Gå til innhold

Vegetarisk "kjøttmat"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette innlegget

Vegetarisk kjøttdeig er fint, synes jeg da. ;)

minte meg på noe jeg ofte har lurt på.

Flere av mine vegetar/veganer-venner bruker ofte kjøttmat-etterligninger, som soyaboller, soyapølser osv, og jeg har ofte lurt på hvorfor.

Sjøl synes jeg ikke det smaker godt. Det smaker ikke så godt som kjøtt, og det smaker langt fra like godt som diverse spennende vegetarisk mat.

Hva er det som gjør at man velger uspennende kjøttetterligning i stedet for spennende, smakfulle alternativer?

OBS: Jeg er ikke ute etter å diskutere kjøttspisere kontra vegetarianere. Valg av livsstil er uinteressant for meg, men hvorfor disse kjøttetterligningene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det har jeg også lurt på. Det må da finnes noe mer spennende enn liksomkjøtt?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dette har jeg også lurt på... Spiser kjøtt selv, men har ofte lurt på hva vitsen med disse soya-liksom-kjøtt-greiene skal være, det ødelegger bare god vegetarmat som eller kunne vært god.

Skrevet

Argumentet: “Hva er det som gjør at man velger uspennende kjøttetterligning i stedet for spennende, smakfulle alternativer?” kan like godt erstattes med: “Hvorfor velger noen brød og syltetøy når det finnes så mye annet spennende?”. Smaken er som baken, og den er delt ;)

For min del er det overhodet ikke pga at det minner om kjøtt, jeg husker ikke hvordan kjøtt smaker ;)

Bruker periodevis noe TVP, og noe Mince, pga at det er enkelt, og forholdsvis sunt. Ser ikke på det som kopiprodukter, men et produkt som tilfeldigvis har samme bruksområdene som for eksempel kjøttdeig.

Mer “reelle” kopiprodukter hender det jeg spiser, om jeg finner det på tilbud. Smaker godt, er lettvindt, og er en grei variasjon. Kan og være situasjoner hvor det er greit å ha noe som ser mest mulig likt ut det andre spiser, for å slippe merkelige kommenterer (jeg har sluppet unna denne problemstillingen, men for enkelte er det et argument).

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg bruker begge deler.

Og jeg synes erstatningene smaker godt.

Gjest Gjesta
Skrevet
Argumentet:  “Hva er det som gjør at man velger uspennende kjøttetterligning i stedet for spennende, smakfulle alternativer?” kan like godt erstattes med: “Hvorfor velger noen brød og syltetøy når det finnes så mye annet spennende?”.  Smaken er som baken, og den er delt ;)

(...)

Kan og være situasjoner hvor det er greit å ha noe som ser mest mulig likt ut det andre spiser, for å slippe merkelige kommenterer (jeg har sluppet unna denne problemstillingen, men for enkelte er det et argument).

Jeg ser du bruker ordet argument. Jeg kaller det heller et spørsmål, for det er det jeg har ment det som.

Jeg har hatt en følelse av at noen føler seg pressa til å velge en spesiell type mat fordi de vil unngå spørsmål og kommentarer. -Og det gjør meg trist, for ingen skal da være nødt til å rettferdiggjøre sine kostholds- og/eller livsstilsvalg.

Takk for svar! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg spiser ikke sånt. Jeg har prøvd, men soyapølser er vel noe av det verre jeg har smakt.

Klarer meg fint på poteter, tilbehør og saus jeg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bruker slike produkter (minus ekle soyabiter) for å skape variasjon i maten. Vi bruker de ikke daglig, men har pølser, vegetarburgere, farsekaker etc nå og da. I England har de et veldig godt utvalg på slike produkter, og de både smaker godt og ser delikat ut. Jeg skulle gjerne sett en del av de produktene her i Norge.

Jeg hadde kanskje fortrukket om man ikke omtalte det som "kjøttdeig", kylling-erstatning etc, eller at produsentene ikke formet de for å ligne på kyllingfileter etc. Det skaper bare unødvendige spørsmål og ideer om at vegetarianere egentlig vil spise kjøtt.

For meg er en vegetarpølse ikke noe større mysterium enn en kjøttpølse. Jeg spiser de av samme grunn som du spiser kjøttpølser, kjøttburgere, kjøttdeig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Vi hadde "vegetar"-tema i heimkunnskapen på skolen, og det vi skulle lage var "kjøtterstatninger", som soyapølser og rødbetburgere. Hvorfor ikke bare lage mat uten kjøtt? Nuddelsalat, supper e. l.?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har tenkt på det samme. Vi hadde "vegetar"-tema i heimkunnskapen på skolen, og det vi skulle lage var "kjøtterstatninger", som soyapølser og rødbetburgere. Hvorfor ikke bare lage mat uten kjøtt? Nuddelsalat, supper e. l.?

Eh... dere laget mat uten kjøtt.

Bare fordi det har samme form eller heter noe lignende som det kjøttprodukter gjør, så betyr ikke det at det er kjøtt.

Kjøtt er da ikke det eneste som kan formes som pølser, burgere, boller, posteier eller kaker?

Skrevet

Skal ikke disse produktene sikre at man får i seg de riktige proteinene?

Skrevet

Disse produktene inneholder mye protein, men med et vanlig vegetarisk kosthold er det heller ikke vanskelig å få i seg nok proteiner.

Selv er jeg ikke så glad i disse produktene (derfor startet jeg også tråden om sojabiter, siden jeg ikke helt hva jeg skal finne på med dem for å få dem til å smake godt) og jeg liker heller ikke navnene på de fleste av dem. "Sojabiter" er som navn ok, men "kjøttdeigerstatning" blir helt feil for meg, for jeg har valgt å leve uten kjøttdeig og andre kjøttprodukter og trenger ingen erstatning.

Det har kanskje noe med forventningene til kosthold å gjøre i Norge? Mange er veldig opphengt i denne tredelingen av middagen; kjøtt/fisk, poteter og (eventuelt) noen grønnsaker og forestiller seg derfor at vegetarmat må være noen triste greier. Jeg har til min glede oppdaget at det er mange her inne på dette forumet som tenker annerledes, men det er en holdning jeg ofte har møtt blant familie og bekjente på hjemstedet mitt. Hvis man da slutter å spise kjøtt, er det enkelt å bare bytte ut den ene delen av måltidet med en "kjøtterstatning".

Det er utrolig mye deilig vegetarmat og det er heller ikke så mye arbeid å lage et godt og sunt måltid. Selv synes jeg heller synd på familien min når jeg besøker dem og ser de trauste tallerkenene deres i brunt/gulhvitt, mens jeg gleder meg over mine fargesprakende retter.. ;-)

Gjest Gjest
Skrevet
Eh... dere laget mat uten kjøtt.

Bare fordi det har samme form eller heter noe lignende som det kjøttprodukter gjør, så betyr ikke det at det er kjøtt.

Kjøtt er da ikke det eneste som kan formes som pølser, burgere, boller, posteier eller kaker?

Nei, men når man underviser på den måten virker det som om man MÅ ha en slags erstatning; at det ikke finnes gode alternativer utenom. Jeg synes at det bør fokuseres på at det også finnes mye "vanlig" mat som også er vegetarisk!

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg hadde kanskje fortrukket om man ikke omtalte det som "kjøttdeig", kylling-erstatning etc, eller at produsentene ikke formet de for å ligne på kyllingfileter etc. Det skaper bare unødvendige spørsmål og ideer om at vegetarianere egentlig vil spise kjøtt.

Jeg har tenkt på det samme. Vi hadde "vegetar"-tema i heimkunnskapen på skolen, og det vi skulle lage var "kjøtterstatninger", som soyapølser og rødbetburgere.

Nei, men når man underviser på den måten virker det som om man MÅ ha en slags erstatning; at det ikke finnes gode alternativer utenom. Jeg synes at det bør fokuseres på at det også finnes mye "vanlig" mat som også er vegetarisk!

My point excactly.

Hvorfor skal kjøttet absolutt erstattes i hodene til kjøttspisere?

Jeg er for øvrig kjøttspiser med et stort vegetarisk repertoar. Litt kjøtt, mye vegetarisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan ikke svare på hvorfor heimkunnskapslærere legger opp vegetar-undervisningen slik de gjør (det kan jo være fordi de ikke er vegetarianere og er vant til å tenke i "two veg and a meat" baner), men jeg håper du nå har fått litt bedre innblikk i hvorfor også vegetarianere kan spise burgere, pølser og farsedeig.

Dette er også å regne som "vanlig" mat for vegetarianere, selv om det heter og ligner noe du kjenner fra kjøttverdenen. Men det er klart, dette er bare en liten del av en sunn vegetars kosthold - akkurat som pølser, burgere og farsedeig burde være en liten del også av en kjøttspisers kosthold...

Gjest gjest1
Skrevet

Siden du spør. Disse kjøttetterlignerne inneholder protein.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen.

Jeg ønsker ikke å spise kjøtt.

Jeg liker mince kjøttdeigerstattning og soyarømme. Kunne jeg likegodt spist kjøtt i stedet? Nei. Jeg har tatt et valg, og det kommer jeg til å så ved resten av livet.

Hvorfor jeg spiser det? 1: Jeg liker det 2: Variasjon

Ja, jeg kan lage "spennende" (for meg er det ikke spennende, men hverdagsmat) ting av grønnskaker, bønner og linser. Men - så er det grenser for hvor mye forskjellig jeg gidder å lage av grønnsaker, bønner og linser, enda så mye jeg varierer.

Derfor bruker jeg erstatningene av og til, enda de er svindyre.

Hvorfor spiser kjøttspisere pølse, kjøttdeig og fiskepinner hele tiden, når det finnes så mye annet spennende?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke svare på hvorfor heimkunnskapslærere legger opp vegetar-undervisningen slik de gjør (det kan jo være fordi de ikke er vegetarianere og er vant til å tenke i "two veg and a meat" baner), men jeg håper du nå har fått litt bedre innblikk i hvorfor også vegetarianere kan spise burgere,  pølser og farsedeig.

Dette er også å regne som "vanlig" mat for vegetarianere, selv om det heter og ligner noe du kjenner fra kjøttverdenen. Men det er klart, dette er bare en liten del av en sunn vegetars kosthold - akkurat som pølser, burgere og farsedeig burde være en liten del også av en kjøttspisers kosthold...

Jeg skjønner, og har skjønt hele tiden, at vegetarianere kan spise vegetarvarianter av burgere, pølser og farseprodukter. ;)

De aller fleste vegetarianere jeg kjenner bruker ikke slike produkter i sitt vanlige kosthold, det er derfor jeg reagerer på at det er det vi lærte. (Faktisk var det noen av de i klassen som var vegetarianere og nesten aldri hadde spist sånt.)

Ellers forstår jeg sistnevntes argumenter, men synes det er unødvendig å lage soyaprodukter formet som kyllingbryst, for eksempel! Det er ikke kjøtt, og trenger ikke "late som" det for å være fullverdig mat!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg liker mince kjøttdeigerstattning og soyarømme. Kunne jeg likegodt spist kjøtt i stedet? Nei. Jeg har tatt et valg, og det kommer jeg til å så ved resten av livet.

(...)

Derfor bruker jeg erstatningene av og til, enda de er svindyre.

Hvorfor spiser kjøttspisere pølse, kjøttdeig og fiskepinner hele tiden, når det finnes så mye annet spennende?

Hold an litt da!

Ditt valg er helt utmerket. Se oppover i tråden, så ser du det. Da ser du også at denne tråden ikke er ment å handle om kjøtt eller ikke kjøtt.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor produsentene absolutt skal lage "erstatningsprodukter" og etterligninger og markedsføre det som akkurat det.

Det blir jo like dumt som å lage tofu-erstatning. Tofu er tofu, kjøtt er kjøtt, melk er melk og epler er epler.

Skrevet

Har vi kanskje kommet litt feil ut fra starten av?

At produsentene utelukkende lager ting som minner mistenkelig om kjøtt, er jeg enig i er unødvendig og i et enkelte tilfelle har jeg endt opp med å bli nærmest uvel av at det liknet for mye. Jeg hadde hatt mye lettere for å spist noe som var formet annerledes.

Men jeg forstår litt hvorfor det blir gjort. Enkelte går fra kjøtt til vegetar, og vil gjerne ha det mest mulig likt, spesielt i starten. Et annet argument (som jeg har nevnt tidligere) er at enkelte sosiale situasjoner kan gjøres enklere for vegetarer som ikke vil proklamere kostholdet ved at ting ser nærmest likt ut.

(Beklager at jeg skriver litt fort og slurvete, har egentlig ikke tid KG, men det ble for fristende ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...