Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som er invitert i bursdag til et barn i barnehagen i morgen. Jeg nevnte under middagen at vi måtte prøve penklærne etter bading i kveld, og da sa han bestemt at han ville ha kjole på. Han er veldig glad i rosa og rød, og liker å pynte seg i de fargene. Før jul fikk han en rød kjole for det var noe han ønsket seg veldig. 

Jeg er ikke sammen med barnefar, men vi har et fint samarbeid. Han er derimot ikke glad i at sønnen går med rosa, har fire hårstrikk i håret, leker med dukker osv. Han har flere ganger ytret sitt syn til meg og vår sønn. Jeg har rådført meg med familievernkontoret og har planlagt å avtale møte der på høsten med tema holdninger. 

Jeg har ekstremt lyst til å la gutten gå i det han vil i morgen, men kjenner allikevel at det sitter litt langt inne. Trenger litt støtte fra andre for å gjennomføre med hodet høyt hevet. Noen som har noen tanker? 

Anonymkode: d43c6...45b

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klær, la han gå der han vil:) 

Min sønn hadde rosa klær og neglelakk i barnehagen 

• Liker 9
  • Hjerte 8
Skrevet

Ville prøvd å styre han litt mot noe annet, toåringer er ganske lette å føre, men om han er helt låst på en kjole ville jeg bare latt han og gitt f. Ville ikke pyntet opp i strikker, neglelakk etc også, men det gjelder generelt barn i den alderen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (20 minutter siden):

Ville prøvd å styre han litt mot noe annet, toåringer er ganske lette å føre, men om han er helt låst på en kjole ville jeg bare latt han og gitt f. Ville ikke pyntet opp i strikker, neglelakk etc også, men det gjelder generelt barn i den alderen.

Neglelakk og hårstrikk er da helt vanlig?

Og hvorfor ikke kjole?

Anonymkode: 037e2...eed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (21 minutter siden):

Han er fire år og ganske bestemt på kjole i dag. Mulig han våkner i morgen og ønsker noe annet. Får bare vente å se :) han fikk påført neglelakk i alle slags farger i barnehagen i dag (de har hatt fargefest) så det blir han også å ha. 

Anonymkode: d43c6...45b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fikk bestemme selv, hadde en periode med kjole, og strikker/spenner, gikk over etterhvert. La nå ungen bestemme selv. 

Anonymkode: be59d...d39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gutter skal ikke gå i kjole, det hadde vært uaktuelt om jeg var forelder og hadde jeg vært forelder til han med bursdag hadde jeg tatt en svært alvorlig samtale med deg/foreldre, jeg hadde såklart behandlet han likt som de andre og latet som ingen ting mot han

Anonymkode: a3fe2...330

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gutter skal ikke gå i kjole, det hadde vært uaktuelt om jeg var forelder og hadde jeg vært forelder til han med bursdag hadde jeg tatt en svært alvorlig samtale med deg/foreldre, jeg hadde såklart behandlet han likt som de andre og latet som ingen ting mot han

Hva hadde du egentlig sagt i denne alvorlige samtalen? 

Anonymkode: 13fe0...f25

• Liker 26
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare klær. La gutten få gå i det han vil 😊 Utrolig kjipt hvis far påfører gutten skam ved å ytre at han "ikke liker det". 

I min sønns bhg er det flere av guttene som liker å gå med kjoler og pynte seg, både til hverdags og til fest. Det er virkelig null stress. 

Anonymkode: ceac3...c38

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gutter skal ikke gå i kjole

Hvem har bestemt dette, egentlig? 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

der og hadde jeg vært forelder til han med bursdag hadde jeg tatt en svært alvorlig samtale med deg/foreldre

😂

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig at begge foreldrene er enig her. Har dere dekt foreldreansvar på noe vis, har begge noe å si i hvordan sønnen oppdras. Dessverre. Å skape konflikt med barnefar er jo ikke å foretrekke. Så kan dere diskutere dette skikkelig sammen en gang det ikke er bursdag dagen etter.

Anonymkode: 0cf36...b30

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Han er invitert i morgen og du har ikke klærne klare? Særlig. Dette er jo bare tull. Prøve klær? Har du diverse outfits da? 

Det får være grenser for hvor ettergivende man skal være som forelder. Sitter du og godsnakker med ungen fram til minuttet før bursdagen da eller? "Hva har du lyst til å ha på da vennen? Hvilken farge vil du ha på den da? Har du lyst til å ta på skoene?"

Man må vise litt kustus som den voksne. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Se Ebergius sitt Instagram-innlegg fra for 3 dager siden. Så søt sønnen var i rosa kjole. Der var også far skeptisk, men hva betyr det?? Det er bare klær...

Anonymkode: bf88e...6a9

• Liker 2
Skrevet

Min sønn hadde rett og slett fått et nei her. Han kunne evt fått ha rosa skjorte/bukse dersom fargen er viktig, men kjole hadde jeg ikke tillatt.

Husk at du setter barnet i en veldig utsatt posisjon for mobbing og utenforskap ved å la han gå i kjole.

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva hadde du egentlig sagt i denne alvorlige samtalen? 

Anonymkode: 13fe0...f25

Jeg er ikke den du siterer men jeg hadde sagt at kjoler er for lek og når man skal i bursdag så har guttene på vanlige finklær.

Anonymkode: f9e0f...95c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er bare klær. Hvis det viser seg senere at det er noe mer (trans eller sånt) så er ungen sånn og det eneste du kan endre på er barnets forhold til deg. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei...for jeg har 2 barn der ene gikk i jente klær,neglskk etc hele barnehagen og helt opp til 2 klasse...og langt hår 4-6 klasse. Ingen som mobbet han.

Bare lese her inne så ver du hvor holding kommer fra

Endret av veronica<3
Fjernet sitering
  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En alvorlig samtale med foreldrene? Om hva da? Om at gutter ikke kan gå i kjole? Det er det rareste jeg har hørt på lenge. Du, en fremmed skal legge deg opp i hvordan et annet barn går kledd. Dette er da virkelig ikke din sak i det hele tatt. Skal vedde på han ser fin ut i kjole. :lillesky:

Anonymkode: f8bbc...c11

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En alvorlig samtale med foreldrene? Om hva da? Om at gutter ikke kan gå i kjole? Det er det rareste jeg har hørt på lenge. Du, en fremmed skal legge deg opp i hvordan et annet barn går kledd. Dette er da virkelig ikke din sak i det hele tatt. Skal vedde på han ser fin ut i kjole. :lillesky:

Anonymkode: f8bbc...c11

Nå ble det jo opprettet en tråd for å høre etter hva andre tenker...

Anonymkode: 0cf36...b30

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...