AnonymBruker Skrevet 7. juli #41 Skrevet 7. juli TomKrus skrev (6 minutter siden): Det er jo eldre biler dette er verst på, og da kan skaden fort bli dyrere. Fordi man må lakkere veldig mye mer en selv skaden for å ikke få synlige fargeforskjeller, det er neppe tilfellet ut i fra det bildet jeg ser her. Men det vet man bare etter at de som driver med oppretting og lakkering har uttalt seg. Uansett det må gjøres skikkelig, og da overlater man ikke jobben til slike amatører som sier at dette kan du "polere" vekk Det er sant det, men det er også sånn at en del med eldre biler aksepterer noe mer «uperfeksjon» enn nye biler. Så det går vel litt begge veier det der. Jeg fikk parkeringsskade på en 3mnd gammel bil, og aksepterte da ikke noen form for «punktlakkering» på helt ny bil, den skulle være som ny. Så selv om skaden kun var ved dørhåndtaket på bakdøra ble omtrent hele siden på bilen lakkert… det godtok vedkommendes forsikringsselskap. Anonymkode: cbe92...9ab
TomKrus Skrevet 7. juli #42 Skrevet 7. juli En slik skade i Hellas eller i Italia ville neppe blitt reparert Den kan stå slik i 20 år på bilen uten at det ruster igjennom. Her i Norge er det helt krise, går det en vintersesong med masse salting ? Du kan få rust som gjør at skaden blir veldig mye dyrere.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #43 Skrevet 7. juli TomKrus skrev (4 minutter siden): Neeeeeeeeeeeeeei, om du skal ha bilen hele dens levetid ja ! Men den kan fort bli veldig mye kortere ! Fordi i Norge har vi noe som heter veisalting, og slike skader som da ikke repareres og forsegles 100 % skikkelig vil begynne å ruste etter noen måneder garantert ! Så om du skal selge bilen videre vil det å la være å reparere slikt skikkelig koste deg dyrt ! andre hånds verdien vil synke enormt mye faktisk. Dette er ikke en plastskjerm vi snakker om. Det er i karosseriet og der kommer rusten raskt om det er gjort på den måten du beskriver. Kommer det rust igjen. Gjentar man samme prosedyre. Null stress. Et karosseri ruster ikke opp i smuler på få år. Men kanskje Teslaer? Anonymkode: d51dc...14a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #44 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et karosseri ruster ikke opp i smuler på få år. Men kanskje Teslaer? Tvert imot. Hvis det er en S eller X mannen til TS har så ruster den ikke overhode. S og X har karosseri av aluminium. Kun 3 og Y har vanlig karosseri som kan ruset, men de er ikke mer utsatt enn andre merker. Anonymkode: 62c73...b5a
AnonymBruker Skrevet 7. juli #45 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tvert imot. Hvis det er en S eller X mannen til TS har så ruster den ikke overhode. S og X har karosseri av aluminium. Kun 3 og Y har vanlig karosseri som kan ruset, men de er ikke mer utsatt enn andre merker. Anonymkode: 62c73...b5a Se der ja. Så null stress. Selv fikk jeg en kosmetisk parkeringsskade i karosseriet for 5 år siden. Pusset det, la på primer og maling fra Biltema til noen hundrelapper. Har ikke sett en eneste rustflekk på skadestedet. Enda står bilen ute hele året og her saltes det for harde livet om vinteren. Lakken ser ikke perfekt ut nei. Men den gjør jobben. Og jeg slapp å kaste bort masse penger. Anonymkode: d51dc...14a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #46 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Må bruke mannens forsikring da, og så betaler du egenkapitalen. Denne skaden blir jo veldig dyr. Skal godt gjøres å få time til sånt nå når det er ferietid. Så mannen må ta kontakt med forsikringsselskapet sitt, og så må dere høre med verkstedet om time. Kanskje blir det først en konsultasjonstime for at skaden skal dokumenteres og vurderes og verdisettes. De må bestille deler og lakk i riktig farge. Så får du time til å få ordnet skaden. Egenandelen betales ved henting. Kanskje har han rett på leiebil imens 🤗 Så ingen quickfix på dette nei. Anonymkode: 498df...92e Ingen må bruke forsikring på en selvforskyldt skade. Bruker de forsikringen, så blir det bonustap i lang tid fremover, i tillegg til en rikelig egenandel. Så hvordan de vil betale for skaden er deres privatsak. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva mener du med det? Lakkering er jo lakkering eller tror du det er store forskjeller fra bil til bil? 🤣 Anonymkode: 1e525...59b Skader i dag blir ekstra dyre, fordi deler byttes ut, fremfor å lakkeres. Følger du ikke med i timen? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan du polere det bort? Anonymkode: 3fdb9...517 Ha, ha. La oss håpe bilen ikke er leaset. Anonymkode: c72e8...1ec
AnonymBruker Skrevet 7. juli #47 Skrevet 7. juli Mange som skulle vært på sinnemestringskurs her, og lære seg å reagere på mer hensiktsmessige måter. Anonymkode: 93e0c...8f7 1 1
TomKrus Skrevet 7. juli #48 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kommer det rust igjen. Gjentar man samme prosedyre. Null stress. Et karosseri ruster ikke opp i smuler på få år. Men kanskje Teslaer? Anonymkode: d51dc...14a Med det klimaet vi har i Norge jo, du har jo ikke peiling på hva du snakker om. Du kan ikke bare holde på å pusse vekk rust, og så gjenta nei. Det som skjer da er at "røttene" går lengre ned i platen, og sprer seg utover som ikke synes før det er for sent. EU kontroll og han banker med sin "pigghammer" "buff" så er det et hull der, og da skal jeg love deg det blir dyrt. Og igjen andrehånds verdien på en bil du kladder med på din måte ? Maks vrakpant over noen år Og det er helt greit på eldre biler som bare har en bruksverdi/ restverdi. For et håp om videresalg som skal finansiere deler av en nyere bil ? Helt på trynet.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #49 Skrevet 7. juli TomKrus skrev (53 minutter siden): Det er jo eldre biler dette er verst på, og da kan skaden fort bli dyrere. Fordi man må lakkere veldig mye mer en selv skaden for å ikke få synlige fargeforskjeller, det er neppe tilfellet ut i fra det bildet jeg ser her. Men det vet man bare etter at de som driver med oppretting og lakkering har uttalt seg. Uansett det må gjøres skikkelig, og da overlater man ikke jobben til slike amatører som sier at dette kan du "polere" vekk Usikker på hvor den hvite fargen kommer fra. Hvis det er fra (mur)steinen(?) så blir det hvertfall bedre om det rengjøres og poleres. Er det ikke helt nede på bilen? Skader ikke å kjøpe en rødfarge og prøve å flikke litt. Anonymkode: 3fdb9...517
Blåttvann Skrevet 7. juli #50 Skrevet 7. juli (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må bruke mannens forsikring da, og så betaler du egenkapitalen. Denne skaden blir jo veldig dyr. Skal godt gjøres å få time til sånt nå når det er ferietid. Så mannen må ta kontakt med forsikringsselskapet sitt, og så må dere høre med verkstedet om time. Kanskje blir det først en konsultasjonstime for at skaden skal dokumenteres og vurderes og verdisettes. De må bestille deler og lakk i riktig farge. Så får du time til å få ordnet skaden. Egenandelen betales ved henting. Kanskje har han rett på leiebil imens 🤗 Så ingen quickfix på dette nei. Anonymkode: 498df...92e Mulig forsikringen blir dyrere for mannen fremover og at han får dårligere betingelser eller lavere utbetaling neste gang dersom han kræsjer igjen i prøveperioden (og det kan bli svært dyrt om han forårsaker en stor kræsj). Spørs om de kanskje ikke burde bruke forsikringen. Endret 7. juli av Blåttvann
AnonymBruker Skrevet 7. juli #51 Skrevet 7. juli TomKrus skrev (1 time siden): De som klikker på slikt bør leve alene, og da bør de klikke på seg selv når slikt skjer med å benge den lille hjernen de har i veggen 100 ganger når det skjer, for det skjer med ALLE før eller senere at man er uheldig på den ene eller andre måten. 100 % enig En tidligere kamerat var slik, hans ting var gull, våre ting gråstein, det som tok kaka var at hans daværende kone måtte kjøre rundt i en gammel 80 talls og usikker bil da hun var gravid med deres felles barn, i garasjen sto en helt ny stv som han hadde gjemt nøklene til fordi den var ny og skulle kun brukes av han når han var hjemme fra norsjøen Anonymkode: cc005...830
AnonymBruker Skrevet 7. juli #52 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med det? Lakkering er jo lakkering eller tror du det er store forskjeller fra bil til bil? 🤣 Anonymkode: 1e525...59b Du er jo mer blåst enn Durek. Du skjønner vel at man kan akseptere små forskjeller i lakken og ikke perfekt lakkert enklere på en gammel forferdelig fiat, enn en ny Tesla? Det skal med andre ord ikke SYNES at det er gjort noe, KUN polering, om så med lakk polering vil du alltid kunne se skimter av. Anonymkode: 664ba...a29
AnonymBruker Skrevet 7. juli #53 Skrevet 7. juli Kan du ikke bare dumpe typen før han kommer hjem? Anonymkode: 3fdb9...517
AnonymBruker Skrevet 7. juli #54 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kan du ikke bare dumpe typen før han kommer hjem? Anonymkode: 3fdb9...517 Haha, lenge siden jeg har sett det gode gamle KG-mottoet "Dump ham!". Så det var på tide😄 Men fra spøk til alvor: Som flere er inne på i tråden hjelper det ikke å ta på vei for dette. Shit happens. Det er for det første bare å "come clean" overfor partneren sin. Og så ta det derfra. Jeg forstår det som at bilen er kjørbar, så da haster det ikke å få fikset det på dagen. Det man må få klarlagt er skadens omfang og hva utbedring vil koste. Så må man ta stilling til om man skal bruke forsikringen eller ikke. Det kan være at utbedring koster så mye at man ikke har noe reelt valg og må ta det på forsikringen. Det kan også være at man har flaks og at et sånt "micro-repair" eller "spot-repair" sted kan fikse det for noen tusenlapper sånn at det lønner seg å ikke bruke forsikringen. Det man kunne gjøre var å få et sånt sted til kikke på det og finne ut hva de vurderer? Anonymkode: 5f0ff...765
AnonymBruker Skrevet 7. juli #55 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei Mannen er bort reist og jeg brukte bilen hans i dag. Skulle rygge og jeg var ikke kjent med det stedet. Det var trangt og det lå stor stein på siden. Klarte å skade en god del. Jeg har fortalt mannen. Han sier det går bra. Men jeg har veldig veldig vond følelse inni meg 😢😢 og dårlig samvittighet. Jeg vil få den fikset fort som mulig. Noen som har peiling på hvor mye det vil koste? Hvor lang tid det vil ta? Er det mulig å få det gjort innen 3 -4 dager?? Det er en Tesla. Bor i oslo Anonymkode: 2f9ac...5ef Jeg hadde blitt mer sint for at du fiksa det på egen hånd enn den faktiske skaden. La mannen ta seg av det selv så det blir gjort ordentlig… Eventuelt spør han hvem du skal kontakte. Han må også ta en vurdering på om han vil bruke forsikringen eller ikke. Anonymkode: 836ae...d12 1
Mannisinbestealder Skrevet 7. juli #57 Skrevet 7. juli Her var det mye dramatikk. Bilen har skade på et kanaldeksel som trolig er plast og en minimal ripe i en dør. Et godt karosseriverksted fikser dette slik at det blir minst like godt som nytt. Matematikk avgjør om det må tas på forsikring med egenandel og bonustap. Det er mest sannsynlig at det blir slik. Uansett bør det ikke ødelegge et ekteskap. Kona gjorde noe lignende for noen år siden. Da fikk vi et verksted til å rette og lakkere det ene panelet med den vesentlige skaden for en avtalt sum slik at vi ikke brukte forsikringen. Hvis du innhenter tilbud på lakkering av kanal og lever videre ned en liten ripe i døren, så kan det kanskje gjøres på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #58 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Noen som har peiling på hvor mye det vil koste? Hvor lang tid det vil ta? Er det mulig å få det gjort innen 3 -4 dager?? Det er en Tesla. Anonymkode: 2f9ac...5ef Sikker på at dette ikke er noe din mann vil ta på forsikringen? Anonymkode: 95e0a...77e
AnonymBruker Skrevet 7. juli #59 Skrevet 7. juli Brunello skrev (7 timer siden): Låner man bort bil til partneren sin? Har aldri forstått meg på folk som snakker om mannen og konas bil. Vi har to biler. Begge er våre. Hvem kjøpte dem, og hvilket navn står bilene på? Biler har jo en eier og kanskje og en medeier. Vi har to biler. Jeg eier begge, men lar min kjøre en. Vi har for øvrig aldri kjørt inn i noe, aldri skrapet opp bilene, aldri rygget før vi er sikre på at det ikke er noe som kan skade. Jeg skjønner at sånt er uvanlig. Anonymkode: 80a0f...2da 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #60 Skrevet 7. juli Dere som sier; Sånt skjer... Det er bare å male over med primer fra Biltema... Det er bare en bruksgjenstad.... Dette må man regne med... osv. Alle disse uttalelsene er grunnen til at jeg ALDRI låner bort bilen min. Jeg hadde ikke "klikka helt" utad , men inni meg hadde jeg vært rasende. Noe så unødvendig! Ja, uhell kan skje, men noen skader er helt unødvendig, og skyldes at folk rett og slett ikke kan kjøre bil. Ja, bil er en bruksgjenstand, men en ganske dyr en for mange. Det er ikke bare å "slenge på litt primer fra Biltema" på en bil til 500'-tusen +. Er du klar over hvor mye mer verditapet er på en bil som er skadet og lakkert i forhold til en uskadet? Nei, jeg er for glad i bilen min til å utsette den for folk som kommenterer slik som over. Anonymkode: 2fa4c...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå