Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

dere som har fått innvilget YA, gikk dere på skole? tok kurs? hva slags skole, hva slags kurs?

fikk dere ta en ny utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg fikk først dekket allmennfag for voksne.

Så fikk jeg begynne på lærerhøyskolen, men måtte avbryte den (helsemessige årsaker).

Så fikk jeg ta et kurs igjennom NKI.

Nå skal jeg ha praksis som et tiltak fra Aetat.

Jeg har vært under aetat siden mars 2001.

Gjest Gjest
Skrevet

Og jeg holder på med 3-årig sosionomutdanning ved høyskole.

Gjest ginger2000(utlogget)
Skrevet

Hei!

Jeg tar revisorutdannelse, begynte i høst!

mvh

Ginger ;)

Gjest Gjest
Skrevet

va slags plager har dere da, altså hva er årsaken til at dere går på yrkesretta attføring? :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hei!

Jeg tar revisorutdannelse, begynte i høst!

mvh

Ginger ;)

det er noe sånt jeg kunne tenkt meg og! hva jobbet du som før? måtte du ta opp noe fag før du begynte der? hvor går du på skole?

Gjest Gjest
Skrevet

hallo. beklager så mye men hva betyr YA? og også hva betyr det ord atforing?

kan noen være så nill å foretelle meg det litt og litt?.

Takk skal Dem ha, Dem som skal svare i min spørsmål i fremtiden. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg måtte først på avklaringskurs, så fikk jeg innvilget nettstudier for å ta studiekompetanse, og fra neste år får jeg betalt 2 år av lærerutdannelse. I tillegg har jeg praksisplass på en skole.

Hvis jeg ikke klarer å fullføre det jeg har tenkt får jeg lov å slutte og kommer da på nytt tiltak

Gjest Gjesta
Skrevet
hallo. beklager så mye men hva betyr YA? og også hva betyr det ord atforing?

kan noen være så nill å foretelle meg det litt og litt?.

Takk skal Dem ha, Dem som skal svare i min spørsmål i fremtiden. :)

YA= forkortelse for Yrkesrettet Attføring

Attføring betyr at man får penger fordi man ikke lenger fungerer i den jobben man hadde. En yrkesrettet attføring går vel i korte trekk ut på at man går på skole eller lærer seg en ny jobb mens man får penger.

Skrevet
Jeg har vært under aetat siden mars 2001.

Men, har du vært på YA siden da? :klø: Eller har du vært innom Trygdeetaten også? Den regelen Aetat har på tre år skremmer meg nemlig...
Gjest Trulselinemor
Skrevet
Men, har du vært på YA siden da? :klø: Eller har du vært innom Trygdeetaten også? Den regelen Aetat har på tre år skremmer meg nemlig...

Kun aetat. Har ikke vært på trygdekontoret siden attføringen ble innvilget i 2001.

Skrevet

Ok. :) Så da er det håp vi man skulle "dumme seg ut" på første forsøk?

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har fått så lang tid på YA fordi jeg måtte avbryte den ene utdannelsen pga helsemessig årsaker.

Gjest Gjest nå...
Skrevet
det er noe sånt jeg kunne tenkt meg og! hva jobbet du som før? måtte du ta opp noe fag før du begynte der? hvor går du på skole?

Jeg jobbet tidligere som kjemiingeniør, men jeg fikk plutselig leddgikt og da ble den jobben jeg hadde for tung fysisk.

Jeg trengte ikke ta opp noen fag, det er generell studiekompetanse som gjelder, men det er nok en fordel å ihvertfall være litt glad i matematikk.

Studerer i dag i Halden.

mvh

Gjest :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har fått råd på Aetat om å søke YA. Er økonom, utbrent, og bør nok omskoleres for å ikke havne i samme situasjon en gang til. Har i tillegg problemer med musearm hvis det blir lange dager foran PCen, og det blir det jo.

Men jeg er litt usikker på dette, vil gjerne bestemme selv hva jeg vil gjøre i resten av mitt liv, og vil ikke bli påtvunget noe fra Aetat jeg ikke har lyst til Det er jo min framtid det dreier seg om. Så jeg er i tenkeboksen. Hvordan skal jeg argumentere for å ha mulighet til å gjøre noe jeg har lyst til? Hva gjorde dere andre?

Gjest gjest1
Skrevet
Men jeg er litt usikker på dette, vil gjerne bestemme selv hva jeg vil gjøre i resten av mitt liv, og vil ikke bli påtvunget noe fra Aetat jeg ikke har lyst til Det er jo min framtid det dreier seg om. Så jeg er i tenkeboksen. Hvordan skal jeg argumentere for å ha mulighet til å gjøre noe jeg har lyst til? Hva gjorde dere andre?

Jeg er faktisk økonom og på YA. Jeg fikk det fordi jeg ble fysisk syk, men siden jeg hadde en sjef som trakasserte meg så hadde jeg ryket ut på et eller annet tidspunkt.

Jeg opplevde at Aetat var lydhør for hva jeg ønsket. Så lenge du kan argumentere for hvorfor det er riktig for deg så tror jeg du har en sjans. Begrensningene deres går heller på kostnader og hvor lang tid.

Jeg har valgt en spesialisering innenfor mitt fagfelt. Aetat godtok det. Jeg er nå et år forsinket pga diverse omstendigheter. Det går også greit så lenge jeg har legeattest. De er mest opptatt av fra nå og framover.

Skrevet
Jeg har fått råd på Aetat om å søke YA. Er økonom, utbrent, og bør nok omskoleres for å ikke havne i samme situasjon en gang til. Har i tillegg problemer med musearm hvis det blir lange dager foran PCen, og det blir det jo.

Jeg vet ikke om det er likt i hele landet, men flere steder jeg vet om må man på avklaringskurs for å "avklare" hva du kan klare, hva du ikke kan klare, hva du vil osv. så får man info om forskjellige ting man kan foreta seg, feks kurs, arbeidstrening, skole etc. så skriver du en handlingsplan der du setter opp mål for noen år fremover med delmål, du skiver hvordan du har tenkt å nå målene dine og gjerne også hvorfor dette er målet ditt. Hvis planen er realistisk i forhold til din situasjon er sjansen stor for å få det godkjent, men man får kun betalt utdanning for 3 år (med få unntak), så bestemmer du deg for et utdanningsløp som går lengere enn dette må du skrive under på at du skal finansiere det selv de siste årene(men det er lov å droppe ut altså!) De har også en beløpsgrense for hvor mye de betaler i skolepenger tilsammen de 3 årene, og også en grense for skolepenger pr.år, men dette holder til de fleste offentlige skoler, men enkelte privatskoler er så dyre at de overstiger beløpet fra aetat...

Har aldri opplevd at aetat har prøvd å tvinge/presse folk ut i et attføringsløp som de ikke har lyst å gjennomføre så lenge de kommer med en realistisk ide selv. De skjønner nok at ¨å feks tvinge noen ut i en utdannelse man ikke vil ha er bare bortkastede penger...

Gjest Gjest_marstad_*
Skrevet

jeg skal begynne på teknisk fagskole til høsten. det er også YA

Skrevet

Jeg har det året her skulle ta opp de fagene jeg mangler for og få generell studiekompetanse, desverre har jeg vært for my syk, så jeg klarer bare 1 av 3 fag.

Etter det skal jeg ta interiørkonsulent gjennom NKI.

Grunnen til at jeg fikk YA, er fordi jeg er hyperallergisk mot det meste, problemer med ryggen og jeg har kronisk utmattelsessyndrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...