Gå til innhold

5 åring og bleie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan rutine dere har på det, men nevner likevel. Min gutt ville også bare bæsje i bleie. Han fikk på bleien og ville da helst gå et sted for seg selv og gjøre det. Etter en stund bestemte vi voksne at han kunne få på bleien, men han måtte være på badet og bæsje, så gikk vi ut. Ble bare et par runder med det, så godtok han å prøve doen mens vi holdt han. To ganger med det, så var det gjort.

Anonymkode: 8fb25...c3b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjør hun. Hun tør også og tisse på den.. men bæsje er visst veldig vanskelig.  

Anonymkode: 94981...823

Da er det jo forhåpentligvis ikke et fysisk problem hvert fall, men en mental sperre? Håper dere får hjelp! Kan ikke tenke meg at dette er et problem de ikke har vært borti før, og at de har tips. 

Anonymkode: e7244...ba5

Skrevet

Jeg fikk bestevennen til å hjelpe min til slutt, de var som erteris og når min så at vennen satt på do og bæsja ville han og prøve. Da var han 5, og vi hadde prøvd alt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vet ikke hvordan rutine dere har på det, men nevner likevel. Min gutt ville også bare bæsje i bleie. Han fikk på bleien og ville da helst gå et sted for seg selv og gjøre det. Etter en stund bestemte vi voksne at han kunne få på bleien, men han måtte være på badet og bæsje, så gikk vi ut. Ble bare et par runder med det, så godtok han å prøve doen mens vi holdt han. To ganger med det, så var det gjort.

Anonymkode: 8fb25...c3b

Takk for tips! Har faktisk i dag begynt å følge henne på badet når hun må bæsje! Så håper det kan fungere, har også nå kjøpt en litt morsommere potte, som kommer til uka! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er det jo forhåpentligvis ikke et fysisk problem hvert fall, men en mental sperre? Håper dere får hjelp! Kan ikke tenke meg at dette er et problem de ikke har vært borti før, og at de har tips. 

Ja mulig en mental sperre. Barnehagen har vært borti det flere ganger sa de, og fetteren hennes er helt lik, men han er et år eldre 😬 

AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk bestevennen til å hjelpe min til slutt, de var som erteris og når min så at vennen satt på do og bæsja ville han og prøve. Da var han 5, og vi hadde prøvd alt.

Vi har prøvd med lillesøster.. hun blir 3 i oktober, men er bleiefri. Bruker bare på natten. Men det har ikke hjulpet :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja mulig en mental sperre. Barnehagen har vært borti det flere ganger sa de, og fetteren hennes er helt lik, men han er et år eldre 😬 

Fint at dere tar tak nå, før skolestart!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja har snakket litt med pedleder i barnehagen, hennes 3 barn var helt like, og det gikk seg til. Men stresser fordi besteforeldre osv kommenterer det.. de vil ikke passe fordi de ikke vil ta bæsjebleien hennes.. så syns det er trist. 

Det forstår jeg faktisk veldig godt, det er skikkelig ekkelt og en uting at dere har latt henne holde på helt til hun er 5 år!! Legg bleie i potta sp det gpr i bleie, men uten at hun har denne på, og uten at det blir så mye gris. Så kan dere bevege dere derfra og til toalettet etterhvert. 

Anonymkode: 4df8b...3b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja har snakket litt med pedleder i barnehagen, hennes 3 barn var helt like, og det gikk seg til. Men stresser fordi besteforeldre osv kommenterer det.. de vil ikke passe fordi de ikke vil ta bæsjebleien hennes.. så syns det er trist. 

Skjønner jeg godt. Hadde heller ikke passa en 5 åring som bæsjer på seg

Anonymkode: 61be1...9b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Samme tilfelle med min 4,5 åring, så du er ikke alene! En veldig selvstendig jente som klarer det meste selv og har tisset på do siden før fylte 3 år, men bæsje i do er fullstendig nekt fra hennes side.
Har snakket masse med helsesykepleier om det og hun var veldig tydelig på at vi absolutt ikke måtte presse henne til det punktet hvor hun går og holder seg og får forstoppelse. Det blir en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Vi har også prøvd «alt» av belønning og fristelser for å få henne til å bæsje i do, men nei….
Så helsesykepleier mente at vi burde ha lite fokus på «situasjonen» og bare vente til det går seg til. Etter hennes erfaring finner de plutselig ut en dag at de skal slutte selv. 

Vi har innført regel om at hun må sitte på selve doen. Det var en periode jeg klippet hull i bleien bak slik at det datt rett i do likevel. Hun ble stolt da hun så at det var noe oppi doen, men insisterte fortsatt på å få på bleie gang på gang.  Kan jo være verdt å prøve på din jente? 

