Gå til innhold

Gutt i kjole

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (23 minutter siden):

Min sønn hadde rett og slett fått et nei her. Han kunne evt fått ha rosa skjorte/bukse dersom fargen er viktig, men kjole hadde jeg ikke tillatt.

Husk at du setter barnet i en veldig utsatt posisjon for mobbing og utenforskap ved å la han gå i kjole.

Hvorfor ikke lære barnet å være trygg i seg selv, heller enn å la seg styre av eventuelle dumme kommentarer fra andre? 

Anonymkode: ceac3...c38

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (1 minutt siden):

Er det nedsettende å si nei til en gutt som spør om å gå i kjole i selskap? Jeg skrev han kunne ha rosa, men kjole i selskap blir å dra det hakket for langt. At MIN sønn ikke får lov betyr ikke at jeg hadde sagt til han at lille Nils er teit fordi han går i kjole. Nils kan gå i hva han vil for min del, min sønn hadde likevel fått nei.

Jeg mener at uansett hvor mye dere heiser pride flaggene deres vil det alltid finnes barn som er slemme mot andre barn. 

Så flott at det har gått bra for dine barn :) det betyr derimot ikke at det er automatikk i at det vil gå bra for andre. At en gutt kler seg i jenteklær vil utvilsomt utsette han for en økt risiko for å bli mobbet. Dersom du nekter for at det er en risikofaktor trenger du en realitycheck.

Så da bør også alle som har barn med utstående ører sørge for å dem operert så snart som overhodet mulig slik at de ikke blir mobbet? 

Det er en helt bakvendt tilnærming til mobbeproblematikk du har. 

Anonymkode: ea1c0...7db

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (20 minutter siden):

Vet du hvem som lager mobbere. Foreldre...så nei...så lenge barna i selskapet har gode verdier og holdninger hjemme fra...vil de ikke mobbe

Om det bare så lett. Er nok ikke det.

Anonymkode: f8bbc...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det bare så lett. Er nok ikke det.

Nei..men det er et sted å starte 

Eks der min datter ble mobbet for at hun hadde på seg temu klær..hvor kom denne holding fra..jo foreldrene ( hun er 6 år) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå ble det jo opprettet en tråd for å høre etter hva andre tenker...

Anonymkode: 0cf36...b30

Nei, dette er grunnen til at tråden ble opprettet. 👇

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger litt støtte fra andre for å gjennomføre med hodet høyt hevet. Noen som har noen tanker? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er bare klær. La gutten få gå i det han vil 😊 Utrolig kjipt hvis far påfører gutten skam ved å ytre at han "ikke liker det". 

I min sønns bhg er det flere av guttene som liker å gå med kjoler og pynte seg, både til hverdags og til fest. Det er virkelig null stress. 

Anonymkode: ceac3...c38

Gutter gikk i kjole til 50-tallet. 
Den nåværende kongen av England feks gikk utelukkende i kjoler til han var 3-4 år gammel fordi det var  det vanlige. Barn i bukser var uhørt.

Også her hjemme gikk alle barn i kjoler til lenge etter at de var tørre fordi det var enklest og medførte minst slitasje på barnetøyet som da kunne brukes av flere barn.  At folk nå er så redde for verden at de ikke tørr holde på tradisjoner og tenke logisk er deres problem. 
La gutten pynte seg, det tar ingen skade av.

Anonymkode: 06260...d1b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutter skal ikke gå i kjole, det hadde vært uaktuelt om jeg var forelder og hadde jeg vært forelder til han med bursdag hadde jeg tatt en svært alvorlig samtale med deg/foreldre, jeg hadde såklart behandlet han likt som de andre og latet som ingen ting mot han

Anonymkode: a3fe2...330

Slik skal du bare lett drite i. Dette angår ikke deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (5 minutter siden):

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang 😊

Det her er epler og appelsiner. Tåpelig sammenligning.

Å, jeg trives så godt i middelalderen så 🥰 

Avslutter min deltakelse i denne tråden, gidder ikke sitte å forsvare meg mot wokebevegelsen.

Hilser fra den virkelige verden :) 

Man kan jo ane hvordan barn lærer å mobbe. Du må for eksempel ty til å kalle dem som er uenige med deg for «woke» og si at de «heiser pride-flagg», fordi du ikke takler at andre er uenige med deg?

Jeg er ikke spesielt woke eller opptatt av pride, bare en ganske tolerant liberalkonservativ kvinne.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om far bør være mer involvert, han vet tross alt hvordan det er å vokse opp som gutt. 

Anonymkode: 75a71...037

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

La sønnen din kle som seg som han vil. Så vidt jeg forstår så er dette en fase noen gutter går igjennom på hans alder. Tror ikke noen bryr seg lenger. Bortsett fra hans far og to stykker i denne tråden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt hadde en periode da han var 2-3 år da han ville bruke kjolene til storesøster. Han fikk gjøre det hjemme så ofte han ville. Men så var min mann bestemt på at han ikke kunne bruke det ute blant folk. Jeg respekterte det. Tok gutten min med på sjopping i gutteavdelingen på hm og hypet opp klærne vi tittet på der. Han fikk velge masse nytt. Så gikk det over. Nå er han 5 og om jeg spør han om han vil ha på kjole etc så får han noia. Men han vil fortsatt ha neglelakk, så det får han selvsagt når han vil :) 

Anonymkode: 03180...c93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, tre-fireåringer uavhengig av kjønn er skjærer, de elsker alt som glitrer. Og det er jo ganske urettferdig at jenteavdelningen har regnbuefargede tyllkjoler med paljetter, mens gutteavdelingen er bare blå, grønn og grå. Jeg har sett mange gutter, spesielt de med søstre, gå gjennom en sånn fase. De vokser det av seg, og har ingenting med kjønnsidentitet seinere i livet å gjøre. La gutten gå i kjole om han vil, bursdag er jo en anledning til å pynte seg! 

(Og om noe, så tror jeg at for snevre kjønnsroller er en grunn til at flere tror de er født i feil kropp - jo trangere vi gjør boksen, jo flere vil føle at de ikke passer inn.)

Anonymkode: 4dd05...5a4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
mstyx skrev (1 time siden):

Hva mener du? 

Ikke meg som skrev dette over men vil informere deg om at barn mobber hverandre for alt mulig og jeg vil gjøre alt jeg kan for å hindre at mine barn blir utsatt for dette uansett hvor tolerante og snille vi er.

Hadde dette vært mitt barn Hadde jeg kledd han i bukser og fortalt at kjole kan han bruke hjemme. 

Anonymkode: 835dd...25c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meg som skrev dette over men vil informere deg om at barn mobber hverandre for alt mulig og jeg vil gjøre alt jeg kan for å hindre at mine barn blir utsatt for dette uansett hvor tolerante og snille vi er.

Hadde dette vært mitt barn Hadde jeg kledd han i bukser og fortalt at kjole kan han bruke hjemme. 

Anonymkode: 835dd...25c

Dette er samme type argumentasjon som i sin tid ble brukt av motstandere av adopsjon for likekjønnede par. «Barn med to mødre eller to fedre kommer til å bli utsatt for massiv mobbing.»

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en gutt som er invitert i bursdag til et barn i barnehagen i morgen. Jeg nevnte under middagen at vi måtte prøve penklærne etter bading i kveld, og da sa han bestemt at han ville ha kjole på. Han er veldig glad i rosa og rød, og liker å pynte seg i de fargene. Før jul fikk han en rød kjole for det var noe han ønsket seg veldig. 

Jeg er ikke sammen med barnefar, men vi har et fint samarbeid. Han er derimot ikke glad i at sønnen går med rosa, har fire hårstrikk i håret, leker med dukker osv. Han har flere ganger ytret sitt syn til meg og vår sønn. Jeg har rådført meg med familievernkontoret og har planlagt å avtale møte der på høsten med tema holdninger. 

Jeg har ekstremt lyst til å la gutten gå i det han vil i morgen, men kjenner allikevel at det sitter litt langt inne. Trenger litt støtte fra andre for å gjennomføre med hodet høyt hevet. Noen som har noen tanker? 

Anonymkode: d43c6...45b

Tenker at du lar han gå i det han vil. Gutten hørtres ung ut og da tenker jeg at at han prøver å finne ut av hvem han er eller eksperimentere litt. Det er bare klær. Viktig at barn får utfolde seg, finne ut av hvem de  er og lignende. Jeg ville støttet han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (3 timer siden):

Ville prøvd å styre han litt mot noe annet, toåringer er ganske lette å føre, men om han er helt låst på en kjole ville jeg bare latt han og gitt f. Ville ikke pyntet opp i strikker, neglelakk etc også, men det gjelder generelt barn i den alderen.

Hvordan vet du at han er to år?

Anonymkode: 47673...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt min fireåring gå i kjole, om det var det han ville. Han hadde en periode for litt siden hvor han ville gå i kjole hver dag, over buksa og genseren. Nå vil han ha det innimellom. Kjolene har friske, fine farger, så jeg skjønner ham godt!

Anonymkode: 0fa0a...ed9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en gutt som er invitert i bursdag til et barn i barnehagen i morgen. Jeg nevnte under middagen at vi måtte prøve penklærne etter bading i kveld, og da sa han bestemt at han ville ha kjole på. Han er veldig glad i rosa og rød, og liker å pynte seg i de fargene. Før jul fikk han en rød kjole for det var noe han ønsket seg veldig. 

Jeg er ikke sammen med barnefar, men vi har et fint samarbeid. Han er derimot ikke glad i at sønnen går med rosa, har fire hårstrikk i håret, leker med dukker osv. Han har flere ganger ytret sitt syn til meg og vår sønn. Jeg har rådført meg med familievernkontoret og har planlagt å avtale møte der på høsten med tema holdninger. 

Jeg har ekstremt lyst til å la gutten gå i det han vil i morgen, men kjenner allikevel at det sitter litt langt inne. Trenger litt støtte fra andre for å gjennomføre med hodet høyt hevet. Noen som har noen tanker? 

Anonymkode: d43c6...45b

Det er bare klær. Antar barnet er 3-4år? Helt normalt for alderen.

Anonymkode: c1f7f...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (2 timer siden):

Ok, snakk om å være naiv. Verden er ikke så rosenrød som du portretterer her. 

Verden er ikke så firkantet som du portretterer heller. Barn som går med kjole med hodet hevet blir ikke mobbet. De fortsetter å gå med hodet hevet. Dere foreldre som er så livredd mobbing er dere som skaper mobbere. Fordi dere mener alle må passe inn i en mal.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Verden er ikke så firkantet som du portretterer heller. Barn som går med kjole med hodet hevet blir ikke mobbet. De fortsetter å gå med hodet hevet. Dere foreldre som er så livredd mobbing er dere som skaper mobbere. Fordi dere mener alle må passe inn i en mal.

Enig..som jeg skrev gikk min gutt mye i rosa etc i 1-2 klasse...fra 4-6 hadde han langt hår( mange trodde han var jente)

Men han brydde seg ikke...han følte seg fin og ingen i klassen hans har mobbet han el. Nå er han 13 og går ned akkurat det han vil...med hode hever siden barnehagen og alle i klassen vet at min sønn går som han vil.

Jeg var også sånn ..jeg har aldri brydd meg hva andre tenker om meg. Mine barn har sett ned i 100 forskjellige stiler...med og uten parykker....jeg er 41 men klær meg som jeg vil.

Min barn har også lært at farger og leker har ikke kjønn...om gutter vil gå ned rosa er det kult...samme om jenter vil gå med blått eller genser med dinosaurer på...det har ikke noe å si...det viktigste er at de føler seg bra og går ned der de vil og føler. Og at barn og voksne klær seg ulike og det er greit..og mobbing er ikke greit 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...