Gjest Bodillen Skrevet 16. mars 2006 #1 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Jeg har et familiemedlem som røyker innomhus, selv om hun har to barn. Disse barna stinker - klærne deres, huden, håret. Det er skikkelig ekkelt. Datteren vår er ordentlig bestevenn med datteren hennes, og er ofte hos oss på overnatting. Når de har vært på badet om kvelden og lagt fra seg alt tøyet der inne før de legger seg stinker det faktisk gammel røyk der inne. Dette er ingen overdrivelse. Til og med kosebamsen hennes stinker det røyk av... En sjelden gang er datteren vår på overnatting der. Det blir bare en sjelden gang, for både hun og vi synes det er ordentlig plagsomt med denne røyklukta. Når hun kommer hjem er det bare å putte henne rett i dusjen, og alle klær må vaskes. Bagen hennes henger vi ut til lufting. Bamsen sin vil hun aldri ha med dit, for hun orker ikke lukta som blir i den. Sist hun hadde vært der luktet vi på plastposen hun hadde hatt tannbørsten sin i, og tilogmed den luktet det sterkt røyk av! Hun må jo røyke sinnsykt mye inne når det blir så mye lukt?? Det yngste barnet hennes er konstant plaget av hoste, og moren "skjønner ikke hva det kommer av - hun blir jo aldri bra!!!" På skolen til den eldste har de hatt mistanke om at hun har begynt å røyke fordi det lukter av henne... Faren til ungene røyker ikke, han har sagt han plages av det, men gjør likevel ikke noe for å få henne til å røyke ute. Strengt tatt har jo ikke vi noe med dette, men jeg synes jo det er ille at disse ungene forpestes av denne dritten døgnet rundt. Og fordi datteren vår ikke orker å være hos dem, så blir det alltid vi som har deres datter på overnatting. Koselig det, altså, men det hadde jo vært fint for oss om forholdene hadde vært sånn at vi kunne byttet på litt, sånn at vi også innimellom kunne få litt voksentid for oss selv... Når de har besøk røyker hun alltid på kjøkkenet med åpent vindu, men både hennes og min datter forteller at hun alltid røyker i stua ellers. Jeg har jo ikke lyst til å si ifra heller - det er tross alt deres hjem og deres valg, men jeg tenker på ungene, da... Trodde nesten ikke folk med barn røykte inne lenger, jeg? Jeg ser i hvert fall på det som skikkelig lavmål. Hva synes andre? Endret 16. mars 2006 av Bodillen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 16. mars 2006 #2 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg er helt enig, det er lavmål. Noen jeg vet om fikk et barn for et par uker siden, og når jeg går forbi leiligheten deres ser jeg et teppe av røyk inne på stua. Blir sint og lei meg, vi vet bedre i 2006. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mari Skrevet 16. mars 2006 #3 Del Skrevet 16. mars 2006 Helt enig med dere, det er skikkelig lavmål, og skikkelig dårlig gjort overfor ungene som faktisk ikke kan velge om de vil "røyke" eller ikke. Er røyker selv, men tar de hensyna jeg skal ta i forhold til andre mennesker rundt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 16. mars 2006 #4 Del Skrevet 16. mars 2006 Å røyke er jo lavmål i seg selv, men å røyke inne når man i tillegg har barn er skikkelig lavmål. Da jeg røkte, så gikk jeg ut for å røyke i min egen leilighet. Selv om vi ikke hadde barn. Samboeren min røkte ikke, og det var mange gjester som kom på besøk som ikke gjorde det heller. En går jo ut for å røyke andre steder uansett og det er ikke så vanskelig å gjøre det hjemme heller. Selv om røyklukt og røyksmak er jævlig (ja kjenner det mye, mye bedre nå når man har sluttet), så er det jo ikke akkurat det som er det jævlige med passiv røyking; det er jo den dødlige skadeligheten som er ille. Men forstår det slik at du tenker at hun må røyke veldig mye siden det lukter så sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #5 Del Skrevet 16. mars 2006 Jo, jeg er helt enig med deg: det å røyke inne, spesielt når man har barn, er totalt lavmål! Det er kunnskapsløst, uintelligent og helt harry. Stakkars barn, de kan få bronkitt og astma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 16. mars 2006 #6 Del Skrevet 16. mars 2006 jeg synes det er egoistisk og respektløst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 16. mars 2006 #7 Del Skrevet 16. mars 2006 Signerer alle