Gå til innhold

Mislykkede pannekaker

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

De var helt umulig å steke,ble sammenknøvla da jeg prøvde å snu de.Fikk oppskriften her inne.Av Agurk tro!?Kanskje det ikke var så lurt å la røra stå en halv time?Vet ikke hva jeg gjorde feil jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativer til hvetemel er gjerne glutenfrie, og gluten er det bindemiddelet som gjør deiger og rører "seige". Derfor er det ikke så ofte at man kan bare erstatte vanlig mel med et alternativt mel uten å endre på andre ting i oppskriften. Kansje pannekakerøra di ikke hang sammen pga glutenmangel?

Min erfaring er at det er best å bruke alternative produkter i oppskrifter som er utviklet nettopp for det alternative produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men likevel: Jeg benytter anledningen til å reklamere for pannekaker laget av bokhvetemel. :sjenert:

Bokhvete er glutenfritt, men røra blir likevel smidig og fyldig, og det uten melk, fordi melet er så proteinrikt (mer enn soya, faktisk :) ). Bokhvete er dessuten rikt på fiber og protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

aha!sier du det, piaf.det hørtes enda bedre ut,protein og fiber er det jeg vil ha.men det er vel greit å bruke melk også?

forresten så brukte jeg olje i røra.kanskje bedre med smør likevel?

er det bare å røre seg frem(det gjør jeg med vanlige pannekaker)?

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha!sier du det, piaf.det hørtes enda bedre ut,protein og fiber er det jeg vil ha.men det er vel greit å bruke melk også?

forresten så brukte jeg olje i røra.kanskje bedre med smør likevel?

er det bare å røre seg frem(det gjør jeg med vanlige pannekaker)?

takk for svar!

Ang. bokhvetepannekaker: Jeg lager røre av 250 g bokhvetemel, 2 ts salt, 7 dl vann og 1 egg. Det gir pannekaker som er passe tykke. Men du kan sikkert også bruke mer egg, og en blanding av vann og melk til væske, hvis du ønsker pannekakene enda mer proteinrike. Det vil nok også gi en mildere smak (selv liker jeg bokhvetesmaken :) ).

Soyamel har jeg ingen erfaring med, så mht olje eller smør i røren der kan jeg dessverre ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...