Gå til innhold

Min voksne sønn har lurt meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn boende hjemme, han er 20 år gammel, ble ferdig med vgs i fjor og har ikke begynt å studere enda. Han hadde ett friår etter vgs og skulle jobbe, men har til nå tatt noen strøjobber her og der, og brukt mesteparten av tida på å drive dank hjemme. Jeg har pratet med han om både husarbeid og det å bidra økonomisk til husholdningen, men det er helt håpløst. Faren har meldt seg helt ut og bare rister på hode. Han lovte at han skulle søke seg inn på høyere utdanning i år, men overhørte en samtale mellom han og kompisen i dag om at det hadde han ikke gjort i år heller. Kjenner jeg er veldig frustrert nå, jeg har holdt ut dette året her i håp om at han flytter ut til høsten og kommer i gang med livet sitt. 

Vi har god økonomi og vil ikke si at han ruinerer oss økonomisk ved å bli boende hjemme, men vi ønsker at han gjør noe med livet sitt. Dette går ikke i lengden. Vi har ett barn til som er yngre, hun både jobber og gjør det bra på skolen. Mens han har havnet litt utenfor etter vgs og har alltid vært en som har gitt litt blaffen i alt. 

Nå orker ikke jeg å ha han boende hjemme mer. Jeg vil ikke bidra til at han fortsetter i samme spor som nå og ønsker at han flytter ut. Dette har jeg og faren snakket med han om, men det virker ikke som det går inn hos han. 

Jeg føler meg veldig mislykket som mor, har prøvd å skaffe han jobb flere steder, men han gidder ikke. Faren har gjort det samme, men uten hel. Hva gjør vi nå? 

Anonymkode: e0c06...976

• Liker 4
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør i hvert fall ta husleie. Det pleier å hjelpe på motivasjonen til å skaffe seg jobb. Det kan være kamp om en del jobber som er typiske, men han kan heller ikke være kresen. 
Dere må også stille krav om at han bidrar som en voksen inn i husholdningen og gjør både egen klesvask, og tar en del av felles husarbeid. Jo mindre han jobber, jo mer må han bidra hjemme. 
Det er ikke lett da, men en del har sånne år, og det går seg til, og satser på det her også. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om sønnen din sliter litt med å finne sin plass, hvordan ble ditt fokus at han har lurt deg?

Anonymkode: 788c0...574

• Liker 20
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt ham om å kontakte NAV for bistand til å finne bolig, sosialstønad el. Det er hårda bud fra meg om man verken vil gå på skole eller jobbe. Jeg driver ikke hotell for latsabber. Fristen for å flytte ut ville vært 1 måned fra dags dato

Anonymkode: 2b459...de7

• Liker 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært klar på at ungdommene har fått bo hjemme så lenge de gikk vgs/ studerte, men at jeg ikke var interessert i å sponse såkalte friår. 

Anonymkode: de029...eba

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde bedt ham om å kontakte NAV for bistand til å finne bolig, sosialstønad el. Det er hårda bud fra meg om man verken vil gå på skole eller jobbe. Jeg driver ikke hotell for latsabber. Fristen for å flytte ut ville vært 1 måned fra dags dato

Støtter denne!

Anonymkode: 31936...8e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han ikke sliter psykisk så hadde jeg ønsket at han betalte for seg, bidro til hjemmet eller flyttet ut. 

Hvis sykdom så måtte han søke hjelp. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Start med å skrive en husleiekontrakt og krev inn fast husleie. Om han ikke betaler må han flytte.

Han må i tillegg ta sin del av husarbeidet. Dere er tre voksne, så det er rimelig at han gjør minst en tredjedel. 

Anonymkode: dc562...a41

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest malifika
Skrevet

Så skaff han en hybel da vel. Du sier dere har god økonomi, så da kan dere jo betale et depositum og husleie i et par mnd f.eks. så gir dere bare beskjed til han når dere har ordnet det. Den 1.8 flytter du ut. Husleien er betalt ut oktober, så du må finne deg en jobb innen det hvis du ikke ønsker å bo på gata. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bistand for og finne bolig? Nei, da vil han få beskjed om og sove på sofaen til familie eller venner. Hvorfor i alle dager skulle nav bistå med bolig? 

Anonymkode: d12e0...022

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bistand for og finne bolig? Nei, da vil han få beskjed om og sove på sofaen til familie eller venner. Hvorfor i alle dager skulle nav bistå med bolig? 

NAV bistår ofte de som verken studerer eller jobber med å finne bolig - kommunal bolig eller nødbolig, samt noe økonomisk dekning inntil man selv kan drifte både bopel og økonomi. 

Nødbolig vil han ha rett på den dagen han står uten tak over hodet

Har ikke et sted å bo - nav.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En frisk 20 åring skal ikke trenge hjelp fra NAV til bolig og få sosialstønad!!! 🤯 Ærlig talt! Han skal skaffe seg en jobb og egen bolig.

At han er umotivert er foreldrenes feil. De har jo ikke satt nok krav til han som lar han bo hjemme og ikke jobbe. Samfunnet skal ikke ta den regninga! Foreldrene får ta tak og sette hardt mot hardt! 

Anonymkode: 90b94...608

• Liker 18
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

NAV bistår ofte de som verken studerer eller jobber med å finne bolig - kommunal bolig eller nødbolig, samt noe økonomisk dekning inntil man selv kan drifte både bopel og økonomi. 

Kommunal bolig har jo ingenting med nav og gjøre, men det er familier som står i kø , bor på hospits i vente eller hos familie i kø. Så sant sønnen til ts ikke er alvorlig psykis utviklingshemmet og har ufør med varig nedsatt inntektsevne skal han selvsagt ikke ha kommunal bolig. 
han kan søke om sosialhjelp, men siden han er under 25 og ikke ufør vil han jo ikke få til egen bolig. Han kan få,støtte til og leie rommet sitt. Så det kan være en start . 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En frisk 20 åring skal ikke trenge hjelp fra NAV til bolig og få sosialstønad!!! 🤯 Ærlig talt! Han skal skaffe seg en jobb og egen bolig.

At han er umotivert er foreldrenes feil. De har jo ikke satt nok krav til han som lar han bo hjemme og ikke jobbe. Samfunnet skal ikke ta den regninga! Foreldrene får ta tak og sette hardt mot hardt! 

Anonymkode: 90b94...608

Poenget er at når han ikke gjør det så får han ordne det på annet vis - med hjelp fra NAV. Helt enig i at dette burde vært på plass for lenge siden, men det er nå ikke engang det og når han ikke evner å ordne det selv så får det offentlige hjelpe ham OG stille krav til ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han vil få en seng på hospits om det er ledig. Om ikke må han sove utenfor sammen med de andre uteliggerne. Kommer litt an på hvor han bor. Uansett vil nav kontakte mor og øvrig familie og spørre om han kan låne sofaen inntil han har fått jobb og bolig. 

• Liker 1
Skrevet

Så han får gratis mat, drikke, gratis internett, hvem vasket hans klær og rom?  Kjører hB bil gratis? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle som vil studere rett etter videregående, jeg studerer nå jeg, med 3 små barn.

jeg har jobbet i alle disse årene før, spart og reist, jobbet frivillig i sør Afrika og Zimbabwe. 
hadde lyst å bo og lære spansk i Nicaragua og, men det skjedde aldri.

militæret?

Anonymkode: e8624...b33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole?

Anonymkode: e8624...b33

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett vil nav kontakte mor og øvrig familie og spørre om han kan låne sofaen inntil han har fått jobb og bolig. 

NAV har taushetsplikt og kan selvsagt ikke kontakte brukerens foreldre og familie.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår veldig godt hvor frustrerende og slitsomt dette må være for deg. Det er tøft å se at et barn man bryr seg om, ikke tar ansvar for livet sitt, spesielt når man har prøvd å hjelpe og motivere.

Det er viktig å huske at du ikke er mislykket som mor. Ungdommer finner ofte sin vei i ulikt tempo, og det kan være mange grunner til at han står fast nå – usikkerhet, lav motivasjon, eller kanskje noe han selv ikke har satt ord på ennå. Å presse ham for hardt kan gjøre at han stenger enda mer.

Det kan hjelpe å sette noen tydelige, konkrete grenser. For eksempel: hvis han skal bo hjemme, må han bidra med noe, enten økonomisk eller praktisk, og han må gjøre en plan for hva han skal gjøre videre (søke jobb, utdanning, eller annen aktivitet). Det kan også være greit med en tidsfrist for når han må flytte ut eller ta tak i livet sitt.

Samtidig kan det være nyttig å prøve å finne ut hva som hindrer ham. Kanskje han trenger veiledning fra NAV, helsehjelp, eller en karriereveileder? Noen ganger er det lettere å ta tak når man får hjelp utenfra.

Prøv å ha en ærlig og rolig samtale med ham, der du forklarer hvordan du opplever situasjonen og hva du forventer, samtidig som du spør hva han selv ønsker og hvordan han ser for seg framtiden. At han blir hørt, kan gi ham motivasjon til å ta ansvar.

Og husk – det er ikke ditt ansvar alene å "fikse" ham. Han må ta ansvar for sitt eget liv, men det betyr ikke at du skal gi opp omsorgen eller gi etter for at ting skal fortsette som nå.

Lykke til! Det kan være en tøff vei, men med klare grenser og støtte kan han komme seg videre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...