Gå til innhold

5 åring og bleie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du virker som en så utrolig empatisk person

Anonymkode: 8c7c9...85e

Jeg synes ikke det er særlig empatisk å ha en 5-åring i bleie. Da må man seriøst ta grep hvis man har vært så late at det har gått så langt! 

Anonymkode: 221c8...0f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan la de bæsje på do og potte fra lenge før de er ett år, da blir de vant til det. Helst fra de er nyfødt, kan man holde de over vasken og så over do osv :) veldig praktisk . 

Siden hun er såpass stor nå så kan du gi belønning. 

Gi henne en bok eller iPad mens hun sitter på do. Og hvis hun klarer å bæsje på do en hel dag eller tre ganger, så kan hun få en leke. Når de er så store så er slike ting lov ;)

Anonymkode: 9c45a...722

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å forvente at hun skifter bleia selv når hun har bæsjet i den? Vaske seg selv også? Forklar det med at hun er blitt så stor at hun må lære å gjøre det selv, men at du selvsagt skal hjelpe å tørke hvis hun bæsjer i do. Så passer du på henne og er sammen med henne på badet mens hun skifter og vasker selv. 

Anonymkode: 02b78...6ec

• Liker 4
Skrevet

Prøv å legg litt papir i doskåla, så blir det ikke lyd eller sprut når bæsjen treffer vannet. Og kast bleiene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest de andre kommentarene,  men vi hadde akkurat samme problemet.  Gutten min var livredd for å bæsje på do, han sluttet å gå med bleie rett før 4 års dagen.  Men han tørte ikke å bæsje på do.  Når han måtte, gikk han selv på badet, kledde av seg, tok på bleie,  bæsjet, å ropte at jeg måtte komme å " tørke" . Det som fungerte til slutt her, var pottedo med lydeffekter og musikk,ligner en vanlig do . Etter noen ganger på den, så tørde han å gå på den vanlige doen,  men vi måtte legge papir i doen først.  Hadde en veldig fin premie klar, som sto på en hylle på badet,  det var også god motivasjon. 

Anonymkode: 638dc...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er særlig empatisk å ha en 5-åring i bleie. Da må man seriøst ta grep hvis man har vært så late at det har gått så langt! 

Du klarer ikke lese det ts har skrevet? Kanskje du bør ta noen grep 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 19.13):

Skjønner jeg godt. Hadde heller ikke passa en 5 åring som bæsjer på seg

Anonymkode: 61be1...9b9

Wtf. Det er veldig spesielt. Hva om man får barnebarn som aldri lærer seg det, for eksempel pga autisme?

Har selv en gutt som var sen, ble godt over 4 før han ble helt tørr. Vi prøvde nærmest alt, inkludert alt av potter, doringer osv. Ga til slutt opp, men plutselig en dag ble han tørr over natta. Noen ganger må nok motivasjonen komme innenfra.

Anonymkode: f910a...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 17.33):

Det er pur latskap å ha en 5 åring i bleie! Denne skulle hun vært avvent med før hun fylte 3. Nå er hun så stor at det har festet seg psykisk at hun ikke «kan» bæsje uten bleie. Snakk om å gjøre ting vanskelig for seg selv! Bare kast alle bleier nå i dag og ta de uhellene som kommer. 

AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 19.06):

Det forstår jeg faktisk veldig godt, det er skikkelig ekkelt og en uting at dere har latt henne holde på helt til hun er 5 år!! Legg bleie i potta sp det gpr i bleie, men uten at hun har denne på, og uten at det blir så mye gris. Så kan dere bevege dere derfra og til toalettet etterhvert. 

Anonymkode: 4df8b...3b4

Men hva gjør man i denne situasjonen da, dere som vet best? 

Jeg har en snart 4-åring som må bæsje i bleie fordi hun ikke tør å bæsje på do. Sluttet med bleie da hun var 2,5 år og har hatt svært få uhell (aldri hatt uhell med bæsj), men hun går fullstendig i lås når det gjelder bæsjing på do. Og da mener jeg virkelig FULLSTENDIG i lås, hun blir krakilsk. Hyler, gråter, roper, slår vilt rundt seg med armer og bein. Virkelig livredd. Har forsøkt "alt". Vi har prøvd godsnakking, forklaring, kjeft, belønning, skjerm, bøker, musikk, og å "bruke opp" bleiene og si at når det er tomt så får hun ikke flere. Sist gang endte det med at hun holdt seg i 5 dager før vi måtte krype til korset og kjøpe bleie igjen, for hun hadde så ekstremt vondt i magen. Legen sa vi bare måtte gi opp forsøket inntil videre, og prøve på nytt noen måneder senere. Han mente visst at dette bruker å løsne av seg selv når ungen blir klar, men jeg stresser en del rundt dette og er redd for at hun "aldri" skal bli klar.

Her tør hun ikke engang å bæsje i bleia oppå toalettet. Bæsjer til fast tid hver dag, løper da til badet og tisser på do. Så går hun av doen, tar på bleie og bæsjer i bleia på badet. Får ikke lov å gå ut av badet eller leke/herje rundt mens hun bæsjer, så det er ikke sånn at hun er vant til å gjøre noe gøy mens hun bæsjer heller. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Kan jo ikke fysisk tviholde fast en sprellende unge oppå do til hun bæsjer heller akkurat. 

Så ja, til dere som mener det er latskap - HVA skal vi gjøre? 

Anonymkode: 1a209...cda

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...