Gå til innhold

Hvilket servise samler dere på?


Gjest KATTAstrofe

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe

Hvilket servise samle dere på? Og hvilke glass har dere til?

Jeg samler på et fra Kosta Boda, husker ikke hva det heter, men det likner på "Diamant" fra Hadeland glassverk, bare at "vaffelmønsteret" er halvparten så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samler ikke på service vi. Har et middags- og frokostservice fra Skeidar som brukes til alt... Har planer om å begynne å samle på glass, jeg har lyst på "Rim", men må vel få godkjenning fra samboer*n min først. Hadde vært greit om vi fant det ut fort, er jo snart jul. Tror mange hadde pustet lettet ut om vi fant noe vi kunne samle på så det ble lett for de å kjøpe gaver til oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg synes Ritzenhoff sitt kaffeservise er så stilig, de har masse ulike typer glass og barutstyr. Det ønsker jeg meg når jeg blir "stor"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler på et service som heter Metz - ville ikke ha noe som var hvitt og kjedelig. Maten ser så mye lekrere ut nå. :) Vi har allerede til middag til 8 personer og 6 frokostsett + en del serveringsgryter o.l. (fikk en del i bryllupet ja). :)

> Metz

Glass samler vi ikke på, men vi har kjøpt 12 stk champagne og rødvinsglass av merket Bohemia modell Maxima. Elegante med høy slank stett.

> Bohemia: Maxima

Bestikket vårt heter Trento, og er lekkert og moderne i stål.

> Trento

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samlet på Metz i 4 år jeg.

Har tallerkener og suppeboller/frokostboller til 12. I tillegg har jeg noen fat og serveringsboller.

Glass har jeg ikke samlet på. Har masse enkle vinglass og noen litt penere, men det er stort sett håndlagede ting kjøpt i utlandet (de fineste).

Har lyst til begynne å samle på en serie, men jeg finner ikke noe jeg liker. Er glad i litt kraftige glass med tykk stett og lite mønster. Synes ikke at spinkle glass passer til serviset vårt.

Noen som vet om et merke som passer oss?

Ellers har vi kaffeservise i Bondemønster (og drammeglass). Bruker det sjelden.. liker best krus jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi samler på kaffeserviset Cellini, middagsserviset paradis (Porsgrunn), middagstallerkener Sitron (Porsgrunn) og glass Tangen. (Skulle ønske jeg hadde tatt andre glass!!! De er så små, og fasongen er ikke noe god for vin.

Også har jeg en del av Lannum i den gamle gode blåfargen. Denne har nå gått ut, så jeg får tråle alle suvenirbutikker for å se om de har rester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe ordentlig middagsservice ennå, så det er vanlig standard "billigtallerker".

Har derimot endel av kaffeservicef Barista fra Porsgrund :

http://www.porsgrund.com/produkter.html (bildet nederst)

Og jeg samler på champagneglass og longdrinklglass fra Ritzenhoff :

http://www.howard.no/Ritzenhoff/champ_12.htm

http://www.howard.no/Ritzenhoff/longdrink_1.htm

Skulle gjerne hatt flere av disse : )

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost, formiddagsmat og hverdagsmiddag, går det i fargeglade ting som vi kommer over ettehvert - IKEA eller andre ting. Har litt fra hvert prestegjeld, etter humør og anledning. Kjøper gjerne to av hver - for gøy.

Ellers har vi Manoir fra Villeroy & Boch (enkelt eggehvitt og kan brukes til alt), vi har Per Spooks Kongleserie fra Magnor i glass, og vi har Lilje sølvtøy (også enkelt og tidløst design).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hverdagsbruk og kjøkken ting har vi litt av hvert, og bestikk Fra Georg Jensen.

til festbruk har vi Wedgewood service Palatinum, (mulig det er feil stavet) Det er enkelt hvitt med en sølvkant, men det er ikke det helt enkleste som mange har. Hvertfall i min vennekrets.

I glass har vi to seier en fra Hadeland og et i noe fransk krystall. Vi har alt det vi trenger av krystall, men ønsker oss litt mer til middagservise til jul. Bestikk har vi nesten komplett til 12 i sølv i Martha mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samler egentlig ikke på noe, vi vet ikke helt hva vi ønsker. Men jeg samler til broren min - Ritzenhoff- for de er så stilige, så jeg ville bare takke deg Kattepus for linken dit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Saturn fra Porsgrunn til fest, ikea til hverdags (blandet med Åhlens). Glass er gammelt arvegods fra Mormor og Morfar, tror de kommer fra Hadeland eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KATTAstrofe:

Det serviset heter "limelight", og det er MYE finere enn Hadelands etterlikning.

Samler på dette selv

I tillegg har vi middagstallerkner fra Con Gusto, og noe fra Porsgrunds (husker ikke navnet, men det er helt hvitt).

Av glass samler vi på Spiegelau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Astra unplugged

Vi sparer på Hvit Bogstad fra Porsgrund. Har middag til 6, kaffe til 9 og regner med å få mye av dette til bryllupet. Dette servicet er helt hvitt, noe som gjør det enkelt å kombinere med ulike farger på bordpynt og servietter osv

Elles sparer vi på Kosta Boda sin glasserie Line, og bestikk i Telesølv.

Glassene har vi nettopp startet å spare på, men vi har sølv til nesten 12 personer til middag :-) Mannen og jeg har spart på samme mønster lenge begge to - flaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har serviset Imperial fra Porsgrund. Det likner på Bogstad Hvit bortsett fra at det har en sølvkant ytterst. Det er kanskje ikke så trendy, men tidløst og klassisk. Jeg er ikke så langt unna å ha fullt servise til 12 personer, så da vil jeg begynne å samle på et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA 365+ til hverdags

Til fest dekker jeg opp med Colloseum fra Wedgwood.

Glass: Kjøpte noen flotte krystallglass i Praha en gang, ganske spesielle. Ellers samler jeg på glass fra Hadeland Tinnstøperi, slike med tinnstett.

Rejka stålbestikk - dansk design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har satt sammen mitt eget servise - ville ha helt enkelt, hvitt porselen (synes maten ser lekrest ut på det) som det samtidig "er noe med". problemet med de kjente seriene, synes jeg, er at om èn av delene er perfekte, så er det andre som er kjedelige.

løsningen ble å gå for helt hvitt porselen og så sette sammen deler fra forskjellige steder - så lenge det er porselenshvitt, så passer det sammen uansett. middagstallerknene mine er store og ovale fra hilmers hus, småasjettene helt enkle runde fra ikea, suppe/pastaskålene har strukturmønster (halvparten prikkete og halvparten stripete) og er fra habitat i london, mens espressokoppene (uten hank og fat) er fra hilmers hus, krusene fra alessi og tekoppene fra room

rødvinsglassene er store, runde enkle og billige fra ikea, men hvitvinsglassene er råkule og fra ei lita sjappe i london

eneste som er holdt i en serie er bestikket. brukte flere år før jeg fant det rette, men forelsket meg hodestups i figura fra gense da jeg endelig fant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frokost- og middagsservice fra Design-serien til Figgjo - er kjempefornøyd med det - massivt og flott.

Til fint har jeg et tysk service - det er fra "Hutchenreuther", hvitt porselen med mørk blå kant og omringet av smale gullstriper. Dette har jeg samlet på siden jeg giftet meg - men delene er såååå dyre at jeg mangler enda ett par ting for å ha komplett kaffe- og middagsservice.

Glass har jeg samlet på i mange år og har alt jeg trenger. Barna kjøper to Ritzenhoff champagne-glass til oss hver jul - det er noen flotte glass - og siden ungene har funnet på dette helt selv, så synes jeg de er ekstra fine. Etter denne julen består nok samlingen av seks glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler på "Blå Scala" fra Philippe Deshoulieres. Det er enkelt og tidløst, men har samtidig litt farge, sånn at det ikke blir for kjedelig. En annen fin ting er at det er litt sjeldent, sånn at ikke "alle" har det. Samler også på "Ramona" bestikk fra Hardangerbestikk, men er egentlig på jakt etter et skikkelig "penbestikk" i stål. Vi ikke ha sølv, for det er så mye arbeide med, og trenger noe som har kniv/gaffel til både forrett og hovedrett, altså et bestikk med stort utvalg i deler. Dersom noen har forslag tar jeg i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har komplett middags- og kaffeservise til 12 i det klassiske blå Stråmønsteret fra Porsgrund Porselæn. Jeg avsluttet samlingen i fjor da jeg fikk det siste store objektet, en suppeterrin.

Men jeg samler forsatt på glass fra Calvin Klein og mangler 4 stk. Rødvinsglass og 4 stk. Champagneglass.

Til hverdags bruker jeg servise fra IKEA.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...