Gå til innhold

November-barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei så moro!!! Gratulerer så masse!!! :hoppe:

Nå kan du flytte over til gravidebøkene og bli naboen min!!

Skrevet

Takk

Da har dagboka blitt flyttet også.

Nå begynner det å gå litt inn her også. Litt skummelt, men veldig spennende!

Fikk fortalt mamma om det også. Hun smilte og gratulerte :) Tror nok hun har hatt mistanke en stund ;)

Skrevet

Gratulerer så masse!

Gjest miiip
Skrevet

GRATULERER så masse :hoppe: og velkommen til nabolaget! :klem:

Skrevet (endret)

Takk! Dere er nå så koselige atte

:klø: Skjønner ikke dette jeg. Alle sammen sier de er SÅÅ trøtte osv, jeg er kjempevåken :overrasket:

Endret av Night Owl
Gjest Epona
Skrevet

Gratulerer Night Owl! Så kjekt at prøvingen i naten endelig av resultater! :klem: Og velkommen i novembermammagjengen!!

Ikke uvanlig å være giret i starten! :ler: Man tror det liksom ikke helt!!

Og du - du er mer enn velkommen inn i terminklubben november-desember i graviditetsforumet, og lage litt liv der!

Grattis igjen!!!

:klem: fra Epona

Skrevet

Takker og bukker. Forvillet meg inn dit tidligere i dag....

Hmm... Ingen "må ha det" enda, men har funnet ut at jeg reagerer på to ting, det er lukten av spylerveske (har hørt flere reagere på den lukten), og tannkrem :overrasket:

Merket det når jeg skulle pusse tennene i går og i dag...

Sambo har vært så søt i dag, lest masse på nettet og slikt... Men tror ikke det helt har gått inn til han enda, men det kommer nok etter hvert :)

Ellers er jeg i topp form, litt småkvalme, men ikke noe å si på egentlig.

Begynte å diskutere babyrommet i dag, litt tidlig kanskje... Men det har vært under oppussing ganske lenge egentlig... Malingen er ikke oljebasert tror jeg så da skal det vel være trygt for meg å male?

Barnesengen skal også males i samme farge som listene på rommet, blir flott håper jeg :sjarmor:

Skrevet

Heia, hvordan går det med deg? Har du merket noe mer rare lukter rundt omkring? Eller andre ting?

Det første jeg merket var at bensin luktet helt grusomt, og tannkrem er bare ekkelt når min kjære nylig har pusset tennene og jeg ikke har smaken i munnen selv. Rare greier det der altså!

Håper alt står bra til! :klem:

Skrevet

Hei Missbumblebee

Formen er helt topp. Ingen spesielle rare lukter enda, bare tannkrem og spylerveske... Men jeg har fortsatt denne ekle metallsmaken i munnen som gjør at mat ikke smaker noe spesielt. Og i dag våknet jeg og var ganske svimmel, men det går seg til nå ut over dagen. Så langt ingen spesiell kvalme så jeg føler meg ganske heldig :) Men sover ganske mye da :ler:

Og så håper jeg at brystene mine ikke kommer til å vokse gjennom hele svangerskapet, allerede merket alle bh'er begynner å bli for små. :overrasket:

I dag får sambo besøk av en kompis, denne kompisen venter barn om 2 mnd så det er jo en potensiell lekekamerat til vår lille :)

Allerede spiser jeg to måltider mer en hva jeg pleier, og har gått ned 3 kg den siste uken :overrasket:

Håper alt står bra til med dere andre :)

• 4 uker senere...
Gjest marthepia
Skrevet

Gratulerer så masse! Bra det gikk fort for dere :) Vi er nå prøvere selv og håper det klaffer like fort hos oss også :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Går bare bra her nå, lenge siden jeg har vært her inne. Er mye som har skjedd siden sist.

Det første store var vel besøk hos legen igjen i uke 14. Da fikk jeg høre hjertelyd for første gang, 140 jevne slag i minuttet.

Neste var da jeg kjente mitt første spark i uke 15 (tok lang tid før jeg kjente det neste).

Så kom ultralyden i uke 19, var kvalm hele den morgenen fordi jeg gruet meg så mye, var redd for at noe skulle være galt osv.

Vi kom oss inn på rommet og jeg fikk lagt meg ned på benken før jeg ble innsmurt i masse krem.

Vi fikk ikke så sett så mye til babyen egentlig fordi jordmor ville ta alle mål og sjekke om noe var galt og slikt før vi fikk sett skikkelig og tatt bilder.

Alle lengder var fine og etter hodemål ble terminen flyttet kun 3 dager fra 27 november til 30 november. Vi spurte om hun kunne se hva det var og vi fikk vite at vi venter en gutt.

Men så kom det store sjokket til oss foreldrene, babyen har noe som kalles omphalocele (navlestrengsbrokk).

Vi ble sendt inn på et nytt rom til en ny jordmor som var litt mer rutinert. Hun fortalte oss hva dette var (en utposning på navlestrengen som inneholder lever og litt av tarmene), og tok en andre ultralyd før vi fikk med oss noen dårlige bilder hjem og en time til fostervanns-prøve mandag etter (dette var på en fredag).

Fostervannsprøven var ikke noe vi måtte gjennom, men de anbefalte det for å sjekke etter kromosom feil. Om det er kromosom feil er risikoen for at babyen ikke klarer seg etter fødsel større.

Helgen var veldig tung for oss og når mandag kom ble jeg kvalm igjen fordi jeg grudde meg så mye til prøven de skulle ta.

Siden sambo ikke kunne få fri fra jobb og jeg ikke ville dra alene hadde jeg en tante med meg til prøven.

Først fikk jeg inn til en ny ultralyd for å prøve å få til noen bedre bilder en forrige gang og så inn for å ta prøven. Prøven var ikke så ille som jeg trodde, det verste var vel akkurat når nålen gikk inn i livmoren for det kjente jeg godt, og den gule fargen (etter spriten) som smittet av på klærne mine. Så skulle jeg sitte inne på et rom og vente i 30 min for å være sikker på at livmoren klarte stikket fint og ikke fikk for mange kramper. Det gikk fint, bare noen smerter i magen som varte hele dagen men ikke noe å bry seg om.

Så var det bare å vente til svaret på prøvene kom tilbake.

Første svar kom fredag samme uke (de tappet to glass med fostervann, det første glasset var det viktigste og skulle brukes til de mest vanlige og "farlige" kromosomfeilene. Det andre skulle brukes til de ikke så vanlige og mer ubetydelige feilene), og heldigvis var det ingen feil der.

Så var det bare å vente enda to uker på svaret på prøven fra det andre glasset. Den kom og alt var bare fint på den også.

Nå tar vi livet med ro og finner ut det vi kan om sykdommen og de forskjellige fremgangsmåtene til hvordan det kan ordnes etter fødsel.

Så i morgen skal jeg på ny vanlig sjekk hos lege, gleder meg til å høre hjertelyden igjen. :) Og 8 august skal jeg på ny ultralyd og snakke med kirurger og andre leger for å høre hva som skal foregå etter fødsel samt hvilken type fødsel jeg skal gjennom.

Ellers så har jeg ikke mange plager men kjenner tydelige og kraftige spark flere ganger om dagen hver dag til tross for morkake som ligger foran. Sambo har også kjente tydelige bevegelser og spark flere ganger.

Har også fått malet ferdig barnerommet og venter bare på å få handlet inn en pakke som inneholder de fleste av tingene som skal inn på rommet.

Håper alt går bra med dere andre!

Gjest gjesta
Skrevet

Å, jeg håper alt ordner seg og at sykdommen ikke er farlig.. :klem:

Trist å få sånn beskjed.

Jeg venter også en liten i november, 12.11 ;)

Bare min er en jente.

Håper det går bra med deg & at ny UL går fint! :klem:

Skrevet

Takk for klemmen Epica :klem:

Som sagt så var jeg på kontroll hos lege 2 august. Fikk sjekket urin og blod som tidligere. Fant en anelse av spor i urinprøvene så de måtte stå til dyrking til dagen etter. Jeg ringte og sjekket men var visst bare litt forurensning så det er jo bra.

Så fikk jeg høre hjertelyden igjen og den lå på det samme som sist, 140 slag i minuttet. Etter det målte legen SF for første gang. Da fikk jeg nesten et lite sjokk, fordi legen målte hele 3 ganger før han var ferdig og fikk plottet det inn på helsekortet. SF-målet var mye over gjennomsnittet, og legen sa til meg at hadde det ikke vært for at jeg skal til ultralyd igjen i morgen hadde han sendt meg dit med en gang.

Gleder meg mye til i morgen, til å få hilse på gutten vår igjen. Gruer meg også til å få snakket med leger og kirurger for å få vite hva som kan gjøres under og etter fødsel. Men det kjennes også godt å skulle få vite så jeg slipper å bekymre meg og forberede meg på tiden etterpå.

Eller så vokser jeg hele tiden og koser meg med å kjenne bevegelser hver dag.

Håper alt står bra til med dere andre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...