AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hei, jeg fulgte barnevaksinasjonsprogrammet (født 1982). Men jeg ser på Helsenorge at jeg kun har én dose med meslinger vaksine (ble satt da jeg var ca 1-1,5 år gammel). noen steder leser jeg at det er vanlig med to doser. Trenger jeg oppfriskning av denne? Jeg skal også reise en del til USA og der er det jo utbrudd.. Anonymkode: 68fad...a12
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, jeg fulgte barnevaksinasjonsprogrammet (født 1982). Men jeg ser på Helsenorge at jeg kun har én dose med meslinger vaksine (ble satt da jeg var ca 1-1,5 år gammel). noen steder leser jeg at det er vanlig med to doser. Trenger jeg oppfriskning av denne? Jeg skal også reise en del til USA og der er det jo utbrudd.. Anonymkode: 68fad...a12 Dette kan du sende en ekonsultasjon til fastlegen om. Har du hatt kusma eller røde hunder? Hvis nei, så ber du om en resept på MMR vaksine så er alt i boks. Jeg hadde meslinger og kusma som barn, men ikke røde hunder. Fikk MMR vaksine i 20. åra og det gikk helt fint. Anonymkode: fafc2...42b
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Barnevaksinene bør friskes opp hvert tiende år som voksen. Anonymkode: 6a245...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnevaksinene bør friskes opp hvert tiende år som voksen. Anonymkode: 6a245...1ce IKKE MMR vaksiner. Les deg opp før du uttaler deg om noe du ikke vet. Anonymkode: fafc2...42b 4 2
Mezzosoprena Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, jeg fulgte barnevaksinasjonsprogrammet (født 1982). Men jeg ser på Helsenorge at jeg kun har én dose med meslinger vaksine (ble satt da jeg var ca 1-1,5 år gammel). noen steder leser jeg at det er vanlig med to doser. Trenger jeg oppfriskning av denne? Jeg skal også reise en del til USA og der er det jo utbrudd.. Anonymkode: 68fad...a12 Ja, det trenger du 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni Kan det være at du har fått den, men at det ikke er registrert? Det er først fra 2002 at alle barnevaksiner ble registrert i sentralt register, og for vaksiner satt før det er det litt varierende for ulike kommuner om de har etterregistrert det. Selv har jeg to MMR-doser, men det er bare dose 1 fra 80-tallet som ligger på Helsenorge. Dose 2 fra 90-tallet er ikke registrert. Anonymkode: 1a4fa...eea 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan det være at du har fått den, men at det ikke er registrert? Det er først fra 2002 at alle barnevaksiner ble registrert i sentralt register, og for vaksiner satt før det er det litt varierende for ulike kommuner om de har etterregistrert det. Selv har jeg to MMR-doser, men det er bare dose 1 fra 80-tallet som ligger på Helsenorge. Dose 2 fra 90-tallet er ikke registrert. Anonymkode: 1a4fa...eea det er det jeg tenker kan ha skjedd. For hvis jeg fulgte vaksinasjonsprogrammet så burde jeg hatt to MMR doser. Anonymkode: 68fad...a12
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det er det jeg tenker kan ha skjedd. For hvis jeg fulgte vaksinasjonsprogrammet så burde jeg hatt to MMR doser. Anonymkode: 68fad...a12 Spør foreldrene dine? (Om mulig så klart) Anonymkode: 72ebd...913
Stor pike Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni Alle burde ta boostervaksine som voksen. Jeg gjorde det for et par år siden; difteri, polio, kikhoste og stivkrampe. Det var en "epidemi" med kikhoste for to år siden, man vet o.
AnonymBruker Skrevet 25. juni #10 Skrevet 25. juni Stor pike skrev (1 minutt siden): Alle burde ta boostervaksine som voksen. Jeg gjorde det for et par år siden; difteri, polio, kikhoste og stivkrampe. Det var en "epidemi" med kikhoste for to år siden, man vet o. Man skal ikke ha booster på mmr Anonymkode: 72ebd...913
AnonymBruker Skrevet 25. juni #11 Skrevet 25. juni En enkelt dose meslingvaksine gir en beskyttelse på over 90% den også, men beskyttelsen øker for all del en del prosentpoeng til av å ta dose nr. 2. To doser er nødvendig på samfunnsnivå for å klare å holde flokkimmuniteten høy, men et stort, stort flertall vil i prinsippet ha god nok effekt av bare en dose til at det holder. Det bare er vanskelig å vite hvem av oss det ikke gjelder. Det er klart mest sannsynlig at du er temmelig godt beskyttet, og noen av oss med to vaksiner (2-3% av oss) vil heller ikke ha særlig god beskyttelse uten at vi pleier å få meslinger av den grunn. Jeg tenker uansett at denne vurderingen bør gjøres av helsepersonell, bare så det er klart. Det kan også hende at det er en feilregistrering, da alt dette er etterregistrert for folk født på 1980-tallet. Jeg hadde spurt legen og vært mer enn villig til å ta en runde til hvis det var tilrådelig. Så er risikoen for at akkurat dette står mellom deg og en meslinginfeksjon på en enkelt USA-reise veldig liten. Anonymkode: 3836a...918 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni Jeg har ingen vaksiner siden 1985, lurer på hvorfor jeg lever enda... Anonymkode: e2a91...d16 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #13 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Barnevaksinene bør friskes opp hvert tiende år som voksen. Anonymkode: 6a245...1ce Har du link til forskning som støtte det? Forskning altså, ikke artikler som bare påstår noe. Dyrlege Dr. Ronald Schultz gjorde research på hvor lenge egentlig dyrevaksiner varer, og fant at det er gjort lite forskning på det, men det han fant viste at dyrene hadde antistoffer mot vaksinerbare sykdommer mange år etter de var vaksinert, slik at det kan være nok å vaksinere to ganger i løpet av livet deres, og at vaksinene også kan vare hele livet. Men dyrlegene bare vaksinerer for alt hvert år pga de gjør ikke research på den forskningen som finnes. Lurer på hvorfor man ikke gjør mer forskning på dette så dyrlegene kan få noe mer håndfast å forholde seg til? Kan det ha noe med at de farmasøytiske selskapene tjener penger på at folk ikke vet? Så det jeg lurer på er om det finnes forskning på mennesker som faktisk støtter at man må revaksinere etter ti år? Anonymkode: e2a91...d16 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #14 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du link til forskning som støtte det? Forskning altså, ikke artikler som bare påstår noe. Dyrlege Dr. Ronald Schultz gjorde research på hvor lenge egentlig dyrevaksiner varer, og fant at det er gjort lite forskning på det, men det han fant viste at dyrene hadde antistoffer mot vaksinerbare sykdommer mange år etter de var vaksinert, slik at det kan være nok å vaksinere to ganger i løpet av livet deres, og at vaksinene også kan vare hele livet. Men dyrlegene bare vaksinerer for alt hvert år pga de gjør ikke research på den forskningen som finnes. Lurer på hvorfor man ikke gjør mer forskning på dette så dyrlegene kan få noe mer håndfast å forholde seg til? Kan det ha noe med at de farmasøytiske selskapene tjener penger på at folk ikke vet? Så det jeg lurer på er om det finnes forskning på mennesker som faktisk støtter at man må revaksinere etter ti år? Anonymkode: e2a91...d16 Nei jeg forholder meg bare til helsenorge.no og hva de anbefaler. Anonymkode: 6a245...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #15 Skrevet 25. juni Stor pike skrev (5 timer siden): Alle burde ta boostervaksine som voksen. Jeg gjorde det for et par år siden; difteri, polio, kikhoste og stivkrampe. Det var en "epidemi" med kikhoste for to år siden, man vet o. Du svarer på noe helt annet enn trådens tema, som er Meslinger. Anonymkode: fafc2...42b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni #16 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen vaksiner siden 1985, lurer på hvorfor jeg lever enda... Anonymkode: e2a91...d16 Fordi andre vaksinerer seg Anonymkode: 72ebd...913 1
Mezzosoprena Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei jeg forholder meg bare til helsenorge.no og hva de anbefaler. Anonymkode: 6a245...1ce Greit nok det, men også greit om du forholder deg til fakta når du videreformidler den informasjonen: Det er nemlig bare vaksinen mot difteri, stivkrampe, polio og kikhoste det anbefales oppfriskningsvaksiner av. (1 vaksine).
NakenPanda Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 13.46): Jeg har ingen vaksiner siden 1985, lurer på hvorfor jeg lever enda... Anonymkode: e2a91...d16 Konseptet med flokk immunitet er totalt tapt på noen individer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni NakenPanda skrev (32 minutter siden): Konseptet med flokk immunitet er totalt tapt på noen individer. Meslinger har brutt ut i fullvaksinerte populasjoner, mer enn en gang. Anonymkode: e2a91...d16 1
NakenPanda Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Meslinger har brutt ut i fullvaksinerte populasjoner, mer enn en gang. Anonymkode: e2a91...d16 Nei det har brutt ut i epidemiske tendenser i poulasjoner som er under 95% vaksinerte, det eneste som har redusert dødstall fra knappe millionen til 100 000 per år er massevaksinasjon og god overvåkning (siste 25 år) Eller kanskje du er en sånn som ikke bryr seg at meslinger tar liv så lenge de ikke er fra Norge eller? Du skjønner hva meslinger er ikke sant? Eller tror du det er en normal barnesykdom? Alle etter 1969 er vaksinert med mesling eller MMR og derfor har vi bare 5-10 dødsfall i året, hvor mye tror du det hadde vært uten den 95% dekninging vi har mellom først og andre doser? Endret 26. juni av NakenPanda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå