AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #21 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, ser jeg ordla meg litt utydelig. Vi snakker gammel dialekt, og derfor nærmere opp til gammelt skriftspråk, derfor brukes det fortsatt her. Det er ikke på noe som helst måte fordi vi skriver dialekt. For det gjør jeg aldri! Men det er korrekt å skrive "flere ganger til dagen" også. Selv om det er fremmed for mange. Det er korrekt bokmål å skrive flere ganger til dagen. Anonymkode: 6f61e...3e8 Kilde? Anonymkode: a8404...072 1 2
Rotemor Skrevet 2. juni 2025 #22 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 10.37): Helt enig med deg, og er som sagt nordlending selv. Det er ille å høre på, men enda verre at noen skriver det. Og da gjerne på ukeplanen i skolen. «Neste uke blir vi å ha norskprøve». 👀 Men tror likevel ikke det er korrekt å skrive «til dagen» 😅 Ts Anonymkode: 19316...443 Jeg grøsser av eksemplene dine! Det tar jo oppmerksomhet bort fra tekstens innhold. Jeg forstår ikke hvorfor folk finner på egne ord og uttrykk i skriftspråket sitt. »til dagen» finnes jo ikke. Men kan det hende det kommer fra «vi kan vente til en annen dag»? Altså at man tar bort pekeordet og tror setningen står av seg selv?🤷🏻♀️ 1 1
Rotemor Skrevet 2. juni 2025 #23 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, ser jeg ordla meg litt utydelig. Vi snakker gammel dialekt, og derfor nærmere opp til gammelt skriftspråk, derfor brukes det fortsatt her. Det er ikke på noe som helst måte fordi vi skriver dialekt. For det gjør jeg aldri! Men det er korrekt å skrive "flere ganger til dagen" også. Selv om det er fremmed for mange. Det er korrekt bokmål å skrive flere ganger til dagen. Anonymkode: 6f61e...3e8 Ikke i følge Språkrådet, som er den eneste sanne kilde her😉 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #24 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 0.14): Tror de bruker det litt annerledes igjen Da jeg skulle se på en leilighet i Kristiansand fikk jeg beskjed om at det var 'visning til onsdag". Var genuint usikker på hva de mente. Anonymkode: 5fce7...8a5 Jeg har aldri tenkt på at "til onsdag" er vanskelig å forstå. Bor i Kristiansand, her sier vi det hele tida. "Til helga skal jeg..." Det skriver man også her. Jeg trodde det var helt vanlig. Jeg sier "flere ganger til dagen" av og til, og andre ganger "om dagen". Det veksler. Mine besteforeldre sier alltid "til dagen". Jeg har aldri skrevet dette, det har alltid vært et muntlig uttrykk. Et googlesøk viser at "flere ganger om dagen" og "flere ganger for dagen" er greit å skrive, selv om førstnevnte er det vanligste. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/flere-ganger-for-om-dagen/ Jeg finner ingenting om "til dagen" når jeg søker. Jeg synes "for dagen" er rart. Anonymkode: 8327c...849
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #25 Skrevet 2. juni 2025 Dialekt, Østlandet Anonymkode: 810df...3c6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #26 Skrevet 2. juni 2025 Rotemor skrev (3 minutter siden): Ikke i følge Språkrådet, som er den eneste sanne kilde her😉 Språkrådet vet alt og tar aldri feil! Anonymkode: f2796...c77
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #27 Skrevet 2. juni 2025 Snok1 skrev (På 1.6.2025 den 5.32): Det er ikke dialekter i skriftspråket. Man skriver bokmål, nynorsk eller feil. Dette er feil. Riksmål, høgnorsk og landsmål er heller ikke feil, selv om dette er uoffisielle skriftspråk Anonymkode: f2796...c77
Perle Skrevet 2. juni 2025 #28 Skrevet 2. juni 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 0.03): På norsk heter det «flere ganger OM dagen». Folk som skriver det feil, fremstår som mindre oppegående eller lite språkføre. Anonymkode: c4a75...c6a Amen 🙏 Selvom man snakker dialekt, vitner det om dårlige evner. De fleste av oss kommer fra steder med litt rare utrykk og talemåter, men evner man ikke å skille disse e fra formelt skriftspråk er man enten dum eller lat. Eller begge deler. Blir litt i samme gate som å skrive "spørre et spørsmål", og "hvor MANGE er klokka"... Endret 2. juni 2025 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #29 Skrevet 2. juni 2025 Dette er på på samme måte som noen bruker lagt om ligget. "Jeg har lagt lenge i dag". Hva har du lagt hvor, sa du? Det heter "jeg har ligget lenge i dag." Anonymkode: f0272...14a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #30 Skrevet 2. juni 2025 PopcornReka skrev (På 31.5.2025 den 23.48): Er ikke dette sørlandsdialekten? Nei, nei det har vi ikke sett! *grøss og gru* "Flere ganger OM dagen" er korrekt. Anonymkode: 203a6...ffb
Snok1 Skrevet 2. juni 2025 #31 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Språkrådet vet alt og tar aldri feil! Anonymkode: f2796...c77 Flink pike.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå