Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjer stadig vekk at jeg hører at folk gjør et poeng ut av hvor lenge de kan gå uten mat, eller hvor lite de spiser.
Jeg lurer på hvor bevisste de er på at de faktisk skryter av å ikke spise?
Tenker de at vi rundt også legger veldig stor verdi i det, og dermed at de fremstår bra? Eller prøver de å hinte om at andre spiser for mye? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

selv er jeg sånn at jeg ofte glemmer og spise, spesielt på travle dager, og merker det ikke før jeg blir svimmel/ lavt blodsukker og gjør et « poeng « av « shit jeg har spist i dag, nå må jeg få i meg noe mat « uten at jeg mener det som skryt . Heller , jeg må skjerpe meg . 
nei, tror ikke folk rundt legger så stor verdi i det og at det fremstår bra, men at folk rundt får en beskjed om at nå må jeg ta en time out og få i meg mat. 
hva andre gjør det for eller prøver og hinte om vet jeg ikke, sikkert individuelt, og kanskje ikke noen store tanker rundt hvordan mottaker oppfatter det. 

hører innimellom overvektige skryte av hvor lite de spiser ila en dag, og ikke skjønner hvorfor de ikke går ned i vekt, men det er kanskje noe annet. 

Anonymkode: bb8cb...a38

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fettfobi. De som holder på slik vil naturligvis være uenige og mene noe vissvas om sin helse, andres helse, hvordan forfedrene våre levde, glykemisk indeks og masse annet jadda-jadda men det bunner i at de mener lavere kroppsvekt er ner moralsk riktig enn høyere kroppsvekt og fordi de selv enten har vært overvektige og nå har nådd den hellige gralen normal BMI eller sett lyset på andre vis så er de bedre enn alle andre fortenk.

Anonymkode: fc40a...9bb

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

selv er jeg sånn at jeg ofte glemmer og spise, spesielt på travle dager, og merker det ikke før jeg blir svimmel/ lavt blodsukker og gjør et « poeng « av « shit jeg har spist i dag, nå må jeg få i meg noe mat « uten at jeg mener det som skryt . Heller , jeg må skjerpe meg . 
nei, tror ikke folk rundt legger så stor verdi i det og at det fremstår bra, men at folk rundt får en beskjed om at nå må jeg ta en time out og få i meg mat. 
hva andre gjør det for eller prøver og hinte om vet jeg ikke, sikkert individuelt, og kanskje ikke noen store tanker rundt hvordan mottaker oppfatter det. 

hører innimellom overvektige skryte av hvor lite de spiser ila en dag, og ikke skjønner hvorfor de ikke går ned i vekt, men det er kanskje noe annet. 

Jeg tror ikke poenget er om man virkelig spiser lite eller ikke, men at det er ufattelig kjedelig å høre om hva folk har spist eller ikke spist. Det er i samme kategori som at noen forteller hvor mye de har sovet. Jeg synes bare det er veldig kjedelig og blir usikker på om de vil ha skryt eller sympati. 

• Liker 7
Skrevet
BeeKind skrev (21 minutter siden):

Det skjer stadig vekk at jeg hører at folk gjør et poeng ut av hvor lenge de kan gå uten mat, eller hvor lite de spiser.
Jeg lurer på hvor bevisste de er på at de faktisk skryter av å ikke spise?
Tenker de at vi rundt også legger veldig stor verdi i det, og dermed at de fremstår bra? Eller prøver de å hinte om at andre spiser for mye? 

Skinny tik-tok?

• Nyttig 1
Skrevet

Dette har jeg aldri i mitt liv hørt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett overvektig som gjør det. Jeg har fått en del kommentarer fra både kollegaer og venner osv på at jeg spiser "hele tiden" og de ikke kan skjønne hvorfor jeg er så slank i forhold til dem, når de angivelig spiser så lite. 

Det er fordi når de setter seg for å spise dagens første måltid kl.12, så har de allerede sett meg spise tre ganger, men de tre gangene har jeg hhv spist en banan, en liten yoghurt og et par tynne knekkebrød med tynne osteskiver på. Disse tre måltidene havner på rundt 300 kcal til sammen. Det er ca det samme som 2 vanlige brødskiver med ost, og mindre enn middagsrestene fra i går eller den overfylte baguetten du kjøpte i kantina. I tillegg kommer kalorier fra drikken de har inntil (iskaffe, juice, sjokomelk osv).

Så spiser de et par måltider til, kanskje inkludert en middag med mye kalorier, mens jeg fortsetter med små måltider og jogger og trener styrke etter jobb.

Anonymkode: 01334...2e7

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra venner og kollegaer er at tynne ofte sier de spiser mye, "men jeg er heldig som har lav forbrenning" og overvektige sier at de spiser lite "men jeg er uheldig med forbrenningen og genene". Det jeg opplever mest er at folk flest er opptatt av å prate om spisevanene deres  normale og ikke vil erkjenne hverken underspising eller overspising.

Men klart at faste har blitt mer populært, og det hører jeg myyye om. Ikke måte på hvor fantastisk det er i dag. Men det handler jo ikke om "å spise lite", men å spise sjeldnere. 

Anonymkode: bf5a1...a30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du en slik som antar at alt folk sier, som er ulikt det du gjør, skryter? 
Du høres ut som en som tolker alt i værste mening. Men mulig jeg har møtt feil type folk, for jeg kjenner ingen som skryter av hvordan de ivaretar basale behov, men de kan diskutere ulikheter. 

Anonymkode: 8c78e...e14

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er stort sett overvektig som gjør det. Jeg har fått en del kommentarer fra både kollegaer og venner osv på at jeg spiser "hele tiden" og de ikke kan skjønne hvorfor jeg er så slank i forhold til dem, når de angivelig spiser så lite. 

Det er fordi når de setter seg for å spise dagens første måltid kl.12, så har de allerede sett meg spise tre ganger, men de tre gangene har jeg hhv spist en banan, en liten yoghurt og et par tynne knekkebrød med tynne osteskiver på. Disse tre måltidene havner på rundt 300 kcal til sammen. Det er ca det samme som 2 vanlige brødskiver med ost, og mindre enn middagsrestene fra i går eller den overfylte baguetten du kjøpte i kantina. I tillegg kommer kalorier fra drikken de har inntil (iskaffe, juice, sjokomelk osv).

Så spiser de et par måltider til, kanskje inkludert en middag med mye kalorier, mens jeg fortsetter med små måltider og jogger og trener styrke etter jobb.

Vel, overvektige og deg åpenbart 😅  og at du i tillegg snakker om hva andre spiser 😬

Endret av Helene1982
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vel, overvektige og deg åpenbart 😅  og at du i tillegg snakker om hva andre spiser 😬 Det er også noe veldig sekt-aktig med folk som er på rare dietter. De gir ofte merkelige  kostholdsråd ingen har bedt om. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, av og til har jeg hørt slanke kvinner prate om hvor fort mett de blir av lite mat. Spesielt når det gjelder usunne og søte ting. 

Man er i selskap og så er det noen som skal gjøre et poeng ut av at de er så mett av veldig lite mat. Et halvt kakestykke og så er det "huff, så mett jeg ble. Klarer ikke mer jeg" , og så skal alle kvinnene rundt stemme i at de også er mette. Det opplevde jeg ofte i familien til eksen, men jeg orket ikke å stemme i sammen med dem. 

Det er jo mulig at de ble fort mett, men jeg opplevde det som litt skrytete og som de ønsket å skape usikkerhet hos andre. 

Anonymkode: cc20f...1d0

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig å presisere at knekkebrødene og osteskivene er tynne 😂 vet ikke hva slags kantine det er på jobben din, men på min jobbkantine er baguettene langt fra overfylte. Er salat, tomat, agurk, paprika, (tynn) ost og (tynn) skinke. Grovt brød. Ingen dressing og ikke smør. Og nei, jeg er ikke feit, jeg er 170 høy og veier 55 kg. Drikke inntil overfylt baguett hørtes ikke godt ut. Hvorfor ha den helt inntil? 

Hvordan kan du vite at kollegaene dine spiser middag med mange kalorier? Du liker å skryte av hvor små måltider du spiser, skjønner jeg. Litt annerledes skryt enn det ts nevner, men likevel samme greia. 

Anonymkode: 84f9b...632

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De lurer nok mest på hvorfor du har hatt tre matpauser før klokken 12. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

selv er jeg sånn at jeg ofte glemmer og spise, spesielt på travle dager, og merker det ikke før jeg blir svimmel/ lavt blodsukker 

Hvis du får lavt blodsukker av å gå en tid uten mat så har du mest sannsynligvis diabetes. Friske mennesker har normalt blodsukker når de ikke spiser. Ta deg en tur til legen.

Anonymkode: 0f751...6a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn en på termingruppen min. Hun har fått tilsnakk for å ha gått opp altfor lite i vekt (noe hun lagde et stort nummer utav når en annen klagde på at hun hadde gått opp nesten 20 kilo) og nå har hun fått beskjed om at babyen i magen er altfor liten ifht at hun er i uke 37 (typ et kilo under ønsket vekt) og likevel sutrer hun over å måtte spise mer enn to ganger daglig.
Kjenner jeg blir oppgitt av å høre på henne og har sluttet å lese meldingene hennes i messengergruppen fordi jeg blir så oppgitt, spesielt siden hun bærer på et lite menneske. 

Anonymkode: ba6b7...dbc

• Liker 8
Skrevet

Hvis de spiser svært lite og ønsker å skryte av det skulle det vel ikke bli en altfor lang utbrodering heller. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en sånn en på termingruppen min. Hun har fått tilsnakk for å ha gått opp altfor lite i vekt (noe hun lagde et stort nummer utav når en annen klagde på at hun hadde gått opp nesten 20 kilo) og nå har hun fått beskjed om at babyen i magen er altfor liten ifht at hun er i uke 37 (typ et kilo under ønsket vekt) og likevel sutrer hun over å måtte spise mer enn to ganger daglig.
Kjenner jeg blir oppgitt av å høre på henne og har sluttet å lese meldingene hennes i messengergruppen fordi jeg blir så oppgitt, spesielt siden hun bærer på et lite menneske. 

Anonymkode: ba6b7...dbc

Jeg håper hun får god oppfølging hos lege. Noen kan ha spiseforstyrrelser (ikke alle som ikke er normalvektige har spiseforstyrrelser) Det gjør at de er ekstremt opptatt av mat, og jeg har av og til tenkt på hvordan de som overspiser gjemmer seg, mens de som underspiser søker oppmerksomhet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I "Geografi og reiseliv" er det nå en lang tråd om mat på flyturer. En mor spurte om tips til mat hun kunne ta med på fly for å slippe å kjøpe mat der, og tråden flommer over av folk som bare må si at de aldri ville spist noe som helst på en så kort tur. Det er snakk om en firetimers flytur og en reise som blir sju-åtte timer til sammen, med barn.

Det virker helt fjern, men det er tydeligvis en del folk som bare hopper på enhver anledning til å skryte av hvor lite (eller sjelden) de selv spiser. Noen av dem skriver rett ut at de som ønsker å spise i løpet av en reise på sju-åtte timer må være feite og dessuten hjernevasket av matindustrien. 

Det må ligge et slags ønske om å trykke andre ned under. Om de selv føler skam over å spise eller føle sult, ønsker de at andre skal føle det på samme måte. Det må være ubevisst, ellers ville de vel sett hvor klingærne de fremstår i slike sammenhenger.

Anonymkode: 931e7...d2c

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I "Geografi og reiseliv" er det nå en lang tråd om mat på flyturer. En mor spurte om tips til mat hun kunne ta med på fly for å slippe å kjøpe mat der, og tråden flommer over av folk som bare må si at de aldri ville spist noe som helst på en så kort tur. Det er snakk om en firetimers flytur og en reise som blir sju-åtte timer til sammen, med barn.

Det virker helt fjern, men det er tydeligvis en del folk som bare hopper på enhver anledning til å skryte av hvor lite (eller sjelden) de selv spiser. Noen av dem skriver rett ut at de som ønsker å spise i løpet av en reise på sju-åtte timer må være feite og dessuten hjernevasket av matindustrien. 

Det må ligge et slags ønske om å trykke andre ned under. Om de selv føler skam over å spise eller føle sult, ønsker de at andre skal føle det på samme måte. Det må være ubevisst, ellers ville de vel sett hvor klingærne de fremstår i slike sammenhenger.

Anonymkode: 931e7...d2c

Det er jo bare komisk 😆 Om noen etterspør mat som egner seg til niste på fly, kan ikke svaret være : jeg ville spist. Men det er jo det som er litt interessant, at  noen tror at det er nyttig å vite at de ikke spiser i en tråd om mat som egner seg på fly. Og jeg tror ikke det er tifeldig at de henger i ttåder om mat. 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...