AnonymBruker Skrevet 7. juni #21 Skrevet 7. juni De som lider av spiseforstyrrelser messer ofte om mat og ernæring. Poster bilder av lekre sunne retter, men det skjer noe helt annet der hjemme... De fleste som lider av spiseforstyrrelser er ikke anorektikere, de er som regel normalvektige eller litt overvektige. Bulimi har store mørketall. Anonymkode: 20fdb...e37 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #22 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er stort sett overvektig som gjør det. Jeg har fått en del kommentarer fra både kollegaer og venner osv på at jeg spiser "hele tiden" og de ikke kan skjønne hvorfor jeg er så slank i forhold til dem, når de angivelig spiser så lite. Det er fordi når de setter seg for å spise dagens første måltid kl.12, så har de allerede sett meg spise tre ganger, men de tre gangene har jeg hhv spist en banan, en liten yoghurt og et par tynne knekkebrød med tynne osteskiver på. Disse tre måltidene havner på rundt 300 kcal til sammen. Det er ca det samme som 2 vanlige brødskiver med ost, og mindre enn middagsrestene fra i går eller den overfylte baguetten du kjøpte i kantina. I tillegg kommer kalorier fra drikken de har inntil (iskaffe, juice, sjokomelk osv). Så spiser de et par måltider til, kanskje inkludert en middag med mye kalorier, mens jeg fortsetter med små måltider og jogger og trener styrke etter jobb. Anonymkode: 01334...2e7 Jeg lurer nå mer på hvordan du har tid til å drive å spise såpass hyppig, selv om det er små måltider. Det hadde vært vanskelig å få til i min jobb. Ikke fordi jeg nødvendigvis har det så travelt hele tiden, men jeg er så synlig der jeg sitter. Anonymkode: 77d6e...572 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #23 Skrevet 7. juni Det er vanlig small talk. Akkurat som at man kommenterer været. Et uskyldig tema mellom kollegaer. Kunne nesten laget bingo på de vanlige frasene rundt lunsj og fredags-kake, som brukes bare for å ha noe å si. Anonymkode: 1dcec...388 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #24 Skrevet 7. juni Dette her er typisk adferd av hun tynne jenta du kjenner, hun som spiser en halv brødskive og er såååå mett, å hvordan orker du å spise så mye spør hun deg. og når hun er med andre så skal hun plutselig fråtse, hun hiver innpå burger, doner og is og milkshake, ååååhhh jeg spiser dritmye og legger aaaaldri på meg(men da er dette ofte hennes eneste måltid denne dagen) alt er bare en falsk fasade, æsj til sånne jenter/damer Anonymkode: 987cc...62d 2 2
Helene1982 Skrevet 7. juni #25 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De som lider av spiseforstyrrelser messer ofte om mat og ernæring. Poster bilder av lekre sunne retter, men det skjer noe helt annet der hjemme... De fleste som lider av spiseforstyrrelser er ikke anorektikere, de er som regel normalvektige eller litt overvektige. Bulimi har store mørketall. Anonymkode: 20fdb...e37 Jeg er ikke enig i at mange bulimikere poster sunne retter. Bulimi og andre spiseforstyrrelser der man spiser mye, har enorme mørketall, men det er fordi de som overspiser gjør det for å bli usynlig. Og det fungerer. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #26 Skrevet 7. juni Helene1982 skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke enig i at mange bulimikere poster sunne retter. Bulimi og andre spiseforstyrrelser der man spiser mye, har enorme mørketall, men det er fordi de som overspiser gjør det for å bli usynlig. Og det fungerer. Helt uenig. Mange influensere som jeg ser tydelige tegn på. De har et enormt fokus på mat. Noen poster at de spiser sjokolade og frityr, andre har enormt fokus på sunn mat og trening. Men de lurer ingen. De prøver å skjule sykdommen ved å vise all denne maten på forskjellig vis. Et kjent tegn på spisefortyrrelser. Spiseforstyrrelser deles ofte inn i fire hovedgrupper: Anoreksi, bulimi, overspisingslidelse og uspesifiserte spiseforstyrrelser. anoreksi er den som er mest sjelden, men det er den mest dødelige. Anonymkode: 20fdb...e37 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #27 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): selv er jeg sånn at jeg ofte glemmer og spise, spesielt på travle dager, og merker det ikke før jeg blir svimmel/ lavt blodsukker og gjør et « poeng « av « shit jeg har spist i dag, nå må jeg få i meg noe mat « uten at jeg mener det som skryt . Heller , jeg må skjerpe meg . nei, tror ikke folk rundt legger så stor verdi i det og at det fremstår bra, men at folk rundt får en beskjed om at nå må jeg ta en time out og få i meg mat. Jeg tenker at når man oppdager et slikt mønster hos seg selv, er det naturlig å lage seg noen rutiner så man unngår å uforvarende neglisjere basalbehov. Jeg opplever det som oppmerksomhetssøkende når voksne mennesker ikke bare som den største selvfølge tar seg en lunsjpause uten å unnskylde det med at de nærmer seg kollaps først. Anonymkode: 54f3b...7ca 1
Helene1982 Skrevet 7. juni #28 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt uenig. Mange influensere som jeg ser tydelige tegn på. De har et enormt fokus på mat. Noen poster at de spiser sjokolade og frityr, andre har enormt fokus på sunn mat og trening. Men de lurer ingen. De prøver å skjule sykdommen ved å vise all denne maten på forskjellig vis. Et kjent tegn på spisefortyrrelser. Spiseforstyrrelser deles ofte inn i fire hovedgrupper: Anoreksi, bulimi, overspisingslidelse og uspesifiserte spiseforstyrrelser. anoreksi er den som er mest sjelden, men det er den mest dødelige. Anonymkode: 20fdb...e37 Det finnes matinfluensere som deler oppskrifter og det finnes influensere som vil gå opp eller ned i vekt som snakker om hva de spiser, men de som lider av de ulike spiseforsyrrelsene oppfører seg veldig ulikt. Det er unikt for de med Anoreksi at de vil vise hvor tynne de er. De søker opp nettsamfunn og konkurrerer i å være sykest. De har nesten alltid ressurssterke familier som mater dem og er av god grunn kjempebekymret. Det jeg synes er interessant er at de som vil være tynne gjør det for å synes. De kan late som de spiser en hamburger på SoMe og jo flere som er bekymret, jo bedre. De som overspiser gjør det som regel som selvskading. De er som regel mennesker som har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt og de spiser til det gjør vondt. De tar som regel vare på alle andre enn seg selv. De bygger en rustning av mat. Alle er selvsagt individer og ingen maler passer alle, men jeg tror at om vi behandling av spiseforstyrrelser som en sydom som handler om mat er vi ikke halveis engang.
AnonymBruker Skrevet 7. juni #29 Skrevet 7. juni Som regel spør jo folk, og da må man jo svare. Jeg tar meg en YT protein i 10 tida. Da kommer alltid spørsmålet: «spiser du ikke frokost?». Og på kafé «skal du ikke spise noe?», eller «skal du ikke ha kake, bare smoothie?». Jeg er ikke spesielt sunn eller innmari tynn. Tar medisiner som ikke kan kombineres med mat om morgenen, orker ikke å betale 250kr for en dårlig laget lunsj som jeg bare klarer 1/3 av og de moderne kakene er for mektige til at jeg klarer mer enn tre tygger. Jeg spør ikke andre om hva de spiser. Annet enn om maten var god. Jeg har vært veldig overvektig før, og tror dessverre det handler om at man som overvektig kan føle dårlig samvittighet for å i det hele tatt spise (noe som er trist) og man er fortvilet over vekta og undrer når folk spiser lite. Anonymkode: f692a...f08 3 1 1
Helene1982 Skrevet 7. juni #30 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som regel spør jo folk, og da må man jo svare. Jeg tar meg en YT protein i 10 tida. Da kommer alltid spørsmålet: «spiser du ikke frokost?». Og på kafé «skal du ikke spise noe?», eller «skal du ikke ha kake, bare smoothie?». Jeg er ikke spesielt sunn eller innmari tynn. Tar medisiner som ikke kan kombineres med mat om morgenen, orker ikke å betale 250kr for en dårlig laget lunsj som jeg bare klarer 1/3 av og de moderne kakene er for mektige til at jeg klarer mer enn tre tygger. Jeg spør ikke andre om hva de spiser. Annet enn om maten var god. Jeg har vært veldig overvektig før, og tror dessverre det handler om at man som overvektig kan føle dårlig samvittighet for å i det hele tatt spise (noe som er trist) og man er fortvilet over vekta og undrer når folk spiser lite. Anonymkode: f692a...f08 Jeg tror kanskje du overtenker spørsmål du får. Det er veldig mange som ikke spiser frokost inkludert meg selv, og ingen spør meg hva jeg har spist før jobb. Jeg tror at om man har noe i hånden kan enkelte spørre: hva spiser/drikker du nå? Jeg tror det samme gjelder på kafé. Skal du spise noe? oppfattes som: Hvorfor skal du ikke spise noe? 