Gå til innhold

Spørsmål om pinnekjøtt!

'Lilly'

Anbefalte innlegg

Tradisjonen tro: Jeg skal ha et lite julebord hjemme hos meg med noen venner, noe som har blitt tradisjon de siste årene. Jeg har pleid å servere ribbe, men siden det er det vi også spiser på julaften, synes jeg det er litt dumt. Vil gjerne spare ribba til den store dagen...

I år tenker jeg på å servere pinnekjøtt i stedet, og trenger noen gode råd fra folk som er erfarne. :wink:

Hvor mye per pers. (Noen "storspisere" iblant!!!)

Hvor mye koster det?

Og til slutt: Hvordan lager jeg pinnekjøtt best mulig??? Del deres hemmeligheter med meg... PLIIIIS! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der med hvor mye pr. person vet jeg ikke, men det kan du trygt spørre om der du kjøper kjøttet. Kjøp heller for mye, - det kan fryses etterpå og brukes som tilbehør til komler. Jeg pleier å kjøpe litt pinnekjøtt og litt bog. Pinnekjøttet for "tradisjonens" skyld, bogen fordi det er der det er mest kjøtt på stykkene, - og kjøttet er like godt, trenger bare litt lenger dampetid.

Kjøttet må vannes ut et døgns tid - spør om det i butikken - det kan variere.

Bruk en stor gryte, og legg (helst) bjørkepinner i bånn, ca. 5 cm. opp. Har du ikke tilgang til bjørkepinner kan du kjøpe ferdige "bjørkepinner", - de fleste dagligvarebutikker har dem nå før jul - til nød kan du bruke metallrist.

Legg kjøttet oppå pinnene, prøv å legge det litt "annenhver" med luft mellom slik at alt får damp (hvis du forstår hva jeg mener.....).

Vann må has i etter at kjøttet er lagt i, ellers flyter pinnene opp, men vannet skal ikke stå over pinnene.

Dampes ca. 3 timer (til kjøttet slipper benet), sjekk at det er vann i bunnen innimellom, og etterfyll om nødvendig (ikke for mye, da blir sjyen daff).

Om du ønsker kan du hive det inn i grillen noen minutter like før servering, det gir en god sprø "finish", men det er ikke nødvendig, og heller ikke vanlig over alt.

Serveres med kokte poteter og kålrotstappe, evt. noen sossisser, kanskje litt surkål.

Jeg bruker sennep til pinnekjøttet, men får noen rare blikk av og til......

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

I følge ekspertisen skal det beregnes ca 350 g pinnekjøtt pr person. Jeg velger allikevel som regel å beregne bortimot 500 g pr person (voksne), fordi det er utrolig kjedelig å ikke ha nok! Du må huske på at pinnekjøtt følges gjerne kun av poteter og kålrotstappe, og mange spiser minimalt med tilbehør fordi kjøttet er så godt! :D

Hva det koster husker jeg ikke, men jeg mener jeg har sett det på Rema til ca 100 kr for en kilo. Skal du ha bra pinnekjøtt anbefaler jeg at du heller går til slakteren. Kjøttet er mye bedre, og det veier opp for at det koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å la pinnekjøttet ligge i vann over natta, så bytter jeg vann neste morgen/formiddag og lar det ligge i dette til det skal tilberedes. Nå pleier vi å kjøpe både saltet OG røkt kjøtt, så da blir det gjerne mildt og godt på smak på denne måten hvis man ønsker det. Vi pleier å ha vossakorv til som vi griller sammen med kjøttet til slutt. Kålrabistappe og grov sennep er et MUST til pinnekjøtt; kan ikke skjønne at noen syns det er rart :roll: ??? Gode poteter, helst mandelpoteter hører til. Kokekraften serveres v siden av som sjy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke alt pinnekjøtt som skal utvannes, så pass på hvilken type du kjøper. Dersom det står gryteklart på pakken skal det ikke utvannes. Men det er anbefalt og kjøpe slik du vanner ut selv, da får du mere for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beregner 500gram per pers da og da har jeg rikelig til overs :) Serverer med poteter og kålrabistappe.

Bjørkepinnene må ikke være bark på, dette er veldig viktig men jeg husker ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...