Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er veldig uhyggelig og pen. Det kom først frem på fjerde date at han faktisk enda bodde hjemme i huset hos foreldrene. Han sa han ville vente i det lengste med å fortelle det fordi han var redd for at det ville bli møtt med fordommer. Foreldrene har greit med penger og han har derfor en hel etasje i huset for seg selv. Men deler kjøkken og bad med foreldrene. Han har god utdannelse, men får likevel ikke fast jobb. Pga nedgangstider på markedet han er utdannet i. Han får derfor ikke boliglån. Det er forklaringen hans. Jeg får det likevel ikke til å stemme. De fleste sliter jo litt mer med å komme seg på boligmarkedet i dag enn for bare 10 år siden. Men de fleste får det likevel til på ett vis. Eller de velger i det minste å leie fremfor å bo hos foreldrene når de er godt voksne. Ikke minst ville jeg da tro at foreldrene som har greit med penger og veldig gode jobber, kunne stilt som kausjonisten slik at han fikk lån likevel. Så dette får meg til å bli litt engstelig for at det ligger noe mer bak som han ikke vil fortelle meg. Men jeg føler det blir frekt å spørre og grave.

Hva ville dere tenkt og evt gjort om daten du likte fortsatt bodde hjemme og ikke hadde noen konkret plan om å flytte ut i en alder av 30+? Har jeg ikke litt grunn til bekymring eller høres han bare fornuftig ut? Vil ikke gi slipp på ham helt enda, men klarer ikke la være å tenke at dette er er stort rødt flagg og at noe er galt med ham.

Anonymkode: fd45d...4e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Viss mannen sliter med å få jobb men er aktiv i å søke, er det helt unødvendig å legge masse penger i leiemarkedet viss mann kan bo rimelig med tilgang til en hel etasje for seg selv. 

Hva hjelper det med kausjonist viss han ikke har nok inntekt til å betjene et lån. Leiepriser her jeg bor overgår månedlig nedbetaling av bolig så det er bare bortkastede penger.

Flere bransjer har økonomisk nedgangstid og jobbmarked som blomstret før korona når mange valgte seg utdanning er nå helt dødt for alle som ikke har flere års relevant erfaring. 

Jeg ville dømt mannen for hvordan han oppfører seg, generelle verdier og hvilke tiltak han gjør for å komme i en bedre økonomisk situasjon på sikt. 

Hilsen aktiv jobbsøker som sitter fast i en jobb som ikke er relevant for min utdanning og kan heller ikke få boliglån før jeg lander en bransjerelatert jobb med høyere lønn. Sparing er minimalt da jobben jeg har nå ikke gir store summen til overs etter at alt av nødvendige utgifter er betalt. Flere år med hard jobbing på skolebenken og løftet om at alle får jobb har ikke gitt meg noe utenom studielån.

Dump mannen viss du vil, finnes nok i samme håpløse jobbsøker situasjon til at han møter noen som ikke er såpass dømmene som deg. Vi blir nok bare flere og flere fremmover. 

Anonymkode: 00009...842

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min eks på nærmere 30 bor også hjemme hos foreldrene, for å spare penger, noe han forøvrig har mer enn nok av. Planen hans er å pensjonere seg som 40 åring, så blir vel boende hos foreldrene til da. 

Det ble uholdbart i lengden for min del, jeg ønsket å etablere meg med han, var sammen i mange år. Følte meg som en tenåring som besøkte kjæresten på gutterommet de gangene jeg var der, så forholdet tok slutt for noen mnd siden.

Anonymkode: 0c72f...4f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Viss mannen sliter med å få jobb men er aktiv i å søke, er det helt unødvendig å legge masse penger i leiemarkedet viss mann kan bo rimelig med tilgang til en hel etasje for seg selv. 

Hva hjelper det med kausjonist viss han ikke har nok inntekt til å betjene et lån. Leiepriser her jeg bor overgår månedlig nedbetaling av bolig så det er bare bortkastede penger.

Flere bransjer har økonomisk nedgangstid og jobbmarked som blomstret før korona når mange valgte seg utdanning er nå helt dødt for alle som ikke har flere års relevant erfaring. 

Jeg ville dømt mannen for hvordan han oppfører seg, generelle verdier og hvilke tiltak han gjør for å komme i en bedre økonomisk situasjon på sikt. 

Hilsen aktiv jobbsøker som sitter fast i en jobb som ikke er relevant for min utdanning og kan heller ikke få boliglån før jeg lander en bransjerelatert jobb med høyere lønn. Sparing er minimalt da jobben jeg har nå ikke gir store summen til overs etter at alt av nødvendige utgifter er betalt. Flere år med hard jobbing på skolebenken og løftet om at alle får jobb har ikke gitt meg noe utenom studielån.

Dump mannen viss du vil, finnes nok i samme håpløse jobbsøker situasjon til at han møter noen som ikke er såpass dømmene som deg. Vi blir nok bare flere og flere fremmover. 

Takk for godt svar. Jeg er jo egentlig ikke dømmende. Vil jo ikke gi slipp på ham pga dette. Er bare usikker fordi jeg aldri hadde hørt om tilsvarende før utenom blant dem det har vært noe med sånn utenom. Feks bror til venninne som er på autismespekteret osv.

Dette vil jo også påvirke meg om vi blir sammen. Min 45 kvm er egentlig for liten til å bo sammen med noen og vi ville vel ikke fått lån til å flytte sammen i noe større om vi en gang skulle komme der.

AnonymBruker
Skrevet

Så han er i 30-årene uten jobb boende hjemme enda. Vel,det hadde vært totalt uaktuelt. En mann som har en så liten trang til å skape sitt eget hadde vært totalt kræsj med meg. Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring

Anonymkode: b251d...e33

Skrevet

Har han alltid bodd hjemme eller er dette unntakstilstand? Har han noen sinne bodd for seg selv? 

Ville aldri involvert meg seriøst med godt voksne mennesker som ikke har erfaring med å bo for seg selv. 

Og selv om han ikke finner relevant jobb så jobber han vel? Hva har han brukt 20-årene til? 

Folk kan forandre seg og du kan jo gi han en sjans, det er jo ikke hva han gjør her og nå som er viktigst men hva som har ført han dit han er i dag og hvordan han ser for seg veien videre. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke vært skeptisk til akkurat at ha valgte å bo hjemme hos foreldrene når han hadde egen etasje der. Hadde vel egentlig vært positiv til det. Synes det er flott at familie kan bo så nært og ha gode relasjoner.

Men jeg hadde vært litt skeptisk til at en mann på over 30 brukte som unnskyldning for at han bodde hjemme at han ikke hadde jobb og ikke kom seg inn på boligmarkedet. En ting er at han velger å bo sånn fordi han synes det er en fin løsning og ønsker det. En annen ting er at han egentlig ikke vil det, og skulle ønske han kunne velge annerledes.

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

Har han alltid bodd hjemme eller er dette unntakstilstand? Har han noen sinne bodd for seg selv? 

Ville aldri involvert meg seriøst med godt voksne mennesker som ikke har erfaring med å bo for seg selv. 

Og selv om han ikke finner relevant jobb så jobber han vel? Hva har han brukt 20-årene til? 

Folk kan forandre seg og du kan jo gi han en sjans, det er jo ikke hva han gjør her og nå som er viktigst men hva som har ført han dit han er i dag og hvordan han ser for seg veien videre. 

Han bodde litt i kollektiv i studietiden. Altså alltid bodd på et rom og delt bad og kjøkken med andre. I utgangspunktet har han vel da liten erfaring med å ta seg av noe eget alene. 

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (6 minutter siden):

Hva har han brukt 20-årene til? 

Friår hvor han har jobbet her og der, bodd hjemme og spart. Så brukt 6 år på studier uten å bli noe. Så fullført master til noe som fortsatt ikke gir ham jobb. Han jobber nå litt i butikk i mens han søker andre jobber.

AnonymBruker
Skrevet

For min del ville det vært helt fjernt.

Jeg har klart meg selv siden jeg var 16.

Anonymkode: bfa86...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for godt svar. Jeg er jo egentlig ikke dømmende. Vil jo ikke gi slipp på ham pga dette. Er bare usikker fordi jeg aldri hadde hørt om tilsvarende før utenom blant dem det har vært noe med sånn utenom. Feks bror til venninne som er på autismespekteret osv.

Dette vil jo også påvirke meg om vi blir sammen. Min 45 kvm er egentlig for liten til å bo sammen med noen og vi ville vel ikke fått lån til å flytte sammen i noe større om vi en gang skulle komme der.

Da kommer du tilbake til det som faktisk er viktig, hva gjør mannen for å bedre sin økonomiske situasjon på sikt?

Jeg antar at å bo slik han bor gir han et pusterom økonomiske akkurat nå men det er jo ingen langtidsplan viss mann ønsker å etablere seg. Da må han komme seg i en økonomisk situasjon hvor han kan ta sin del av den økonomiske byrden. 

Jeg kjenner flere nyutdannede som virkelig sliter med å få relevant jobb og få startet livet. De fleste jobber aktivt for å få til noe i sin utfordrende situasjon. Kjenner flere høyt utdannede mennesker som også har relevant jobberfaring men er ikke på senior nivå og nå kommer de ikke videre før økonomien snur. 

Noen tar da ekstra sertifiseringer, ser på alternative muligheter til å opparbeide relevant erfaring osv. De fleste stillinger jeg søker på er det mellom 400 til 600 søkere. Jeg ser på det som en bragd vær gang jeg kommer til intervju. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke funket for meg, fordi det sier en del om hans evne til å få ting til å skje. Han er nok ganske tafatt, jeg liker folk som tar grep og ikke legger unnskyldninger for ditt og datt. Man klarer å finne en eller annen jobb, om markedet i akkurat den bransjen er så dårlig finner man noe annet. 

Anonymkode: 05dc5...e3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er jo egentlig ikke dømmende.

Det er virkelig ikke å være dømmende at man vil ha en partner med jobb og bolig! Det er nok forventet for de fleste over 30.

Han høres ut som en taper. Sorry 

Anonymkode: 73dcc...d4b

AnonymBruker
Skrevet

"Hel etasje for seg selv, men deler kjøkken og bad"

Høres mer ut som han har blitt stor nok til å flytte fra gutterommet til kjellerstua 😅

Anonymkode: bbb65...a5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er virkelig ikke å være dømmende at man vil ha en partner med jobb og bolig! Det er nok forventet for de fleste over 30.

Han høres ut som en taper. Sorry 

Anonymkode: 73dcc...d4b

Du kan si hva du vil, men at kommentaren du siterer, og din egen, ikke er dømmende kommer du ikke unna. Du kan rettferdiggjøre fordømmelsen, men den er der likevel.

"Sorry".

Anonymkode: dee55...b20

AnonymBruker
Skrevet

Det å bo hjemme en periode behøver ikke være galt, men deg kommer helt an på holdninger, verdier og hva han tenker fremover.. 

Sparer han feks en fast sum i mnd? Jobber han i det hele tatt? Hjelper han til i huset? Holder han seg oppdatert? Søker han jobber? Har han en plan på å flytte for seg selv? 

Anonymkode: 8359d...6b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen oppegående mennesker bor hjemme etter 25 og alt er "normalt". Enten sliter han psykisk, fysisk eller med økonomien. Eller alle tre. 

Anonymkode: fa8f6...672

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en periode er det ganske normalt, f.eks etter å ha mistet jobben, samlivsbrudd etc. Men har det vart over mange år ville jeg fått den konkrete planen fremover hvertfall.

Anonymkode: 86107...462

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville unngått en som aldri har hatt ansvar for eget hjem. Risikoen er stor for at han forventer samme servicenivå fra deg som fra mamma.

Anonymkode: c069c...64a

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal du ikke være dømmende? Det er ditt liv og din framtid. Du må selv kjenne på hvilken risiko du er villig til å ta. For meg ville det vært utenkelig å ha en partner som bodde hjemme på gutterommet, og ikke hadde «ordentlig» jobb når han nærmet seg midt i livet.. For andre er det uproblematisk.

Anonymkode: c0fe4...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...