordan trygdekontoret ordner dette, men jeg tror dere må dokumentere samværet fra en utenfor familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ved nu ikke rigtig hvad jeg skal sige men jeg er kvinde og er den som skal ryste ud med penge til barne faren har 3 børn og må ud med godt 7000 kr jeg føler totalt ribbet, jeg har stiftet ny famile og er selv gravid igen, men når jeg må ud med så mange penge så sidder jeg faktisk dårligt økonomisk i det end han gør plus han har faktisk bedre løn end mig og han fik tilogmed huset så jeg føler faktisk med de mænd som bliver ribbet ind til skindet. jeg er ening i at man skal betale til sine børn det er kun ret og rimligt, men fordi man måske får højre løn pludselig trænger børnene så pludselig mere penge eller er det forsørgeren som bliver grådig ???? ja i kan vel tænke jer til hva jeg synes om den sagen.

og med over 13000 kr om månede burde du kunne klare dig fint, der er familier som har minder end det at leve for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære gjest :)

Jeg synes kanskje at du er for snill i denne saken, du gir far samvær når han selv ønsker det og setter ikke så strenge krav rundt dette, far burde være glad for dette (jeg mener at alle barn skulle hatt like mye kontakt med barna sine) Går det ann med en annen løsning som 60/40? Synes ikke du skal gi slipp på dine rettigheter/stønad. Hvordan er økonomien til far kontra deg? Utgiftene hans?

Husk at du skal leve du også !

Til kommentar fra Ann Torup :

Forstår jeg deg riktig når du skriver at du sitter selv i en situasjon der du sliter økonomisk osv,men mener at denne gjesten burde klare seg fint med inntekt på 13 000kr?

Utfra nevnte utgifter gjesten skriver er det 13900 kr i inntenkter, og ved å regne ut nevnte utgifter så er det 9500 kr pr mnd, da er enda ikke strøm, mat,klær mobil osv betalt og man skal leve. Vil kalle det på grensen til fattigdom! Du vet vel selv hvordan det må føles utfra din nevnte situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Sissi

Det er ikke DU som har laget bidragsreglene - ergo har far ingenting med å bli sint på deg fordi han må betale mer.

Han KAN IKKE (vil ikke?) ha barnet halvparten av tiden - samtidig som han heller ikke vil betale det han iflg loven plikter.

Han vil gå til trygdekontoret å si at han har ungen mer enn det som er sant. Han vil også gjøre deg til trygdesvindler for at HAN skal spare 2000 kr pr mnd.

Det sjokkerer meg når jeg leser om fedre som dette, og når du som mor lurer på om han har rett!! Poenget mitt er ikke at han skal "tynes" økonomisk ei heller at far ikke har rettigheter, men det får da være grenser for barnslig oppførsel.

Jeg hadde ikke engang vurdert å gå inn på hans greie. Si det til han at det ikke er du som har laget bidragsreglene og at du ikke er interessert i å drive trygdesvindel, fordi du faktisk trenger den inntekten du har i dag. Som ikke er mye for tre stk. å klare seg på! Snakk med trygdekontoret selv, om han gjør alvor av den trusselen.

Ikke la han legge alle premissene - du har oså rettigheter - for ikke å snakke om barnet!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Stå på ditt! Min mor var i akkurat samme situasjon med faren min. De hadde inngått en avtale om at pappa skulle betale mamma så og så mye i barnebidrag(mindre enn det han egentlig skulle betale) mens at pappa ikke skulle føre dette opp på selvangivelsen slik at mamma skulle slippe skatten..

Desverre fant pappa ut at han skulle føre dette opp likevel. Mamma holdt på å gå personlig konkurs pga. det der. (Hun tjente ikke så bra og var nyskilt fra pappa)

Hun tok hevn. Hun snakket med trygdekontoret og fikk ordnet opp i alt. Det endte opp med at pappa måtte betale mamma 10% av lønnen sin. SELVFØLGELIG ble han sinna.. Men du dæven han er fare min. Han hadde godt av det.

Hvis det blir noe tull med barnebidraget ditt, kan du true med å gå til sak mot han. Da kan han risikere å måtte tilbakebetale deg en hel masse penger. Du sitter med ballen i dine hender. Han må bøye seg for dine ønsker uten å bli sur, for det er du som bestemmer om han skal betale deg det du vil, eller om han skal betale det fylkesmannen kommer til å kreve at han betaler deg.

Vær smart. Ring trygdekontoret og snakk med dem. Det er jobben dems! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforstod hvad jeg mente, ja jeg har være med rumpætten helt nede i vandet, men er i dag det man vel kan kald velhavend p.g.a samboer og det er jo ikke ham som skal punge ud med penge fordi jeg har børn d.v.s staten ser sådanne på det at fordi han har høj indtægt så kan jeg bruge min til at betale og dette er unfair efter min mening.

hvis den som betaler bidrag pludselig får højre indtægt så mener jeg stadig at så trænger barnet/børnen ikke pludselig mere, dette er kun grådige mennesker både kvinder og mænd som skal ramme modparten her er der ingen som kan komme og fortælle mig at de mennekser tænker kun på barnets ve og vel...

jeg har bestemt ikke noget imod at betale børnebidrag, men jeg vil så sandelig også gerne leve selv, og ha mulighed for at starte min liv om igen med huskøb, børn og bil mm men det er jo næste umuligt for den parten som ikke beholder børnen...

kan godt være at mange enlige mødre/fædre nu får høje hår over det jeg skriver men har I nogen siden tænkt hvis dette var omvendt hva så ? og ville i selv ha råd til at ryste ud med alle de penge i barne bidrag hvor meget havede i så at leve for ? ville i være avhængig av samboers indtægt ?

man skal ikke slippe sine rettighedder det er jeg enig..

og jeg ved at det ikke er os som laver loven men den er langt fra retfærdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
jeg har bestemt ikke noget imod at betale børnebidrag, men jeg vil så sandelig også gerne leve selv, og ha mulighed for at starte min liv om igen med huskøb, børn og bil mm men det er jo næste umuligt for den parten som ikke beholder børnen...

Men FØRST skal du nå sørge for de barna du allerede har satt til verden. Og det ansvaret skal ikke bare ligge på den som bor med barna. At den andre parten gjerne vil starte et nytt liv med ny familie nye barn er uinteressant.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Gæste

selvfølgelig skal man ta vare på de barn man har fået, men det er grådigheden fra modparten som jeg er imod....

staten burde fastsætte et beløb pr barn, som der er gjort i f.eks Island.

for at ta et helt vilt eks rykke's unger trænger jo ikke mere end mine børn, men ifølge loven skal han nok av med en del mere end jeg betaler.

det er det som jeg synes er så uretfærdigt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Diskusjonen her går vel egentlig ikke på om man skal betale bidrag eller ikke, men på om starteren av tråden skal gå med på trygdesvindel for å blidgjøre barnefaren... DET er en helt annen diskusjon. Jeg syn sikke du skal gå med på farens forslag - hvis sannheten kommer frem er det du som får svi, og trygdesvindel er noe som blir slått hardt ned på. I tillegg til at du vil måtte betale tilbake det som er utbetalt feil riskerer du fengselsstraff - og det er jo ikke noen grei situasjon å komme i når du er "enestående" forsørger - eller?

Jeg syns du skal tenke deg veldig nøye om før du går inn på en slik avtale som du skisserte - og ta gjerne kontakt med trygdeetaten, eller sjekk nettsidene deres så du kan finne ut hvor du står!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...