Gå til innhold

Vennen til barnet mitt drakk vin

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har høt utrykket "the dose makes the poison" ? Altsa et shotteglass med vin er ikke farlig! helt uskyldig

Anonymkode: f0527...659

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som har høt utrykket "the dose makes the poison" ? Altsa et shotteglass med vin er ikke farlig! helt uskyldig

Anonymkode: f0527...659

Uansett om det er farlig eller ikke så er det jo merkverdig at man som foreldre ikke har mer kontroll på hva ens små barn har tilgang til. Dette er meget spesielt at en vanlig tiåring tar med venner hjem og vil gi de alkohol.

Anonymkode: 0e673...38c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ofte smake en slurk av foreldrene mines vinglass da jeg var 10-15 år. Jeg syntes ikke det var særlig godt da. Men vinen var jo ikke tilgjengelig så jeg kunne ta når de ikke var der og jeg fikk ikke noe shotglass. Mine foreldre drakk ikke mye, litt til middag fredag eller lørdag. 

Anonymkode: eb098...578

Skrevet

KØDDER DU.

Det er å ringe asap til foreldrene ja.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor gamle er disse barna da? 

Anonymkode: c5965...5fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi drikker vin ca en gang i året. Og da har barna spurt om å få smake. Ser ikke det som noe galt i å få smake det. Prøver å få dem til å ha et naturlig forhold til alkohol, og ikke bruke det som et rusmiddel. Mest sannsynlig liker ikke barna smaken, og vil ikke ha mer enn den lille sippen. Jeg forklarer dem selvsagt at dette er noe som kun voksne får lov å drikke. Forteller dem at det ikke er sundt å drikke mye, og at voksne heller ikke bør gjøre det. Men om voksne liker smaken, så er det av og til koselig å nyte et glass vin. 

Anonymkode: a56d1...c98

Du lar ikke en 10 åring smake på vin? Hva er det som skjer med  voksne!!! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikkje verre enn at du sender ei melding eller ringer foreldra. Kun på den måten kan ein ha ein gjensidig og open dialog. Dette blir uansett viktigere og viktigere etter eldre ungane blir. Ein vil jo sjølv bli kontakta om andre foreldre observerer noko med eins eget barn og då må ein sjølv og tørre å ta kontakt og spørre ☺️

Anonymkode: 3ab2d...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Krise meld til BV!

Anonymkode: 1f970...b9e

Skrevet

Kan det ha vært alkoholfri vin de gav ungen eller druesaft som ser ut som vin? Og at barnet deres trodde det var vanlig vin, fordi det finnes alkoholfrie viner og. Men ring og hør !

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi drikker vin ca en gang i året. Og da har barna spurt om å få smake. Ser ikke det som noe galt i å få smake det. Prøver å få dem til å ha et naturlig forhold til alkohol, og ikke bruke det som et rusmiddel. Mest sannsynlig liker ikke barna smaken, og vil ikke ha mer enn den lille sippen. Jeg forklarer dem selvsagt at dette er noe som kun voksne får lov å drikke. Forteller dem at det ikke er sundt å drikke mye, og at voksne heller ikke bør gjøre det. Men om voksne liker smaken, så er det av og til koselig å nyte et glass vin. 

«Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.»

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en bagatell? Ringe barnevernet og melde bekymringsmelding? Nei nå får folk virkelig ta seg en realitetsorientering. Kanskje ikke 10/10 på skalaen for foreldrenes del, men virkelig ingen bv sak. Bare bagatell.

Anonymkode: ae059...f6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe foreldrene og si at de har vin altfor lett tilgjengelig og at barnet deres går rundt og sier at han får vin ei gang i måneden, og at ditt barn så ham drikke det.

Tipper han tøffer seg og at foreldrene ikke aner hva som foregår. Mange har alkohol såpass tilgjengelig at selv yngre barn kan forsyne seg. 

Anonymkode: eae52...791

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Frankrike var vin en del av oppdragelsen, det var viktig å lære seg å drikke vin. Helt frem til 1981 fikk barn ha med seg vin på skolen. 

Anonymkode: efba8...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er alder på barna?

Anonymkode: 13b03...66a

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Hvor gammelt er barnet.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvor gamle er disse barna da? 

Anonymkode: c5965...5fd

Det står i hovedinnlegget at de er 10 år. Er det mulig å være så treg??

Anonymkode: 40835...059

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt foreldrene

Hadde de ledd det bort, eller tatt lett på det, hadde jeg ringt bv. Dette er ikke normalt, vanlig eller innenfor. 

Anonymkode: 88b29...09f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville rost eget barn for å ikke ta imot og samtidig forklart at litt vin i seg selv ikke er farlig men at det er en grunn for at barn ikke skal drikke dette med tanke på hvordan den bryter ned kroppen osv og så ville jeg sagt at du var glad barnet var så fornuftig og flink å ta gode valg. Jeg ville ikke sagt noe negativt om det andre barnet eller foreldrene, men jeg ville snakket med de om det at deres barn valgte å tilby andre barn alkohol :Pog lagt til at "heldigvis takket de nei, men jeg tenkte dere villee vite om dette" 

Anonymkode: f5bed...09c

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene tenker jeg, noen ganger sier barn mye rart for enten og imponere eller som ikke har så mye rot i sannheten. Jeg var et sånt barn 😅 så jeg pleier og spørre i det minste før jeg tenker det ene eller det andre. Kan jo være barnet har fått smakt en liten sup engang typ. Faren min lot meg smake en liten sup av ølen sin når jeg var barn på 80 tallet. Mine barn har fått lov til og smake litt fra 15 år typ. 

Anonymkode: 5a896...186

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du drikker vin én gang i året og vil lære barna å ha et naturlig forhold til alkohol🤔

Anonymkode: c775a...e77

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det står i hovedinnlegget at de er 10 år. Er det mulig å være så treg??

Anonymkode: 40835...059

Det kan jo være alkoholfri vin.

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med foreldrene til barnet. Barn på den alderen sier og gjør mye rare ting for å tøffe seg og så kan forklaringen til foreldrene oppklare det hele. 

Folk trodde jeg fikk øl når jeg fikk vørterøl som barn. Jeg elsker vørterøl og valgte det i stedet for brus. Druejuice kan være på slike flasker som ser ut som rødvin, eller det kan være alkoholfri rødvin. 

Anonymkode: 46200...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...