over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 16. mars 2006 #8 Del Skrevet 16. mars 2006 Eh.... er det virkelig nødvendig å stille spørsmålet egentlig?? Jeg er sikker på at om moren fikk informasjonene vi fikk på sykehuset om astmabarn og røyking i deres nærhet ville hun gått ut - problemet er at alle som driver "propaganda" mot røyking ikke får frem budskapet fordi røykeren har lukket og låst inntaksmoduset lenge før de får ut informasjonen - I know... Jeg har røkt selv - i mange år, men først når vi fikk vite at vår datter faktisk vart sykere på grunn av oss - selv om vi gikk ut!!!! Var det lettere å slutte - mye lettere.. Over 20 minutter etter at du har røkt sendes nikotin og giftgasser ut fra kroppens porer og fra pusten - det setter seg i klær osv - og kan være med på å irritere ømfintlige luftveier hele denne perioden og da hjelper det lite å gå ut også....... for svært få sitter ute i min. 20 minutter og venter på å "avgasses" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 16. mars 2006 #9 Del Skrevet 16. mars 2006 Det yngste barnet hennes er konstant plaget av hoste, og moren "skjønner ikke hva det kommer av - hun blir jo aldri bra!!!← Det hadde ikke kostet meg en kalori å komme med en henslengt bemerkning i retning av. "Det er sikkert tobakkshoste!" neste gang moren akker seg over barnets hoste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pimbila Skrevet 16. mars 2006 #10 Del Skrevet 16. mars 2006 Enig med dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. mars 2006 #11 Del Skrevet 16. mars 2006 Hun må jo røyke sinnsykt mye inne når det blir så mye lukt?? ← Ja, det må hun absolutt... Samboeren min røyker inne, siden vi bare har oss selv og tenke på, og det eneste som lukter røyk her er askebegeret og hendene hans. Både hunden og kattene ligger ofte i siden av han i sofaen mens han røyker, men de lukter da ikke røyk for det. Dama må dampe noe vilt dersom det stinker slik av alt og alle i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #12 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Nikotintyggegummi er en fin ting. Har jeg oppdaget etter at jeg begynte å sitte mye barnevakt. Har iallefall ikke samvittighet til å utsette ungen for dampinga mi. Og når du røyker innendørs blir jo lufta skikkelig dårlig. Ikke noe behagelig å vokse opp med (snakker av erfaring). Så det er lavmål ja. Endret 16. mars 2006 av Fairy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. mars 2006 #13 Del Skrevet 17. mars 2006 Det hadde ikke kostet meg en kalori å komme med en henslengt bemerkning i retning av. "Det er sikkert tobakkshoste!" neste gang moren akker seg over barnets hoste. ← Du kan tro jeg har vært fristet mang en gang... Men problemet er at denne dama er så fryktelig nærtagende. Underleppa begynner å vibrere av den minste bagatell. Jeg er sikker på at jeg ville falt i unåde for resten av min levetid hvis jeg hadde slengt ut av meg noe sånt. Folk har falt i unåde hos henne for langt mindre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. mars 2006 #14 Del Skrevet 17. mars 2006 Ja, det må hun absolutt... Samboeren min røyker inne, siden vi bare har oss selv og tenke på, og det eneste som lukter røyk her er askebegeret og hendene hans. Både hunden og kattene ligger ofte i siden av han i sofaen mens han røyker, men de lukter da ikke røyk for det. Dama må dampe noe vilt dersom det stinker slik av alt og alle i huset. ← Ja, det må virkelig være alvorlig mye! Jeg har vokst opp med to røykende foreldre selv, men kan aldri huske at det plaget meg. Mamma røyker fortsatt, og jeg synes aldri det er plagsomt å være hos henne. Nå røyker hun rulletobakk, da, og det blir mye mindre røyk og lukt utav den. Ferdigrøyk er absolutt det verste. Hjemme hos denne dama i min familie kjenner du lukta allerede i gangen, skikkelig gammel innrøyka stank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 17. mars 2006 #15 Del Skrevet 17. mars 2006 Kjenner jeg blir sint av å lese dette.... Jeg har røkt selv i mange år, men det kunne aldri falle meg inn å utsette barn for røyk. Aldri. Nå har jeg slutta å røyke da, men det er fremdeles en del i vennekretsen min som gjør det. Og bare en av dem røyker inne. Jeg vegrer meg for å dra på besøk til henne, jeg må rett i dusjen og vaske klærne mine etterpå... nei, det er ikke noe særlig. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å forhindre at datteren min overnattet hos denne venninnen, men heller invitert venninnen over på overnatting hos dere. Ikke spesielt morsomt å vite at datteren din er i et røykbefengt hus, skadelig som det er. Hva synes datteren din da? Har hun lyst til å være der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #16 Del Skrevet 17. mars 2006 Eh.... er det virkelig nødvendig å stille spørsmålet egentlig?? Jeg er sikker på at om moren fikk informasjonene vi fikk på sykehuset om astmabarn og røyking i deres nærhet ville hun gått ut - problemet er at alle som driver "propaganda" mot røyking ikke får frem budskapet fordi røykeren har lukket og låst inntaksmoduset lenge før de får ut informasjonen - I know... Jeg har røkt selv - i mange år, men først når vi fikk vite at vår datter faktisk vart sykere på grunn av oss - selv om vi gikk ut!!!! Var det lettere å slutte - mye lettere.. Over 20 minutter etter at du har røkt sendes nikotin og giftgasser ut fra kroppens porer og fra pusten - det setter seg i klær osv - og kan være med på å irritere ømfintlige luftveier hele denne perioden og da hjelper det lite å gå ut også....... for svært få sitter ute i min. 20 minutter og venter på å "avgasses" ← Flott at du har sluttet å røyke MEN de som hevder at de IKKE viste hvilken konsekvenser passiv røyking kan ha på barn må jeg lure på har levd i en luftboble hele sitt voksne liv. Man må jo være rimelig døv og blind om man ikke har fått det med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. mars 2006 #17 Del Skrevet 17. mars 2006 Kjenner jeg blir sint av å lese dette.... Jeg har røkt selv i mange år, men det kunne aldri falle meg inn å utsette barn for røyk. Aldri. Nå har jeg slutta å røyke da, men det er fremdeles en del i vennekretsen min som gjør det. Og bare en av dem røyker inne. Jeg vegrer meg for å dra på besøk til henne, jeg må rett i dusjen og vaske klærne mine etterpå... nei, det er ikke noe særlig. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å forhindre at datteren min overnattet hos denne venninnen, men heller invitert venninnen over på overnatting hos dere. Ikke spesielt morsomt å vite at datteren din er i et røykbefengt hus, skadelig som det er. Hva synes datteren din da? Har hun lyst til å være der? ← Datteren min har sjelden lyst til å overnatte der, nettopp fordi all røyken plager henne. Hun er allergiker og sliter endel med luftveiene fra før, så det er ikke akkurat artig å sende henne dit... Men dette er jo familie, da, så det blir vanskelig å så nei i lengden også. Vi har ymtet frampå overfor mannen hennes, og han sier jo at han plages selv også. Men det virker ikke som han har baller til å sette ned foten en gang for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. mars 2006 #18 Del Skrevet 17. mars 2006 Flott at du har sluttet å røyke MEN de som hevder at de IKKE viste hvilken konsekvenser passiv røyking kan ha på barn må jeg lure på har levd i en luftboble hele sitt voksne liv. Man må jo være rimelig døv og blind om man ikke har fått det med seg. ← Jeg tror problemet er at de fornekter det. Dessuten er det vel sånn at behovet for røyk og det bekvemmelige ved å røyke inne overskygger det meste, dessverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #19 Del Skrevet 17. mars 2006 Dette blir vel helt OT - men hvordan har denne røykemammae'n det, er røyken det som tengs for at hun skal klare hverdagen? Jeg hang meg bare opp i litt irrasjonell reaksjon på forsiktig kritikk. Ikke at det gjør passiv røyking for barn noe bedre, men kanskje det er noe annet som må tas tak i får hun klarer å slutte å røyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 17. mars 2006 #20 Del Skrevet 17. mars 2006 Dette blir vel helt OT - men hvordan har denne røykemammae'n det, er røyken det som tengs for at hun skal klare hverdagen? Jeg hang meg bare opp i litt irrasjonell reaksjon på forsiktig kritikk. Ikke at det gjør passiv røyking for barn noe bedre, men kanskje det er noe annet som må tas tak i får hun klarer å slutte å røyke. ← Hun kan da gå utenfor og røyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå