Gå til innhold

Body battery på garmin - fedme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svinger mellom kategoriene overvektig og fedme og har nå investert i en garmin-klokke. Jeg er fæl til å presse meg for langt og er ofte i underskudd av energi, så tenker klokka kan hjelpe meg litt med å lytte mer til kroppen min. På den måten håper jeg på sikt at jeg også får gjort noe med vekta.

Jeg har skjønt at jeg bør bruke klokka en stund før jeg skal ta målingene så seriøst, men synes forsåvidt målingene stemmer godt med hvordan jeg føler meg. Er det noen som har noen gode tips i hvordan jeg kan utnytte meg best mulig av målingene på klokka? Nå er kl.18.30, og jeg er allerede nede på 25 i body battery. Jeg ønsker å gå turer og etter hvert begynne å trene, og skjønner at jeg må presse meg litt og bygge meg opp når det gjelder utholdenhet og trening, men tanken er å roe ned på husarbeid og annet som tapper meg for energi (jeg skulle helst hatt det strøkent, men sliter meg nok ut på det).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg raser ned til 5 på body battery allerede midt på dagen… er alltid stresset, slapper aldri av - selv om jeg ligger på sofaen. 

Ta målingene med en klype salt. Føler du deg ovenpå til å gå en tur etter middag - så gjør du det. Drit i klokken sier du bør la være. 

Ikke stol mer på klokken enn på din egen kropp! 

Anonymkode: 83096...98e

• Liker 13
Skrevet

25 nå er mye :) det lader batteriet å trene, og det oppleves som stress (oransje streker) om du spiser sent. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det tok over en mnd for min garminklokke å blir kjent med meg, før det var målingene ganske merkelige. 😅

Så gi det tid før du begynner å tenke så mye på de tallene, i mellomtida bør du jobbe med å kutte ut ultraprosessert mat, siden det er kosthold, ikke trening, som er utslagsgivende for vekta. 

Anonymkode: 7da13...c9a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde også følge med på hrv, om den er veldig lav tyder det på at kroppen er i stressmodus, og du går ikke ned i vekt, hvis kroppen er i konstant stress og produserer mye kortisol. Du må få nok søvn, spise til riktig tid, prøve å få ett faste vindu på 16 timer i døgnet. Jeg har begynt å ta inositol og glycin for å redusere stress i kroppen, og umiddelbart steg hrv, så det kan jeg anbefale. Ellers er det viktig å spise blodsukkervennlig, fett og proteiner først, så karbohydrater på slutten av måltidet.

Anonymkode: 5186a...835

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En hard treningsøkt tapper ikke mer enn 5 poeng av body battery for meg. Det er stress som bruker det opp. 

Anonymkode: 8e367...c2e

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle svar og tips! 

Jeg forstår at man ikke skal stole blindt på klokka, men synes det er interessant og motiverende å følge litt med på tallene :)

AnonymBruker
Skrevet
Umuligåfinnenavn skrev (4 timer siden):

Tusen takk for alle svar og tips! 

Jeg forstår at man ikke skal stole blindt på klokka, men synes det er interessant og motiverende å følge litt med på tallene :)

Hvilken klokke har du? Jeg har vurdert å skaffe en av samme grunn. 

Anonymkode: 53ad6...f6c

Skrevet

Body battery er 100% årsaken til at jeg har kommet meg fra sengeliggende til nå deltar på 5k løp 🥳 

Drit i de som sier du ikke skal stole på klokka, hvis det er noe du ønsker å prøve. Den stemmer alltid hos meg. Hvis jeg har tatt medisiner på kvelden, eller drukket alkohol helt uten å være beruset, påvirker det søvnen min helt tydelig. Så jeg stoler på at målingene merker viktige ting i kroppen min som jeg selv ikke klarer. 

Jeg klarer ikke "lytte til kroppen" min. Jeg klarer å trenge, men så kræsjet jeg heller og blir dårlig 😫 

Jeg trenger kun de dagene jeg har klart å lade til over 85% iløpet av natta. Aller helst 100% hvis jeg vil trene kondis. På denne måten har jeg måtte avlyse planlagte treninger, men har dermed også lagt til dager med mer aktivitet når søvnen har vært bra. På denne måten økte formen og overskuddet mitt betraktelig og jeg har fortsatt stor fremgang 🤩 Men som du selv sier, bør du gi klokken litt tid før den kjenner mønsteret ditt.

Lykke til 😎 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken klokke har du? Jeg har vurdert å skaffe en av samme grunn. 

Jeg har vivoactive 5. Jeg er så langt veldig fornøyd med den. Fra før av hadde jeg fitbit, men jeg liker garmin bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Teyla skrev (46 minutter siden):

Body battery er 100% årsaken til at jeg har kommet meg fra sengeliggende til nå deltar på 5k løp 🥳 

Drit i de som sier du ikke skal stole på klokka, hvis det er noe du ønsker å prøve. Den stemmer alltid hos meg. Hvis jeg har tatt medisiner på kvelden, eller drukket alkohol helt uten å være beruset, påvirker det søvnen min helt tydelig. Så jeg stoler på at målingene merker viktige ting i kroppen min som jeg selv ikke klarer. 

Jeg klarer ikke "lytte til kroppen" min. Jeg klarer å trenge, men så kræsjet jeg heller og blir dårlig 😫 

Jeg trenger kun de dagene jeg har klart å lade til over 85% iløpet av natta. Aller helst 100% hvis jeg vil trene kondis. På denne måten har jeg måtte avlyse planlagte treninger, men har dermed også lagt til dager med mer aktivitet når søvnen har vært bra. På denne måten økte formen og overskuddet mitt betraktelig og jeg har fortsatt stor fremgang 🤩 Men som du selv sier, bør du gi klokken litt tid før den kjenner mønsteret ditt.

Lykke til 😎 

Kan jeg spør deg også hvilken klokke du har? Var du virkelig sengeliggende, med utmattelse? Og hvor lang tid brukte du på den endringen, sengeliggende til 5k løp? Det høres jo ut som et fantastisk verktøy. 

Umuligåfinnenavn skrev (4 minutter siden):

Jeg har vivoactive 5. Jeg er så langt veldig fornøyd med den. Fra før av hadde jeg fitbit, men jeg liker garmin bedre.

Takk, blir spennende å se fremover hvordan det fungerer for deg! 

• Liker 1
Skrevet
Teyla skrev (42 minutter siden):

Lykke til 😎 

Så fint å høre at du har hatt så god effekt av å følge klokka! Det høres jo helt fantastisk ut :)Det er det jeg også ser for meg; når man ikke er så god til å ta hensyn til hvordan man føler seg, men heller presse seg litt ekstra, så kan det være nyttig å ha disse målingene å følge litt med på og lytte til. 

Tusen takk! :) Fitbit var en stor motivasjon for meg for et par år siden, og kjenner meg ekstra motivert til å ta tak i helsa igjen nå.

Jeg vet at kosthold er det viktigste, men jeg trenger å ha overskudd til å ta tak i det, og der tenker jeg at klokka kan hjelpe meg litt på vei til å opparbeide meg litt overskudd.

• Hjerte 1
Skrevet

25 i bodybattery etter kl 18 må vel være bra? Jeg sto opp med 25 jeg. 😂 Ikke at det er et mål, men etter min erfaring er 25 i BB på kvelden (etter kl 18) en god dag. 

Du må bare prøve deg litt frem. For meg har ikke nivå på BB så mye å si for treningen, men sen trening gir meg ofte lavere BB dagen etter (noe jeg bare må leve med, logistikken tilsier at jeg må trene på kvelden). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du finner klokka motiverende 😊. Det gjør jeg også. Den pusher meg i riktig retning for å få god helse, og hvis jeg har en dårlig dag får jeg "støtte" til å ta det med ro, med god samvittighet 😆

Jeg har for øvrig sluttet å snakke med folk om klokka og hvordan jeg bruker den. Ble så lei av all besserwisser uttalelsene. Når jeg ble kjent med klokka og hvordan kroppen reagerer på stress osv ble den et supert støtteverktøy som har hjulpet meg mye. 

Anonymkode: 5ccfa...762

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg klokke rett etter påske. 

Har blitt skikkelig motivert av den, nå løper jeg intervaller fire dager i uka og trener styrke fire dager i uka.

Kondisjonsalderen min er senket med sju år og alt ser bra ut.

Søvn og body batteri danser sin egen dans, jeg kjenner heller på dagsformen enn å bry meg om at jeg er i minus på body battteri. 

Stress er det jeg sliter mest med, men merker jo at treningen gjør godt, også på stresset :) 

Anonymkode: bfe22...5ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Umuligåfinnenavn skrev (På 8.7.2025 den 18.31):

Jeg svinger mellom kategoriene overvektig og fedme og har nå investert i en garmin-klokke. Jeg er fæl til å presse meg for langt og er ofte i underskudd av energi, så tenker klokka kan hjelpe meg litt med å lytte mer til kroppen min. På den måten håper jeg på sikt at jeg også får gjort noe med vekta.

Jeg har skjønt at jeg bør bruke klokka en stund før jeg skal ta målingene så seriøst, men synes forsåvidt målingene stemmer godt med hvordan jeg føler meg. Er det noen som har noen gode tips i hvordan jeg kan utnytte meg best mulig av målingene på klokka? Nå er kl.18.30, og jeg er allerede nede på 25 i body battery. Jeg ønsker å gå turer og etter hvert begynne å trene, og skjønner at jeg må presse meg litt og bygge meg opp når det gjelder utholdenhet og trening, men tanken er å roe ned på husarbeid og annet som tapper meg for energi (jeg skulle helst hatt det strøkent, men sliter meg nok ut på det).

Jeg har brukt hrv og hvilepuls som parametere i mange år, men body battery har jeg hatt i bare ett drøyt år.

For å si det enkelt, dess dårligere form man er i, dess raskere tappes body battery.  Min erfaring er at man i en opptreningsperiode må  regne med at body battery blir tappet, men det du må se på er ladingen.

Så lenge du lader godt om natten er det helt greit at body battery tappes på dagtid.

Anonymkode: 0315f...f90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt hrv og hvilepuls som parametere i mange år, men body battery har jeg hatt i bare ett drøyt år.

For å si det enkelt, dess dårligere form man er i, dess raskere tappes body battery.  Min erfaring er at man i en opptreningsperiode må  regne med at body battery blir tappet, men det du må se på er ladingen.

Så lenge du lader godt om natten er det helt greit at body battery tappes på dagtid.

Anonymkode: 0315f...f90

Dette er jeg veldig enig i, lading er viktigst, spesielt i begynnelsen. Og ikke bry deg så mye om hva den sier om søvnstadier, der er fitbit mye bedre. Stressnivået i løpet av natta sier mer om hvor godt du har ladet. 

Anonymkode: 1b57b...29e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 0.21):

Kan jeg spør deg også hvilken klokke du har? Var du virkelig sengeliggende, med utmattelse? Og hvor lang tid brukte du på den endringen, sengeliggende til 5k løp? Det høres jo ut som et fantastisk verktøy. 

Takk, blir spennende å se fremover hvordan det fungerer for deg! 

Sorry, treig å svare 😅 Yes, sengeliggende i form av utmattelse/fatigue/muligens ME. Er fremdeles påvirket av utmattelse, men har som sagt klart å trene meg opp til mye bedre form 😎 

Jeg hadde trent litt før jeg kjøpte klokka, men mest gåturer, og ofte endte det i kræsj, sår hals og feber. Fra jeg begynte å følge body battery til første 5k gikk det 1,5 år. Men jeg hadde flere 3k og 4k før det ☺️ 

Har Garmin Vivoactive 4S. Den har ikke alle featurene til Garmin, men den er liten på min tynne arm, og pen 🤩

Skrevet
Umuligåfinnenavn skrev (På 9.7.2025 den 0.21):

Så fint å høre at du har hatt så god effekt av å følge klokka! Det høres jo helt fantastisk ut :)Det er det jeg også ser for meg; når man ikke er så god til å ta hensyn til hvordan man føler seg, men heller presse seg litt ekstra, så kan det være nyttig å ha disse målingene å følge litt med på og lytte til. 

Tusen takk! :) Fitbit var en stor motivasjon for meg for et par år siden, og kjenner meg ekstra motivert til å ta tak i helsa igjen nå.

Jeg vet at kosthold er det viktigste, men jeg trenger å ha overskudd til å ta tak i det, og der tenker jeg at klokka kan hjelpe meg litt på vei til å opparbeide meg litt overskudd.

Jeg synes du har et veldig fornuftig fokus ☺️ Jada, " man slanker seg foran kjøleskapet", men ved å trene øker man også forbrenningen. Og ved bedre form får man mer overskudd til å ta gode valg foran kjøleskapet 😎 Jeg heier på deg! 

AnonymBruker
Skrevet
Teyla skrev (16 timer siden):

Sorry, treig å svare 😅 Yes, sengeliggende i form av utmattelse/fatigue/muligens ME. Er fremdeles påvirket av utmattelse, men har som sagt klart å trene meg opp til mye bedre form 😎 

Jeg hadde trent litt før jeg kjøpte klokka, men mest gåturer, og ofte endte det i kræsj, sår hals og feber. Fra jeg begynte å følge body battery til første 5k gikk det 1,5 år. Men jeg hadde flere 3k og 4k før det ☺️ 

Har Garmin Vivoactive 4S. Den har ikke alle featurene til Garmin, men den er liten på min tynne arm, og pen 🤩

Hadde vært topp om du kunne tenkte deg å forklare litt mer om hvordan du fulgte body battery. 

Når klokka viste hvilket nivå, hva gjorde du? 

Er utmattet og vil så gjerne finne ut av det... 

Anonymkode: e0c1b...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...