Gå til innhold

Atopisk eksem

Fremhevede innlegg

Gjest mia10
Skrevet

Min datter har fått diagnose på sitt utslett,og det er atopisk eksem.Har fått salver,oljer etc. og hun skal få lysbehandlinger.

Jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette,siden jeg er "helt blank" på området.Har noen spørsmål,og håper at noen av dere kan hjelpe:

1.Er det fare for at hun kan miste håret (hun har store utbrudd i hodebunnen)?

2.kan hun fortsette med å farge håret?

3.Kan hun bruke styling-produkter,finnes det evnt. noen uten parfyme og hvor kan jeg få tak i dette?

4.Kan hun bruke parfyme (hun har også utbrudd på arm,legger osv)?

5.Kan hun fortsette med gym på skolen?Hun sier at det klør som f*** når hun svetter...

6.Hvordan er det med saltvann?Vet at det hjelper på noen typer eksem,men hun er så redd for at det skal svi.Noen som vet?

7.Er det noen som har kjerringråd?

8.Hun er 16 år,kan hun bli kvitt dette eller er det noe hun må leve med?

Beklager at det ble mange spørsmål,håper at noen vet noe om dette :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare hatt atopisk eksem på føttene(så kalt "atopiske-vinterføtter), så jeg kan ikke svare på alle spm.! Men kjenner da litt mer til det en bare mitt eget problem.

Men det jeg vet er at saltvann er kjempefint (selv om det svir så det jomer etter i starten)og ikke minst varme! Da vi dro til syden når det stod på som værst ble jeg helt bra på noen dager og det holdt seg rimelig bra et par mnd. etterpå også! :)

Det som du snakker om i forhold til gym er ganske naturlig! Når hun svetter så kommer det saltvann fra kroppen inn i sårene/huden -og saltvannet gjør da at det svir og klør! Det som da er smartest er å finne en krem som passer henne og smøre inn hele kroppen før hun går til gymtime, da "holder" kremen litt på svetten og lindrer kløen.

Hydrokortison er bra i små mengder/korte perioder. Det skal være mulig å få tak i shampoo med kortison i på apotek tror jeg, ellers på kroppen smører man vanlig kortison salve!

Vanlig krem uten alkohol til dagligbruk er best og bor du i nærheten av Oslo så ta deg en tur på Rikshospitalets apotek, de fremstiller sine egne kremer ol. og de er helt utrolige! :) Ellers er A-krem (vanlig apotek) og Spenol (dagligvare) noen av de beste og billigste, for de er fete nok!

Hender og føtter kan du smøre inn om kvelden og "bandasjere" for natten med sokker/votter ol., og det er en fin måte å bruke kortisonen på når det er på sitt værste.

Når det gjelder håret hennes så vet jeg ærlig talt ikke, men dette kan du finne fort ut av ved å snakke med fastlege eller spørre på apotek. Tror nok ikke hun kommer til å miste håret, men å bruke for mye kjemikalier er sikkert ikke det beste, dvs. det blir bare mer sårt/vondt/ubehagelig for henne!

Jeg har hatt min eksem fra jeg var liten av, men da jeg var rundt en 17-18år så hadde jeg vokst det fra meg! Vet ikke om det samme kan skje når man får det så seint som 16år, men det er sikkert mulig å fortsatt vokse det av seg -men det finnes nok ingen "kur" for å bli kvitt det...

:icon_neutral: :riste:

Håper det hjalp litt da..! lykke til!

:klem:

NB! Sjekk ut: Norges Astma og Allergi-forbund

og denne folderen

Gjest Gjest
Skrevet

1000 takk for svaret,Collargol :)

Hun har fått mange forskjellige kremer og oljer,alt var på resept så jeg regner med at de inneholder de stoffene som er bra for dette.

Hadde tenkt å spørre legen om dette med håret,men siden datteren min var med så spurte jeg ikke.Vil ikke at hun skal bekymre seg før det evnt er nødvendig.

Ditt råd om å "bandasjere" var smart,og skal testes til natta.

Takk for linkene,de var nyttige!

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

jeg har også eksem, og jeg blir verre av saltvann. sol er bra, men ikke vann.

hun bør ikke farge håret, om hun vil det bør hun gå i en salong som bruker en spesiell type farge fra schwarzkopf -husker ikke hva den heter-, den er "naturlig".

noen reagerer på svetten sin, fikk jeg høre fra min hudlege. han sa ikke noe om hva som kunne hjelpe.

hun bør ikke bruke parfyme (spray da i tilfellet på klærne og ikke på huden).

stylingprodukter som hårspray bør hun ikke bruke, og heller ikke noe som kommer nær hud. (som frisør med eksem har jeg dessverre erfaring med dette)

Endret av Fruktfat
Gjest Gjest
Skrevet

Mine barn er også veldig plaget med atopisk eksem, har ikke hørt noe om at de kan miste håret av det så det tror jeg ikke er noen fare. Sol og salt vann skal være veldig bra for de som er plaget med dette. Ellers er det bare å smøre og smøre og smøre.. Mine bruker også KALIUMPERGANANT (eller noe sånt, lilla vann) i bade vannet, dette hjelper dem veldig, men de får en brun/gul farge på huden av dette, neglene blir helt brune, dette forsvinner etter noen dager. Lykke til!

Skrevet

Hun har fått mange forskjellige kremer og oljer,alt var på resept så jeg regner med at de inneholder de stoffene som er bra for dette.

Det jeg mente var at siden dette ikke er et problem som kommer til å forsvinne i løpet av kort tid så blir det dyrt å bare skulle bruke krem/salve på resept! Og som regel så er de på resept ikke ment for å brukes hele tiden. Derfor kan det være lurt å finne noen kremtyper som kan brukes som dagligkrem! ;)

Bra det kanskje kom noe fornuftig ut av hodet mitt i går natt da, var lite trøtt da jeg satt her å skreiv... :ler:

Gjest mia10
Skrevet

Takk for alle svarene!Jeg kunne ingenting om dette,men føler meg nesten som en "professor" nå ;)

hun bør ikke bruke parfyme (spray da i tilfellet på klærne og ikke på huden).

stylingprodukter som hårspray bør hun ikke bruke, og heller ikke noe som kommer nær hud. (som frisør med eksem har jeg dessverre erfaring med dette)

Finnes det noen type hårgeler som hun kan bruke,som f.eks. er uparfymerte?Hun er snart 16 år,så dette er et problem for henne...

Dette med saltvann er jeg veldig usikker på,siden hun klør slik at hun ofte har åpne sår og da vil det jo være ille med saltvann.Legen anbefalte saltvann,men jeg tror hun må få prøve seg frem selv.Hvordan er det med vanlige svømmebasseng?Vil klor forverre plagene?

Mine barn er også veldig plaget med atopisk eksem, har ikke hørt noe om at de kan miste håret av det så det tror jeg ikke er noen fare.
:) Nå gjorde du meg glad!

Dette med lilla vann;Er det ikke dette de bruker om det er infeksjon i eksemet?leste noe om dette i linkene fra Collargol.

Hvordan type kremer smører dere med?Hvor ofte?Er redd jeg er litt "hysterisk" og maser om smøring for ofte...

Og som regel så er de på resept ikke ment for å brukes hele tiden
Jeg har kjøpt en fet fuktighetskrem som jeg tenkte hun kunne "sløse" med,mulig jeg kjøper kortison i tillegg.
Skrevet

Jeg kan som sagt ikke svare på dette med håret, men hva med å høre på "The body shop"? -bare en tanke.. ellers må man nesten bare lete! Bli vant med å sjekke innholdsfortegnelsen på ting og let i vei!

Dette med krem er ikke så vanskelig! Kremen bør være fet og uparfymert eller svakt parfymert -dette står alltid på produktet.

Smør etter behov, og smør heller i stedet for å begynne å klø på huden, krem lindrer!

Tenk når en kvinne uten eksem ville smurt seg

*etter dusjing

*når man skal ut i kaldt vintervær

*når man skal sove

*ofte etter man har vasket hendene

osv.

Da er det ekstra viktig å passe på dette når du har eksem!

Tror nesten man ikke kan smøre seg for mye! Kjenner ei, som også atopisk eksem, som kun bruker foundation kun rundt øynene når det er vinter, for da kan hun smøre ofte med krem i resten av ansiktet. Hun bruker også bare allergi testet -og natur sminke nå fordi det slår ut på eksemen hennes. Vanlig sminke irriterer.

Ikke verst å bli proffessor på bare en dag eller to! :klappe:

Håper alt går bra med dere!

:klem:

Gjest Fruktfat
Skrevet

det som ikke kommer ned i hodebunnen går ofte greit, men for eksempel spray sprer seg, og det kommer ikke alltid bare i håret. best å bare prøve ut, og høre etter produkter som lukter lite.

shampo/balsam; jeg vil ikke anbefale loreal og kerastase om man reagerer på parfyme, wella er lite parfymerte.

bruk dusjolje når man dusjer, ikke såpe. bruk babyolje etter dusjen mens man fortsatt er våt, og lufttørk.

det er veldig viktig å ikke få tørr hud.

jeg bruker elocon når jeg får utbrudd (det er viktig å slå ned på det med en gang det kommer, ellers kan det spre seg!) og det skal brukes en stund etter at eksemet ikke synes lenger. selv om det ikke synes ligger det fortsatt under huden. jeg har fått beskjed om to uker etter at det ikke synes mer.

ellers bruker jeg spenol, det forsvinner fort inn i huden.

mange bruker locobase og locobase repair og synes de er bra (jeg har mest på hendene og synes de blir for fete/ tar for lang tid å trekke inn).

det med å miste hår: har ikke hørt om det med eksem, men vet om ei med psoriasis som mistet noe hår på hodet.

Skrevet

Jeg anbefaler alle som har eksem og tørr hud å prøve enten Udo`s choise eller annet tilskudd av omega 3 (tran e.l.). Dette smører huden innenfra, og virker veldig bra, men det kan ta noe uker før man ser resultatet. :)

Man bør også bruke blenda senstive eller noe liknende til klær. Drop skyllemiddel.

Gjest mia10
Skrevet
Tenk når en kvinne uten eksem ville smurt seg

*etter dusjing

*når man skal ut i kaldt vintervær

*når man skal sove

*ofte etter man har vasket hendene

osv.

Allerede her "faller jeg ut"...smører meg kun når jeg har tørr hud.Har vært på apoteket i dag,kjøpte 3 forskjellige uparfymerte kremer.De sa at lotion ikke var så bra pga for høyt vanninnhold.
Hun bruker også bare allergi testet -og natur sminke nå fordi det slår ut på eksemen hennes
Vet du hvor hun kjøper dette,er det "Body Shop"?Dattera mi er jo så stor at hun bruker sminke.
Ikke verst å bli proffessor på bare en dag eller to!
:ler: Har lært mye om dette på to dager (hadde jeg hatt like intensiv lesing av studie pensumet mitt,ja da hadde jeg vært professor for lenge siden)...

shampo/balsam; jeg vil ikke anbefale loreal og kerastase om man reagerer på parfyme, wella er lite parfymerte.

Har kjøpt inn natusan uten parfyme,regnet med at den var det mildeste...Vet ikke om det stemmer...

det med å miste hår: har ikke hørt om det med eksem, men vet om ei med psoriasis som mistet noe hår på hodet.
En periode mistet hun mye hår,men det ser ut til å ha blitt bedre..Ja,jeg fryktet at det var psoriasis,vet om flere som har mistet nesten alt...

Jeg anbefaler alle som har eksem og tørr hud å prøve enten Udo`s choise eller annet tilskudd av omega 3 (tran e.l.)
Ok,dette var nytt..Jeg prøver alt,synes det er så ekkelt at hun skal være plaget..

Tusen takk for alle gode råd!

:smilyblomst:

Skrevet

Hei!

Er 17 år og fått atopisk eksem nå i vinter. Så koselig at du engasjerer deg så masse for datteren din! :klappe:

Jeg er heldig og er ikke så hardt angrepet, bare flekker på kroppen, noe på beina, en del på armene og på hals og litt i ansiktet. Også har også brystvortene og området rundt vært ekstremt plaget med det. Det er smertefullt!

Jeg går ikke med t-skjorte de dagene armene ser verst ut fordi folk ser på en som om man skulle vært spedalsk og at det smitter. Invester derfor i noen gode tynne gensere til de dagene, og hold deg unna ull og grove materialer, det hjelper MYE fordi man da ikke klør i utgangspunktet og man gjør det ihvertfall ikke verre.

Også droppe skyllemiddel og bare bruke vaskemidler uten parfyme. I dusjen kan jeg anbefale LACTACYD i stedet for såpe. Det kan gjøre godt selv om det lukter litt vondt.

;) Ellers ønsker jeg henne lykke til!!

Skrevet

lillegull min har eksem. Jeg har fått et tips av en voksen som og har eksem. Decubalkrem fra apoteket blandet m aloe vera gele( jeg bruker Essenza sin). Holder huden veldig myk og fin. Kortison i perioder for å "slå ned" kraftige utbrudd. Balenum Hermal i badevannet( badeolje fra apotek)

Skrevet

Det må bli Dr.Mia10 nå da! :ler:

Vet at min venninne handler mye på The Body Shop når det gjelder sminke ja! De store butikkene har et ganske godt utvalg! Ellers så tror jeg du kan finne nettsider som fører slik sminke!

Gjest mia10
Skrevet
Hei!

Er 17 år og fått atopisk eksem nå i vinter. Så koselig at du engasjerer deg så masse for datteren din!  :klappe:

Jeg er heldig og er ikke så hardt angrepet, bare flekker på kroppen, noe på beina, en del på armene og på hals og litt i ansiktet. Også har også brystvortene og området rundt vært ekstremt plaget med det. Det er smertefullt!

Også droppe skyllemiddel og bare bruke vaskemidler uten parfyme. I dusjen kan jeg anbefale LACTACYD i stedet for såpe. Det kan gjøre godt selv om det lukter litt vondt.

;) Ellers ønsker jeg henne lykke til!!

Er nok nødt til å "blande meg opp i dette",hun er en 16 åring-på godt & vondt ;) Hun har også kun flekker på kroppen,det verste utbruddet er i hodebunnen.Fikk beskjed om å bruke oljedusj,og oljebad.

Decubalkrem fra apoteket blandet m aloe vera gele( jeg bruker Essenza sin).
Er denne uten parfyme?

Det må bli Dr.Mia10 nå da! 

Vet at min venninne handler mye på The Body Shop når det gjelder sminke ja! De store butikkene har et ganske godt utvalg! Ellers så tror jeg du kan finne nettsider som fører slik sminke!

Var rundt i går;På apotek,hos frisør,body shop,helsekost forretninger osv.De har sminke og stylingsprodukter med mer eller mindre parfyme,parfyme fritt (spesielt hårprodukter) var vanskelig å finne.Takk for tipset,skal søke litt på nettet,finner jeg det ikke da så finnes det ikke..hmmm...ny forretningside ;)

Lykke til dere også!

Hilsen "dr" mia :ler:

Gjest Fantus
Skrevet

Hun kan prøve sminken de har på apoteket, et merke som heter ACO. Det er parfymefritt og milde, allergitestede produkter. Styling produkter uten parfyme er vanskelig å finne, men hun bør hvertfall bruke uparfymert sjampo og balsam. Og hvis hodebunnen er skikkelig ille kan hun bruke en fuktighetsgele og smøre i hodebunnen i tillegg. Finnes på apoteket det også.

Gjest Gjest_Letti_*
Skrevet

Min sønn på 11 år har hatt atopisk siden han var liten og vi har prøvd absolutt alt. Vi har reist til syden to ganger pr år og brukt det sterkeste av kortison, helt til for snart to år siden.

Da fikk vi hjelp av en "naturmedisiner". Skulle gi han Udos`s Choice og Mivi total hver dag. Og etter to tre uker var han kvitt absolutt all eksem. Så dette er verdt et forsøk.

Vi bruker ikke salver eller kremer lenger, men han bader i "lilla badevann" eller bruker en god olje i badevannet.

Skrevet

Heihei Dr.Mia ;)

Tenkte jeg bare skulle si fra om at det var en litt bra test i KK uka her om håndsåper, den bør du sjekke ut! Jeg trodde faktisk dr.Greves barnesåpe var bra jeg men der tok jeg bra feil gitt!!

Der stod det også noe om at de som hadde eksem ol. burde bruke såper med lav PH-verdi også!

Ja? Kanskje du skal bli dr.Mia i virkeligheten også? Hadde jo vært supert det å virkelig få samlet det som finnes av slike produkter i en butikk og helst da en god del flere produkter! Tror behovet er der, garantert!

Jeg forresten har ikke fått snakket med venninna mi, så jeg vet nok ikke mer om hvor hun handler sminke og hårprodukter...

Men det Letti sa over her hørtes jo ganske så bra ut! Kanskje det går an å bli kvitt det uten at det skjer av seg selv alikevel? ;)

Good night -and good luck! :)

:sove:

Skrevet
Min sønn på 11 år har hatt atopisk siden han var liten og vi har prøvd absolutt alt. Vi har reist til syden to ganger pr år og brukt det sterkeste av kortison, helt til for snart to år siden.

Da fikk vi hjelp av en "naturmedisiner". Skulle gi han Udos`s Choice og Mivi total hver dag. Og etter to tre uker var han kvitt absolutt all eksem. Så dette er verdt et forsøk.

Vi bruker ikke salver eller kremer lenger, men han bader i "lilla badevann" eller bruker en god olje i badevannet.

Så flott, og tenk så herlig for gutten :) Det kan til tider være en temmelig stor belastning å ha eksem.

Jenta vår har blitt mye bedre etter at vi også begynte med udo`s, pluss at hun får akupunktur. De mente det ville gå et par mnd før vi så resultater, og det stemte. Nå er hun veldig fin.

Jeg synes det er litt synd at man kan få dekket mye av utgiftene til kortison og kremer som legene anbefaler, mens andre ting som virkelig hjelper må man betale selv. :(

Gjest mia10
Skrevet

Takk for alle gode råd! Fra å vite zero,har jeg nå fått kunnskap om dette; 1000 takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...