Gå til innhold

Levere tilbake valp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha valp er vel omtrent som å ha en toåring: aldri hvile, konstant oppsyn med den og passe på at den ikke ødelegger noe eller noen, eller seg selv. Den kjenner ikke deg, ikke huset, ikke nabolaget eller hundene der. Den må jo få litt tid til å finne ut hvor i hierarkiet den er, hva som et lov, hvem som bor i nærheten. Å gå en liten tur i nabolaget må være veldig intenst for den med alle luktene osv. Hvis dere virkelig ønsket dere hund så anbefaler jeg at du kontakter en hundetrener med en eneste gang og jobber med hvordan trygge den, sette grenser og å avlære det som må avlæres. Kanskje den lokale syrlegen kan sette deg i kontakt med rette vedkommende. 

Anonymkode: b796e...857

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Drømmerasen er forresten whippet, på grunn av blant annet dens milde vesen. Men fordi jeg ikke har stor inngjerdet hage og bor i by med lang båndtvang, kom jeg til at den rasen ikke passet for meg akkurat nå. Dermed landet jeg på en selskapsrase, som også beskrives som mild.

Sto mellom to vidt forskjellige raser altså.

Ts

Anonymkode: 2af3d...5ae

Whippet er virkelig verdens beste, har selv to.

Men du trenger ikke stor hage eller hus, Whippet er enormt rolige inne og tilpasser seg steder du er. Livsmottoet dems er "Alt er ok så lenge jeg får være med deg, får masse nærhet og kos".

Har du en hundepark i nærheten holder det massevis med en tur dit nå og da og ellers vanlig tur. Mine kan løpe akkurat når de vil, men det kan gå dager mellom hver gang. De elsker å løpe, men er ekstremt bedagelig og elsker kos i sola enda mer.

Anonymkode: 709c5...d5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger. 

Innlegget ble nok delvis skrevet i frustrasjon over at valpen har problemer jeg absolutt ikke var forberedt på. Jeg var forberedt på separasjonsangst, søvnløse netter, tissing inne og totalt ny hverdag. Jeg var ikke forberedt på at valpen knurrer på barna mine når de kommer inn i rommet eller hvis de åpner et vindu. Jeg var ikke forberedt på at den skulle utagere mot hunder som er over 50 meter unna. Eller at den knurrer/bjeffer fordi en ball beveger seg.

Rasen skal være en barnevennlig familiehund. Oppdretter virker seriøs og har gjort en god sosialiseringsjobb.

Jeg møtte tilfeldigvis en hundeinstruktør i dag. Hun ble litt overrasket over hvordan valpen reagerte ved å se andre hunder. Knurrer totalt «uten grunn». Instruktøren lurte på om valpen hadde opplevd noe skummelt i møte med andre hunder, men så vidt jeg vet har hun ikke det. Jeg har også vært i kontakt med oppdretter som ikke kjenner igjen hverken knurring eller bjeffing. Så det er så forvirrende hvorfor og hvordan dette har oppstått.

Hun er en strålende enkel valp, bortsett fra bjeffing/knurring i tide og utide. Og jeg er ikke komfortabel med en knurrete hund når barna etter hvert får vennene sine på besøk igjen. Så derfor jeg har krisemaksimert i hodet mitt og vil levere den tilbake.

Men hundeinstruktøren inviterte meg på valpekafe, så får hun knurre i fra seg der. Forhåpentligvis gir hun seg til slutt og får en god opplevelse med andre hunder. Vi er også påmeldt valpekurs senere i sommer.

Jeg vet jeg er egnet til å ha både barn og hund, til alle dere som mener det motsatte. Men jeg er kanskje ikke egnet til å ha en etter mitt syn unormalt utagerende hund. Føles ikke som en førstegangshund foreløpig. Men jeg skal gi det litt mer tid, jobbe med det. Hvis det ikke bedrer seg må jeg levere tilbake. Jeg kan ikke ha en hund som knurrer på ungene (som er så rolig og flinke med henne), en hund som knurrer på samboer, selv om han sitter på gulvet og kaster godbiter eller en hund som klikker på vårt andre dyr. Det går ikke. Men skal gi det litt til tid. Den ble nylig fjernet fra flokken. Valpen er snart 5 måneder.

Dette høres ikke ut som en god sosialiseringsjobb, nei. Om valpen er tiltenkt en barnefamilie, så må man nesten sosialisere den med barn. Her er den ikke sosialisert godt mot andre hunder en gang. 

Og hvorfor er valpen så gammel?

Anonymkode: c7f98...a6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor er valpen så gammel?

Anonymkode: c7f98...a6b

Lurer på det samme. Om valpen ikke er riktig sosialisert har du en veldig mye større jobb fremfor deg nå enn om valpen ble det fra start. Man sier at «sosialiseringsvinduet» lukkes ved 4 mnd, som ikke er helt sant, men frem til 4 mnd er det veldig viktig, ellers er det altså større sannsynlighet for en hund med unaturlige engstelser man må jobbe med å endre fremfor å forebygge. 

Anonymkode: 2d319...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med oppdretter angående oppførselen til valpen, har noen av foreldrene f.eks. ressursforsvar? Hvilken rase er dette? Det kan være at du har fått en valp som ikke vil trives som familiehund, har oppdretter gjennomført valpetest før dere fikk tildelt valpen? Det kan og være at dere ikke har gitt valpen nok ro, men at den fra dag 1 har blitt sendt rundt fra familiemedlem til familiemedlem og kjenner seg utrygg. Det er forøvrig ingen valp som “knurrer fra seg” på noen valpekafe - håper ikke det var råd fra den treneren……

Anonymkode: 51f0a...596

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hvilken rase er det da? Det kan gjøre stor forskjell å vite

Ellers har du min sympati. Det kan være tøft å få valp og man kan ikke være forberedt på alt. En eldre valp har andre utfordringer, spesielt om den har bodd hjemme hos oppdretter til nå? Da er det vanskeligere for valpen å flytte og man må regne med å gi det mer tid. Det er klart den er usikker og det er ikke uhørt for den å knurre når den føler seg usikker. Snu litt på det og vær glad valpen faktisk kommuniserer ganske tydelig? Og nei, du har ikke nødvendigvis en ødelagt og usikker hund, men du må gjerne jobbe litt ekstra (men til gjengjeld har du jo sluppet unna de slitsomme valpemånedene med å trene på å gjøre den husren ett). Min valp var forøvrig et mareritt i den alderen med knurring etc. Løsningen? Veldig enkelt, mer ro og søvn ga oss en helt ny valp. Sliten og trøtt valp kan være veldig slitsomme, Usiker og knurrete...

Anonymkode: e369c...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke sett hunden, eller hvordan den reagerer, men jeg vil mye heller ha en hund som knurrer enn som ikke gjør det. Jeg syns på generelt grunnlag folk er altfor redde for knurring. Det er språk som er lett å forstå for de aller fleste, så jeg har oppfordret min til det. Det gir lengre tid før den faktisk kommer dit at den biter ...

Anonymkode: 7f6b4...8ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste valpen jeg har møtt som har knurret og bjeffet på mennesker og andre hunder fra den var helt liten, viste seg å bli en skikkelig usikker problemhund som til slutt ble avlivet fordi den bet eieren sin... Ville vært skeptisk til den jobben det er å ha en hund som viser mye usikkerhet som valp, særlig når man har barn. 

Jeg har vært hundeeier i mange år selv, men har ikke hatt hund på noen år nå. Den avstanden fra hundemiljøet har gitt meg litt bedre perspektiv på hva et hundehold faktisk skal være. Ja, det er snakk om levende vesener. Men man skaffer seg tross alt hund kun for sin egen del, for at hundeholdet skal gi glede og være et positivt tilskudd til livet. Jeg tenker det er helt innafor å innrømme at ting ikke ble helt som man trodde og håpet, og gjøre noe med situasjonen. Lever tilbake valpen og forklar at en hund som viser så mye usikkerhet så tidlig, ikke vil passe inn i familielivet deres. Så får dere heller tak i den hunden dere vil ha på et senere tidspunkt. Tenker at en whippet fint kan passe selv om man ikke har stor hage akkurat. 

Anonymkode: e3e3c...22a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde levert den tilbake. Jeg synes ikke det høres normalt ut at en så ung hund viser såpass utagerende adferd allerede. Vår hund viste også tidlig problematferd. Hadde mange lange samtaler med oppdretter og jobbet knallhardt, men viste seg at problemadferden bare fortsatte og tiltok på tross av MYE trening. Vi møtte til slutt omplassere etter noen år, for vi kom ingen vei med treningen og det var ikke forenlig med livet vårt, rett og slett. Jeg kunne egentlig ønske at vi hadde levert tilbake tidlig istedenfor å gå gjennom det etter så lang tid, for da var vi blitt så knyttet til den og det var knalltøft. Jeg synes det blir feil å si at mennesker ikke kan ha hund/dyr på grunn av ting som dette. Man kan være skikkelig uheldig og hunder kan også ha medfødte mentale svakheter som absolutt ikke skyldes dårlig hundehold…

Anonymkode: cfbf9...d8d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger. 

Innlegget ble nok delvis skrevet i frustrasjon over at valpen har problemer jeg absolutt ikke var forberedt på. Jeg var forberedt på separasjonsangst, søvnløse netter, tissing inne og totalt ny hverdag. Jeg var ikke forberedt på at valpen knurrer på barna mine når de kommer inn i rommet eller hvis de åpner et vindu. Jeg var ikke forberedt på at den skulle utagere mot hunder som er over 50 meter unna. Eller at den knurrer/bjeffer fordi en ball beveger seg.

Rasen skal være en barnevennlig familiehund. Oppdretter virker seriøs og har gjort en god sosialiseringsjobb.

Jeg møtte tilfeldigvis en hundeinstruktør i dag. Hun ble litt overrasket over hvordan valpen reagerte ved å se andre hunder. Knurrer totalt «uten grunn». Instruktøren lurte på om valpen hadde opplevd noe skummelt i møte med andre hunder, men så vidt jeg vet har hun ikke det. Jeg har også vært i kontakt med oppdretter som ikke kjenner igjen hverken knurring eller bjeffing. Så det er så forvirrende hvorfor og hvordan dette har oppstått.

Hun er en strålende enkel valp, bortsett fra bjeffing/knurring i tide og utide. Og jeg er ikke komfortabel med en knurrete hund når barna etter hvert får vennene sine på besøk igjen. Så derfor jeg har krisemaksimert i hodet mitt og vil levere den tilbake.

Men hundeinstruktøren inviterte meg på valpekafe, så får hun knurre i fra seg der. Forhåpentligvis gir hun seg til slutt og får en god opplevelse med andre hunder. Vi er også påmeldt valpekurs senere i sommer.

Jeg vet jeg er egnet til å ha både barn og hund, til alle dere som mener det motsatte. Men jeg er kanskje ikke egnet til å ha en etter mitt syn unormalt utagerende hund. Føles ikke som en førstegangshund foreløpig. Men jeg skal gi det litt mer tid, jobbe med det. Hvis det ikke bedrer seg må jeg levere tilbake. Jeg kan ikke ha en hund som knurrer på ungene (som er så rolig og flinke med henne), en hund som knurrer på samboer, selv om han sitter på gulvet og kaster godbiter eller en hund som klikker på vårt andre dyr. Det går ikke. Men skal gi det litt til tid. Den ble nylig fjernet fra flokken. Valpen er snart 5 måneder.

I stand corrected, som det hetet på nynorsk. Du trenger faktisk mer kjeft. Du sier valpen er enkel, men den knurrer og bjeffer. Dvs, den bruker språket sitt. Valpen er utrygg, og du beskriver ikke akkurat at du gjør mye for å trygge den, men skylder på valpen. Hvis det er første gang du har hund, og med kunnskapsnivået du fremviser, har du heller ingen forutsetning for å mene noe om "normal utagering" eller noe som helst angående hund egentlig. Du vil heller ikke si hvilken type hund det er, hvorfor?

Du liker ideen om hund, men ikke realiteten, fordi hunden ikke umiddelbart oppfyller dine krav. Nei, du er faktisk ikke egnet til å ha hund, levér den tilbake asap! Here's hoping this is a trolletråd!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå har jeg ikke sett hunden, eller hvordan den reagerer, men jeg vil mye heller ha en hund som knurrer enn som ikke gjør det. Jeg syns på generelt grunnlag folk er altfor redde for knurring. Det er språk som er lett å forstå for de aller fleste, så jeg har oppfordret min til det. Det gir lengre tid før den faktisk kommer dit at den biter ...

Anonymkode: 7f6b4...8ed

Å nekte hunder å knurre er som å nekte mennesker å si nei, slutt, dette vil jeg ikke, pliis gå vekk. Nekte samtykke.

Og folk nekter å respektere, straffer bort knurring, og blir sjokkerte når hunden biter. Fy faen så trist hvor lite hunder blir respektert!

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (19 minutter siden):

I stand corrected, som det hetet på nynorsk. Du trenger faktisk mer kjeft. Du sier valpen er enkel, men den knurrer og bjeffer. Dvs, den bruker språket sitt. Valpen er utrygg, og du beskriver ikke akkurat at du gjør mye for å trygge den, men skylder på valpen. Hvis det er første gang du har hund, og med kunnskapsnivået du fremviser, har du heller ingen forutsetning for å mene noe om "normal utagering" eller noe som helst angående hund egentlig. Du vil heller ikke si hvilken type hund det er, hvorfor?

Du liker ideen om hund, men ikke realiteten, fordi hunden ikke umiddelbart oppfyller dine krav. Nei, du er faktisk ikke egnet til å ha hund, levér den tilbake asap! Here's hoping this is a trolletråd!

Hvis du har hund så må DU levere den tilbake asap. Jeg ser på hvordan du skriver hvilken person du er, og du passer ikke til å ha hund. Lever tilbake ALLE dine dyr NÅ. 

Anonymkode: 52ac6...185

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt overrasket at ingen har påpekt dette ennå, men det er også forskjell på knurr og KNURR. Enkelte hunder «knurrer» når de snakker, leker, rett og slett er verbale. Feks rottweilere er kjent for denne måten å være på, men enkelte selskapshunder (som jeg ser du har) snakker også mye uten at det er no mer enn det. Så har man gradene av knurr - kommer det fra halsen - vel , da er det mer «skremmeskudd». Starter det fra bak i magen/mot rumpa bør man passe seg for da er bitt neste. Men på generelt grunnlag synes jeg det er er rart at den knurrer aggresivt på alt og alle , er du sikker på at det ikke heller er forventing eller nervøsitet? De fleste hunder som knurrer gjør det nemlig av de to grunnene, og det er MYE lettere å jobbe med enn en sint hund ☺️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forøvrig er jeg helt enig i at en hund som bruker språket sitt er MYE bedre enn en hund som ikke er det. Det vi mennesker må slutte med er å kjefte på hunden for det og heller finne grunnen til triggerne , hva skjer i forkant? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hunden allerede 5 måneder gammel, hvis du kun har hatt den i kort tid? Har noen lurt deg til å overta en hund som de ikke kunne håndtere? Eller kommer den rett fra oppdretter? Jeg spør ikke for å være slem - jeg kjøpte selv en hund som viste seg å være litt vanskelig, og var tett på å finne et nytt og mere kompetent hjem til henne. Men tanken om at hun skulle bli en kasteball var ikke god, så hun er en del af familien, som hele tiden passes på. Særlig rundt andre hunder og barn, men egentlig alle gjester.

Anonymkode: ff9b7...904

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

5 måneder gammel valp? Da regner jeg med at oppdretter hadde en god forklaring på hvorfor den var så gammel. Har den blitt returnert fra andre kjøpere, kanskje opptil flere ganger?

Du skrev at valpen knurrer mot barna dine og partneren din. Knurrer den mot deg? Hvis den ikke gjør det, så kan du ha fått deg en skikkelig enmannshund, ikke en familiehund. 

Mine foreldres første hund var en slik. Den var min fars, og bare hans. Min mor kunne kose med hunden når min far var borte. Straks han kom hjem, så snudde hunden og knurret mot min mor. Det ble en skikkelig problemhund. Den bet svært mange og burde vært avlivet. Men min far var glad i den, så de beholdt den og hadde problemer hele dens levetid. Ingen av deres senere hunder var det problemer med.

Anonymkode: 0fb88...a37

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta dette fra en som sitter med en 10 uker gammel valp her. 

Puppy blues er helt normalt. At den bjeffer på ting, er helt normalt. Vår har bjeffet en gang på en sykkel. Han har jo aldri sett en sykkel før?! Så ja, alt er nytt for valpen. Alt er spennende. Han bjeffer på seg selv i vinduet også. Helt normalt, men også frustrerende.

Oppdretter sier vi skal gå 20 minutter på asfalt, men vi bruker 20 minutter på en pinne (!). Ja, det er frustrerende og det er rutiner. Men det går seg til. Dette er en fase.

Hvis du ikke klarer å se det, så er du ikke egnet til å ha hund. Jobb med hunden, ikke mot den.

Anonymkode: fd7a9...272

• Nyttig 1
Skrevet

Lever tilbake. Ingen skam i det

Skrevet

Håper dette er et tulleinnlegg, mye som ikke henger på greip her... 🫣

Hvis ikke, lever tilbake hvalpen snarest, så noen mer "drevne" kan overta stakkaren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere valper og synes ikke sånn oppførsel er normalt for en så ung valp. Ja valper er slitsomme, men knurring… det er noe som ikke stemmer. Gi den tilbake før den biter ungene dine 

Anonymkode: 6cda5...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...