Gå til innhold

Styrketrening mindre populært?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg sist var på treningssenter på lørdag, talte jeg ca 15 jenter og 5 gutter i frivektsområdet, så nei, tror ikke at det er en tilbakegående trend.

Anonymkode: 0d167...2aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (På 11.6.2025 den 10.22):

Det går an, ja. Men den "klassiske" styrketreningen som gutter driver med, gir store muskler. Det er lite attraktiv, og helt unødvendig på kvinner. Det er tilstrekkelig for å ha god helse å ha lange, moderate muskler og ikke "bulk".

Du må være utrolig dedikert som kvinne om du skal bli seende ut som en mann av å trene styrke, de fleste har ikke anlegg for det i det hele tatt. Du burde se på noe annet enn Instagram. 

Anonymkode: 44110...6ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg syns at nesten alt er bedre enn å gå tilbake til det usunne idealet vi hadde på 90-tallet. Så lenge ikke det kommer tilbake så får folk trene som de vil. 

Anonymkode: fd4e3...225

Det er jo det som kommer snikende tilbake. Forhåpentligvis med sunnere metoder. Men trendene peker mot det, og at det følger av at det ikke går så bra med verdensøkonomien. 

Anonymkode: 3db74...012

AnonymBruker
Skrevet

Har løftet vekter selv i 20 år, og vil si trenden er at fler og fler jenter trener tung styrke.

Anonymkode: a9e66...e42

Skrevet
Rosalilje84 skrev (På 11.6.2025 den 10.22):

Det går an, ja. Men den "klassiske" styrketreningen som gutter driver med, gir store muskler. Det er lite attraktiv, og helt unødvendig på kvinner. Det er tilstrekkelig for å ha god helse å ha lange, moderate muskler og ikke "bulk".

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest Kvinneguiden noen gang, og det sier ikke rent lite. For det første er det helt feil og for det andre har du allerede feilet om trener utelukkende for å bli «attraktiv» har du allerede feilet.

AnonymBruker skrev (På 11.6.2025 den 6.21):

Kvinner har innsett at de ikke skal se ut som menn. 

Anonymkode: 9d96e...5fe

Mange kvinner som trener seriøs styrketrening der jeg trener. Ingen av de ser ut som menn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Store rumper er i alle fall på vei ut. Så kanskje noe i det?

Anonymkode: d238d...595

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (1 time siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest Kvinneguiden noen gang, og det sier ikke rent lite. For det første er det helt feil og for det andre har du allerede feilet om trener utelukkende for å bli «attraktiv» har du allerede feilet.

Trener styrke av 2 grunner :  1. Bli sterkere og sprekere. 2. Få en penere kropp som klærne sitter bedre på!

Anonymkode: 142cf...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (2 timer siden):

Mange kvinner som trener seriøs styrketrening der jeg trener. Ingen av de ser ut som menn.

For å se ut litt som en mann , må kvinner trene som f.eks.  Marit Bjørgen  eller  Funkygine . . . 

Anonymkode: 142cf...04f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke på mitt senter. 

Anonymkode: bab38...9dd

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 20.40):

Det er jo det som kommer snikende tilbake. Forhåpentligvis med sunnere metoder. Men trendene peker mot det, og at det følger av at det ikke går så bra med verdensøkonomien. 

Ja, har skjønt det at det er på vei, men har håp for at det ikke gjør det i fullskala modell. Men, hvordan kobler du det til verdensøkonomien? Det var en interessant kobling og som mitt intellekt ikke klarer å se. 😅 enlighten me. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 12.29):

Er populariteten til styrketrening og muskelbygging blant jenter/kvinner dalende?  Det var en veldig vekst de siste 15-20 årene, men jeg har inntrykk av at løping og kondisjon nå har begynt å ta over mer . Selvsagt mange som trener både styrke og kondisjon, men har inntrykk av at toppen av styrkebølgen er nådd og at tynnere idealer er på vei lutt mer tilbake.  Stemmer dette?

Anonymkode: 70f2d...bcd

Hva trener man for? Er det for å se bedre ut, få bedre helse og/eller å fungere bedre?  

Min mening er at det er mest å vinne på å bedre helse og funksjon, og da tror jeg veldig variert trening er smart. Styrke, ut i skogen, svømme, yoga, sykle,løpe, og mye jeg ikke  har tenkt  på.  Det gir ikke like store muskler  som ren styrkefokus, men  en bedre funksjonell kropp  er iallfall noe jeg ønsker meg (når er ikke jeg kvinne, men dette kan jo fungere uansett kjønn).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, har skjønt det at det er på vei, men har håp for at det ikke gjør det i fullskala modell. Men, hvordan kobler du det til verdensøkonomien? Det var en interessant kobling og som mitt intellekt ikke klarer å se. 😅 enlighten me. 😊

Det er en link mellom økt fokus på å være tynn når økonomien er dårlig. Som kommer frem i søk etter thinspo, proana, og at trendene synlig endrer seg.

Videre så later det til at i en god økonomi er kvinners rettigheter sterkere, og arbeidsledigheten og konkurransen lavere, og at det er mer rom for kvinner (pun intended), med både mer kontroll over eget liv og større frihet.

Jeg håper også at det ikke gjør det. Både for økonomien, og for helsen 🙏🏻 og så vil jeg legge til at det er indikasjoner som kan tyde på en link, ikke at det er slått fast. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...