Gå til innhold

Levere tilbake valp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer jeg til å få kjeft, men søker råd likevel.

Jeg har lenge ønsket meg hund, brukt flere år på å sette meg inn i flere raser og fikk valp for en uke siden.

Jeg vet det er vanlig med puppy-blues. Og det har jeg nå. Angrer på valpen og har ingen følelser til den. Synes den er irriterende og lukter ekkelt. Valpen får selvfølgelig all kos, aktivitet og nærhet den trenger, men for meg er det ikke noe kos, bare plikt. 

Valpen er usikker, knurrer og bjeffer lett. Vi bor i et borettslag med mye barn og hunder, og valpen knurrer og bjeffer på alt som går forbi. Knurrer å bjeffer også på familiemedlemmer om de beveger seg på en måte den ikke er forberedt på. Det er skikkelig slitsomt og jeg ser for meg at dette kan bli en problemhund. Og hvis usikkerhet ligger i bunn, blir det mye jobb å trene bort. Vet ikke om jeg har kapasitet til det. Valpen går heller ikke overens med våre andre dyr.

Mange vi si «gi det tid», «det er vanlig», «det blir bedre». Og det blir kanskje det, men akkurat nå føles alt svart og jeg ønsker bare å levere valpen tilbake. Og kanskje få et nytt hjem uten så mye triggere.

Redd for at oppdretter ser på meg som useriøs som angrer etter en uke. Men er det ikke bra å levere valpen tilbake så snart som mulig, slik at den ikke blir så knyttet til oss og vi til den?

Ungene mine vil så klart beholde valpen og er lei seg for at jeg tenker å levere den tilbake. Men er det ikke bedre å gjøre det så snart som mulig, i stedet for å prøve i 2 mnd og kanskje måtte returnere den da? Når ungene er mye mer knyttet?

Føler jeg skuffer alle ved å levere den tilbake, oppdretter, ungene. Og at jeg blir sett på som veik som ikke klarte å håndtere valpen.

Lurer også på om jeg valgte feil rase. Jeg valgte ikke rase etter hjertet, men etter fornuft. Usikker på hvor lurt det var. 

Føler meg dritt og fastlåst. Vet ikke hva jeg forventer med innlegget, bortsett fra kjeft. Men kanskje noen høre fra noen andre som leverte valpen tilbake? Finnes det slike folk her? Eller er jeg alene om å «gi opp» så tidlig?

Anonymkode: 2af3d...5ae

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få den med på ett valpekurs. Begynner allerede nå åsæ sett grenser for den. 

Anonymkode: 633fe...65e

• Liker 2
Skrevet

lever, du er ikke skikket til å ha hund og hadde IKKE satt deg inn i hundehold på forhånd når dette er hva du mener etter en liten uke    

• Liker 20
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå kommer jeg til å få kjeft, men søker råd likevel.

Jeg har lenge ønsket meg hund, brukt flere år på å sette meg inn i flere raser og fikk valp for en uke siden.

Jeg vet det er vanlig med puppy-blues. Og det har jeg nå. Angrer på valpen og har ingen følelser til den. Synes den er irriterende og lukter ekkelt. Valpen får selvfølgelig all kos, aktivitet og nærhet den trenger, men for meg er det ikke noe kos, bare plikt. 

Valpen er usikker, knurrer og bjeffer lett. Vi bor i et borettslag med mye barn og hunder, og valpen knurrer og bjeffer på alt som går forbi. Knurrer å bjeffer også på familiemedlemmer om de beveger seg på en måte den ikke er forberedt på. Det er skikkelig slitsomt og jeg ser for meg at dette kan bli en problemhund. Og hvis usikkerhet ligger i bunn, blir det mye jobb å trene bort. Vet ikke om jeg har kapasitet til det. Valpen går heller ikke overens med våre andre dyr.

Mange vi si «gi det tid», «det er vanlig», «det blir bedre». Og det blir kanskje det, men akkurat nå føles alt svart og jeg ønsker bare å levere valpen tilbake. Og kanskje få et nytt hjem uten så mye triggere.

Redd for at oppdretter ser på meg som useriøs som angrer etter en uke. Men er det ikke bra å levere valpen tilbake så snart som mulig, slik at den ikke blir så knyttet til oss og vi til den?

Ungene mine vil så klart beholde valpen og er lei seg for at jeg tenker å levere den tilbake. Men er det ikke bedre å gjøre det så snart som mulig, i stedet for å prøve i 2 mnd og kanskje måtte returnere den da? Når ungene er mye mer knyttet?

Føler jeg skuffer alle ved å levere den tilbake, oppdretter, ungene. Og at jeg blir sett på som veik som ikke klarte å håndtere valpen.

Lurer også på om jeg valgte feil rase. Jeg valgte ikke rase etter hjertet, men etter fornuft. Usikker på hvor lurt det var. 

Føler meg dritt og fastlåst. Vet ikke hva jeg forventer med innlegget, bortsett fra kjeft. Men kanskje noen høre fra noen andre som leverte valpen tilbake? Finnes det slike folk her? Eller er jeg alene om å «gi opp» så tidlig?

Anonymkode: 2af3d...5ae

Dere skulle aldri hatt hund. 

Anonymkode: 92f6e...c18

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Lever tilbake valpen. Du skal aldri skaffe deg noe dyr.

Anonymkode: f482b...5a4

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trodde at en valp skulle komme feridg oppdratt, falle til ro og være en engel fra første sekunder du helt på bærtur.

En valp må bli kjent og finne sin plass før den den faller til ro, ikke minst må den også få lov til å være valp. Du ser allerede en problemhund.....en problemhund kommer kun fra en dårlig eier, det er du som former hunden med litt innsats.

Alle er overveldet den første uka, den er et lite helvete. 

Anonymkode: 709c5...d5d

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

jeg skal ikke gi deg kjeft, siden du helt klart skjønner selv at du har gjrot noe dumt er mitt råd å ta kontakt med oppdrettet ASAP for å finne ett nytt hjem til den.

Og så håper jeg du har lært at det å ha dyr ikke er "kos" (det er fornøvrig ikke unger heller siden noen alt har nevnt det) 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med oppdretter og lever hunden tilbake. Hund er kanskje ikke noe for deg. 

Anonymkode: 67aa4...e17

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase valgte du? Akkurat det sier en del om hva du kan forvente.

Anonymkode: 709c5...d5d

• Liker 10
Skrevet

En uke er for lite, altså, det skjønner du også. Er du alene om å oppdra og stelle den? Kan høres litt sånn ut. Snakk alvor med familien, om at det må bli et felles prosjekt hvis hunden skal bli. 
Det er mye jobb å ha valp, men det du investerer høster du mye av når den blir eldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med oppdretter, lever tilbake og betrakt det som en dyr lærepenge. Jeg hadde ikke krevd kjøpesum tilbake, bare levert. Hadde vært faen så flau. Men ingen valp skal vokse opp med et menneske som bare er irritert på den.

Anonymkode: be022...81e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Selv om det er "flaut" er det 10 ganger bedre å returnere en valp til oppdretter enn å beholde en valp man egentlig ikke ønsker seg. Jo tidligere jo bedre slik at den ikke blir negativt preget av oppholdet. Det er ikke vanskelig for oppdretter å finne nytt hjem til en så liten valp, men jo eldre den blir jo vanskeligere er det å omplassere. Og jo større er sjansen for at den utvikler uvaner i ett hjem hvor den ikke passer inn. For folk som ikke har peiling på hund er det nok vanskelig å virkelig forstå hvor mye jobb det er med valp. De krever MYE oppfølging og vet ingenting av det eldre hunder kan som gjør dem til enkle kjæledyr. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg at å velge med fornuften virker lurt, så sant fornuften er god. Det høres litt spesielt ut at valpen ikke går overens med andre dyr og knurrer på alt mulig, hvis den kun er 8-10 uker gammel. Hvilken rase er det? Og av ren nysgjerrighet, om du skulle valgt med hjertet, hvilken rase ville du valgt? 

Jeg har ikke erfaring med å levere tilbake, men Wrang the doodle på IG skaffet seg en nydelig valp, fikk panikk, og leverte den tilbake etter under en uke. Hun fikk forøvrig bare omtanke og skryt for beslutningen, veldig ulik temperatur enn i dette kommentarfeltet. 

Anonymkode: 924cc...4bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som en normal valp heller, ikke sikkert den har hatt det noe godt i sitt første hjem. Har hatt en del valper, aldri noen som har knurret og gått løs på de andre dyrene.

Anonymkode: ff072...8a3

• Liker 4
Skrevet

Hvis man ikke har hatt hund før, så kan det komme som et sjokk når man får valp for første gang. Det kan være overveldende.

Jeg som erfaren hundeeier og utdannet hundeinstruktør hadde selv vært temmelig skeptisk til en valp som knurret på folk og hunder når den er så liten. Jeg hadde gitt den litt mer tid enn en uke for å se om det bare var overgangen og om det gikk over, men jeg hadde absolutt selv hatt en løpende vurdering på å returnere valpen hvis den ikke ble bedre etter etter er par uker med god sosialisering.

Min forrige hund var utrygg på hunder og mennesker, og det var trening og tilrettelegging hele hundens liv. Jeg ønsker ikke å gjøre det igjen.

Hvis valpen skal returneres så er jeg enig i at det er best for alle parter å gjøre det så fort som mulig. Men tenk nøye gjennom om det bare er "puppy blues" eller om det er noe mer varig som at du ikke er klar for det arbeidet det er å oppdra en valp.

Sier meg enig ang valpekurs, evt privattimer/sosialiseringskvelder hvis det ikke er valpekurs nå i fellesferien. Noen hundeskoler har sommerkurs så sjekk opp nær der du bor.

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til andre her, så tenker jeg at du bør gi det mer tid. 

Klart den er usikker, den er revet bort fra alt den kjente, både bolig, søsken og foreldre. 

Det er krevende med valp, uansett rase. De bjeffer og knurrer, spiser sko og sokker, har uhell på tepper og i sofa, tygger i stykker bordbein og barnets favorittbamse. Det tar tid og mer tid for å trene de opp til å passe inn i familien. 
Og når du har trent de opp, så blir de ungdom, og trassalderen slår til igjen, så krever det tålmodighet og mer tålmodighet. 

Anonymkode: b7638...854

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye mer arbeid med valp enn mange tror. Jeg synes det er alt for tidlig å levere tilbake etter en uke. Dere har vel ikke en gang hatt den på valpekurs? Hunden er i nye omgivelser og kjenner ikke til noen, selvsagt vil den oppføre seg som en valp. 

Om dere leverer tilbake og ønsker hund uansett så bør dere i tilfelle adoptere en eldre hund, for valp er valp. 

Anonymkode: 3724d...29b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...