AnonymBruker Skrevet 25. juni #1 Skrevet 25. juni Er det en ny greie? At ungdommer spør og graver om karakterer, forteller høyt om sine seksere og sine høye snitt, snakker nedsettende om de som ikke har tilsvarende, snakker om den og den som ikke kommer inn på linjer, for det har nok ikke de karakterer til. Hva er dette for noe? Slik var det ikke når jeg var ung. Jeg var flink på skolen, men holdt ikke på sånn. Mine unger får ikke lov av meg å holde på sånn. Hva de gjør når jeg ikke er til stede aner jeg ikke, men tror beskjeden har gått inn, om at karakterer holder man for seg selv, og man spør ikke andre hva de har. Ikke for det, man kan jo selvsagt spørre en nær venn, eller fortelle om noen spør, men utgangspunktet er at man ikke fokuserer sånn på det, og heller ikke innvanderer andre med snakk om deres eller egne karakterer. Hvor kommer dette fra, er det jevnt over vanlig blant unge nå for tiden? Jeg liker det ikke. Skal dette eventuelt fortsette på universitetet? Er det den nye normalen? Anonymkode: ffe0f...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #2 Skrevet 25. juni Har aldri hørt om det. Har ungdom på vgs. Kanskje det er vanlig i noen miljøer? Anonymkode: c4e9e...65a 2
megda Skrevet 25. juni #3 Skrevet 25. juni folk har alltid vært sånn. du var nok i en annen sosial gruppe en denne, men den har eksistert i lang tid. 17 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni Tja, å snakke nedsettende om andre er jo aldri greit. Men å skryte litt av å få til noe du har jobbet hardt for? Det tenker jeg er mer innafor. Anonymkode: dea4f...29e 14 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Alle var opptatt av andres karakterer også da jeg gikk på usk. og vgs for 15-20 år siden. Men fokuset er nok veldig på å prestere nå, jeg husker at man skulle gjøre det greit, typ 4/5. Presterte du over var du nørd og gjorde du det svakere var du dum. Føler praten er blitt litt mer nyansert nå tross alt. Anonymkode: 369d6...9a2 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Begynte på vgs i 2000 å det var sånn da, var vært sånn på ungdomsskolen også. Anonymkode: 43811...d44 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Begynte på vgs i 94. Var slik da også. Anonymkode: 0562e...552 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni Nei, her er det ikke sånn. Jentene sier kun til de nærmeste hva slags karakterer de får. Anonymkode: a1ade...eb5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det en ny greie? At ungdommer spør og graver om karakterer, forteller høyt om sine seksere og sine høye snitt, snakker nedsettende om de som ikke har tilsvarende, snakker om den og den som ikke kommer inn på linjer, for det har nok ikke de karakterer til. Hva er dette for noe? Slik var det ikke når jeg var ung. Jeg var flink på skolen, men holdt ikke på sånn. Mine unger får ikke lov av meg å holde på sånn. Hva de gjør når jeg ikke er til stede aner jeg ikke, men tror beskjeden har gått inn, om at karakterer holder man for seg selv, og man spør ikke andre hva de har. Ikke for det, man kan jo selvsagt spørre en nær venn, eller fortelle om noen spør, men utgangspunktet er at man ikke fokuserer sånn på det, og heller ikke innvanderer andre med snakk om deres eller egne karakterer. Hvor kommer dette fra, er det jevnt over vanlig blant unge nå for tiden? Jeg liker det ikke. Skal dette eventuelt fortsette på universitetet? Er det den nye normalen? Anonymkode: ffe0f...0f0 Tja var ikke helt uvanlig når jeg var ung. Men når jeg tenker .eg om så var vel det å snakke så mye om det også noe vi aktivt jobbet for at vi ikke skulle gjøre. Så spørsmål om karakter, ble byttet ut med ble du fornøyd. Og kom du inn på ønsket ditt? Anonymkode: 21762...2b4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det en ny greie? At ungdommer spør og graver om karakterer, forteller høyt om sine seksere og sine høye snitt, snakker nedsettende om de som ikke har tilsvarende, snakker om den og den som ikke kommer inn på linjer, for det har nok ikke de karakterer til. Hva er dette for noe? Slik var det ikke når jeg var ung. Jeg var flink på skolen, men holdt ikke på sånn. Mine unger får ikke lov av meg å holde på sånn. Hva de gjør når jeg ikke er til stede aner jeg ikke, men tror beskjeden har gått inn, om at karakterer holder man for seg selv, og man spør ikke andre hva de har. Ikke for det, man kan jo selvsagt spørre en nær venn, eller fortelle om noen spør, men utgangspunktet er at man ikke fokuserer sånn på det, og heller ikke innvanderer andre med snakk om deres eller egne karakterer. Hvor kommer dette fra, er det jevnt over vanlig blant unge nå for tiden? Jeg liker det ikke. Skal dette eventuelt fortsette på universitetet? Er det den nye normalen? Anonymkode: ffe0f...0f0 Sånn har det alltid vært, ikke noe nytt, er bare du som ikke har fulgt med. Å snakke nedsettende om andre har ungdommen lært av de voksne, det vises på alle diskusjonsforum, veldig mange nedsettende og frekke voksne mennesker. Anonymkode: f8a6d...612
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Tenker kanskje det ikke er helt unaturlig, med tanke på, hvor sykt press og fukus det er iht karakter og studie sted Anonymkode: 21762...2b4 4
Kålrota Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni Jeg har aldri hørt dette (lærer på vgs og har ungdommer i huset). Foreldre, derimot! Der er det mange som skryter poden opp i skyene. 4
Summeer Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni Det er stor forskjell på inntakssnittet på de ulike linjene her vi bor, så det gjør jo at man må ha fokus på snittet om man vil velge skole/linje fritt. Det gjør jo at ungdommer også holder litt oversikt over hvem som ligger an til hvilken skole videre 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Kan si det slik. Min datter gikk på en vgs. Det er egentlig en rein yrkesfag skole men de har en linje over 4 år så de starter i lærling tid fra dag 1 og skole 1 til 2 dager og tar studie poeng samtidig . Og så det at enkelte elever fra et bestemt ometåde pratet nedtalene til alle elever fra andre steder enn kommunen skolen lå i, de mente de var bedre alle andre tilhørte ikke skolen, og de var best. Værste var at under rektor sin tale på avslutningen så virket det som var kun elever fra kommune som skolen lå i. Overhørte og flere under seremonien sa alle som ikke fikk 6 i alle fag de var tapere. Så er en årsak jeg har sagt til alle i vår kommune at ungdommen dems ikke bør søke til dem skolen, for tviler miljø osv blir bedre nå når de vil få flere elever fra andre kommuner etter nedleggelse. Anonymkode: acfa9...100
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni Jeg mistenker at karakterene sitter løsere nå enn før? Før var 5 en veldig god karakter, sjeldent å se 6. Det var 1 elev på min vgs som hadde halvparten 6-ere, og 1 i landet som hadde bare 6. Nå er det haugevis av folk på hver skole med nesten bare 6 i alle fag. Så da er det flere som skryter også? Anonymkode: eb78f...3c4 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni I hvilken sammenheng har du opplevd ungdommene gjøre dette? Har ikke hørt at det er et problem blant ungdommene her. Anonymkode: 420cc...642
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tja, å snakke nedsettende om andre er jo aldri greit. Men å skryte litt av å få til noe du har jobbet hardt for? Det tenker jeg er mer innafor. Anonymkode: dea4f...29e Evner er ikke noe man jobber hardt for men noe en har fått i fødselsgave. Skal man da skryte av genene sine ? Tror man skal være litt viselig med det der. Selv så har jeg dyseleksi og litt lærevansker pga en hjerneskade så da kan den som med letthet kan fullføre en utdannelse se ned på og forakte meg siden jeg ikke er like heldig og trenger mer tid enn deg ? Anonymkode: a1c98...630
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni Har 2 barn, vet det snakkes om karakterer, men ikke hørt det snakkes nedsettende om de med dårligere karakterer. Men helt vanlig at de snakker om karakterer både på ungdomsskolen, VGS og nå når begge er studenter. De snakker med vennner om hva de får og med nære studenter de jobber tett med. Ikke uvanlig. Vet flere blir motivert av at andre får gode karakterer. Ingen som sier haha Emma fikk D eller E på eksamen. Men det snakkes om, ikke uvanlig. Sånn var det når jeg gikk på skolen også, og det begynner å bli noen år siden Anonymkode: c9f1a...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni Jeg gikk på ungdomsskolen for 20 år siden. Da holdt veldig mange på med det der. Skryting og sammenligning. Henge ut de med dårlige karakterer. Dette er ikke noe nytt Anonymkode: 3f9ac...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå