Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer eier bolig 50/50. Vi har ulik lønn, så han betaler inn 65% til felleskonto hver måned, mens jeg betaler inn 35%. Vi har en samboeravtale som sier at vi skal bidra med det vi kan (eller noe i den duren), og akkurat nå tjener han betydelig mer enn meg, så da betaler han såpass mye mer. 

Vi overfører hver våre beløp til felleskonto hver måned, og så trekkes alle utgifter derfra, inkludert renter og avdrag på lånet. 

Vi hadde en diskusjon nylig hvor han mente at han kunne få en større eierandel av boligen ved et eventuelt samlivsbrudd fordi han bidrar mer til fellesskapets utgifter. Stemmer virkelig det? Jeg trodde at hvis eierbrøken var tinglyst, så var det det som gjaldt. 

Anonymkode: 30082...8c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og samboer eier bolig 50/50. Vi har ulik lønn, så han betaler inn 65% til felleskonto hver måned, mens jeg betaler inn 35%. Vi har en samboeravtale som sier at vi skal bidra med det vi kan (eller noe i den duren), og akkurat nå tjener han betydelig mer enn meg, så da betaler han såpass mye mer. 

Vi overfører hver våre beløp til felleskonto hver måned, og så trekkes alle utgifter derfra, inkludert renter og avdrag på lånet. 

Vi hadde en diskusjon nylig hvor han mente at han kunne få en større eierandel av boligen ved et eventuelt samlivsbrudd fordi han bidrar mer til fellesskapets utgifter. Stemmer virkelig det? Jeg trodde at hvis eierbrøken var tinglyst, så var det det som gjaldt. 

Det er tinglyst som gjelder

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om dere har tinglyst lik eierandel, kan dere avtale at han skal kompenseres for å a bidratt mer til felles utgifter. 

Anonymkode: 8801b...97a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det stemmer. Men hvordan dette skjer er helt avhengig av hvem som har den beste advokaten. 
For deg vil det vÆre langt mer fornuftig å betale inn på lånet 50/50 og la han heller betale mer av for eksempel mat kostnadene. 
Har dere ikke samboer avtale? Det må du ha på plass selv om dere har tinglyst boligen. 
Han vet at han kan kreve mer ved et brudd, og da er sannsynligheten stor for at han kan komme til å gjøre nettopp det. Din jobb er da å sikre deg selv, i «fredstid», slik at du om det blir et brudd og en krig er skikkelig rustet. 
Alternativet er at dere gifter dere. 

Anonymkode: 6f6d6...501

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer. Men hvordan dette skjer er helt avhengig av hvem som har den beste advokaten. 
For deg vil det vÆre langt mer fornuftig å betale inn på lånet 50/50 og la han heller betale mer av for eksempel mat kostnadene. 
Har dere ikke samboer avtale? Det må du ha på plass selv om dere har tinglyst boligen. 
Han vet at han kan kreve mer ved et brudd, og da er sannsynligheten stor for at han kan komme til å gjøre nettopp det. Din jobb er da å sikre deg selv, i «fredstid», slik at du om det blir et brudd og en krig er skikkelig rustet. 
Alternativet er at dere gifter dere. 

Anonymkode: 6f6d6...501

Takk for svar!

Jo, som jeg skriver i HI så har vi samboeravtale, og der står det også at vi eier boligen med hver vår halvpart. 

Vi har vært samboere i mange år, men laget først samboeravtale i fjor, da vi skjønte at det var lurt å ha på plass. Han har betalt mer enn meg i felleskostnader i alle år, det blir jo en del penger etter hvert, hvis han kan argumentere at han har rett på større eierbrøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Han tjener mer enn deg. Betyr det at han jobber mer, og at du gjør mer enn han hjemme? Det bør i såfall tas med i betraktningen. Har dere barn? Betaler du mer enn han av utgifter på dem, utenom felleskonto? Klær, gaver etc.

Det er tinglyst eierbrøk som gjelder.

Anonymkode: 5bbd0...d2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir bare krangel og uenigheter, da det juridisk kan vurderes både hit og dit.

Synes det ryddigste er at dere etablerer en samboeravtale hos advokat (ta eventuelt med fremtidsfullmakt og testamente, om dere er såpass etablerte). 

Tidligere i forholdet praktiserte vi alt likt i fredstid - skjevdeling ved brudd. Her regulerte vi også alt av ting, til og med kjæledyr. (har nå tilsvarende i ektepakt, med unntak av skjevdelig da vi har trukket lasset sammen i en årrekke). Det er gull verdt om det kommer til brudd - noe som jo skjer de fleste. 

Anonymkode: 3e75e...52e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han tjener mer enn deg. Betyr det at han jobber mer, og at du gjør mer enn han hjemme? Det bør i såfall tas med i betraktningen. Har dere barn? Betaler du mer enn han av utgifter på dem, utenom felleskonto? Klær, gaver etc.

Dette er grunnen til at vi gikk frra skjevdeling ved brudd, til alt likt, på et tidspunkt i forholdet. 

Er man sammen over tid så henger alt sammen med alt. Ene tok etterutdanning, andre fikk reisejobb, vi flyttet på grunn av førstes jobb, andre hadde høyere arbeidsbelastning en periode, og alt mulig slikt... Når man lever og drar livet sammen på den måten er det ryddigst at alt går til fellesskapet. 

Anonymkode: 3e75e...52e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette argumentet bør snart gå ut på dato. Hvem som gjør mest i hjemmet, betyr ikke at den andre ikke gjør noe. Bilen skal vedlikeholdes, hjul skal skiftes, huset skal males, osv osv. Noen kvinner har så mye fokus på sin innsats i hjemmet, at de totalt glemmer at det foregår ting utenfor husets fire vegger og.

Jeg levde en gang sammen med en som eide boligen 100%. Jeg flyttet inn til han. Men på grunn av ulik økonomi, ble det til at jeg betalte for mer enn han i de fortløpende utgiftene. Da det ble slutt, endte jeg opp med ingenting. Det er veldig vanskelig å få igjennom at man skal ha mer, fordi en har bidratt mer inn økonomisk i det daglige. Da må man holde regnskap og ha en skriftlig avtale på at dette skal ha innvirkning den dagen forholdet tar slutt.

Til ts: ville det være mulig for deg å betale inn 50/50 til de løpende utgiftene? Jeg tenker at dette også handler om en egen selvfølelse, men også hvilken forpliktelser man påtar seg når man kjøper noe 50/50. Hvis du forventer å få dine 50% ved et brudd, så bør du også bidra inn 50% i hverdagen. Fordi om du mest sannsynlig ender opp med å få 50%, så betyr det også at du helt bevisst snylter på samboeren din i mellomtiden. Over tid kan det skape en del gnissinger i forholdet. Hvilket det kan synes å gjøre nå.

Anonymkode: 88550...83d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig med partnerskap. At folk gidder. Føle seg usikker i sitt eget hjem. Du får alle dine svakheter servert på ett gullfat. Bare å nyte

Anonymkode: 56589...1e2

Skrevet

Eier du 50% så eier du 50%, at han betaler inn mer er jo hans valg, men gikk dere inn med likt innskudd, der vil det jo evt kunne bli noe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette argumentet bør snart gå ut på dato. Hvem som gjør mest i hjemmet, betyr ikke at den andre ikke gjør noe. Bilen skal vedlikeholdes, hjul skal skiftes, huset skal males, osv osv. Noen kvinner har så mye fokus på sin innsats i hjemmet, at de totalt glemmer at det foregår ting utenfor husets fire vegger og.

Jeg levde en gang sammen med en som eide boligen 100%. Jeg flyttet inn til han. Men på grunn av ulik økonomi, ble det til at jeg betalte for mer enn han i de fortløpende utgiftene. Da det ble slutt, endte jeg opp med ingenting. Det er veldig vanskelig å få igjennom at man skal ha mer, fordi en har bidratt mer inn økonomisk i det daglige. Da må man holde regnskap og ha en skriftlig avtale på at dette skal ha innvirkning den dagen forholdet tar slutt.

Til ts: ville det være mulig for deg å betale inn 50/50 til de løpende utgiftene? Jeg tenker at dette også handler om en egen selvfølelse, men også hvilken forpliktelser man påtar seg når man kjøper noe 50/50. Hvis du forventer å få dine 50% ved et brudd, så bør du også bidra inn 50% i hverdagen. Fordi om du mest sannsynlig ender opp med å få 50%, så betyr det også at du helt bevisst snylter på samboeren din i mellomtiden. Over tid kan det skape en del gnissinger i forholdet. Hvilket det kan synes å gjøre nå.

Syns ikke det. Hus og barn tar fort 2 - 3 timer hver dag, minst (oppfølging av barn, handling, matlaging, klesvask, husvask, ordne til jul, kjøpe gaver til slekta, rydding, vinduspuss, storrengjøring et par ganger i året, alle de tusen småtingene osv. Er ikke så mange som bruker over 20 timer i uka året rundt på dekkskift, husmaling, plenklipping og snømåking 😄. Hos meg maler VI hus hvert 10. år, og har dekkhotell til begge biler. Mekker ikke på biler selv. Har robotklipper og betaler for snømåking. 

Jeg har en mann som tjener godt og reiser mye gjennom jobb. Det kunne han ikke ha gjort om ikke jeg tok meg av alt med hus og barn. Vi har felles økonomi, og tinglyst 50/50 bolig.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Samboer tjener jo mer enn meg fordi han har mulighet til å jobbe mens jeg tar en større del av den daglige oppfølgingen rundt barn og hus - han har en lederjobb som krever mye, og han ville ikke vært i stand til å jobbe så mye som han gjør hvis ikke jeg dro lasset på hjemmebane. Samboeravtalen vår nevner ikke dette spesifikt, men det er jo ikke noen hemmelighet at det er grunnnen til at vi har formuleringen om at vi skal bidra til fellesskapet etter evne i avtalen. 

Enig med dere som skriver at dekkskifte og vedlikehold av bil ikke kan sammenlignes med den daglige oppfølgingen av barn og husholdning. 

Jeg har ikke mulighet til å matche samboers bidrag til fellesskapet, da går jeg i minus hver måned. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kun verdier som går direkte på verdistigning av bolig KAN diskuteres mht eierbrøk.

Fellesutgifter og mat gir selvfølgelig ikke han rett på høyere brøkdel av eierskap i boligen.

Som samboere så er det naturlig å fordele faste kostnader prosentvis etter inntekt om en ønsker at begge skal ha noenlunde lik levestandard.

Her deler vi faste utgifter 50/50(strøm, streaming, kommunale avgifter, sikkerhetssystem, husforsikring etc)

Mat fordeles prosentvis da jeg er liten dame med et barn og han stor mann med 2 barn) Jeg betaler det det alltid har kostet meg og mitt barn og han det samme, men alt går inn på en felles matkonto.

Mht ferier så tar han hovedsakelig hele kostnaden da jeg er ufør og ikke kan unne meg dyre ferier, men vi er en familie og han og barna vil selvfølgelig ha oss med.

Ellers har vi en familiekonto som vi betaler inn på etter evne. Det dekker alt av klær og  gaver til barna og familieaktiviteter etc.

Vi dekker egne barns fritidsaktiviteter, AKS etc.

Så mine utgifter er egentlig lik som da jeg var alenemor. Men jeg stiller selvfølgelig økonomisk sterkere fordi vi er to om alt og han spytter inn mer i felleskassa.

Huset er det faktisk jeg som eier(men han var med i kjøpepresen og har pant på et par mill i huset da jeg ikke hadde nok EK til et så stort hus som vi bor i alle 5).

Men det har vært store kostnader mht vedlikehold og oppgraderinger og det har han betalt og dermed fått eierbrøk av det han har investert. Det er penger han har rett på om huset selges, pluss panten.

Sikkerheten for meg er at skjøtet er mitt og ved evt brudd har jeg huset om jeg ønsker å bli boende. Og skulle han dø før meg er det ikke noe problemer mht uskiftet bo og særkullsbarn. Panten slettes, livsforsikringer dekker hele lånet mitt og jeg kan beholde og forsørge alle barna.

Hos oss er det ikke noe mitt og ditt eller mine/dine barn. Det er vårt og oss og våre barn.

All in, men med gode avtaler som sikrer alle parter uansett hva som skulle skje.

Anonymkode: c33b2...180

• Nyttig 1
Skrevet

Ironisk hvor ok kvinner er at menn betaler mer uten å få noe tilbake ved brudd (mannefella) men det er helt grusomt når en kvinne utsettes for det samme (kvinnefella)

Folk får organisere seg som de vil, men jeg hadde ihvertfall krevet 65% av rentefradraget som et absolutt minimum.

Personlig hadde jeg ikke betalt 65% når jeg eide 50%.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her. 

Samboer tjener jo mer enn meg fordi han har mulighet til å jobbe mens jeg tar en større del av den daglige oppfølgingen rundt barn og hus - han har en lederjobb som krever mye, og han ville ikke vært i stand til å jobbe så mye som han gjør hvis ikke jeg dro lasset på hjemmebane. Samboeravtalen vår nevner ikke dette spesifikt, men det er jo ikke noen hemmelighet at det er grunnnen til at vi har formuleringen om at vi skal bidra til fellesskapet etter evne i avtalen. 

Enig med dere som skriver at dekkskifte og vedlikehold av bil ikke kan sammenlignes med den daglige oppfølgingen av barn og husholdning. 

Jeg har ikke mulighet til å matche samboers bidrag til fellesskapet, da går jeg i minus hver måned. 

Jobber du 100% men har bare en dårligere betalt stilling? Eller jobber du redusert? Da hadde jeg gått til 100% jobb.

Ellers anbefaler jeg at dere gifter dere. Da blir økonomien felles.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar!

Jo, som jeg skriver i HI så har vi samboeravtale, og der står det også at vi eier boligen med hver vår halvpart. 

Vi har vært samboere i mange år, men laget først samboeravtale i fjor, da vi skjønte at det var lurt å ha på plass. Han har betalt mer enn meg i felleskostnader i alle år, det blir jo en del penger etter hvert, hvis han kan argumentere at han har rett på større eierbrøk. 

Han får ikke større eierbrøk, men kan kompenseres for å ha dekket større del av utgifter.

Anonymkode: 8801b...97a

Skrevet

Hei. Det som er tinglyst er bare et utgangspunkt og det gjelder egentlig mest utad ovenfor andre. Når man ikke vet annet, så blir løsningen ofte 50-50 ved samlivsbrudd. 

Jeg anbefaler på det sterkeste å skrive en samboerkontrakt. Det gjelder ikke bare dere spesifikt, alle bør ha det. Gjensidig testament er også lurt. Lite sexy, men gode voksenpoeng. 

Hva med å skrive en avtale om ansvar for gjeld og justere skattemeldingen? Da kan han få fradrag for 65% av rentene og du resten. På den måte får han litt anerkjennelse for sitt økonomiske bidrag. Kanskje det er hva som trengs? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis han mener at hans eierandel skal øke i takt med at han nedbetaler mer enn deg på lånet deres, må jo dette nedfelles i samboeravtalen deres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (45 minutter siden):

Hvis han mener at hans eierandel skal øke i takt med at han nedbetaler mer enn deg på lånet deres, må jo dette nedfelles i samboeravtalen deres. 

Hvilket det absolutt bør. 

En ting er å betale 2 av 3 melk i uken. Noe helt annet å betale 2/3 av et felles lån, for så å kun få uttelling for 1/2 ved brudd.

Og til de som mener at vedlikehold av bil ikke teller inn i "regnskapet", så er ikke poenget at akkurat hjulskift tar så uendelig med tid. Men at kvinner har en tendens til å fremheve tiden de bruker på barn, hus og hjem som om dette er tilnærmet en fulltidsjobb utenom den lønnede jobben. Hvis man er så nøye med støvet, eller vært så lite flink til å oppdra ungene til å bli selvstendige, så er det på tide å senke terskelen for "tilstrekkelig rent" og heve kravet til ungene.

Mye tid går med når ungene er veldig små. Men det går ikke mange år før de går enten i barnehage 7 timer 5 dager i uken, eller begynner på skolen og SFO. Hvis det å ha ungene hjemme de få timene utenom er slikt kav, burde man kanskje ikke fått barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...