Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Jeg skal til en kirurg og trekke en visdomstann på mandag. men den har ikke kommet helt ut, det er derfor jeg skal til kirurg, så den må vel mer opereres ut enn trekkes... lurer på om noen andre har gjort dette, og kan fortelle meg hvordan det er, og hvordan det er etterpå? hvor vondt gjør det på en skala liksom? og må jeg være hjemme fra jobb dagen etter? jeg skal på noe treningsgreier 2 dager etter, kan jeg gå på dette eller bør jeg avbestille timen. urk, jeg gruer meg
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 Har aldri operert ut visdomstenner selv, men det er sikkert en kjevekirurg du skal til. Tror også det er umulig å si noe om hvordan du vil ha det i tiden etter inngrepet siden alle mennesker reagerer ulikt. Du kan være heldig å slippe unna uten smerter og komplikasjoner, men du kan også være uheldig å ha smerter en tid etterpå. Du må nesten bare få inngrepet unnagjort å høre hva kjevekirurgen sier, og selvfølgelig vurdere din egen form etter inngrepet. Ønsker deg uansett lykke til med både operasjonen og treningsleiren
Gjest Revenka Skrevet 18. mars 2006 #3 Skrevet 18. mars 2006 Jeg har operert ut visdomstennene hos kirurg. Jeg ble sykemeldt en uke. Måtte sy flere sting hvor hver tann hadde vært. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Hørte masse ekle lyder men ingen smerte. Hvis jeg var mye i aktivitet uken etter operasjonen fikk jeg veldig blodsmak i munnen og ble litt svimmel. Jeg hadde ikke gått på jobb dagen etter (kommer litt ann på hva du jobber med) og jeg hadde definitivt avlyst treningen. Men ikke gru deg, jeg hadde ikke vondt!!!
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #4 Skrevet 18. mars 2006 Jeg skal til en kirurg og trekke en visdomstann på mandag. men den har ikke kommet helt ut, det er derfor jeg skal til kirurg, så den må vel mer opereres ut enn trekkes... lurer på om noen andre har gjort dette, og kan fortelle meg hvordan det er, og hvordan det er etterpå? hvor vondt gjør det på en skala liksom? og må jeg være hjemme fra jobb dagen etter? jeg skal på noe treningsgreier 2 dager etter, kan jeg gå på dette eller bør jeg avbestille timen. urk, jeg gruer meg ← Jeg har jobbet hos en kjevekirurg. Rett etterpå er de jo bedøvd, så de kjenner lite. Du får vel med noen hestepiller av noen Ibux tenker jeg Det varierer veldig hvor mye vondt folk har. Noen har lite plager, andre synes dete er det verste de har vært med på. Når det gjelder den treningsgreia ville jeg ringt tannlegen og hørt hva h*n tror... Selve operasjonen var veldig fort gjort hos hun jeg jobbet hos, hun var ekstremt kjapp
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #5 Skrevet 18. mars 2006 Jeg skal til en kirurg og trekke en visdomstann på mandag. men den har ikke kommet helt ut, det er derfor jeg skal til kirurg, så den må vel mer opereres ut enn trekkes... lurer på om noen andre har gjort dette, og kan fortelle meg hvordan det er, og hvordan det er etterpå? hvor vondt gjør det på en skala liksom? og må jeg være hjemme fra jobb dagen etter? jeg skal på noe treningsgreier 2 dager etter, kan jeg gå på dette eller bør jeg avbestille timen. urk, jeg gruer meg ← Jeg har trukket visdomstenner både hos kjevekirurg og tannleger. Det er ikke så store forskjeller egentlig. Hos kjevekirurgen fikk jeg først bedøvelse. Han satte vel en 6-7 sprøyter før han begynte. Etterpå skar han bort kjøtt rundt tanna(jeg hadde en delvis frambrutt visdomstann). Så begynte han å fjerne deler av kjevebenet for å komme ordentlig til. Etter det begynte selve trekkinga. Han brukte noe som jeg syntes minnte om hammer og meisel som han slo rundt omkring på tanna med. Også tok han fram en eller annen stang som han satte nedi hullet og begynte å bryte for å få ut tanna. Denne delen er kanskje det verste. Ikke fordi at det gjør vondt, men fordi du føler et stort press i kjeven og hører masse lyder(ikke noe er som lyden av tannlegebor mot bein). Etter at tanna kom ut ble jeg sydd. Det hele tok vel en time - halvannen time. Smerter er veldig individuelt. Mye kommer også an på tannlegen som foretar trekkinga. Jeg hadde ikke noen problemer, bortsett fra hevelse, etter besøket hos kjevekirurgen. Neste visdomstann fikk jeg derimot operert ut hos en "vanlig" tannlege. Aldri mer om jeg setter meg i stolen hos en som står over hodet på meg og bryter på ei tann mens han roper kom ut for faen.
Gjest Lupi ii. Skrevet 18. mars 2006 #6 Skrevet 18. mars 2006 Jeg har trukket visdomstenner både hos kjevekirurg og tannleger. Det er ikke så store forskjeller egentlig. Hos kjevekirurgen fikk jeg først bedøvelse. Han satte vel en 6-7 sprøyter før han begynte. Etterpå skar han bort kjøtt rundt tanna(jeg hadde en delvis frambrutt visdomstann). Så begynte han å fjerne deler av kjevebenet for å komme ordentlig til. Etter det begynte selve trekkinga. Han brukte noe som jeg syntes minnte om hammer og meisel som han slo rundt omkring på tanna med. Også tok han fram en eller annen stang som han satte nedi hullet og begynte å bryte for å få ut tanna. Denne delen er kanskje det verste. Ikke fordi at det gjør vondt, men fordi du føler et stort press i kjeven og hører masse lyder(ikke noe er som lyden av tannlegebor mot bein). Etter at tanna kom ut ble jeg sydd. Det hele tok vel en time - halvannen time. ← å fy faen jeg vil ikke...
Gjest Rotta utlogget Skrevet 18. mars 2006 #7 Skrevet 18. mars 2006 Hei! Ikke gru deg! Jeg skal også i veien på mandag faktisk. Har gjort det en gang før og det var ikke noe å grue seg til. Var litt ubehagelig, men ikke vondt, og over på 10 minutter faktisk. Jeg var uheldig og fikk betennelse i såret, og det var ikke noe godt, men selve operasjonen gikk helt greit! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #8 Skrevet 18. mars 2006 Har akkurat gjort det hos kjevekirurg. Ett ord....ILLE! Er na hjemme femte dagen, og er femdeles veldig hoven! Kunne ikke overlevd de förste 24 timene uten masse smertestillende, hver fjerde time.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #9 Skrevet 18. mars 2006 Jeg vil anbefale deg å kanskje ta med en mp3 spiller, så du har noe musikk å høre på. For det blir litt ekkle lyder. Men du har jo bedøvelse, så du har jo ingen smerter. Kontakter du sykehuset har du mulighet for å få beroligende tabletter. Lykke til! Det går helt fint!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #10 Skrevet 18. mars 2006 Som flere har sagt, det er veldig individuelt. Både jeg og samboeren min har operert ut visdomstenner, og reaksjonene har variert fra sengeliggende med feber i en uke til litt vondt, men greit til helt uproblematisk. Det verste med selve operasjonen synes jeg er bedøvelsessprøytene. (Og det sier vel litt om at operasjonen ikke er så ile!) Kan jo nevne at operasjonene vi har gjennomgått har vart fra 10 minutter til 3 1/2 time. Sistnevnte er nok heller uvanlig.
Gjest meya84 Skrevet 18. mars 2006 #11 Skrevet 18. mars 2006 Jeg opererte ut 3 tenner hos tannlegen. har vel sagt det meste før.. men jeg fikk infeksjon i 2 av dem både før og etter,og var dem som ble problemet Etter begge disse måtte jeg bruke sterke smertestillende døgnet rundt en god stund, og det var skikkelig ille. MEN, det gikk tross alt helt fint med den ene tanna jeg opererte ut, tror jeg tok en paracet rett etterpå, så tror dette varrierer veldig Bare vær veldig nøye med å skylle med munnskyllevann, saltvann osv i ettertid og være nøye med hva du spiser så du unngår infeksjon. Går helt sikkert bra, lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #12 Skrevet 18. mars 2006 Dette hjalp IKKE på en som har to så-vidt-oppe-av-tankjøttet-visdomstenner som lager masse vondt pga infeksjoner hele tiden. Nå kommer jeg ihvertfall ikke til å be om en henvisning...
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #13 Skrevet 18. mars 2006 Jeg har trukket visdomstenner både hos kjevekirurg og tannleger. Det er ikke så store forskjeller egentlig. Hos kjevekirurgen fikk jeg først bedøvelse. Han satte vel en 6-7 sprøyter før han begynte. Etterpå skar han bort kjøtt rundt tanna(jeg hadde en delvis frambrutt visdomstann). Så begynte han å fjerne deler av kjevebenet for å komme ordentlig til. Etter det begynte selve trekkinga. Han brukte noe som jeg syntes minnte om hammer og meisel som han slo rundt omkring på tanna med. Også tok han fram en eller annen stang som han satte nedi hullet og begynte å bryte for å få ut tanna. Denne delen er kanskje det verste. Ikke fordi at det gjør vondt, men fordi du føler et stort press i kjeven og hører masse lyder(ikke noe er som lyden av tannlegebor mot bein). Etter at tanna kom ut ble jeg sydd. Det hele tok vel en time - halvannen time. Smerter er veldig individuelt. Mye kommer også an på tannlegen som foretar trekkinga. Jeg hadde ikke noen problemer, bortsett fra hevelse, etter besøket hos kjevekirurgen. Neste visdomstann fikk jeg derimot operert ut hos en "vanlig" tannlege. Aldri mer om jeg setter meg i stolen hos en som står over hodet på meg og bryter på ei tann mens han roper kom ut for faen. ← Det må ha vært skremmende, men morsomt å lese om.
Gjest meya84 Skrevet 18. mars 2006 #14 Skrevet 18. mars 2006 hva som IKKE hjalp? Den ene tanna var ikke helt fremme, men tok den likevel hos tannlegen. Brukte ca en time såvidt jeg husker. De andre ca en halvtime.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #15 Skrevet 18. mars 2006 Dette hjalp IKKE på en som har to så-vidt-oppe-av-tankjøttet-visdomstenner som lager masse vondt pga infeksjoner hele tiden. Nå kommer jeg ihvertfall ikke til å be om en henvisning... ← Vent til du får en skikkelig tannbyll. Da springer du garantert ned døra hos tannlegen.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #16 Skrevet 19. mars 2006 Vent til du får en skikkelig tannbyll. Da springer du garantert ned døra hos tannlegen. ← Jeg har hatt det også, var hos tannlegen og fikk antibiotika og hun tok hull på den. Men ingen henvisning sendt, for jeg kunne ikke ha noen infeksjon når de skulle fjerne den. Ikke søren om jeg ber om det frivillig etter disse innleggene.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #17 Skrevet 19. mars 2006 Har to spørsmål her: 1) Hva er "tannbyll"? 2) Hvorofr operere ut en visdomstann, er det ikke bare å være tålmodig og vente på at den vokser helt ut av seg selv (kan jo ta flere år men likevel), for så å trekke den ut på vanlig måte? Forstår ikke problemet her jeg..
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #18 Skrevet 19. mars 2006 2) Hvorofr operere ut en visdomstann, er det ikke bare å være tålmodig og vente på at den vokser helt ut av seg selv (kan jo ta flere år men likevel), for så å trekke den ut på vanlig måte? Forstår ikke problemet her jeg.. ← Jeg måtte operere ut tenner fordi: - Den ene vokste opp skjevt og ville ha dyttet opp tanna ved siden av om den fikk vokse. - Den andre vokste skjevt den andre veien, og røttene filtrerte seg med nabotannens. - Den tredje tok vi i samme slengen mens jeg var bedøvet på den siden. Den fjerde ligger bare rolig i tannkjøttet uten å gjøre noen skade, så den har vi latt være.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #19 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har hatt det også, var hos tannlegen og fikk antibiotika og hun tok hull på den. Men ingen henvisning sendt, for jeg kunne ikke ha noen infeksjon når de skulle fjerne den. Ikke søren om jeg ber om det frivillig etter disse innleggene. ← Som jeg nevnte i mitt innlegg: det verste med operasjonen var bedøvelsessprøyten. Jeg angrer ikke på at jeg har tatt dem! (Spesielt siden jeg gjorde det før jeg ble 20, og betalte dermed MYE mindre enn jeg måtte ha gjort nå!)
Gjest klem Skrevet 19. mars 2006 #20 Skrevet 19. mars 2006 Jeg måtte operere ut begge mine nede. Første gangen var det ikke særlig vondt, jeg fikk bedøvelser og alt gikk greit. Eneste var at når jeg var ferdig, fikk betalt (den skrekkelig dyre regningen) og skulle til å gå ut døra ble jeg skikkelig svimmel og måtte følges til en stol. Her satt jeg kanskje et kvarter, før jeg fikk dra. Jeg dro på apoteket og tok ut tablettene jeg fikk resept og bruksanvisning på, og så dro jeg på jobb. Angret som en hund på at jeg dro på jobb, når bedøvelsen går ut blir det litt vondt, ikke sånn skrekkelig vondt, men sånn vondt som liksom aldri gir tegn til å gå over...skjønner?? Så var nå hjemme dagen etter det... Så når jeg da skulle ta tann nummer to, sa jeg ifra at jeg ikke kom på jobb på minst to dager etter, bare for å forberede jobben.. Man reagerer jo aldri likt visstnok..og denne gangen skulle bli verre. De slet litt for å få ut tannen, og dette gjorde tydeligvis utslag. Jeg gikk på smertestillende en uke og følte meg skikkelig uggen. Pleier absolutt ikke bruke tabletter, så det ble jo deretter.. Men egentlig ikke noe å grue seg til, gru deg mer til regningen du Bare vær flink å spise smertestillende etter bruksanvisningen, og FØR det begynner å gjøre vondt, da går alt mye bedre! Detta klarer du!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå