AnonymBruker Skrevet 8. juni #61 Skrevet 8. juni Chiubi skrev (1 time siden): Hva er det lov å nevne? Hvordan kan jeg vite hva som trigger deg? Bør jeg slutte helt å snakke? Hva om det trigger meg? Har ikke sagt at det trigger MEG. Jeg driter da i om du spiser eller ikke. Går du hele uka uten mat er det opp til deg. Tenker på de du omgås. Og det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Det går an å snakke uten å si at "åååå, nå er klokka 20 og jeg har ikke spist i heeeeele dag!" Det kan oppfattes som skryt. Du vet aldri om en av kollegaene dine har eller har hatt spiseforstyrrelser. Er det som er poenget mitt. Jeg syns det er dumt å skryte om at man ikke har spist hele dagen og det må jeg få lov til. Og nei, jeg er ikke feit. Mulig 170 høy og 55 kg er feit i dine øyne da, men det bryr ikke jeg meg noe om. Anonymkode: 84f9b...632 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #62 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg nevner det ikke av meg selv, men om noen spør f.eks. når jeg spiste frokost eller lunsj - så svarer jeg. Eller at noen kommenterer at jeg ikke spiser om vi er på tur eller jeg skal kjøre et stykke, da sier jeg at jeg opplever at jeg har det best med å spise senere på dagen. Kanskje noen kommer med argumenter om at jeg må jo spise jevnlig, da svarer jeg at jeg har det mye bedre etter at jeg la om spisemønsteret. Anonymkode: 97cf9...772 Det blir noe helt annet. Jeg spiser aldri før kl 12 fordi jeg ikke er noe frokostmenneske. Men er ikke noe jeg skryter av, bare noe jeg forteller om noen jeg f.eks er på tur med kommenterer det. Men hva slags folk er det som spør om når du spiser frokost eller lunsj? Har da ikke de noe med. Ingen på min jobb spør om når eller hva jeg spiste til frokost. Anonymkode: 84f9b...632
AnonymBruker Skrevet 8. juni #63 Skrevet 8. juni Jeg sliter enormt med å kjenne på sultfølelse, og har bedt mine venner, samboer, og familie om å minne meg på å spise. Men de er jo selvfølgelig klar over at dette ikke er noe jeg ser på som en bragd, heller en stor utfordring. Å ha dårlig metabolisme er ikke noe positivt, sunt, eller normalt, og jeg leser meg opp på temaet nå for å få bedre helse. Dette har ingenting med vekt å gjøre for min del, og jeg har et positivt forhold til mat, kropp, og måltider. Jeg kjenner dessverre ikke på sult før jeg først begynner å spise. Har sjekket blodsukker, vitaminer, mineraler, stoffskifte osv. Denne boken anbefales til alle som sliter med det samme: How to heal your Metabolism Anonymkode: 6e34f...168 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #64 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg spiste relativt lite da jeg spiste lite over tid.. tror det har noe med at magesekken faktisk krymper eller noe om man spiser lite. og så blir den større hvis man spiser mer. Anonymkode: c5d0f...d57 Ja, jeg har vært i begge ender. Var syltynn i en periode og da tilpasset kroppen seg til matinntaket mitt. Så da spiste jeg mindre og ble mett fortere. Jeg har også vært ganske overvektig og da spiste jeg mye mer og måtte ha mat oftere. Men jeg satt ikke og påpekte det rundt andre . Synes det er rart med de som har behov for å påpeke slike ting hver eneste gang man treffes. Anonymkode: cc20f...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #65 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke sagt at det trigger MEG. Jeg driter da i om du spiser eller ikke. Går du hele uka uten mat er det opp til deg. Tenker på de du omgås. Og det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Det går an å snakke uten å si at "åååå, nå er klokka 20 og jeg har ikke spist i heeeeele dag!" Det kan oppfattes som skryt. Du vet aldri om en av kollegaene dine har eller har hatt spiseforstyrrelser. Er det som er poenget mitt. Jeg syns det er dumt å skryte om at man ikke har spist hele dagen og det må jeg få lov til. Og nei, jeg er ikke feit. Mulig 170 høy og 55 kg er feit i dine øyne da, men det bryr ikke jeg meg noe om. Anonymkode: 84f9b...632 Det er umulig å forholde seg til alt alle kan bli trigget av. Jeg kan glemme å spise, og så kommer jeg plutselig på det ut på kvelden og da kan jeg si at oj, jeg har glemt å spise i dag, nå må jeg få i meg noe mat før jeg går helt tom. Det er ikke å skryte, om noe så outer man at man er en vimsete idiot. Det er bare en opplysning, small talk, hva du enn vil kalle det. Jeg kan også i noen settinger si i fra at jeg går på do, ikke fordi jeg tror folk er så interessert i det men det er jo veldig merkelig å bare reise seg og gå uten å si et ord? Så kan selvsagt noen som har hatt bulimi eller en gang ble voldtatt på so eller har spontanabortert på do bli trigget av det, men de fleste tåler det jo. Det er ikke i alle situasjoner det er naturlig å si noe om hverken manglende evne til å planlegge måltider eller eventuelle dobesøk, men å tolke det som skryt er ganske spesielt. Anonymkode: a21d8...054 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #66 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter enormt med å kjenne på sultfølelse, og har bedt mine venner, samboer, og familie om å minne meg på å spise. Anonymkode: 6e34f...168 Det er ikke deres ansvar at du skal spise. De skal ikke få jobben med å minne deg på det. Sett på alarm på mobilen og minn deg selv på å spise. Du kan gjøre en rutine av å spise til faste klokkeslett selv om du ikke kjenner sult. Anonymkode: 6528d...8c3 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #67 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er umulig å forholde seg til alt alle kan bli trigget av. Jeg kan glemme å spise, og så kommer jeg plutselig på det ut på kvelden og da kan jeg si at oj, jeg har glemt å spise i dag, nå må jeg få i meg noe mat før jeg går helt tom. Det er ikke å skryte, om noe så outer man at man er en vimsete idiot. Det er bare en opplysning, small talk, hva du enn vil kalle det. Jeg kan også i noen settinger si i fra at jeg går på do, ikke fordi jeg tror folk er så interessert i det men det er jo veldig merkelig å bare reise seg og gå uten å si et ord? Så kan selvsagt noen som har hatt bulimi eller en gang ble voldtatt på so eller har spontanabortert på do bli trigget av det, men de fleste tåler det jo. Det er ikke i alle situasjoner det er naturlig å si noe om hverken manglende evne til å planlegge måltider eller eventuelle dobesøk, men å tolke det som skryt er ganske spesielt. Anonymkode: a21d8...054 Jeg tolket det ikke som skryt, men det FINNES folk som gjør det når folk «skryter» (i gåseøyne om du ikke så det) av at de ikke har spist hele dagen. Og selv om det ikke trigger MEG kan det trigge andre. Det går an å ta hensyn. Andre trenger ikke å vite at du ikke har spist hele dagen. Skjønner ikke hvorfor du drar inn voldtekt på do inn i dette her, det er bare idiotisk. Er da noe helt annet å si at man må på do enn å «skryte» til folk man ikke kjenner så godt at man ikke har spist i heeeeele dag. Det er ikke noe å skryte av, men folk som sliter med mat KAN tolke det triggende eller som skryt. Men nå gidder jeg ikke forklare meg flere ganger. Ha en fin dag og husk å spise Anonymkode: 84f9b...632
AnonymBruker Skrevet 8. juni #68 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hvorfor nevner du det i det hele tatt? Hvorfor ikke bare holde kjeft? For enkelte kan det oppfattes som skryt eller virke triggende. Anonymkode: 84f9b...632 Har aldri tenkt på at « jeg har ikke spist i dag « er triggende . Det er jo en helt vanlig ting og si. Hvorfor skal man holde kjeft, hvis man er sulten fordi man ikke har spist? Anonymkode: bb8cb...a38 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #69 Skrevet 8. juni BeeKind skrev (På 6.6.2025 den 20.59): Det skjer stadig vekk at jeg hører at folk gjør et poeng ut av hvor lenge de kan gå uten mat, eller hvor lite de spiser. Jeg lurer på hvor bevisste de er på at de faktisk skryter av å ikke spise? Tenker de at vi rundt også legger veldig stor verdi i det, og dermed at de fremstår bra? Eller prøver de å hinte om at andre spiser for mye? De som hevder de spiser AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 23.52): Min erfaring fra venner og kollegaer er at tynne ofte sier de spiser mye, "men jeg er heldig som har lav forbrenning" og overvektige sier at de spiser lite "men jeg er uheldig med forbrenningen og genene". Det jeg opplever mest er at folk flest er opptatt av å prate om spisevanene deres normale og ikke vil erkjenne hverken underspising eller overspising. Men klart at faste har blitt mer populært, og det hører jeg myyye om. Ikke måte på hvor fantastisk det er i dag. Men det handler jo ikke om "å spise lite", men å spise sjeldnere. Anonymkode: bf5a1...a30 Gjort forskning på dette. Og de som sier de kan spise alt uten å legge på seg, de spiser oftest mye færre kalorier enn de tror. Samme motsatt, de som hevder de knapt kan spise uten å legge på seg, de spiser oftest mye mer kalorier enn de tror selv Anonymkode: d7a4b...67c 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #70 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tolket det ikke som skryt, men det FINNES folk som gjør det når folk «skryter» (i gåseøyne om du ikke så det) av at de ikke har spist hele dagen. Og selv om det ikke trigger MEG kan det trigge andre. Det går an å ta hensyn. Andre trenger ikke å vite at du ikke har spist hele dagen. Skjønner ikke hvorfor du drar inn voldtekt på do inn i dette her, det er bare idiotisk. Er da noe helt annet å si at man må på do enn å «skryte» til folk man ikke kjenner så godt at man ikke har spist i heeeeele dag. Det er ikke noe å skryte av, men folk som sliter med mat KAN tolke det triggende eller som skryt. Men nå gidder jeg ikke forklare meg flere ganger. Ha en fin dag og husk å spise Anonymkode: 84f9b...632 Du tolker det ikke som skryt men du insisterer på å kalle det "skryt". Håper du ikke nevner noe om at du har vært på jobb noen gang, det er ganske triggende for uføre. Du må heller ikke nevne at du skal på eller har vært på ferie, det kan være triggende for de som ikke har råd. Har du lest en god bok er det best å holde kjeft, ganske triggende for de med dysleksi eller som ikke har overskudd til å lese bøker. Slutt å "skryt" av at du har evne og overskudd til å lese bøker lizzm. Anonymkode: a21d8...054 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #71 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du tolker det ikke som skryt men du insisterer på å kalle det "skryt". Håper du ikke nevner noe om at du har vært på jobb noen gang, det er ganske triggende for uføre. Du må heller ikke nevne at du skal på eller har vært på ferie, det kan være triggende for de som ikke har råd. Har du lest en god bok er det best å holde kjeft, ganske triggende for de med dysleksi eller som ikke har overskudd til å lese bøker. Slutt å "skryt" av at du har evne og overskudd til å lese bøker lizzm. Anonymkode: a21d8...054 Jeg gir opp. Du klarer faen ikke å skjønne hva jeg mener. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue! Men det har tydeligvis ikke du skjønt. Husk å ikke spise da, sånn at du har noe å si på jobben på tirsdag. Jeg har ikke spist HEEEELE pinsa jeg! Tenk så beundrende blikk du får da. Drit i Gudrun som er tidligere anorektiker og får tilbakefall, det viktigste er at du får heder og ære ikke sant? Anonymkode: 84f9b...632 1
Gnå Skrevet 8. juni #72 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): De som hevder de spiser Gjort forskning på dette. Og de som sier de kan spise alt uten å legge på seg, de spiser oftest mye færre kalorier enn de tror. Samme motsatt, de som hevder de knapt kan spise uten å legge på seg, de spiser oftest mye mer kalorier enn de tror selv Anonymkode: d7a4b...67c Jeg tror nok det stemmer at mange slanke spiser alt de vil. Poenget er vel bare at de «ikke vil» så mye? 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #73 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg gir opp. Du klarer faen ikke å skjønne hva jeg mener. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue! Men det har tydeligvis ikke du skjønt. Husk å ikke spise da, sånn at du har noe å si på jobben på tirsdag. Jeg har ikke spist HEEEELE pinsa jeg! Tenk så beundrende blikk du får da. Drit i Gudrun som er tidligere anorektiker og får tilbakefall, det viktigste er at du får heder og ære ikke sant? Anonymkode: 84f9b...632 Det er jo kun du som påstår at det er "skryt", positivt, og heder og ære å ikke ha spist? jeg har derimot sagt at det handler om ¨å være vimsete. Du er fryktelig aggressiv. Husk at folk kan bli trigget og retraumatiserte av den aggressive tonen din da. Anonymkode: a21d8...054 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #74 Skrevet 8. juni Gnå skrev (3 timer siden): Jeg tror nok det stemmer at mange slanke spiser alt de vil. Poenget er vel bare at de «ikke vil» så mye? Nettopp dette. Og den overvektige har kanskje avstått fra noe hen hadde lyst på 17 ganger den dagen og vært direkte sulten mange av time, tross et alt for stort kaloriinntak. Det er jo null stress å spise alt man vil, når det man vil er sunn mat i passelige mengder Anonymkode: a21d8...054 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #75 Skrevet 8. juni Tror bare folk er veldig opptatt av kosthold generelt, og prater mye om det. Men opplever mest at folk skryter over hvor "riktig" de spiser (spesielt når de følger spesifikke dietter, eller prater om miljøgiftene i fisk, eller hvor bra er dårlig kjøtt er, eller hva som er betennelsesskapende og ikke) Folk prater generelt mye om kosthold. Men det å gjøre bevisste grep for å spise mindre enn forventningene i overflodssamfunnet er egentlig en bra ting. Men man bør ikke snakke om det fordi det er triggende for andre? Anonymkode: bf5a1...a30 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #76 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ikke sagt at det trigger MEG. Jeg driter da i om du spiser eller ikke. Går du hele uka uten mat er det opp til deg. Tenker på de du omgås. Og det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Det går an å snakke uten å si at "åååå, nå er klokka 20 og jeg har ikke spist i heeeeele dag!" Det kan oppfattes som skryt. Du vet aldri om en av kollegaene dine har eller har hatt spiseforstyrrelser. Er det som er poenget mitt. Jeg syns det er dumt å skryte om at man ikke har spist hele dagen og det må jeg få lov til. Og nei, jeg er ikke feit. Mulig 170 høy og 55 kg er feit i dine øyne da, men det bryr ikke jeg meg noe om. Anonymkode: 84f9b...632 Nå må du gi deg. Folk må ta ansvar for seg selv. Man kan ikke gå rundt å la være å si ting som er helt naturlige for en å si fordi det kan hende det kan trigge noen. Ingen er tankeleser. Den som blir trigget får ta ansvar for seg selv. Anonymkode: 557c3...ecd 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni #77 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 12.49): Har ikke sagt at det trigger MEG. Jeg driter da i om du spiser eller ikke. Går du hele uka uten mat er det opp til deg. Tenker på de du omgås. Og det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Det går an å snakke uten å si at "åååå, nå er klokka 20 og jeg har ikke spist i heeeeele dag!" Det kan oppfattes som skryt. Du vet aldri om en av kollegaene dine har eller har hatt spiseforstyrrelser. Er det som er poenget mitt. Jeg syns det er dumt å skryte om at man ikke har spist hele dagen og det må jeg få lov til. Og nei, jeg er ikke feit. Mulig 170 høy og 55 kg er feit i dine øyne da, men det bryr ikke jeg meg noe om. Anonymkode: 84f9b...632 Det er spesielt å påstå at andre skryter fordi de sier at de ikke har spist i dag, og så sier du at du veier er 170 og veier 55 kg når det er helt irrelevant for tråden. Ser du virkelig ikke dobbeltmoralen i innlegget ditt? Anonymkode: 0f751...6a5 6 1
BeeKind Skrevet 10. juni Forfatter #78 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 1.46): Hvis du får lavt blodsukker av å gå en tid uten mat så har du mest sannsynligvis diabetes. Friske mennesker har normalt blodsukker når de ikke spiser. Ta deg en tur til legen. Anonymkode: 0f751...6a5 Dette er egentlig et godt eksempel på en kommentar jeg syns er merkelig (om ikke akkurat skryt). Noen sier at de går en hel dag uten å spise, også kommenterer noen at hvis de da får lavt blodsukker så har de nok diabetes. Det er jo ikke vanlig å kunne gå helt uten å spise uten at det har noen påvirkning på formen? 😅 hvorfor snakker vi som om det er unormalt å spise vanlige måltider? 3
BeeKind Skrevet 10. juni Forfatter #79 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 8.05): I "Geografi og reiseliv" er det nå en lang tråd om mat på flyturer. En mor spurte om tips til mat hun kunne ta med på fly for å slippe å kjøpe mat der, og tråden flommer over av folk som bare må si at de aldri ville spist noe som helst på en så kort tur. Det er snakk om en firetimers flytur og en reise som blir sju-åtte timer til sammen, med barn. Det virker helt fjern, men det er tydeligvis en del folk som bare hopper på enhver anledning til å skryte av hvor lite (eller sjelden) de selv spiser. Noen av dem skriver rett ut at de som ønsker å spise i løpet av en reise på sju-åtte timer må være feite og dessuten hjernevasket av matindustrien. Det må ligge et slags ønske om å trykke andre ned under. Om de selv føler skam over å spise eller føle sult, ønsker de at andre skal føle det på samme måte. Det må være ubevisst, ellers ville de vel sett hvor klingærne de fremstår i slike sammenhenger. Anonymkode: 931e7...d2c Det var den tråden som fikk meg til å starte denne 😅 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #80 Skrevet 10. juni BeeKind skrev (7 minutter siden): Dette er egentlig et godt eksempel på en kommentar jeg syns er merkelig (om ikke akkurat skryt). Noen sier at de går en hel dag uten å spise, også kommenterer noen at hvis de da får lavt blodsukker så har de nok diabetes. Det er jo ikke vanlig å kunne gå helt uten å spise uten at det har noen påvirkning på formen? 😅 hvorfor snakker vi som om det er unormalt å spise vanlige måltider? Men det er nå engang sånn at hvis blodsukkeret påvirkes av å hoppe over et par måltider er noe helt galt i kroppen, og det skjer nesten kun ved diabetes. Så om en person faktisk får lavt blodsukker av det, så er det viktig og riktig at de må til legen. At noen opplever ubehag av å være sultne, får hodepine, føler seg sure eller slitne eller svimle, har ingenting med lavt blodsukker å gjøre. Det er ikke unormalt hverken å spise mange måltider per dag, eller få måltider, men det ER unormalt og patologisk å få blodsukkerfall. Anonymkode: a21d8...054 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå