Gå til innhold

Tarot

Frøken Pus

Anbefalte innlegg

Hvis man er kristen, er det da feil å spå i tarot kort? Kaller man på de feile åndene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest King James
Hvis man er kristen, er det da feil å spå i tarot kort? Kaller man på de feile åndene??

kaller du gode ånder. Så kommer de gode åndene uansett.

Kaller du de onde åndene så kommer de.

så jeg vil si at det ikke er feil og spå i Tarot kort. selvom du er kristen

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Er du kristen, så tror du vel ikke på ånder, eller hva?

Men så tror du vel ikke på tarot heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kaller du på feil ånd uansett hva du enn er.

Ingen trenger bruke annet enn sine egne tanker for å kalle på den rette Ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Kristne tror på ånder....De tror på Gud som er en Ånd.

De tror på Engler som er ånder...Mange kristne tror på spøkelser som er ånder...Mange tror på demoner og Djevelen som er ånder...

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

And then Harry Potter and all his little friends went straight to hell for practising witchcraft.

-Ned Flanders-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett på tarot på samme måte som jeg ser på astrologi. Det er ikke noen måte å tolke fremtid eller sjebne på, men et hjelpemiddel til å få innsikt i seg selv. Jeg har drevet itt med tarot, men mest som et hjelpemiddel for å samle tankene. Ser ikke noe galt i det. Nå kalte ikke jeg på noen ånder da... Jeg har kanskje lært ting på en litt annen måte.

Om det er rett eller galt å kalle på ånder uansett, vet jeg egentlig ikke. Jeg har ikke noe fasitsvar, og vil ikke late som jeg har det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på tarot på samme måte som jeg ser på astrologi. Det er ikke noen måte å tolke fremtid eller sjebne på, men et hjelpemiddel til å få innsikt i seg selv. Jeg har drevet itt med tarot, men mest som et hjelpemiddel for å samle tankene. Ser ikke noe galt i det. Nå kalte ikke jeg på noen ånder da... Jeg har kanskje lært ting på en litt annen måte.

Om det er rett eller galt å kalle på ånder uansett, vet jeg egentlig ikke. Jeg har ikke noe fasitsvar, og vil ikke late som jeg har det heller.

På hvilken måte kan bildekort hjelpe deg til å få innsikt i deg selv?

Alle bruker vel de samme kortene med de samme bildene?

Jeg tror jeg heller ville sett i et familiealbum.

Å kalle på andre ånder enn Den Hellige Ånd er ikke å spøke med. Dette er virkelighet, ifølge mange mennesker jeg har hørt fortelle dette selv, og jeg har også lest om mange som har fått skrekken av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet
And then Harry Potter and all his little friends went straight to hell for practising witchcraft.

-Ned Flanders-

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd å legge litt tarot (av ren nysgjerrighet) og jeg er enig med hecuba, kortene hjelper en til å fokusere og man kan få litt nye innfallsvinkler til forskjellige problemstillinger når man prøver å tolke et legg.

Jeg tror ikke man kommer i kontakt med ånder av noe som helst slag. Derimot tror jeg man ved å fokusere på kortene får litt fart på egne bevisste og ubevisste tankeprosesser slik at man på den måten finner "svar" eller får en økt innsikt.

Kortene er i grove trekk de samme, dvs. stokken er bygd opp på samme måte - men tarotkort finnes i svært mange utførelser og med litt forskjellig symbolikk alt etter hvilken kortstokk man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortene hjelper deg å følge intuisjon..

Jeg spår i tarot, men jeg kaller ikke på ånder.

Det er ikke ånder, men min egen intuisjon so forteller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også en tarotkort. Min mor har vokst opp i et svært religiøst hjem og blir veldig engstelig bare noen snakker om tarot. Jeg har ikke tatt noe kurs i tarot, har ikke tatt det så alvorlig.

Jeg har et noe overfladisk forhold til tarot, i ching, astrologi. Jeg ønsker å skaffe meg runesteiner. For meg blir det uskyldig underholdning. Samtidig så vedkjenner jeg meg at noen kan bruke disse virkemiddlene. Og at man faktisk kan ha nytte av det om man tar det seriøst.

Jeg er litt nysgjerrig på hva KR-øst mener om healing og klarsynte?

Når jeg spør akkurat KR er det fordi han er den som sterkest har forsvart kristendommen her. Det kunne være interessant å vite hva som var den offisielle holdningen til dette? Min mor er ganske moderat når det gjelder å akseptere healing og klarsynte.

Når det gjelder å tilkalle ånder er det noe jeg har alt for stor respekt for til at jeg ville forsøke. Jeg aksepterer uten videre at det finnes både gode og onde krefter i universet.

Men jeg kjenner til det å åpne seg for healende energier og la seg bruke som en kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må si jeg synes det er utrolig spennende at det har begynt å røre seg inne på religion og livssyn. Og ikke minst at det har begynt å bevege seg litt også på livssynssiden. At ikke alt dreier seg om kristendom, selv om det er spennende nok i og for seg. Variasjon er aldri å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarotkort skal inneholde de samme kortene. Og disse kortene syboliserer det samme. Kortene kan slåes opp. En av de vanligste "raske" spåingene er å legge ut tre kort: ett for fortiden, ett for nåtiden og ett for fremtiden. Kotrene hinter da til situasjonen du har fordel/ulempe av fra fortiden og nåtiden og hvordan dette må sees i forhold til en eventuell fremtid. Med andre ord kartlegger man sterkheter og svakheter for å bli et bedre menneske. Jeg ser ikke at dette er i konflikt med religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha brukt Tarot kort siden jeg er kristen, så i den katolske kirkes katekisme og der står det at det er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt? Er ikke vondt ment, jeg er bare nysgjerrig, for jeg skjønner ikke hvorfor 78 pappbiter med bilde på skal være så farlige å se på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_KR-øst_*
Jeg er litt nysgjerrig på hva KR-øst mener om healing og klarsynte?

Når jeg spør akkurat KR er det fordi han er den som sterkest har forsvart kristendommen her. Det kunne være interessant å vite hva som var den offisielle holdningen til dette? Min mor er ganske moderat når det gjelder å akseptere healing og klarsynte.

Når det gjelder å tilkalle ånder er det noe jeg har alt for stor respekt for til at jeg ville forsøke. Jeg aksepterer uten videre at det finnes både gode og onde krefter i universet.

Men jeg kjenner til det å åpne seg for healende energier og la seg bruke som en kanal.

Jeg mener at en bør holde seg borte fra alt som har med åndsmakter å gjøre, utenom de som er fra Gud.

Mange kaller disse for energier, men da er det tydeligvis snakk om intelligente energier. Så hva blir da forskjellen på åndsmakter og intelligente energier?

Mange er de som i ungdommelig nysgjerrighet og mot har lekt med overnaturlige krefter, og har bitre erfaringer fra dette.

Jeg har selv blitt angrepet av en slik åndsmakt. Dette skjedde fordi jeg litt tidligere hadde omvendt meg til Jesus.

Dette skjedde ved at rommet jeg var i plutselig føltes iskaldt, og en dyp redsel kom over meg, og jeg følte en kvelningsfornemmelse.

Men dette forsvant som dugg for solen da jeg uttalte navnet Jesus.

Du kan selvfølgelig bruke kort og f.eks legge en kabal og ha en trivelig stund med det, men når en tillegger kortene noe mer enn det, da er det det samme som å be åndsmakter om hjelp gjennom kortene. Det samme gjelder de som bruker krystall. Når en tror at slike døde ting blir levende, da må det åndsmakter til.

Eneste erfaring jeg har med healing, er at noen som har benyttet seg av dette, sier de er blitt bra for en tid, for etterhvert å falle tilbake til utgangspunktet.

Noen har endog gjentatt dette flere ganger.

Klarsynthet har jeg ingen peiling på, og derfor har jeg ikke gjort meg opp noen mening om det. Har hørt en del historier om dette, men har aldri snakket med noen som har benyttet dette.

Håper dette er svar på det du lurte på. Dette er altså min mening om tarot, krystall og alle slike hjelpemidler som ikke har med Gud å gjøre.

Jeg logger meg på som gjest foreløpig, for min PC er istykker så jeg bruker en annen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt? Er ikke vondt ment, jeg er bare nysgjerrig, for jeg skjønner ikke hvorfor 78 pappbiter med bilde på skal være så farlige å se på

Spådomskunster og magi

2115. (305) Gud kan åpenbare fremtiden for sine profeter eller andre hellige. Men den rette kristne holdning består i tillitsfullt å overgi i forsynets hender alt hva fremtiden angår og la fare all grumset nysgjerrighet i slike ting. Likegladhet derimot kan være det samme som ansvarsløshet.

2116. Spådomskunst i alle former er forkastelig: å søke Satans eller demoners hjelp, dødemaning og andre påfunn som formenes å "avsløre" fremtiden.317 Å rådspørre horoskoper, astrologi, spåing i hender, tolke varsel og tegn, synskhet og bruk av medier, alt dette dekker over en vilje til å være herre over tiden, historien og til syvende og sist over mennesker, på samme tid som et ønske om å innynde seg hos mørkemaktene. Slikt står i motsetning til den ære og kjærlige ærefrykt vi skylder Gud alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Bortsett fra det der med Gud og mørkemakter (som jeg personlig ikke har noen tro på, men som naturlig nok bør være med i en katekisme) så var forsåvidt innholdet i den biten av katekismen fornuftig. Fremtiden har det med å gjøre som den vil, så man kan like gjerne la være å prøve å forutse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Tarotkort skal inneholde de samme kortene. Og disse kortene syboliserer det samme. Kortene kan slåes opp. En av de vanligste "raske" spåingene er å legge ut tre kort: ett for fortiden, ett for nåtiden og ett for fremtiden. Kotrene hinter da til situasjonen du har fordel/ulempe av fra fortiden og nåtiden og hvordan dette må sees i forhold til en eventuell fremtid. Med andre ord kartlegger man sterkheter og svakheter for å bli et bedre menneske. Jeg ser ikke at dette er i konflikt med religion.

Hvis jeg trodde på dette så ville jeg lagt kortene flere ganger for å se om det stemte hver gang. Og hvis ikke , ville jeg tatt det for bare tull.

Hvis du tror at det ikke bare er tilfeldigheter hvordan kortene blir liggende, hva mener du det er som styrer det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...