AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #21 Skrevet 11. juni 2025 Barnet må jo være overstimulet/ understimulert siden det bare er slik med deg? Det må være noe med deres relasjon? Ta et kurs og lær deg noen triks samt lær hva barnet egentlig sier med en slik oppførsel. Anonymkode: 39eb2...955
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2025 #22 Skrevet 11. juni 2025 Jeg har stor forståelse for at dette er tøft! Det er lett å sitte på et forum og si at det du gjør er galt, men vi er alle bare mennesker og jeg tror at du virkelig prøver å gjøre ditt beste! Støtter meg på de som anbefaler COS-kurs. Jeg tror det også er lurt å få litt er avlastning, feks barnevakt en fast dag i uken, slik at du får hentet deg inn igjen, og kan gjøre unna nødvendige ærend. Ellers: lave skuldre og lave forventninger. Barnet må lære seg at om han gjør seg vanskelig/nekter å kle på seg osv, så må dere bli hjemme i stedet for å dra i svømmehallen feks. Anonymkode: 540c6...777 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #23 Skrevet 12. juni 2025 i ditt tilfelle høres det nesten ut som at barnet kanskje ikke opplever faste nok rutiner ? siden du sier at dere ikke kommer dere til avtaler, legging tar lang tid. Basert på det du skriver opplever jeg at barnet virker usikker på deg. Barn responderer forskjellig til beskjeder, noen trenger at man sier og gjør « nå må vi rydde opp lekene, vi gjør det sammen se her» og noen andre barn reagerer godt på belønning. Noen barn reagerer godt på å inngå avtaler, fks «hvis du putter de lekene i kassen så kan vi finne frem sykkelen etc. skal jeg vise deg hvilke leker du kan begynne med å plukke opp?» Jeg syns det ser ut som basert på det du skriver at du har en kommunikasjons brist med barnet ditt. At kommunikasjonen stopper på et punkt og barnet vet ikke hvordan det skal reagere eller forholde seg til deg. Ofte trenger barn i den alderen tydelig veiledning på hva de skal gjøre, og ofte må man som forelder hjelpe de i gang og vise de hvordan. Og de gangene barn totalt nekter og høre etter så sier man likevel « jo vi skal kjøre til barnehagen nå, du kan velge å ta med en leke inn i bilen, og så går vi» vil ungen fortsatt ikke så plukker du ungen med deg og setter inn i bilen. Ofte hjelper det å inngå et lite kompromiss før man gjør noe, da kan man gjøre det til en rutine og barnet vet hva som skjer. Hos oss får ungen vår en vitamin omega 3 fisk hver gang vi skal ut i bilen fks. Anonymkode: 7c02f...4c0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2025 #24 Skrevet 12. juni 2025 Barnet eskalerer gjerne når det føler seg misforstått og du ikke klarer å møte følelsene deres. Jeg har et barn med autisme og et bonusbarn vi mistenker har adhd. Begge har slitt med store følelser og det å regulere de følelsene. Møtes de ikke på rett måte eskalerer det til både vold og kaste ting rundt seg. Nå skjer det vel ikke lengre med han med autisme og bonusungen begynner å vise tegn til å blir bedre på å bruke ordene når ting føles vanskelig og urettferdig. Barn med mye temperament og sterk vilje trenger forutsigbarhet, tålmodighet og at en rolig, streng og konsekvent. Det er ALLTID en grunn til at barn utagerer. Du må bare klare å se tegnene. Her kan yngste EKPLODERE!!!! Da er vi helt rolige og så kan vi fiske ut at f.eks storebror(andre bonusbarnet) ikke lot han spille, viste han fingeren eller et eller annet som han ble provosert om. Så prater vi sammen om at det ikke er ok å plage hverandre. Da må en si ifra til hverandre og kommunisere eller komme til oss og si ifra. NULL toleranse for vold. Noe slåing og sparking skjer brødrene i mellom, men ingenting i forhold til før jeg kom inn i bildet. Min slår aldri lenger. Anbefaler deg å ta et COS kurs. Anonymkode: 3e61d...143 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå