Gå til innhold

Levere tilbake valp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 10.39):

Høres ikke ut som en normal valp heller, ikke sikkert den har hatt det noe godt i sitt første hjem. Har hatt en del valper, aldri noen som har knurret og gått løs på de andre dyrene.

Anonymkode: ff072...8a3

altså- hva defineres som knurring?  alle mine valper og hunder lager brumlelyder når de leker og lekeslost med hverandre. ingenting av dette er ordentlig knurring- men er man ikke vant med hunder kan man lett tro det da mange oppfatter omtrent all lyd som hunder lager som aggressiv knurring.

de har et stort spekter av lyder.

Anonymkode: d2dde...a08

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 9.54):

Angrer på valpen og har ingen følelser til den. Synes den er irriterende og lukter ekkelt. 

Bare i dette ligger det jo mye som taler for at du bør bytte til noe helt annet. Ny sykkel kanskje?

Endret av PITTY
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville levert inn hunden og valgt katt i stedet. Det er bare kos og man slipper tur og alt det sliter med å oppdra den:) Kjekt for ungene også 

Anonymkode: d644b...3d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 9.54):

Nå kommer jeg til å få kjeft, men søker råd likevel.

Jeg har lenge ønsket meg hund, brukt flere år på å sette meg inn i flere raser og fikk valp for en uke siden.

Jeg vet det er vanlig med puppy-blues. Og det har jeg nå. Angrer på valpen og har ingen følelser til den. Synes den er irriterende og lukter ekkelt. Valpen får selvfølgelig all kos, aktivitet og nærhet den trenger, men for meg er det ikke noe kos, bare plikt. 

Valpen er usikker, knurrer og bjeffer lett. Vi bor i et borettslag med mye barn og hunder, og valpen knurrer og bjeffer på alt som går forbi. Knurrer å bjeffer også på familiemedlemmer om de beveger seg på en måte den ikke er forberedt på. Det er skikkelig slitsomt og jeg ser for meg at dette kan bli en problemhund. Og hvis usikkerhet ligger i bunn, blir det mye jobb å trene bort. Vet ikke om jeg har kapasitet til det. Valpen går heller ikke overens med våre andre dyr.

Mange vi si «gi det tid», «det er vanlig», «det blir bedre». Og det blir kanskje det, men akkurat nå føles alt svart og jeg ønsker bare å levere valpen tilbake. Og kanskje få et nytt hjem uten så mye triggere.

Redd for at oppdretter ser på meg som useriøs som angrer etter en uke. Men er det ikke bra å levere valpen tilbake så snart som mulig, slik at den ikke blir så knyttet til oss og vi til den?

Ungene mine vil så klart beholde valpen og er lei seg for at jeg tenker å levere den tilbake. Men er det ikke bedre å gjøre det så snart som mulig, i stedet for å prøve i 2 mnd og kanskje måtte returnere den da? Når ungene er mye mer knyttet?

Føler jeg skuffer alle ved å levere den tilbake, oppdretter, ungene. Og at jeg blir sett på som veik som ikke klarte å håndtere valpen.

Lurer også på om jeg valgte feil rase. Jeg valgte ikke rase etter hjertet, men etter fornuft. Usikker på hvor lurt det var. 

Føler meg dritt og fastlåst. Vet ikke hva jeg forventer med innlegget, bortsett fra kjeft. Men kanskje noen høre fra noen andre som leverte valpen tilbake? Finnes det slike folk her? Eller er jeg alene om å «gi opp» så tidlig?

Anonymkode: 2af3d...5ae

Returner valpen til oppdretteren. Du skal ikke ha flere dyr. Hunder merker menneskers indre følelser selv om menneskene berøver å skjule følelsene. 

Anonymkode: 222dc...a61

• Liker 2
Skrevet

Min valp var et rent helvete, kunne ikke håndtere den uten å bli bitt til blods. Tenkte aldri tanken på å levere den tilbake. Jeg har kommet frem til at jeg og hunden måtte møte på midten. Noen år etterpå: Det er enkelte ting hun godtar nå og jeg må godta at jeg ikke får  til andre ting. Hun biter ikke om jeg oppfører meg i hennes øyne.🤭  

Fikk en valp til i fjor, og jeg brukte 3 mnd på å elske hunden. Sleit også med lukta den hunden hadde. Nå er det bedre bortsett fra ånden. Men uansett er dette noe jeg måtte ha levd med. Det blir som angre og gi bort et barn man har valgt å få! 

Hvis du ikke er snill med hunden og er villig til å prøve, så bør du gi tilbake hunden uten å få tilbake pengene 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange huller historien. Sikkert av hensyn til anonymisering. Men når jeg leser ts innlegg sammenlagt så stiller jo saken seg ganske annerledes. Dette er ikke en liten 13-14 ukers babyvalp. Den er 5 mnd. Da er det altså en grunn til at den kommer fra oppdretter så sent. Stor sannsynlighet for at andre har prøvd å håndtere den og levert den tilbake pga dårlig magefølelse mao. Om ts leverer tilbake, sitter oppdretter igjen med en 5-6 mnd gammel valp hun må få solgt. Jeg har følelsen av at oppdretter ikke er ærlig her.

Jeg har selv en del erfaring med hund, både oppvokst med ulike raser og venner som har hunder i ulike raser. Innimellom dukker det opp utfordringer. Knurringen og nervøsiteten som beskrives her er ikke et godt tegn. Kanskje særlig ikke fra en valp. En valp er gjerne litt naiv og bråkjekk første året. Det er gjerne årene etter knurring og virkelig problematferd viser seg. At denne valpen viser så tydelige tegn på problem adferd allerede nå og i situasjoner den ikke burde hatt noen grunner til å føle seg utrygg, burde være et varselsignal på at hunden sliter med noe mentalt. Mange glemmer og vet ikke at også hunder har en mental helse. Det er en grunn til at det finner antidepressiva og angst medisiner for hunder.

Syns ts gjør rett i å følge magefølelsen sin her. Som med stor sannsynlighet andre har gjort før henne.

Jeg håper hunden er levert tilbake. Den passer bedre til en enslig pensjonist enn enn barnefamilie med andre dyr.

Anonymkode: 533a0...ad8

• Nyttig 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mange huller historien. Sikkert av hensyn til anonymisering. Men når jeg leser ts innlegg sammenlagt så stiller jo saken seg ganske annerledes. Dette er ikke en liten 13-14 ukers babyvalp. Den er 5 mnd. Da er det altså en grunn til at den kommer fra oppdretter så sent. Stor sannsynlighet for at andre har prøvd å håndtere den og levert den tilbake pga dårlig magefølelse mao. Om ts leverer tilbake, sitter oppdretter igjen med en 5-6 mnd gammel valp hun må få solgt. Jeg har følelsen av at oppdretter ikke er ærlig her.

Jeg har selv en del erfaring med hund, både oppvokst med ulike raser og venner som har hunder i ulike raser. Innimellom dukker det opp utfordringer. Knurringen og nervøsiteten som beskrives her er ikke et godt tegn. Kanskje særlig ikke fra en valp. En valp er gjerne litt naiv og bråkjekk første året. Det er gjerne årene etter knurring og virkelig problematferd viser seg. At denne valpen viser så tydelige tegn på problem adferd allerede nå og i situasjoner den ikke burde hatt noen grunner til å føle seg utrygg, burde være et varselsignal på at hunden sliter med noe mentalt. Mange glemmer og vet ikke at også hunder har en mental helse. Det er en grunn til at det finner antidepressiva og angst medisiner for hunder.

Syns ts gjør rett i å følge magefølelsen sin her. Som med stor sannsynlighet andre har gjort før henne.

Jeg håper hunden er levert tilbake. Den passer bedre til en enslig pensjonist enn enn barnefamilie med andre dyr.

Anonymkode: 533a0...ad8

Atferd har en funksjon, det er kommunikasjon og det ligger følelser bak. 

Den har skiftet hjem, får ikke dekket sine behov, sliter med tilknytningen, føler seg avvist, og du mener den ikke har noen grunner til å føle seg utrygg? Det er altfor lettvint, og som oftest feilaktig, skylde på valpens medfødte disposisjon. Jeg er dog enig med deg i at jeg håper den er levert tilbake..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...