AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #1 Skrevet 12. juni 2025 Hvor mye tid får deres barn skjerm ( tv, nettbrett, etc)? Hva er idealet? Noen konstruktive måter å bruke det på? Hvor gammel er barnet? Anonymkode: d4409...06e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #2 Skrevet 12. juni 2025 Litt iPad, barnetv, kanskje 1 time hver dag? Anonymkode: 16d00...1ed
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #3 Skrevet 12. juni 2025 Kommer vel ann på barnet, men anbefalt skjermbruk for de under 2 år er vel 0? Vår på 2 år får ikke bruke telefon eller ipad, men kan se litt på tv. Maks 30 min et par dager i uka (type Fantus, Børste, Bjørnis). Vi opplever ikke at han spør mye etter å se på tv heller. Anonymkode: 488c5...b7d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #4 Skrevet 12. juni 2025 Har en på 2 1/2 og en på snart ett (ikke så relevant for han enda). Null skjerm i ukedager, unntak ved sykdom. Ingen spesielle regler lørdag/søndag, da ser eldste barne-TV/film på tv på morgenen og noen ganger på dag/kveld - kommer helt an på hva annet vi finner på. Ikke iPad eller liknende. Anonymkode: d8718...c8c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #5 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor mye tid får deres barn skjerm ( tv, nettbrett, etc)? Hva er idealet? Noen konstruktive måter å bruke det på? Hvor gammel er barnet? Anonymkode: d4409...06e Barna på 5 og 7 får se tv om morgenen og på kvelden (barnetv.) Ved dårlig vær ser vi gjerne flere filmer, men passer også på å ha leketid, hobbysaker og at de hjelper meg å rydde/vaske. Eier ikke nettbrett, ingen av de har telefon, har ikke pc. Har en Nintendo switch, men den er sjeldent i bruk, ikke brukt på 6 mnd nå. Anonymkode: e1529...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #6 Skrevet 12. juni 2025 Min på 2,5 ser ikke på skjerm. Klart å holde det slik enn så lenge, så da ser vi hvor lenge det holder. Anonymkode: 07aec...987 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #7 Skrevet 12. juni 2025 https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-skjermrad-fra-helsedirektoratet Jeg prøver å følge de nye anbefalingene. er som regel der det ligger - 30 min - 1 time/ dag i snitt (mer i helger, mindre på ukedagene) Anonymkode: 91102...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #8 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-skjermrad-fra-helsedirektoratet Jeg prøver å følge de nye anbefalingene. er som regel der det ligger - 30 min - 1 time/ dag i snitt (mer i helger, mindre på ukedagene) Anonymkode: 91102...dbc Bare fordi jeg lurer og ikke er frekk eller noe, følger du da alle anbefalte retningslinjer? Eller valgfrie det du syns høres fint ut? Selv følger jeg valgfritt. Anonymkode: e1529...d4a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #9 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bare fordi jeg lurer og ikke er frekk eller noe, følger du da alle anbefalte retningslinjer? Eller valgfrie det du syns høres fint ut? Selv følger jeg valgfritt. Anonymkode: e1529...d4a De om skjerm er fornuftige. Men jeg følger ikke rådene om å spise margarin og lite kjøtt for eksempel. Bruker helmelk. Så det kommer helt an på min egen vurdering og Anonymkode: 91102...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #10 Skrevet 12. juni 2025 Tven står på hele dagen her, 2 åringene bryr seg totalt null om den. Kan danse om det kommer på en sang, men ellers er hun ikke interessert. Mest som bakgrunnslyd for oss voksne. Anonymkode: 0af35...1e9
tussi84 Skrevet 12. juni 2025 #11 Skrevet 12. juni 2025 Jeg syns begrepet Skjermtid og hva ekspertene mener er noe forbanna hysteri. Det var ikke nod som het skjermtid når jeg var liten. Vi så på barne tv, spilte Nintendo og så på barnefilmer/serier, men vi var også mer aktive ute og gjorde ting med venner. Hjemme kunne de voksne fint se på tv mens vi barna lekte med noe annet. Jeg følger det samme prinsippet når det gjelder mine barn. Alt med måte. Noen dager blir det 0 skjerm på 4 åringen, andre ganger kan det bli 1,5 t totalt. Når han er syk så er det ingen regler. 1 åringen ser ikke på tv/skjerm direkte, men hvis eldste ser på tv så hender det at ett åringen titter bort 1min litt inne i mellom. Og ja vi voksne har av og til tv på eller driver med mobilen mens barna er våkne. Da leker de alene, men vi er tilgjengelig med engang de ønsker noe fra oss.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #12 Skrevet 12. juni 2025 Vi har aldri tv på mens barnet er våkent. Tv står i egen TV-stue som jeg og mannen sitter i etter hun har lagt seg. Tror ikke hun vet hva tv er i det hele tatt eller at vi har tv. På dagtid er vi ikke i den stuen. Har pratet litt på FaceTime med slektninger som bor langt unna av og til. Ellers ingenting. 2 åring. Anonymkode: 6fdfe...03e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #13 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har aldri tv på mens barnet er våkent. Tv står i egen TV-stue som jeg og mannen sitter i etter hun har lagt seg. Tror ikke hun vet hva tv er i det hele tatt eller at vi har tv. På dagtid er vi ikke i den stuen. Har pratet litt på FaceTime med slektninger som bor langt unna av og til. Ellers ingenting. 2 åring. Anonymkode: 6fdfe...03e Må legge til at vi har ikke iPad. Etter vi har hentet i barnehagen blir telefonene igjen i gangen nede og blir ikke hentet før etter barnet er lagt. Anonymkode: 6fdfe...03e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #14 Skrevet 12. juni 2025 Bruker så mye skjerm de vil og har lyst til funker for oss. Anonymkode: 16d00...1ed
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #15 Skrevet 12. juni 2025 3-åringen ser litt barne-tv. Ca en halvtime hver dag i snitt? Noen dager ser vi ikke. Har ikke Ipad og hun får ikke bruke tlf. Nrk super funker fjell, youtube og spill og apper utsettes lengst mulig (eldre søsken på 9 bruker heller ikke noe av dette). Grunnen til at skjermtid har blitt et mye diskutert problem er jo at det er skjerm overalt! På skolen, hjemme, ute, overalt. Barn som sitter og sveiper, 1-åringer med tlf i vogna, barn som ikke kan sitte stille på restaurant uten tlf, barn som fores med belønningsspill på Ipad, barn som har skjerm på senga for å sovne, osv. Sånn var det ikke før! De fleste ser vel at dette ikke er bra? Dette gjelder jo på langt nær alle, mange er heldigvis fornuftige. Noen brukte nok for mye skjerm før også, men jevnt over er situasjonen en helt annen nå. Jeg er mest bekymra for mobil og apper og some. La det vente lengst mulig! Litt tv og tv-spill er ikke problemet, så lenge det er med måte. Anonymkode: f74f5...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #16 Skrevet 12. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min på 2,5 ser ikke på skjerm. Klart å holde det slik enn så lenge, så da ser vi hvor lenge det holder. Anonymkode: 07aec...987 Så heldig barnet ditt er❤️. Anonymkode: d41b1...aff 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #17 Skrevet 13. juni 2025 Ikke hver dag, men kanskje 20-40 min 1-3 ganger i uka. + at vi ser en film sammen i helgene (altså med den eldste, yngste har ikke tålmodighet). 2 jenter 2,5 og snart 6. Ingen av de er spesielt opptatt av skjerm, begge leker fint og har mye fantasi, så jeg har liksom ikke hatt behov for å kjøre det inn. Anonymkode: 65f34...319
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #18 Skrevet 13. juni 2025 tussi84 skrev (8 timer siden): Jeg syns begrepet Skjermtid og hva ekspertene mener er noe forbanna hysteri. Det var ikke nod som het skjermtid når jeg var liten. Vi så på barne tv, spilte Nintendo og så på barnefilmer/serier, men vi var også mer aktive ute og gjorde ting med venner. Hjemme kunne de voksne fint se på tv mens vi barna lekte med noe annet. Jeg følger det samme prinsippet når det gjelder mine barn. Alt med måte. Noen dager blir det 0 skjerm på 4 åringen, andre ganger kan det bli 1,5 t totalt. Når han er syk så er det ingen regler. 1 åringen ser ikke på tv/skjerm direkte, men hvis eldste ser på tv så hender det at ett åringen titter bort 1min litt inne i mellom. Og ja vi voksne har av og til tv på eller driver med mobilen mens barna er våkne. Da leker de alene, men vi er tilgjengelig med engang de ønsker noe fra oss. Om tallet i navnet ditt tilsier at du er født i 84, så er vi født samme år. Forskjellen da og nå, er at da var det stort sett en halvtime med barne-TV på kvelden. Det var ikke så mange alternativer. Ikke var det å se på YouTube på mobilen til mor eller far heller, eller iPad her og der. Nå virker det jo absolutt som om at du har et bevist forhold til barna dine og skjerm da… Men i dag ser man enormt mange små som sitter i vognen med en skjerm i fanget, og da går de glipp av så utrolig mye. Hjernen dems lærer aldri å tenke ferdig en hel tankte engang.. de går glipp av å se folk og natur rundt seg, de går glipp av å se ansiktsuttrykk til forbipasserende etc. Men man kan følge anbefalingene om skjermtid, som man følger andre anbefalinger. De er jo der for at det de anbefaler er best for oss. Men jeg f.eks tar meg et glass vin til tross for at totalavhold er anbefalt. Ikke får jeg eller ungene i oss anbefalt mengde med grønnsaker heller.. Da mine var barnehagebarn så de stort sett en halvtimes tid med barne-TV på kvelden. Noe mer viste de ikke om. Jeg tror det er veldig viktig at man ikke gjør det til en vans at ungene skal å ty til en skjerm så fort de kjeder seg litt/eller blir litt urolig. Anonymkode: 34f73...f58 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #19 Skrevet 13. juni 2025 Barnehagealder er absolutt null skjerm i utgangspunktet. Så hender det vi ser en film i helger (stort sett fordelt på to dager) med litt eldre søsken og da ser de litt på med oss. Anonymkode: f46c5...724
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #20 Skrevet 13. juni 2025 iPad max 20 min i uka. Noen uker glemmes det. TV kan være litt hver dag eller annenhver dag, fordi eldre søsken ser på tv. Da ser de på NRK-programmer sammen. Anonymkode: 8b163...395
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå