Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på snart 3.5 år. Sluttet med bleier for ca. halvt år siden. Går på storebarnsavde. og har den siste tiden spurt om å få med vennene hans hjem på besøk so også stort sett er på hans alder. Jeg ser det ikke er så vanlig med vennebesøk på 3-åringene i hans avdelingen, og det har også de ansatte nevnt. At det er mer vanlig når de er litt eldre. Han er vårt første barn så vi har null erfaring med dette. Spørsmålet mitt er, hvordan gjør dere som har gjort dette før mtp. dobesøk. Jeg kommer aldri til å sende gutten min hjem til vennene hans alene før han klarer seg på do helt alene, og føler meg ikke komfortabel med at en annen mamma/pappa skal bli med og hjelpe min sønn på do hos dem. Og det samme gjelder når vi evt. får besøk av en liten en som trenger hjelp på do, jeg synes det blir litt rart å hjelpe/tørke andres unger etter dobesøk.

Betyr det at en av oss foreldre må bli med på vennebesøk til de er nesten førskolealder og har lært seg å gjøre alt selv på do? 

Anonymkode: 24242...ed7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det egentlig er noe dere bare må tåle å stå i. Altså å hjelpe barnas venner om de trenger det. Mange trenger jo hjelp omtrent frem til skolestart.

Alternativt så må dere bare vente med å få venner på besøk uten foreldrene til de har begynt på skolen. Og bli med i alle bursdager og på alle besøk frem til det.

Det skal sies at jeg tror vi kan telle på en hånd antall ganger vi måtte hjelpe barnas venner med å tørke etter dobesøk. Og det til tross for at vi hadde mye nabobarn på besøk, venner med fra barnehagen, og barnebursdager med hele gjengen fra barnehagen, i løpet av barnehageårene.
De trenger jo sjelden hjelp når de har tisset. Og mange vegrer seg nok for å bæsje hos "fremmede".

Et alternativ er jo å lære deres unge at det tørkes selv borte på besøk, og så vasker dere bare ekstra godt når ungen kommer hjem.

Anonymkode: af7a1...f20

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

normalt med vennebesøk fra ca 4 år og like normalt å hjelpe de ved dobesøk om de må no2.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt greit at vi kan hjelpe til når barna kommer til oss, men jeg kommer nok fortsatt til å være skeptisk til å sende ungen min til andre før han er helt selvstendig. 
Synes helt ærlig det er skummelt. Man vet aldri hvor man finner misbrukere, og ved et dobesøk legger man veldig til rette for at noe uheldig kan skje..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 23.33):

Forsåvidt greit at vi kan hjelpe til når barna kommer til oss, men jeg kommer nok fortsatt til å være skeptisk til å sende ungen min til andre før han er helt selvstendig. 
Synes helt ærlig det er skummelt. Man vet aldri hvor man finner misbrukere, og ved et dobesøk legger man veldig til rette for at noe uheldig kan skje..

Ikke vær så dramatisk, da. 

Anonymkode: d6962...2dd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er hysterisk!

Våre barn har hatt venner på (overnattings)besøk fra de var 2-3 år gamle, selvsagt hjelper vi til på do. Det kunne heller aldri falle oss inn å nekte barna tilsvarende besøk hos venner på grunn av totalt unødvendige mistanker.

Du trenger å jobbe med deg selv, ts.

Anonymkode: d0dcc...498

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å lage problemer ut av ingenting 

Anonymkode: 45d8e...c97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her begynte hjemmebesøkene når de var 4/5 år. Ferdig med bleie, men noen trengte hjelp på do noen ganger. Gikk helt fint, og hjalp ved behov (som regel var det bare tiss og det greide de selv). Ikke hatt problemer med å sende barna bort mtp på det.

Minste er 3 år nå og vil gjenre ha med venner hjem som storebror, men tenker det kan vente litt til barna er ferdig med bleier ;)

Anonymkode: 3277b...09d

Skrevet

Vi hadde vennebesøk hvor foreldre var med frem til både foreldre og barn følte seg helt trygge. Var en koselig måte for min del å bli kjent med de voksne også. Eneste unntak var de som bodde i nabolaget, der gikk og går de mer fritt. Var først siste året i barnehagen at de voksne ikke var med. 😀

Vet at dette ble løst veldig forskjellige, og vi hadde jo noen som feks gikk på svømmeskole sammen så tok foreldrene der annenhver uke.

Skrevet

Da må du vente noen år da, ikke verre enn det. Han går jo glipp av masse sosialt da men. 🤷

AnonymBruker
Skrevet

I min krets bruker foreldre å være med på besøk når de er så små. Problem løst

Anonymkode: bc3d9...95a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt venner fra barnehagen på besøk fra før barnet vårt ble 3 år. Men da kommer hele familien og vi spiser god mat og er sammen alle sammen. I starten måtte vi voksne være med på leken, men nå som de er 3,5-4 år klarer de seg selv. Men ja, minst en forelder er med. 

Anonymkode: 3fd51...329

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Du kommer til å overbeskytte ungen din til de grader. 

Anonymkode: 20725...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i boligområde hvor barnehagen var en del, ungene var masse over hos hverandre og avtaler. Når jeg hadde bursdag et år gikk f.rks 4-åringen rundt i nabolaget og hentet alle vennene sine for vi måtte være mange som spiste kake. 

Føler skepsisen til andre folk øker med avstanden til naboene…

Vi har hatt barn på overnatting på 8-9 år med inkontinens, det løser seg.  Hadde alltid ekstraklær hjemme det ikke var så farlig med om barn på besøk hadde uhell. 

Anonymkode: c654a...c30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I min krets bruker foreldre å være med på besøk når de er så små. Problem løst

Anonymkode: bc3d9...95a

Her også. Fin måte å bli litt bedre kjent med foreldre på.

Anonymkode: 65ecb...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...