Anonymkode: b6661...01f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja nettopp.. får kommenterer i familien og alt.. og særlig de eldre! Men hva skal man gjøre? Som du sier, man tvinger ikkke barnet til å gå på toalettet når hun er redd for å gå! Har 2 stk i familien som ikke vil passe henne før hun har begynt å gå på do! Stakars.. håper på at det går seg til.. hun bruker truse, er bare når hun skal bæsje at hun har bleie, og hun har vært tørr siden hun var 3. 

Dette er ikke stakkars fordi folk nekter å passe henne. Det er stakkars fordi dere har sviktet totalt i å introdusere toalett og trygge henne. Jeg hadde også blånektet å rydde opp etter et stort barn som bæsjer i bleie. 

Anonymkode: b489b...923

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme tilfelle med min 4,5 åring, så du er ikke alene! En veldig selvstendig jente som klarer det meste selv og har tisset på do siden før fylte 3 år, men bæsje i do er fullstendig nekt fra hennes side.
Har snakket masse med helsesykepleier om det og hun var veldig tydelig på at vi absolutt ikke måtte presse henne til det punktet hvor hun går og holder seg og får forstoppelse. Det blir en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Vi har også prøvd «alt» av belønning og fristelser for å få henne til å bæsje i do, men nei….
Så helsesykepleier mente at vi burde ha lite fokus på «situasjonen» og bare vente til det går seg til. Etter hennes erfaring finner de plutselig ut en dag at de skal slutte selv. 

Vi har innført regel om at hun må sitte på selve doen. Det var en periode jeg klippet hull i bleien bak slik at det datt rett i do likevel. Hun ble stolt da hun så at det var noe oppi doen, men insisterte fortsatt på å få på bleie gang på gang.  Kan jo være verdt å prøve på din jente? 

Insisterte?? Hvem er sjefen??? Du eller henne!!!??

Anonymkode: 7e13b...4e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke stakkars fordi folk nekter å passe henne. Det er stakkars fordi dere har sviktet totalt i å introdusere toalett og trygge henne. Jeg hadde også blånektet å rydde opp etter et stort barn som bæsjer i bleie. 

Anonymkode: b489b...923

Hvordan kan du som ikke kjenner ts si at de har sviktet..les litt mer før du kommer med din høye hest. Hun har prøvd alt og er i kontakt med legen.  Les disse 2 siden en gang til...

Synes du virkelig en på 5 år som bæsjer i bleie er ekkelt.... forklarer jo mye hvordan du er som person 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja nettopp.. får kommenterer i familien og alt.. og særlig de eldre! Men hva skal man gjøre? Som du sier, man tvinger ikkke barnet til å gå på toalettet når hun er redd for å gå! Har 2 stk i familien som ikke vil passe henne før hun har begynt å gå på do! Stakars.. håper på at det går seg til.. hun bruker truse, er bare når hun skal bæsje at hun har bleie, og hun har vært tørr siden hun var 3. 

Det har faktisk vært et tilfelle av at tantebarnet mitt var redd for å bæsje på do. Foreldrene bestemte seg til slutt for å holde han fast på doen til bæsjen kom. Etter det var han ikke redd lengre 😅🙈desperate tider når det nærmer seg skolestart.

Anonymkode: 21013...87e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri skifta bleie på en 5åring. Man er stor nok til å gå på do da. Håper dere får dreis på dette så hun slipper bæsjebleier, vond lukt og mobbing på skolen. 

Anonymkode: 20a61...99e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Har de aldri tatt bæsj bleie på henne?

Er det ikke forskjell å bytte bleie på en baby og et stort barn eller en voksen?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har faktisk vært et tilfelle av at tantebarnet mitt var redd for å bæsje på do. Foreldrene bestemte seg til slutt for å holde han fast på doen til bæsjen kom. Etter det var han ikke redd lengre 😅🙈desperate tider når det nærmer seg skolestart.

Anonymkode: 21013...87e

Dette høres jo helt forferdelig ut...bra han bæsje...men dette kunne gjort enda mer skade,😨

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper dere får løst problemet før skolestart, pga potensiell mobbing 

Anonymkode: a59e7...bc2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Insisterte?? Hvem er sjefen??? Du eller henne!!!??

Anonymkode: 7e13b...4e2

Går det bra med deg, eller????!!!???

Hører på deg at du er en perfekt forelder med oppdragelsen på stell😘 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt på med olje, slik at bæsjen bli helt myk (i samråd med lege), og kastet alle bleiene. 

Så hadde faktisk sagt til barnet at nå er det ikke flere bleier, og det er kun et alternativ å bæsje i do. Dette forklarte vi han før han var kommet dit at han måtte på do. 

Min treåring vegret seg veldig for å bæsje i do, og fikk olje for magen en god stund, også satt han på do til han fikk bæsjet. Vi satt på badet sammen med han, sang en fast sang, og leste i bok helt til han klarte å bæsje. 
Etter hvert gikk det seg til.

Anonymkode: 2b8f0...5c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...