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #31 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Som regel spør jo folk, og da må man jo svare. Jeg tar meg en YT protein i 10 tida. Da kommer alltid spørsmålet: «spiser du ikke frokost?». Og på kafé «skal du ikke spise noe?», eller «skal du ikke ha kake, bare smoothie?». Jeg er ikke spesielt sunn eller innmari tynn. Tar medisiner som ikke kan kombineres med mat om morgenen, orker ikke å betale 250kr for en dårlig laget lunsj som jeg bare klarer 1/3 av og de moderne kakene er for mektige til at jeg klarer mer enn tre tygger. Jeg spør ikke andre om hva de spiser. Annet enn om maten var god. Jeg har vært veldig overvektig før, og tror dessverre det handler om at man som overvektig kan føle dårlig samvittighet for å i det hele tatt spise (noe som er trist) og man er fortvilet over vekta og undrer når folk spiser lite. Anonymkode: f692a...f08 Det er helt ok å si at du ikke er sulten eller at du syns maten på restauranten er for dyr, men det er unødvendig å legge ut om hvordan porsjonene er aaalt for store og kakene er aaalt for mektige til andre som spiser dette. Da blir det lett oppfattet som skryt, eller som om du indirekte kritiserer de som spiser en hel porsjon med å antyde at de spiser unormalt mye. Det finnes de som om de så deg med den yoghurten klokka 10 ville kommentere: "Å, spiser du nå? Jeg orker aldri en matbit før tidligst klokka tolv, og som regel venter jeg til middag." Det ville ikke vært så hyggelig heller, ville det vel? Anonymkode: 931e7...d2c 6 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #32 Skrevet 7. juni Helene1982 skrev (8 timer siden): Jeg håper hun får god oppfølging hos lege. Noen kan ha spiseforstyrrelser (ikke alle som ikke er normalvektige har spiseforstyrrelser) Det gjør at de er ekstremt opptatt av mat, og jeg har av og til tenkt på hvordan de som overspiser gjemmer seg, mens de som underspiser søker oppmerksomhet. Hun er stadig hos legen så ja, jeg bare reagerer på at hun klager over at hun må spise mer og finner gjerne på å gå for en salat som ett av få måltider. Bra å være sunn, men ikke akkurat kaloririkt når hun har fått beskjed om å øke mengden kalorier for babys skyld. Anonymkode: ba6b7...dbc 1 1
Helene1982 Skrevet 7. juni #33 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er stadig hos legen så ja, jeg bare reagerer på at hun klager over at hun må spise mer og finner gjerne på å gå for en salat som ett av få måltider. Bra å være sunn, men ikke akkurat kaloririkt når hun har fått beskjed om å øke mengden kalorier for babys skyld. Anonymkode: ba6b7...dbc Jeg tror det beste du kan gjøre er å overlate det til legen, og ikke vis bekymring eller bekreft at hun spiser for lite er mitt råd. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #34 Skrevet 7. juni Sultfølelsen kan lure deg. Ofte kan du føle deg sulten, men det du trenger er å drikke mer. Vi er ikke ment å spise hele tiden. Vi er ment å ha såkalte fasteperioder. Hva med forsøke faste, som det siste måltidet på en dag spiser du ca 17.00 og så spiser du ikke igjen før neste dag ved lunsjtider (dropper frokost), som ca 12.00. I første periode kan det føles smertefullt og du vil bare spise, men å bare småspise eller spise for ofte kan å føre med seg en rekke helseproblemer. Altfor mange nordmenn er overvektige i dag fordi vi tvinges til å spise for ofte. Liksom 6 måltider per dag er for mye, men dette mener altså norske myndigheter at vi skal. Anonymkode: dc497...7a8 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #35 Skrevet 7. juni Helene1982 skrev (2 timer siden): Jeg tror det beste du kan gjøre er å overlate det til legen, og ikke vis bekymring eller bekreft at hun spiser for lite er mitt råd. Ja, jeg sa jo det at jeg overser meldingene hennes og ikke responderer på de. Anonymkode: ba6b7...dbc
Helene1982 Skrevet 7. juni #36 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg sa jo det at jeg overser meldingene hennes og ikke responderer på de. Anonymkode: ba6b7...dbc Bra. Det er ikke lurt å heie frem mer crazy.
AnonymBruker Skrevet 7. juni #37 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er stort sett overvektig som gjør det. Jeg har fått en del kommentarer fra både kollegaer og venner osv på at jeg spiser "hele tiden" og de ikke kan skjønne hvorfor jeg er så slank i forhold til dem, når de angivelig spiser så lite. Det er fordi når de setter seg for å spise dagens første måltid kl.12, så har de allerede sett meg spise tre ganger, men de tre gangene har jeg hhv spist en banan, en liten yoghurt og et par tynne knekkebrød med tynne osteskiver på. Disse tre måltidene havner på rundt 300 kcal til sammen. Det er ca det samme som 2 vanlige brødskiver med ost, og mindre enn middagsrestene fra i går eller den overfylte baguetten du kjøpte i kantina. I tillegg kommer kalorier fra drikken de har inntil (iskaffe, juice, sjokomelk osv). Så spiser de et par måltider til, kanskje inkludert en middag med mye kalorier, mens jeg fortsetter med små måltider og jogger og trener styrke etter jobb. Anonymkode: 01334...2e7 Du er litt morsom da når du påpeker at det er overvektige som gjør det, for deretter å nettopp gjøre det samme. Her skryter du av hvor lite du spiser, og det skinner tydelig gjennom at du dømmer, jeg tror det er som en annen AB påpekte: fettfobi. Var faktisk humoristisk hvor lite selvinnsikt du viste i dette anlegget. 🤣 Anonymkode: 2377c...eea 10 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #38 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): I "Geografi og reiseliv" er det nå en lang tråd om mat på flyturer. En mor spurte om tips til mat hun kunne ta med på fly for å slippe å kjøpe mat der, og tråden flommer over av folk som bare må si at de aldri ville spist noe som helst på en så kort tur. Det er snakk om en firetimers flytur og en reise som blir sju-åtte timer til sammen, med barn. Det virker helt fjern, men det er tydeligvis en del folk som bare hopper på enhver anledning til å skryte av hvor lite (eller sjelden) de selv spiser. Noen av dem skriver rett ut at de som ønsker å spise i løpet av en reise på sju-åtte timer må være feite og dessuten hjernevasket av matindustrien. Det må ligge et slags ønske om å trykke andre ned under. Om de selv føler skam over å spise eller føle sult, ønsker de at andre skal føle det på samme måte. Det må være ubevisst, ellers ville de vel sett hvor klingærne de fremstår i slike sammenhenger. Anonymkode: 931e7...d2c Jeg har ikke svart i den tråden, men jeg har lest en del av den. Åpningsinnlegget spurte bare hva andre gjør, så jeg er ikke helt enig i tolkningen din av svarene. Den kom skjevt ut - slik jeg leste det - fordi ikke alle var enige i påstandene til ts (som "mat må man jo ha" at det var barn ivolvert kom vel frem først senere i tråden). Selv så pleier jeg ikke å kommentere andre sin mat, men jeg kan noen ganger gå i forsvar i forhold til hva andre mener om mitt spisemønster og mitt matvalg. Det er godt mulig noen oppfatter det som skryt fordi jeg velger annerledes enn de. Anonymkode: 97cf9...772 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #39 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har ikke svart i den tråden, men jeg har lest en del av den. Åpningsinnlegget spurte bare hva andre gjør, så jeg er ikke helt enig i tolkningen din av svarene. Den kom skjevt ut - slik jeg leste det - fordi ikke alle var enige i påstandene til ts (som "mat må man jo ha" at det var barn ivolvert kom vel frem først senere i tråden). Selv så pleier jeg ikke å kommentere andre sin mat, men jeg kan noen ganger gå i forsvar i forhold til hva andre mener om mitt spisemønster og mitt matvalg. Det er godt mulig noen oppfatter det som skryt fordi jeg velger annerledes enn de. Anonymkode: 97cf9...772 Men ærlig talt, du må da ha skjønt at hun lurte på hva som var praktisk å ta med? Anonymkode: 931e7...d2c 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #40 Skrevet 7. juni BeeKind skrev (21 timer siden): Det skjer stadig vekk at jeg hører at folk gjør et poeng ut av hvor lenge de kan gå uten mat, eller hvor lite de spiser. Jeg lurer på hvor bevisste de er på at de faktisk skryter av å ikke spise? Tenker de at vi rundt også legger veldig stor verdi i det, og dermed at de fremstår bra? Eller prøver de å hinte om at andre spiser for mye? Det jeg hører er at de er veldig inaktive - ikke noe å skryte av. Jeg ser mer av at folk skryter av hvor mye og hvor usunt de liksom spiser. Jeg tror ikke noe på at en tynn dame med synlig sixpack spiser 4000 kalorier hver dag, inkludert Nugatti og McDonalds, uten å trene som en toppidrettsutøver. Anonymkode: a21d8...054
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå