AnonymBruker Skrevet 31. mai #1 Skrevet 31. mai Hva slags uttrykk er egentlig dette, «til dagen»? Ser det i aviser og alt, men det kan umulig være korrekt å skrive det sånn? «Jeg spiser tre epler til dagen» 👀 Grusomt. Anonymkode: 19316...443 9 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #3 Skrevet 31. mai Brunello skrev (Akkurat nå): Det er vel dialekt. Nord-Norsk tror jeg. Ikke vanlig å si i Nord-Norge, så vidt jeg vet. Jeg bor her, og har aldri hørt noen si «til dagen». Så jeg lurer egentlig både på hvor man sier det, og om det er korrekt å skrive det. Ts Anonymkode: 19316...443 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #4 Skrevet 31. mai Har ikke hørt/lest det uttrykket. " Flere ganger om dagen" er det vanlige, mener jeg. Anonymkode: fee86...3bb 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke hørt/lest det uttrykket. " Flere ganger om dagen" er det vanlige, mener jeg. Anonymkode: fee86...3bb Jøss. Det florerer jo her på forumet, og skrives tydeligvis også i DN. Ts Anonymkode: 19316...443 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jøss. Det florerer jo her på forumet, og skrives tydeligvis også i DN. Ts Anonymkode: 19316...443 Da må jeg ha blingset,for jeg har ikke sett det! Men skal begynne å følge med.👀 Anonymkode: fee86...3bb
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai Jeg har hørt bergensere bruke det. Jeg tror det er dialekt, og ikke korrekt skriftlig norsk. Per dag eller "om dagen" er lovlige former. Anonymkode: 880c6...9e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #9 Skrevet 31. mai På norsk heter det «flere ganger OM dagen». Folk som skriver det feil, fremstår som mindre oppegående eller lite språkføre. Anonymkode: c4a75...c6a 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #10 Skrevet 31. mai PopcornReka skrev (23 minutter siden): Er ikke dette sørlandsdialekten? Jeg er sørlending, her sier vi "flere ganger om dagen". Anonymkode: 9ee53...e31
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai PopcornReka skrev (23 minutter siden): Er ikke dette sørlandsdialekten? Tror de bruker det litt annerledes igjen Da jeg skulle se på en leilighet i Kristiansand fikk jeg beskjed om at det var 'visning til onsdag". Var genuint usikker på hva de mente. Anonymkode: 5fce7...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai Har hørt en del fra Trøndelag og nedover Østerdalen bruke «til» mye. F.eks «sånn er det til meg», for å beskrive sin egen situasjon. Jeg tror de fleste vet det ikke er grammatisk riktig, men en slang/talemåte som er tatt inn i språket på fast basis. Anonymkode: 29ed0...53b
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni Henger igjen fra gammelnorske dialekter, sognemål, setersdals og gudbrandsdals. Anonymkode: 6984e...b5f
Snok1 Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni Brunello skrev (5 timer siden): Det er vel dialekt. Nord-Norsk tror jeg. Det er ikke dialekter i skriftspråket. Man skriver bokmål, nynorsk eller feil. Dette er feil. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Det er også korrekt å skrive "til dagen". Det henger igjen fra gammelt av. Jeg kommer fra Sørlandet et sted der dialekten er "eldre", og her brukes "til dagen". "Jeg går tur med hunden flere ganger te daen". Helt normalt her. (Kun de to siste ordene skrevet på dialekt siden det ikke er lov egentlig, men her er det for å illustrere et poeng" Det er ikke dårlig språkøre eller mindre intelligent. Om så er det bare motsatt, fordi vi som bruker det faktisk holder igjen på det opprinnelig korrekte selv om "alle andre" forenkler språket. 😉 (Men jeg har ingen kjepphester på dette, folk må få si hva de vil, men de bør unngå å si at de som bruker "til" er uintelligent, all den tid det er korrekt å bruke😂) For min del vrir det seg litt med de som sier "jeg blir å sykle til jobb". (Nordnorsk) Anonymkode: 6f61e...3e8 1 1
Snok1 Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er også korrekt å skrive "til dagen". Det henger igjen fra gammelt av. Jeg kommer fra Sørlandet et sted der dialekten er "eldre", og her brukes "til dagen". Dialekter har fremdeles ingen plass i skriftspråket. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #17 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er også korrekt å skrive "til dagen". Det henger igjen fra gammelt av. Jeg kommer fra Sørlandet et sted der dialekten er "eldre", og her brukes "til dagen". "Jeg går tur med hunden flere ganger te daen". Helt normalt her. (Kun de to siste ordene skrevet på dialekt siden det ikke er lov egentlig, men her er det for å illustrere et poeng" Det er ikke dårlig språkøre eller mindre intelligent. Om så er det bare motsatt, fordi vi som bruker det faktisk holder igjen på det opprinnelig korrekte selv om "alle andre" forenkler språket. 😉 (Men jeg har ingen kjepphester på dette, folk må få si hva de vil, men de bør unngå å si at de som bruker "til" er uintelligent, all den tid det er korrekt å bruke😂) For min del vrir det seg litt med de som sier "jeg blir å sykle til jobb". (Nordnorsk) Anonymkode: 6f61e...3e8 Helt enig med deg, og er som sagt nordlending selv. Det er ille å høre på, men enda verre at noen skriver det. Og da gjerne på ukeplanen i skolen. «Neste uke blir vi å ha norskprøve». 👀 Men tror likevel ikke det er korrekt å skrive «til dagen» 😅 Ts Anonymkode: 19316...443 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #18 Skrevet 1. juni Snok1 skrev (19 timer siden): Dialekter har fremdeles ingen plass i skriftspråket. Nei, ser jeg ordla meg litt utydelig. Vi snakker gammel dialekt, og derfor nærmere opp til gammelt skriftspråk, derfor brukes det fortsatt her. Det er ikke på noe som helst måte fordi vi skriver dialekt. For det gjør jeg aldri! Men det er korrekt å skrive "flere ganger til dagen" også. Selv om det er fremmed for mange. Det er korrekt bokmål å skrive flere ganger til dagen. Anonymkode: 6f61e...3e8
Snok1 Skrevet 2. juni #19 Skrevet 2. juni (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, ser jeg ordla meg litt utydelig. Vi snakker gammel dialekt, og derfor nærmere opp til gammelt skriftspråk, derfor brukes det fortsatt her. Det er ikke på noe som helst måte fordi vi skriver dialekt. For det gjør jeg aldri! Men det er korrekt å skrive "flere ganger til dagen" også. Selv om det er fremmed for mange. Det er korrekt bokmål å skrive flere ganger til dagen. Anonymkode: 6f61e...3e8 Her må jeg lene meg på Språkrådet. De sier at begge preposisjonene for og om er tillatt, men nevner ikke til. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/flere-ganger-for-om-dagen/ Endret 2. juni av Snok1 1 2
Miomino Skrevet 2. juni #20 Skrevet 2. juni Brunello skrev (På 31.5.2025 den 23.33): Det er vel dialekt. Nord-Norsk tror jeg. Jeg er født og oppvokst i Nord Norge. Dette "uttrykket" er ikke nordnorsk dialekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå