Gå til innhold

Operere ut visdomstann

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Har to spørsmål her:

1) Hva er "tannbyll"?

Det samme som en verkebyll.

2) Hvorofr operere ut en visdomstann, er det ikke bare å være tålmodig og vente på at den vokser helt ut av seg selv (kan jo ta flere år men likevel), for så å trekke den ut på vanlig måte? Forstår ikke problemet her jeg..

Det er ikke alle tennene som vokser helt ut. Det kan skyldes plassmangel, at de dytter på(og ødelegger) nabotenner, de vokser skjevt slik at de stanger mot kjevebenet, de kan være tilnærmet rotne når de kommer osv. osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest meya84
Skrevet

De 2 tennene som måtte opereres ut fikk jeg refundert nesten alt av trygdekontoret. Tror regninga var på 1500, så fikk jeg tilbake litt over 900 fra trygdekontoret :)

Tannlegen sa at så lenge det var operasjon, altså han måtte borre en del i beinet rundt, ble det refundert. Vanlig trekking, slik som var tilfellet ved den siste tanna måtte jeg betale selv :forvirret:

Hva er forskjell på å operere ut hos kjevekirurg og tannlege forresten?

Den ene jeg tok var bare kommet halvveis ut, men var likevel tannlegen som dro opererte den ut...hm

Skrevet

Jeg har operert ut to stk nede. Den første tok litt lang tid, den andre var ganske kjapp.

Gode råd:

-Ta en hestepille Ibux eller annet før trekkingen begynner. Dette demper smerten når bedøvelsen går ut. Som regel får man en pille av tannlegen også da.

-Skyll regelmessig med Corsodyl eller annet bakteriedrepende i dagene etterpå.

- Kjøp en pose frosne grønnsaker, og legg den inntil kjeven der du er operert når du kommer hjem. Allier deg med tv, fjernkonrtoll, telefon og et deilig varmt pledd og ligg og slapp av leeenge. Hvis du kan. Isposen demper hevelsen, og en grønnsakspose er billig og kan brukes flere ganger! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er forskjell på å operere ut hos kjevekirurg og tannlege forresten?

Den ene jeg tok var bare kommet halvveis ut, men var likevel tannlegen som dro opererte den ut...hm

Tenner som er litt "vanskelige", f.eks. med røtter som kan knekke, eller som står svært vanskelig til på annet vis, henvises ofte videre til kjevekirurg.

Skrevet

Jeg opererte ut to visdomstenner samtidig hos en oralkirurg i fjor sommer. Det gikk utrolig bra, og det hele var over på 20 minutter, da hadde han tatt ut begge to og sydd igjen!!

Jeg fikk resept på sterke ibux men de brukte jeg aldri. Jeg kunne fint gått på jobb dagen etter (men jeg hadde ferie), for jeg hadde ingen smerter i det hele tatt. Akkurat samme dagen var jeg bittelitt hoved i ansiktet, men hadde som sagt ingen smerter.

Dette går fint skal du se!

Lykke til!

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg opererte ut to visdomstenner samtidig hos en oralkirurg i fjor sommer. Det gikk utrolig bra, og det hele var over på 20 minutter, da hadde han tatt ut begge to og sydd igjen!!

Jeg fikk resept på sterke ibux men de brukte jeg aldri. Jeg kunne fint gått på jobb dagen etter (men jeg hadde ferie), for jeg hadde ingen smerter i det hele tatt. Akkurat samme dagen var jeg bittelitt hoved i ansiktet, men hadde som sagt ingen smerter.

Dette går fint skal du se!

Lykke til!

:) dette var fint å høre!! hehe

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

:)

Hei.

Igår var jeg å trakk ut to visdomstenner, en oppe og en nede, den nede hadde jeg fått en liten betennelse i, noe jeg merket ved å få vondt i halsen, ikke bra, for det er da lett å få infeksjoner andre steder i kroppen.

Men iallefall, jeg var hos en kjempe flink og ikke minst korslig tannlege her i Oslo.

Hun var rolig og profesjonell, og på rommet hadde de på rolig bakgrunnsmusikk og to store tente stearin lys, noe som var beroligende.

Jeg har aldri vært noe glad i tannlegen men for første gang følte jeg at jeg var i gode hender.

Det å trekke selve visdomstennene var ikke noe stress, men må innrømme at det er de sprøytene jeg ikke liker, men en merker kun de to tre første stikkene og så begynner en jo å bli bedøvd og da merker en absoultt ingeting, og da er vel egentlig det verste over for min del : )

Igår så blødde det jo en del, men det sier jo seg selv en kan jo ikke akkurat bandasjere inne i munnen, men det var ikke noe stress egentlig fikk jo nye å tygge på som presset det litt.

Idag er det litt ubehagelig og vondt men det går greit med noen ibux 200mg om dagen for min del.

Det er heller ikke å lett å gape men det er jo fordi at det er litt hevelse og fortsatt nytt sår ennå så det ordner seg vel, så alt i alt så tror jeg ikke at det blir noe verre enn som så for min del : )

Men kjæresten min reagerte på antibiotikaen da han trekke den ene visdomstannen sin og det endte med at han fikk pop eye s kinn, så litt rar ut men det gikk over etter et par dager : )

Aldri tvil om du skal trekke visdomstennene eller ikke, vi har faktisk ikke bruk for dem lenger og begynner de å bråke er det ikke bra.

Ut med dem ; )

Lykke til.

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg opererte ut to visdomstenner hos en "tannspesialist" i går. Jeg fikk vel 4 bedøvelsessprøyter og en beroligende. Det hele var unnagjort på en snau time. Husker egentlig ikke noe fra operasjonen, var så i ørska at jeg ikke klarte gå eller snakke. Det var ikke noe vondt - kun litt ekle lyder. Når bedøvelsen gikk ut, ble det mye verre. Har knasket smertestillende hele tiden, men har likevel mye smerter. Problemer med søvn og får ikke i meg mye mat. Tror dette er veldig individuelt - jeg fikk beskjed om 'minimale smerter' etterpå, men for meg har dette blitt veldig ille. Lykke til alle som skal trekke, dette går helt fint :-) lurt å ha noen rundt seg som kan hjelpe til når smertene er verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...