Gå til innhold

Forvirret bestemor - er dette normalt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

Jeg er bestemor for 2 nydelige barn på 4 og 6 år. Jeg undres over dagens bruk av iPad og digitale duppeditter. Mine 2 barnebarn ble tidlig eksponert for skjerm og det er en naturlig del av deres hverdag, både når jeg er på besøk hos de og når de er på besøk her. De var på middagsbesøk en dag denne uken og min datter hadde da med en iPad hver til de som de hadde under hele middagen og spilte spill og så barne-TV. Jeg prøvde å snakke med de, men de svarte kort eller svarte ikke fordi de var for opptatt med skjerm, og det virket ikke som det plaget datteren min i det hele tatt. 

I går skulle min datter ut på kvelden for å feire 17. mai så eldste skulle sove over her. Hun la han før hun dro videre, og leggeprosessen var også veldig urovekkende synes jeg. Han hadde sittet i sofaen med iPaden i 2 timer før hun sa at nå var det natta. Da ble han sur, men ble motvillig med på badet med iPaden i hånden mens han spilte et spill. Hun skiftet på han med iPaden i hånden, han gikk på do med iPaden i hånden, hun pusset tennene hans med iPaden i hånden osv. Når han kom inn i sengen sa hun at han måtte legge den vekk. Det gikk ikke for han var midt i et spill, så kommentaren var «vent, snart ferdig». Hun prøvde vel å si at han måtte legge den bort hvert annet minutt hvor han kom med samme «vent, snart ferdig» hver gang. Til slutt hadde han klart å drøye det i 15-20 minutter før hun fysisk tok iPaden ut av hendene hans. Da ble det hylskriking i 5 minutter før han til slutt la seg ned…

Er dette et ekstremt tilfelle, eller er ikke dette så uvanlig i dagens samfunn som man skulle tro?

Anonymkode: efdb3...feb

• Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er ganske vanlig desverre, men det betyr ikke at det er riktig. Jeg står fast på viktigheten av å holde seg mest mulig unna skjerm når manber på besøk, eller spiser.

Anonymkode: 24cc9...1ff

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre helt normalt. Glad mine ble født før smarttelefonens inntog sånn at de fikk en skjermfri barndom 

Anonymkode: 399e4...ed0

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres uvanlig ut, og uansvarlig ut av mor. Hilsen småbarnsmamma i 30-årene.

Anonymkode: 03892...837

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig galt ut. Jeg er også bestemor, og i mitt hus er det ikke lov med skjerm/mobil/TV under måltider. Da skal vi ha det hyggelig og prate med hverandre. Ser at min kjære bonusdatter lar barnet på 4 år bruke endel skjerm. Især på morgenen, eller om hun sutrer litt. Sier ingenting, og blander meg ikke borti det. Men bonusdatter har vokst opp her med strenge regler for mobilbruk, så hun har heldigvis aldri gitt barnet mobil ved matbordet.

Dessverre tror jeg ikke du kan gjøre så mye med dette. Men regler for skjerm i ditt eget hus kan du ha. Heng en kurv i gangen der mobiler osv skal legges når de kommer på besøk.

Anonymkode: b93cc...986

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, så ille er ikke normalt. Det er omsorgssvikt. 

Anonymkode: 8f813...69e

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å fy søren. Dette høres helt sinnsykt ut. Jeg er svært bekymret for den yngste generasjonen. Det er dessverre mange slike foreldre. Jeg har selv to på 4 og 6. Hver gang de får ha iPad blir de aggressive og demanding, hører ingenting og bryr seg bare om skjermen. Derfor brukes den KUN i nødstilfeller. De har fått bruke den når vi har hatt influensa og lignende. 

Etter hvert som de blir eldre så skal de få mer ipad/spill-tid. Innenfor gode rammer. Men så små barn trenger IKKE å ha fri tilgang. 

Anonymkode: a60bd...db6

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes mye ut. Her fikke ikke ungene lov å bruke ipad eller tlf hos besteforeldre,  i hvertfall ikke under mat. Nå er de 18 og 20 år. Og de legger tlf i en kurv på kjøkkenet hos svigers når de kommer ditt. Rører kun tlf når det ringer. Vi alle gjør det når vi kommer ditt. Så bare i går var vi 15 stk til bords og alle tlf lå da i kurven.

Ser og hjemme så er det 0 tlf ved mat. Blir jo mye koselig å kunne sitte å prate når en ikke har tlf ved matbordet

Anonymkode: 49ff5...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det hørtes helt ekstremt ut. Dessverre vet jeg at det er normalt med så mye skjerm i enkelte familier. Min søster var på vei til å havne i den fella med sine barn. Heldigvis tok hun grep.

Skjerm er aldri lov ved matbordet hos oss. Det får også gjester beskjed om, slik som barnas venner. Det respekterer de, og de liker å spise her fordi her er vi alle inkludert i samtaler og vi snakker med barna. 

Anonymkode: 3900b...14b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette høres ikke vanlig ut. Jeg har aldri vært med på at barn sitter med iPad i fellesmåltider. Heller ikke at leggeprosessen skjer med skjerm. 

Anonymkode: 71b3c...d55

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok et ekstremt tilfelle og en mor som ikke setter grenser. Nå er nok vi i overkant bevist på skjermbruk, vi har barn på 4 og 5, de har ikke Ipad, telefonen får de ikke bruke, men ser tv av og til. 

Anonymkode: a09be...b6c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke dette er vanlig. Jeg har barn på 10 og 12, og det er klart det blir en del skjerm enkelte dager. Jeg synes vi er altfor løse på skjermbruk her, og gir barna altfor mye skjermtid i perioder, men det er aldri som dette.
Har vi besøk eller er på besøk så skal skjermen bort/være hjemme (med mindre det er barn på samme alder og de velger å spille sammen, men det blir da en form for sosial ting). Sammen med voksne så skal skjermen være helt borte. Det er aldri skjerm under måltider med mindre vi har en kosekveld foran tv, f.eks filmkveld med pizza og brus, eller vi spiller sammen hele familien. Det blir da et sosialt event mer enn noe annet. 

Jeg antar mor ikke vil høre på det du vil si om dette, men du kan sette egne regler hjemme hos deg med god samvittighet.

Anonymkode: 98fef...859

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg synes det hørtes veldig voldsomt ut, og ikke bra i det hele tatt. 

Våre barn har også hatt iPad fra ganske tidlig (ca 3år, men da var det veldig sporadisk bruk de første årene) og med en pappa som er gamer har det også blitt deres store lidenskap. Det hender jeg bekymrer meg for om de spiller for mye, men skjerm ved måltider, stell på badet, i senga osv har vi aldri praktisert. 

Selv om barna våre spiller mye er vi stenge på at de ikke får ha sosiale medier, (med unntak av YouTube kids, som da begrenses til 30min pr dag/1 time i helgene). Jeg synes iallfall det er stor forskjell på det å være aktiv deltaker, gjerne sammen med andre, og det å være passiv mottaker av ganske så fordummende innhold på SoMe.

Anonymkode: d7511...92e

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel ha merket dette før barna var 4 og 6 år? Eller er dette det første middagselskapet og overnattingen du har vært vitne til dette på alle disse årene?

Hvor er faren til barna? 

Anonymkode: 78439...e25

Skrevet (endret)

Ja, jeg synes det er ekstremt, men ikke spesielt overrasket.

Mannen og jeg har ikke ipad, mens eksen til mannen lar deres sønn se på ipad hele tiden. La oss si det slik at det finnes også foreldre som blir ganske oppgitt på andre foreldre for deres bruk av ipad.

Selv kjenner jeg det igjen som lærer, fordi man må konkurrere med ipad. Det er ikke enkelt, spesielt når barna er vant til ipad hele tiden. Det var litt av en omstilling for enkelte av dem når de kommer hjemmefra med skjerm 24/7 til en lærer som nesten ikke bruker ipad (jeg bruker noe skjerm for å vise f.eks instrukser, men barna bruker skoleipad'en sin mellom 15-30 minutter ukentlig). Vi bruker primært IKKE ipad. Nå er barna vant til det, og spør ikke lenger etter ipad.

Men, det har gått seg til, og jeg har måtte være ganske tydelig på at ipad bruker vi f.eks ikke under spising eller andre aktiviteter.

Det gjelder også min stesønn. Når vi spiser, gjør vi ikke andre ting. Vi snakker sammen og har det fint sammen.

Tenker jo at du har lov til å ha dine regler hjemme hos deg, og jeg ville bedt dem legge ved ipad'en.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke greid å være vitne til en slik oppførsel som TS beskriver uten å kommentere der og da. Kanskje ikke på den mest konfronterende måten, men litt mer pedagogisk, i retning av å stille relevante spørsmål om hvorfor det med at barnet mitt var avhengig av skjerm og hvorfor mor ikke evner å sette foten ned og si nei. Prøve å få henne til å tenke over hva slags konsekvenser dette vil få fremover i tid.

Mange foreldre er bare opptatt av "brannslokking" for å greie å håndtere hverdagen uten å tenke på hva slags konsekvenser deres handlinger vil få for fremtiden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må vel ha merket dette før barna var 4 og 6 år? Eller er dette det første middagselskapet og overnattingen du har vært vitne til dette på alle disse årene?

Hvor er faren til barna? 

Anonymkode: 78439...e25

Har vært vitne til det tidligere, men er først nå denne uken jeg ser hvor ekstremt det har blitt. Har ikke vært så ille hele tiden. Faren var også til stede under middagen, men før de skulle ut i går var han for å levere minstemann med sine foreldre for at han skulle overnatte der. Når det er sagt så er nok han enda verre enn min datter. Min svigersønn er en såkalt «gamer» selv, og når han passer barna plasserer han gjerne barna på sofaen på gamingrommet mens han spiller på pc selv, og der kan de bli sittende i timesvis…

ts

Anonymkode: efdb3...feb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke normalt. 

Anonymkode: 8d414...23e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nitrist lesning. Her har vi bevisst valgt en skjermfri livsstil. Selv uten å ha tatt det valget, ville jeg uansett styrt unna daglig skjermunderholdning, særlig som avledning når barnet spiser/steller seg på badet/skal sove. Det er direkte skadelig, og ungen mister muligheten til sosial samhandling og lære seg å håndtere disse situasjonene uten å bli avledet av skjerm.

Anonymkode: 86701...5b1

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...