Gjest Tristessa Skrevet 20. november 2002 #1 Del Skrevet 20. november 2002 Nå begynner jeg å lure litt her. Vinteren har kommet til Stavanger for alvor, og på vei til skolen kjenner jeg en ilende smerte i ryggen. Jaha, tenkte jeg, det er vel låst i ryggen igjen - et ikke uvanlig, men høyst plagsomt problem her i gården. Men det slutter ikke her... Gjentatte ganger har armen min på en måte låst seg, som om leddene ikke passer sammen som vanlig når jeg skal rette den ut - både vondt og upraktisk. I det siste har de ulike leddene begynt å lage mer lyd enn før, noe som begynte for alvor da jeg begynte å gå til kiropraktor. Dette har blitt verre utover høsten. Noen som kan fortelle meg hva dette er, hvorfor det skjer, og hvorfor det blir verre på kalde dager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 20. november 2002 #2 Del Skrevet 20. november 2002 Hei. Har barneleddgikt, og vet hvordan du har det. Jeg har en albue som ikke liker å rette seg ut bestandig heller. Det som faktisk hjalp etterhvert var at fysioterapeuten min trakk den på plass! Jeg tror den har vært litt ute av ledd en stund, og det er blitt bedre etter at den kom på plass. Albuen gnurer også innemellom, og knærne mine lager rare lyder. Hvorfor det endres på kalde dager`? Aner ikke. Men jeg kan ligge i et stille og mørkt rom og vite at det er grått og vått vær ute, uten at det regner. Forskning på "værforandringer" i kroppen har ikke klart å påvise en sammeheng mellom en gitt type vær og plager, men jeg VET at kroppen min er et lite barometer. Vet ikke om det kanskje er luftfuktighet eller lavtrykk som faktisk har en viss invirkning på leddvæske eller noe annet. Litt plagsomt er det i hvertfall. Når det er kaldt, spenner jeg meg mer, og stivner i leddene, men kulda har ikke like mye å si som lavtrykk. (Klare, iskalde dager er lettere enn milde, fuktige dager.) Jeg synes du skal gå til lege og sjekke om du kanskje har litt reumatisme på gang. Vet ikke hvor gammel du er, men du kan få det hele livet. Jeg har hatt det siden jeg var 4. Hvis han ikke har peil på reumatisme, prøv å oppsøke en spesialist. Og prøv å få tatt røntgenbilder av ryggen din og armen. Lettere å se om det er noe galt med leddene da. Og kanskje du bør bytte ut kiropraktor med fysioterapeut? En fysioterapeut vil tøye og myke opp, men en kiropraktor vil vel knekke opp mer. Kan hende det funker på ryggen din, men ikke på armen. Hvis du har mulighet for å svømme i oppvarmet vann, så prøv å gjøre litt av det. Varme er godt for stive ledd, men det er bevegelse også. I vannet blir du lett og kanskje du får løst opp litt muskelspenninger. Har du vondt i ryggen, så spenner du sikkert muskler alle steder... catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 21. november 2002 #3 Del Skrevet 21. november 2002 Nja, armen er ikke hovedproblemet. Det er ryggen som er verst, og den holdt meg nå våken større deler av natten, og gikk rett til kiropraktor i morges. Fysioterapaut har jeg vært hos, og makan til vattnissepraktikk har jeg aldri vært borti. Kiropraktor er rett for ryggen, men som du sier - musklene protesterer til de grader. Jeg har vært på CT-scan, og det viste intet negativt, kun noen forskyvninger. Så leddgikt tror jeg faktisk ikke det er, det var ikke det de sa til meg i alle fall! Nei, jeg får vente å se om det blir bedre. Og hvis det ikke blir det, tar jeg et kurs i smertemestring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. november 2002 #4 Del Skrevet 21. november 2002 Det finnes mange slags fysioterapeuter... Mamma har leddgikt, og går derfor jevnlig til behandling. en fysioterapeut hun havnet hos i fjor lot "behandlinga" stort sett bestå av "Har du det bra hjemme?" for siedn hun har mye smerter, så antok denne at hun "naturligvis" hadde problemer med å takle disse, og psykiske problermer/problermer i hjemmet av den grunn. "om hun kanskje syntes synd på seg selv som hadde vondt?" Mamma har slitt med dette siden hun var 18-19 år, og er meget vant til smertene etterhvert. Pappa er fantastsik, og hjelper til med det meste. (jeg er oppvokst med at gulvvaks og brødbaking, det er mannfolkarbeide. På skolen oppdaget jeg at slik var det visst ikke i resten av verden...) Mamma takler smertene bra, selv om det slevsagt er vondt. Av en fysioterapeut ønsket hun BEHANDLIg, ikke samtaleterapi. Derfor byttet hun til en annne fysioterapeut, og denne holder hun på "for resten av livet". Han ser henne som et helt menneske, med mange plager, og gir den behandlingen hun trenger mest den dagen, om det er for leddgikta, eller faktisk rundt lungene (revmatisme i bindevevet rundt lungene, samt astma) Han er fantastsik, og hun har blitt mye bedre etter at hun begynte å gå til ham to ganger i uka. Det jeg vil frem til er... selv om den fysioterapeuten du gikk til drev "vattnissepraktikk" så finnes det mange gode fysioterapeuter som vet hva de driver med, og som virkelig hjelper mange pasienter. Men det erjo ikke derved sagt at det er det som plager deg, men jeg ville uansett undersøkt mulighetene for at det er revmatiske plager du utvilker... Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå