AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #41 Skrevet 27. juni 2025 visp skrev (3 timer siden): Han er invitert i morgen og du har ikke klærne klare? Særlig. Dette er jo bare tull. Prøve klær? Har du diverse outfits da? Det får være grenser for hvor ettergivende man skal være som forelder. Sitter du og godsnakker med ungen fram til minuttet før bursdagen da eller? "Hva har du lyst til å ha på da vennen? Hvilken farge vil du ha på den da? Har du lyst til å ta på skoene?" Man må vise litt kustus som den voksne. For et tåpelig svar, selvsagt før barnet velge og ja vi har da fler pen antrekk Anonymkode: ff451...c44 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #42 Skrevet 27. juni 2025 Anononyma skrev (3 timer siden): Ok, snakk om å være naiv. Verden er ikke så rosenrød som du portretterer her. Jo i grunn. Barn finner ikke ut av det selv Anonymkode: ff451...c44 2
LiseTV Skrevet 28. juni 2025 #43 Skrevet 28. juni 2025 Jeg har egen erfaring med dette og jeg har vert rådgiver for foreldre til 3 gutter som har behov/lyst til å bruke kjoler.. Som jeg vet om så er dette forbigåenden på 3-4 åringer noen ganger, Men når guttene blir i 7 års alderen blir det ofte permanent. Det er min egen erfaring, jeg slet med det helt til jeg var i 18 års alderen.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #44 Skrevet 28. juni 2025 Nei, jeg ville ikke latt ham gå i selskap i kjole. Eller pysjamas eller badedrakt. «Dette er penklærne dine, og det er de du skal ha på deg». Ingen diskusjon. Barna må ikke få bestemme absolutt alt! Anonymkode: 9abc5...920 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #45 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mine barn har aldri brydd seg om kjoler, men jeg vet at mange gutter har en periode hvor de synes det er gøy å gå i kjole. Det har vært mange i mine barns barnehager som har kledd seg i kjoler, og INGEN har brydd seg. Jeg begriper ikke hvorfor gutter som liker kjoler skal påføres skam når vi VET hvor ødeleggende det er. Svært mange i Norge passer ikke inn i ditt "normale". Det markeres i Oslo i dag. De trenger IKKE å påføres skam, som fører til et intenst selvhat, men å få lov til å være seg selv. Anonymkode: ceac3...c38 Du, dette var snakk om i et selskap, ikke i barnehagen. Man påfører ikke «skam» ved å si at «dette er penklærne dine, det er de du skal ha på deg». Akkurat som man ikke påfører «skam» ved å si at «nei, du kan ikke gå i supermanndrakten din, her er penklærne dine». Anonymkode: 9abc5...920 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #46 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mine barn har aldri brydd seg om kjoler, men jeg vet at mange gutter har en periode hvor de synes det er gøy å gå i kjole. Det har vært mange i mine barns barnehager som har kledd seg i kjoler, og INGEN har brydd seg. Jeg begriper ikke hvorfor gutter som liker kjoler skal påføres skam når vi VET hvor ødeleggende det er. Svært mange i Norge passer ikke inn i ditt "normale". Det markeres i Oslo i dag. De trenger IKKE å påføres skam, som fører til et intenst selvhat, men å få lov til å være seg selv. Anonymkode: ceac3...c38 Jeg er for så vidt enig i det. Vi skal selvsagt ikke påføre dem skam. Mitt poeng er bare at det er en høy risiko for at gutter i kjoler blir utsatt for mobbing. Alle er velkommen i vårt hjem, uavhengig av kjole på gutt eller «gutte sveis» på jenter. Og alle skal behandles med respekt hos oss. Dette handler for meg om å beskytte barna mot mobbing som kan komme som et resultat av at gutter går i kjole. Det kan føre til utenforskap. Det er på ingen måte bra. Om vi kan garantere at alle aksepterer det og respekterer det så er det uproblematisk. Anonymkode: c4686...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #47 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mitt poeng er bare at det er en høy risiko for at gutter i kjoler blir utsatt for mobbing Bare hvis barna har lært negative holdninger fra foreldrene sine. Ingen av guttene i mine ungers bhg har blitt mobbet når de har gått med kjole. Dette minner litt om debatten som gikk før skeive fikk lov å få barn. Det var liksom ikke måte på hvor mobbet disse barna ville bli, men det har jo ikke skjedd. For øvrig er dette en fullstendig bakvendt måte å behandle mobbing på. Lær heller barna dine å være trygg i seg selv, ha selvtillit nok til å ikke la seg knekke av eventuelle dumme kommentarer fra endre. Vi er på vei ned en fullstendig gal sti hvis vi forteller gutter at de må være en bestemt type maskulin for å "unngå å bli mobbet". Anonymkode: ceac3...c38 7
cafflatte Skrevet 28. juni 2025 #48 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bare hvis barna har lært negative holdninger fra foreldrene sine. Ingen av guttene i mine ungers bhg har blitt mobbet når de har gått med kjole. Dette minner litt om debatten som gikk før skeive fikk lov å få barn. Det var liksom ikke måte på hvor mobbet disse barna ville bli, men det har jo ikke skjedd. For øvrig er dette en fullstendig bakvendt måte å behandle mobbing på. Lær heller barna dine å være trygg i seg selv, ha selvtillit nok til å ikke la seg knekke av eventuelle dumme kommentarer fra endre. Vi er på vei ned en fullstendig gal sti hvis vi forteller gutter at de må være en bestemt type maskulin for å "unngå å bli mobbet". Anonymkode: ceac3...c38 Ja vi er på vei ned en gal sti men skjønner du ikke at barn blir mobbet? Min sønn gikk med rosa støvler i barnehagen og fikk slengt masse stygge kommentarer etter seg. Han ville ikke bruke disse støvlene mer. Det hjelper lite at 3-4 foreldre er tolerante og inkluderende når 10 andre foreldre ikke er det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #49 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er enig i at det hadde vært deilig om alle var tolerante. Men de er jo ikke det og kommer ikke til å bli det i overskuelig fremtid. De som ikke er tolerante møter barna i hverdagen deres - og selv om det ikke er ille i barnehagen kan det fort bli det på skolen. Å sende gutter i selskap i kjole kan potensielt bli et sosialt selvmord. Dette er jo litt en prinsippsak. Er det vært å tviholde på friheten og risikere å la barna bli mobbet på rettferdighetens alter? For alle aksepterer ikke, sånn er virkelgheten. Jeg ofrer ikke barna mine for å kjempe for pride, og da hadde ikke gutta mine fått gå i selskap i kjole. Uansett hvor tolerant jeg selv måtte være - jeg kunne virkelig ikke selv brydd meg mindre om hva folk har på seg og heier på alles rett til å være den de er. Anonymkode: 54e21...c74 Våre barns rett til å være seg selv er viktigere enn det meste annet, ja. Veldig mange barn passer ikke inn i en A4-mal. Skal vi virkelig fortelle disse at de må føye seg etter de intolerantes syn, og endre hvem de er for å tekkes disse? Som forelder ville vi da fullstendig feilet. Anonymkode: ceac3...c38 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #50 Skrevet 28. juni 2025 La han bruke det han vil. Vis at dere støtter han uansett hvilke valg han tar. Anonymkode: 02462...792
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #51 Skrevet 28. juni 2025 Takk for all respons, både støtte og diskusjoner🩷 Vil bare poengtere at både bukse/skjorte og kjole var klart til bursdag så han hadde noe å velge mellom. Foreslår aldri hårstrikk, neglelakk eller noe slikt, men er det et ønske gutten kommer med så får han det❤️ f.eks. «ikkeguttefarget» vårjakke. Oppdatering: han gikk i kjole i bursdagen og koste seg maks. Ingen kommentarer eller blikk. Det var til og med noen eldre gutter der (tidlig barneskole) og de brydde seg ikke. Hadde sett for meg ulike scenarioer etter å ha lest kommentarene her, men heldigvis hadde flertallet rett😊 godt å se at samfunnet går i riktig retning. Ønsker alle en fin lørdag! Anonymkode: d43c6...45b 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #52 Skrevet 28. juni 2025 cafflatte skrev (3 timer siden): Ja vi er på vei ned en gal sti men skjønner du ikke at barn blir mobbet? Min sønn gikk med rosa støvler i barnehagen og fikk slengt masse stygge kommentarer etter seg. Han ville ikke bruke disse støvlene mer. Det hjelper lite at 3-4 foreldre er tolerante og inkluderende når 10 andre foreldre ikke er det. Min gikk med rosa støvler, rosa votter mm og ble ikke mobbet Anonymkode: ff451...c44
tussi84 Skrevet 28. juni 2025 #53 Skrevet 28. juni 2025 Jeg er gammeldags her. Gutter skal ikke gå i kjole, eller rosa klær. Hadde aldri kjøpt jenteklær til et så lite barn. Hadde det hatt søsken hjemme med kjoler så kunne han til nød fått gå med kjoler hjemme. Hvis han skulle føle at han er født i feil kropp så stiller saken seg anderledes, men da er jo gjerne barnet eldre.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #54 Skrevet 28. juni 2025 tussi84 skrev (1 time siden): Gutter skal ikke gå i kjole, eller rosa klær. Og hvordan skal du begrunne dette for en 3 år gammel gutt som blir glad og lykkelig av å gå i kjoler, og evt rosa klær, uten å påføre han skam? Anonymkode: ceac3...c38 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #55 Skrevet 28. juni 2025 Jeg hadde latt han gå med kjole. Min sønn hadde både en rosa periode, og brukte kjole iblant i barnehagen. Og da sønnen min ble 11 år, inviterte vi alle guttene i klassen. En av guttene kom med kjole. Og alle guttene ga han komplimenter. Alle syntes det bare var kult. Og ble ikke noe mobbing ut av det. Anonymkode: 7705b...df2 2
tussi84 Skrevet 28. juni 2025 #56 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Og hvordan skal du begrunne dette for en 3 år gammel gutt som blir glad og lykkelig av å gå i kjoler, og evt rosa klær, uten å påføre han skam? Anonymkode: ceac3...c38 Det er jeg som bestemmer hva mitt lille barn skal ha på seg. Det er hva barnet lærer, og at tradisjonelt så går ikke gutter med kjoler. Evt skam følelse kommer først når barna er eldre, om de skulle føle seg født i feil kjønn. Det er snakk om små barn her.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #57 Skrevet 28. juni 2025 tussi84 skrev (3 minutter siden): Evt skam følelse kommer først når barna er eldre Dette er jo bare tull. Skamfølselsen påfører du barnet ditt idet du forteller at han må begrense seg selv, fordi tradisjonelt "så går ikke gutter med kjoler". Det er voksne som lærer barna dette. De bryr seg jo ikke selv. Det er helt utenfor min fatteevne, etter så mye vi i dag vet om hvor skadelig det er å påføre barna denne type skam, så finnes det fremdeles foreldre som holder på slik. Det er til å bli trist av. Anonymkode: ceac3...c38 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #58 Skrevet 28. juni 2025 tussi84 skrev (3 timer siden): Jeg er gammeldags her. Gutter skal ikke gå i kjole, eller rosa klær. Hadde aldri kjøpt jenteklær til et så lite barn. Hadde det hatt søsken hjemme med kjoler så kunne han til nød fått gå med kjoler hjemme. Hvis han skulle føle at han er født i feil kropp så stiller saken seg anderledes, men da er jo gjerne barnet eldre. Min fireåring elsker traktorer og anleggmaskiner. Han elsker å sykle og å leke med vann. Han elsker å hjelpe til på kjøkkenet. Han elsker å sitte i sofakroken og kose mens han ser på barne-TV. Og han elsker rosa. Han har ikke så mange rosa plagg nå, for dessverre er det rosa barnetøyet kortere, smalere og mer upraktisk til hverdagsbruk enn tøy som er typisk blått, grått og grønt. Men når jeg finner det kjøper jeg det gjerne. Hvorfor? Fordi han gjerne vil gå med favorittfargen sin. Hadde favorittfargen vært oransj eller grønn hadde jeg tenkt på samme måte. Rosa er bare en farge, jeg skjønner ikke at det er så skummelt å kle på barnet sitt en farge. Anonymkode: 0fa0a...ed9 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå