Gå til innhold

Har bare en dose av meslinger vaksinen som barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (3 timer siden):

Nei det har brutt ut i epidemiske tendenser i poulasjoner som er under 95% vaksinerte, det eneste som har redusert dødstall fra knappe millionen til 100 000 per år er massevaksinasjon og god overvåkning (siste 25 år)

Dødsraten stupte før man innførte meslingvaksinen. Selv fastbitte provaksere påstår ikke at vaksiner reduserte dødelighet, så her har du ikke lest deg opp.

Men dette er digresjon, dessuten er ikke statistikk lov på KG, så jeg skal holde kjeft.

Anonymkode: e2a91...d16

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dødsraten stupte før man innførte meslingvaksinen. Selv fastbitte provaksere påstår ikke at vaksiner reduserte dødelighet, så her har du ikke lest deg opp.

Men dette er digresjon, dessuten er ikke statistikk lov på KG, så jeg skal holde kjeft.

Alle som leste dette svaret er blitt litt dummere en hvis de hadde latt være, alt du sier er feil og det faktum at du argumenterer mot at meslings vaksinen med påfølgende MMR er noe annet en en fantastisk suksess sier sitt.

Før vaksinen: Meslinger var endemisk i Norge, med høy smitte og enkelte dødsfall per år (5-10) med alvorlig meslingeencefalitt som følge skade hos 20-30 per år.

Etter vaksinen: Antall tilfeller falt dramatisk (omtrent 97 % reduksjon), meslingeencefalitt opphørte i 1982, og det siste dødsfallet skjedde i 1985.

I dag: Meslinger er så godt som utryddet i Norge, med kun sporadiske importerte tilfeller og ingen dødsfall på over 35 år.

Trodde covid som igjen bevist at selvfølgelig reduseres dødlighet hos de som er vaksinerte (ca 30%) begravde dette pjattet men tydligvis ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men må bare spørre. Jeg har tatt alle vaksinene i barneprogrammet, men ingen av vaksinene jeg tok som barn viser på Helsenorge. Den eneste vaksinen som viser der, er en lungebetennelse-vaksine for 4 år siden. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 0cdd1...c00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Litt på siden, men må bare spørre. Jeg har tatt alle vaksinene i barneprogrammet, men ingen av vaksinene jeg tok som barn viser på Helsenorge. Den eneste vaksinen som viser der, er en lungebetennelse-vaksine for 4 år siden. Hvorfor er det sånn? 

Tror ikke det er vanlig at vaksinene tatt fra før vi fikk Helsenorge sine nettsider vises? Ingen av mine står ihvertfall heller og jeg er født på 80-tallet.

Meslinger er vel blant de vaksinene som virkelig har gjort jobben og klart å nærmest utrydde en sykdom uten behov for oppfriskningsdoser. De fleste andre trenger boostere. Det sies ca hvert tiende år, men i mange tilfeller oftere. Kikhoste og lungebetennelse vaksiner virker feks bare 3-6 år. Spørsmålet er om en er ung frisk ellers. Da tåler man de fleste sykdommer man vaksineres mot greit. Jeg er i 40 årene har hatt både lungebetennelse og kikhoste i voksen alder. Det gikk helt greit. Særlig kikhoste var bare som en litt ekstra langvarig hoste/forkjølelse hos meg i 2-3 uker. Er forberedt på at dette kanskje er noe jeg kan få lett siden jeg røykte for ca 10 år siden. Men kommer ikke til å ta booster av noen vaksine før evt helsa virkelig skulle skrante ved 65-70+.

Corona vaksina kommer jeg ihvertfall aldri til å ta igjen.

Anonymkode: 2ba48...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tror ikke det er vanlig at vaksinene tatt fra før vi fikk Helsenorge sine nettsider vises? Ingen av mine står ihvertfall heller og jeg er født på 80-tallet.

Meslinger er vel blant de vaksinene som virkelig har gjort jobben og klart å nærmest utrydde en sykdom uten behov for oppfriskningsdoser. De fleste andre trenger boostere. Det sies ca hvert tiende år, men i mange tilfeller oftere. Kikhoste og lungebetennelse vaksiner virker feks bare 3-6 år. Spørsmålet er om en er ung frisk ellers. Da tåler man de fleste sykdommer man vaksineres mot greit. Jeg er i 40 årene har hatt både lungebetennelse og kikhoste i voksen alder. Det gikk helt greit. Særlig kikhoste var bare som en litt ekstra langvarig hoste/forkjølelse hos meg i 2-3 uker. Er forberedt på at dette kanskje er noe jeg kan få lett siden jeg røykte for ca 10 år siden. Men kommer ikke til å ta booster av noen vaksine før evt helsa virkelig skulle skrante ved 65-70+.

Corona vaksina kommer jeg ihvertfall aldri til å ta igjen.

Anonymkode: 2ba48...613

Greit å vite at det er flere enn meg som ikke har alle vaksinene de har tatt på Helsenorge. Jeg burde absolutt ha tatt oppfriskning av kikhoste-vaksinen (den inkluderer vel også stivkrampe ++). Tror ikke jeg har tatt den vaksinen i hele mitt voksne liv, og er midt i 40-årene nå. Covid-vaksinen har jeg aldri tatt heldigvis, skjønner godt at du ikke vil ta flere av de!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 13.52):

Har du link til forskning som støtte det? Forskning altså, ikke artikler som bare påstår noe.
Dyrlege Dr. Ronald Schultz gjorde research på hvor lenge egentlig dyrevaksiner varer, og fant at det er gjort lite forskning på det, men det han fant viste at dyrene hadde antistoffer mot vaksinerbare sykdommer mange år etter de var vaksinert, slik at det kan være nok å vaksinere to ganger i løpet av livet deres, og at vaksinene også kan vare hele livet. Men dyrlegene bare vaksinerer for alt hvert år pga de gjør ikke research på den forskningen som finnes. Lurer på hvorfor man ikke gjør mer forskning på dette så dyrlegene kan få noe mer håndfast å forholde seg til? Kan det ha noe med at de farmasøytiske selskapene tjener penger på at folk ikke vet?

Så det jeg lurer på er om det finnes forskning på mennesker som faktisk støtter at man må revaksinere etter ti år?

Jeg tror noe av årsaken er at forsikringsselskapene er like lite oppdaterte og krever årlig vaksinasjon for full forsikringsdekning av dyret. Kanskje de burde starte? Ikke at de bruker å være interessert i å senke kravene sine til kundene.. 

Anonymkode: 287e6...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...