Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #21 Skrevet 16. mars 2006 Har vi kanskje kommet litt feil ut fra starten av? ← Jepp. Og jeg tar min del av skylda der. Jeg tenker i grunnen i to baner: Hvorfor må produsentene på død og liv produsere etterligninger? Naturligvis fordi det finnes eller kan skapes et behov. Og hvorfor finnes behovet? Om det er behov for et produkt på grunn av næringsverdi, god smak og konsistens, ja da er det greit. -Men hvorfor må det se ut som noe som forbrukeren har valgt bort? Noe sier meg at det i alle fall ikke blir mer fristende å spise kylling-lookalike-mat en den samme maten som ser annerledes ut. Om behovet er der fordi folk velger bort mat som ser annerledes ut enn flertallets mat, ja da er det bare trist.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #22 Skrevet 16. mars 2006 Det du spør om nå er noe helt annet enn det du spurte i første innlegget - i alle fall slik jeg oppfattet det første innlegget - så jeg forsøker å svare en gang til. Denne gangen bare som ren synsing. Hvorfor lager produsenter vegetarmat som ser ut som kjøtt? Her er noen tanker jeg gjør meg: - Tillit. Produktet ser ut som noe forbruker kjenner fra andre forhold. - Manglende kreativitet. Produsenten skaper noe de kjenner fra andre forhold. (Ikke ulikt hvordan de fleste monstre og aliens på film går på to bein og har to øyne..) - Bruk. Formen på produktet forteller forbruker noe om hvordan det kan brukes. (Fake kylling-filet brukes som kylling-filet av levende fugl etc) Som jeg nevnte tidligere: det er ofte unødvendig og litt dumt, nettopp fordi det skaper så mange spørsmål. MEN: noen ganger er det nødvendig. Ei pølse ser stort sett ut som ei pølse, uansett om det er kjøtt eller grønnsaker som er i den. Og en vegetar-burger ser ut som en kjøttburger. Det er altså ikke snakk om etterligninger, bare to varianter av samme sak: kjøttburger og vegetarburger. Klart, jeg kunne laget min burger som en firkant for å illustrere at den er vegetarburger, men det er enklest å lage den rund. Jeg skiller altså mellom farseprodukter og andre produkter (a la "kylling"-filet). For det er vel ikke slik at du mener kjøttspisere har enerett på å male opp maten og forme den til noe helt annet enn den opprinnelig ser ut som?
Gjest GreenSky Skrevet 16. mars 2006 #23 Skrevet 16. mars 2006 Hold an litt da! Ditt valg er helt utmerket. Se oppover i tråden, så ser du det. Da ser du også at denne tråden ikke er ment å handle om kjøtt eller ikke kjøtt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor produsentene absolutt skal lage "erstatningsprodukter" og etterligninger og markedsføre det som akkurat det. Det blir jo like dumt som å lage tofu-erstatning. Tofu er tofu, kjøtt er kjøtt, melk er melk og epler er epler. ← Jeg har svart hvorfor, og det har flere andre og. Men det virker som om du selv etter svarene som står her, ikke har blitt noe klokere.
Polluela Skrevet 16. mars 2006 #24 Skrevet 16. mars 2006 Og hvorfor finnes behovet? Om det er behov for et produkt på grunn av næringsverdi, god smak og konsistens, ja da er det greit. -Men hvorfor må det se ut som noe som forbrukeren har valgt bort? ← Fordi ikke alle har valgt det bort på grunn av smak og utseende.
Gjest GreenSky Skrevet 16. mars 2006 #25 Skrevet 16. mars 2006 Fordi ikke alle har valgt det bort på grunn av smak og utseende. ← Det var det jeg og prøvde å forklare, men Mirmir misforsto meg, og trodde jeg prøvde å starte en etikk-diskusjon.
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #26 Skrevet 18. mars 2006 Jeg skjønner heller ikke hvorfor vegeterianere går etter liksom produkter av kjøtt. Da jeg kom til usa som au pair hadde familien min ikke sagt at de var veganere for de regnet med at det ikke betydde noe. Jeg holdt nesten på å spy hver dag da vi hadde middag. Det gikk som regel i tofu, grønt gørr som lignet på div kjøtt produkter og soya i alle tenkelige former. Det eneste positive med den livsstilen der var at jeg gikk ned veeeeeldig mange kilo og familien min trodde jeg ikke fikk mat pssst, disse produktene er jo utrolig dyre forhold til "normal" mat, så vegeterianere i Norge må virkelig ha god råd for å opprettholde livsstilen.
Polluela Skrevet 18. mars 2006 #27 Skrevet 18. mars 2006 pssst, disse produktene er jo utrolig dyre forhold til "normal" mat, så vegeterianere i Norge må virkelig ha god råd for å opprettholde livsstilen. ← Det er jo som regel ikke snakk om å spise sånt hver dag, akkurat. Jeg spiser det 2-3 ganger i måneden, og tipper det er det de fleste vegetarianere gjør i gjennomsnitt. Det blir man da ikke blakk på, akkurat... Min erfaring er at soyaprodukter jeg har kjøpt og latt kjøttspisere fått smake på, ligner veldig på kjøtt. Folk forveksler stadig vekk. Men det finnes også sånt som fortsatt smaker litt "gress". Det er som regel ikke noe særlig godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå