Gå til innhold

Barnet mitt lager lyder hele tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å lage lyder konstant, kan være en form for stimming. 

Stimming er IKKE noe bare autister og folk med en diagnose gjør... Det er veldig normalt for barn å gjøre dette, selv om de er 100% "normale". 

Jeg har to barn, hvorav ett barn er autist, og ett barn ikke er det. Og her er det ikke-autisten som har det med å lage lyder konstant... Det er overhodet ikke noen som helst mistanke om at han er på spekteret han også. 

Så ja, det er faktisk ganske mange helt dønn normale unger som konstant lager lyder. Det er en form for selv-stimulering. 

Anonymkode: 15517...715

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 5 som lager lyder absolutt hele tiden. Noen av de mest irriterende ber vi henne om å slutte med. Det hjelper i ca 10 sekunder... jeg tror ikke hun vet at hun gjør det en gang. 

Anonymkode: 8d8c2...b92

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Normalt barn, unormal mamma.

Skoleferie, må vite!

Anonymkode: 61d23...4ea

Unormal kommentar.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir bedre, for min 5-åring er også sånn 😭 Mamma mamma mammaaa piiip piiip voff mjaaau mamma mamma mammaaa

Anonymkode: 4a8fe...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Slik er min mann. Han er ikke klar over alle lydene han lager. Jeg prøver å gjør han oppmerksom på det. For det er litt rart når han sitter i en alvorlig samtale så kommer det lyder fra han når han ikke sier noe. Lager lyder fra munnen. Plystre f.eks. klikker lyder med tunga.  Ja det hender det blir for mye. Men da sier jeg må du?!?  Og da blir han oppmerksom på at han lager lyder. 

Anonymkode: 2785b...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han er 10år, ganske stille type. Men han lager lyder held tiden, absolutt hele tiden. Gjerne imens han spiller, eller gjør noe - akkurat som om han ikke tenker over dette. Det er SÅ slitsomt for mor (meg😅) Han stopper ikke. Er alt ifra piuh lyder til beatboxing, plystring og rakettlyder. Kan det være touretts? 

SOS

Anonymkode: 5bde5...9b7

Tenk hvor slitsomt det er for han. Vær glad for at hjemmet er en trygg base der han kan få ut disse lydene.  Har en med tourettes, og det blir en del lyder og andre fysiske ting(ticsing), men du blir vant til det, tenk på en annen måte!

Anonymkode: cbfdc...da2

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Slik er min mann. Han er ikke klar over alle lydene han lager. Jeg prøver å gjør han oppmerksom på det. For det er litt rart når han sitter i en alvorlig samtale så kommer det lyder fra han når han ikke sier noe. Lager lyder fra munnen. Plystre f.eks. klikker lyder med tunga.  Ja det hender det blir for mye. Men da sier jeg må du?!?  Og da blir han oppmerksom på at han lager lyder. 

Noen får enda mer tica om du retter på de! 

Hvorfor kan ikke mannen ticse? Retter du på han hele tiden? Må være slitsomt om han alltid må ta seg sammen ute og hjemme!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 8 lager og lyder hele tiden, han har adhd

Anonymkode: 8282f...97c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Åjaja, ballerina cappuchino er her i hus også. Før var det skibidibob-bob yes yes. 

Ja det er vel bare sånn det er med guttene våre da😄😉

Anonymkode: 5bde5...9b7

Her og! Snart ti år 😂 Er jo så kult 🙃

Anonymkode: 0f0ce...74e

AnonymBruker
Skrevet

Her også er 10åringen med alle mulige lyder konstant. Tror nok det er alderen.

Anonymkode: 69ec4...d19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tenk hvor slitsomt det er for han. Vær glad for at hjemmet er en trygg base der han kan få ut disse lydene.  Har en med tourettes, og det blir en del lyder og andre fysiske ting(ticsing), men du blir vant til det, tenk på en annen måte!

Har man et frisk barn så burde man påpeke lydene etter min mening. Mange gjør det til en uvane fordi ingen kommenterer på det når de holder på. 

Møtt nok av mennesker som lager lyder fordi ingen sa i fra når de var barn. 

Helt grusomt å høre på. 

Anonymkode: fb485...019

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tenker det samme, har selv en ungdom med Tourettes. Han bruker ekstremt med energi på skolen, for å undertrykke ticsene. Som fører til stress, som igjen fører til mer tics. Det kommer ut mye hjemme. Har noen spesielle ord og uttrykk som går igjen. Han har sagt at han hver dag tenker at "i dag skal jeg ikke si det ordet/den reglen osv., men det går ikke, det kommer likevel". Man kan ikke bare be de slutte, man må la det gå/ikke gi det oppmerksomhet og tilrettelegge for minst mulig stress. ❤️ TS: Tourettes er ikke bare tics vokalt og/eller fysisk, det kan også være andre ting som rigiditet, oppheng i ting m.m. Dette er ikke så lett å oppdage desto yngre barnet er, da de ikke nødvendigvis har et språk som kan formidle det blant annet. Man kan også ha tics uten at det er Tourettes, mange barn kan ha det i perioder, så forsvinner det med alderen. Uansett hjelper det ikke å be barnet la være, ikke gi lydene oppmerksomhet. 

Anonymkode: 3a5ee...291

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har man et frisk barn så burde man påpeke lydene etter min mening. Mange gjør det til en uvane fordi ingen kommenterer på det når de holder på. 

Møtt nok av mennesker som lager lyder fordi ingen sa i fra når de var barn. 

Helt grusomt å høre på. 

Anonymkode: fb485...019

Man er "frisk" selv om man har tics. Hvordan vet du at det hadde hjulpet å si i fra? Hvordan vet du hvem som faktisk har tics og ikke? Det er mer vanlig med tics (Tourettes eller ei) enn det det virker som du tror. Og nei, det hjelper ikke å si i fra, tvert imot. Hvor grusomt man synes diverse lyder er, handler jo også om hvor sensitiv man er for lyder. Noen har høy toleranse/forståelse, noen har lavere. Noen såpass lav at man har et navn for det, som feks misofoni. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det blir ikke bedre av at du påpeker dette for ham. Det gjør det verre. Hjelper ikke i det hele tatt. Aksepter ham som han er ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kan ikke mannen ticse? Retter du på han hele tiden? Må være slitsomt om han alltid må ta seg sammen ute og hjemme!

På den andre siden, hvorfor skal ikke konen slippe å høre på slitsomme lyder hjemme? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På den andre siden, hvorfor skal ikke konen slippe å høre på slitsomme lyder hjemme? 

Hun har en mann som ticser, ikke sikkert han kan gjøre så mye med det. Hun kan jo flytte, så slipper hun. Eller finne seg en mann uten lyd. Men godt mulig den nye mannen har andre ting hun ikke orker også. Spørsmålet er vel hva man kan leve med og ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun har en mann som ticser, ikke sikkert han kan gjøre så mye med det. Hun kan jo flytte, så slipper hun. Eller finne seg en mann uten lyd. Men godt mulig den nye mannen har andre ting hun ikke orker også. Spørsmålet er vel hva man kan leve med og ikke.

Men han blir oppmerksom på det og stopper når hun påpeker det? Da kan han vel heller få det ut når de ikke snakker sammen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men han blir oppmerksom på det og stopper når hun påpeker det? Da kan han vel heller få det ut når de ikke snakker sammen? 

Om det er tics kan man ikke "planlegge" når det kommer. Klart han stopper opp når hun adresserer det, men hjelper det, egentlig, når hun jevnlig må gjøre det? Men om både hun og mannen trives med dette, for all del. Dersom mannen faktisk har tics, og dette kommer frem/blir trigget nettopp i slike situasjoner hun beskriver (i samtaler) - og hun påpeker det hver gang, som igjen trigger (altså om han faktisk har Tourettes/tics) fordi stress/bli bedt om å slutte gjør det verre, eller i alle fall ikke hjelper på lang sikt - hva er da poenget med å påpeke det? Skal mannen gå ut hver gang de snakker sammen, fordi han da potensielt vil få tics? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er IKKE tics. Det er fordi han har tusen tanker i hodet. Som han prøver å overdøve. Hva han gjør alene bryr meg mitt i katten. Men det blir ikke bra når han sitter i en alvorlig samtale med folk. Det sier han selv også. Herregud. Her prøver jeg å normalisere det på at det trenger ikke å være noen diagnose. Så drar du det slik. Takk

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om det er tics kan man ikke "planlegge" når det kommer. Klart han stopper opp når hun adresserer det, men hjelper det, egentlig, når hun jevnlig må gjøre det? Men om både hun og mannen trives med dette, for all del. Dersom mannen faktisk har tics, og dette kommer frem/blir trigget nettopp i slike situasjoner hun beskriver (i samtaler) - og hun påpeker det hver gang, som igjen trigger (altså om han faktisk har Tourettes/tics) fordi stress/bli bedt om å slutte gjør det verre, eller i alle fall ikke hjelper på lang sikt - hva er da poenget med å påpeke det? Skal mannen gå ut hver gang de snakker sammen, fordi han da potensielt vil få tics? 

Samtalen er ikke med meg. Med jobb sammenheng. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...