AnonymBruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli Det korrekte navnet er Majorstuen Anonymkode: b3be5...9f2 4 5
Daisy-love Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli Føler det kommer an på hvilken generasjon en tilhører og om en er vokst opp der. En del eldre som er vokst opp der vil nok sverge på at det er Majorstuen, mens yngre, samt tilflyttere mer bruker a-endelse. MajorstuEN er vel det opprinnelige om jeg har forstått riktig.
AnonymBruker Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli Majorstuen om du opprinnelig er fra Oslo vest. Majorstua om du kommer fra Grorud og andre ubenevnelige steder fra østsiden… Anonymkode: 7e7c3...06b 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Majorstua, som de som fant på navnet. Anonymkode: 5b721...bea
Snok1 Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli De lærde strides: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Majorstuen For meg er det Majorstua. Jeg er ikke bergenser, så jeg bruker hunkjønnsform på hunkjønnsordet stua. De fleste gjør vel det? Det er nok ingen endelig fasit.
Peanut Skrevet 5. juli #9 Skrevet 5. juli Bodde på Frogner i ørten år, og før det på Sæter. Alltid sagt Majorstuen. 2 1
Catch22 Skrevet 5. juli #10 Skrevet 5. juli Hvis man sammenligner med lignende uttrykk, så kan begge være riktig. Det handler om man bruker hankjønnsord eller hunkjønnsord. Både "avisen" og "avisa" er korrekte former for det samme ordet. "Avisen" er den bestemte entallsformen i hankjønn, mens "avisa" er den bestemte entallsformen i hunkjønn. Begge formene brukes om hverandre i moderne norsk Så finnes det egentlig noen fasit? Første mann som satte navn kunne brukt begge, men valgte vel det som var vanlig for ham. På Smestadlokket er det skiltet med Majorstuen på den ene siden og Majorstua på den andre... Majorstuen politistasjon har også hett Majorstua politistasjon lenge, men noen ville at det skulle endres tilbake til Majorstuen som var det opprinnelige. Gata eller gaten ...?
AnonymBruker Skrevet 5. juli #11 Skrevet 5. juli Jeg sier Majorstua. Men så kommer ikke jeg fra Ris eller Vinderen da... Anonymkode: 18e5e...ea3
AnonymBruker Skrevet 5. juli #13 Skrevet 5. juli Jeg har vokst opp på Majorstua. Anonymkode: 7da14...14f
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:55 #15 Skrevet mandag kl 10:55 På t-banen annonserer de stasjonen med «Majorstua». Det må derfor være fullt lov å si det samme. Anonymkode: efc88...e87
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:59 #16 Skrevet mandag kl 10:59 Jeg er oppvokst en liten rusletur fra Majorstukrysset og sier Majorstuen. De jeg har vokst opp med sider også det. Jeg bryr meg ikke om andre sier Majorstuen eller Majorstua, men for de aller fleste (om enn ikke alle) lokale er Majorstuen det riktigste. Anonymkode: e1764...44f 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:03 #17 Skrevet mandag kl 11:03 Majorstuen. Anonymkode: bc353...74b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:08 #18 Skrevet mandag kl 11:08 Bor selv i homansbyen rett nedfor majorstuen å har alltid sakt majorstuen, evt maja. Anonymkode: b6107...053
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:34 #20 Skrevet mandag kl 11:34 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 11.30): Maja på folkemunne Anonymkode: be9e4...2db Dette var vel forkortelsen på Majorstuen skole, ikke Majorstuen bydel? Jeg sier for øvrig Majorstua, men skriver Majorstuen. Anonymkode: 8d999...645 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå