Gå til innhold

Forvirret bestemor - er dette normalt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer hjemme hos deg, og ved bordet er det en selvfølge at alt av skjermer legges vekk mens man sitter til bords. Ellers kan du også be dem begrense seg, både hos deg og dem, men det krever kanskje at du aktiviserer barnet, leser for han, går en tur, tegner eller leker. 
Du bør også kunne snakke med både datter og svigersønn at det der virker altfor mye. 

Anonymkode: 116f3...6b2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mye skjermbruk (jada, har mange andre aktiviteter og), men dette hørtes i overkant ut? 

At barnet ikke legger fra seg for tannpuss osv? Også underlig å se på skjerm ved felles måltid.

Til referanse passet jeg et barn med autisme som var game/skjermgal. Kom han tilgode i voksenårene, men uansett:

Han nektet høre på mine grenser på den spillingen han var vant til å få gjøre (som var mye)

Men under felles middag og tannpuss osv var det skjermfritt. 

Anonymkode: b5026...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er normalt, håper jeg at jeg aldri blir bestemor. 

Anonymkode: def30...92d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre i dag orker ikke være en faktisk foreldre figur for barnet sitt. Så de gjør dem avhengig av skjermer. Jeg ser det overalt og det er trist. Jeg jobber som servitør og det er veldig ofte at foreldre lar barna sine sitte med en iPad på full volum med enten spill, barnemusikk eller film med null hensyn til de som sitter rundt.

Anonymkode: 2bc5e...f19

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig trist å lese dette 😢 

Mine barn på 8 og 12 år får 1 time hver lørdag og søndag. Ellers har de ingen tilgang på skjerm overhodet utenom skole. 
At barn i dag vokser opp på denne måten skaper bare en generasjon n me ed syke mennesker 😢

Anonymkode: 14025...eee

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 5 år og han hadde nok også gjor dette om han fikk lovt. Innfør skjermtid tidlig så slipper man sånne problemer. 

Anonymkode: 4ebb9...597

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt vilt ut, men dessverre ikke ukjent. Noen venner av oss har to barn på 2 og 3 år og de ungene kan ikke gjøre noenting uten skjerm. De spiser med skjerm, de slapper av med skjerm, det er skjerm på alle snapper som sendes av foreldrene. Ungene er helt passive og svarer ikke når de blir snakket til. Og de er 2 og 3 år!!!

Vi har vært i noen felles selskap, typ konfirmasjon, dåp og runde tall. Da sitter ungene med ipaden under hele selskapet. Foreldrene klarer ikke å gi de mat eller få de til å gjøre noe uten at paden er med, da skriker nemlig ungene så mye og det orker de ikke høre på… 

Anonymkode: 8adf5...99f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det besteforeldrene som gir iPad til barna 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: f7977...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Høres trist ut, ja. Vi har ikke så stort barn enda, men har vært bevisst helt fra start at vi sitter sammen og spiser og prater og tar oss god tid under måltider. Vårt barn er rundt 2 år og han klarer fint å sitte rundt 40 minutter under måltider. Hender vi må ta han over på fanget på slutten når han har spist opp og vi vil prate ferdig.

Han er ikke spesielt rolig ellers, høyt og lavt og skal utforske alt. Men det er en vane for han at vi roer oss ned under måltider, virker som han syns det er deilig selv og liker at vi sitter sammen. Skjerm har vi enda ikke brukt.

Var ikke meningen å høres perfekt ut her, vi har andre ting vi strever med, men skjermen føler jeg er så vanskelig å ta vekk når man først har introdusert den, så vi utsetter det så lenge vi kan.

Anonymkode: 11dc1...12d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt, uansvarlig av moren og personlig vil jeg si det er omsorgssvikt også. 

Mine barn er også 4 og 6, de eier ikke ipad. Eldste har en på skolen til utvalgt undervisning der. Utover det har vi voksne to nettbrett som er brukt to ganger. Begge gangene til langturer i bil med barna så de skulle få se serier deler av veien. Ikke hele, deler. De turene var det 1,5år mellom og det er snakk om å dra til annen kant av landet sånn at det tar hele dagen. 

Barn skal leke, være aktive og lære sosiale normer og annet relevant i livet, ikke stirre på en skjerm!

Mine barn får opptil 1 time skjermtid av type tv per dag. Det holder lenge. Er været fint som i disse dager blir det som regel enda mindre. Da er det bedre å være ute å leke.

Anonymkode: c48e9...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Din datter og hennes mann kunne like gjerne gitt barna sine dop for å sedere dem. Det er det de bruker skjerm til.

Din datter og mannen driver med omsorgssvikt som skader barnas nevrologiske og sosiale utvikling. Man har plikt til å melde fra når man vet at barn blir skadet...

Din datter og mannen hennes trenger foreldreveiledning sammen. Og hennes mann trenger behandling for sin egen skjerm-/gamingavhengighet.

Din datter og hennes mann burde aldri fått barn, for de er ikke villige til å gjøre det foreldre plikter å gjøre - sørge for å gi barna en oppvekst som ikke skader dem, en oppvekst hvor de får lære å utvikle trygge og gode relasjoner, hvor de får utvikle seg normalt.

Jeg hadde snakket med barnevernet, om jeg var deg, Ts. Ville fortalt at jeg var dypt bekymret for disse barna, all den tid foreldrene har gjort så små barn alvorlig skjermavhengige, samt at foreldrene ignorerer egne barn (det skader barnas psykiske utvikling, noe som kan være irreversibelt) og lar skjerm være barnevakt når de selv ikke gidder å ta foreldreansvar for ungene.

Anonymkode: e4f12...41e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er dette et ekstremt tilfelle, eller er ikke dette så uvanlig i dagens samfunn som man skulle tro?

Anonymkode: efdb3...feb

Aner ikke. Har barn på 1 og 4. Nettbrett brukes kun flyreiser og sydenturer. Får kun se kuratert innhold. Smarttelefonene våre får de ikke bruke. De får ikke smarttelefon før de begynner på ungdomsskolen. Ferdig snakka.

Anonymkode: 93217...d24

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke det er vanlig og tror ikke flertallet har det så fritt? Jeg synes en del barn vi besøker har veldig mye ipad-tilgang da. Mens andre vi kjenner har iallfall aldri skjerm fremme når vi er på besøk.

3-åringen vår har ikke ipad men får se litt på TV hver dag. Fått se på families ipad eller telefon noen få ganger på ferie og flytur. Aldri skjerm under måltider, heller ikke på besøk eller restaurant eller når vi egentlig gjerne skulle hatt fred :P

Anonymkode: 1f3fb...5eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 under 4, dette høres helt vilt ut. Men hører også enkelte kolleger holder på slik som din datter, så det er nok dessverre ikke så unormalt som det burde være. Har har vi også begynt å bruke litt mer skjerm i det siste , men vi har et svært bevisst forhold til det. Her har det vært mye fælt vær de siste månedene (Nord-Norge), så enkelte helger har det blitt opptil 2 timer med TV på lørdag- og søndags formiddag. Dette er MYE for oss. Vanligvis er det alt fra 0-40 minutter med barne-TV før kveldsmat her i hus (sikkert 20 min i snitt), men vurderer å kutte det helt ned til 0 fordi humøret ofte blir ganske bedritent når vi skrur av TVen. iPad skal aldri brukes i det huset her, det er kun tillatt ved flyreiser. 
Eldste får høre på musikk på mobilen min (spotify) mens jeg steller minste iblant (avhenger av humør og hvor dårlig tid jeg har). Ingen skjerm ved matbordet, de vet ikke at mobilspill finnes, og skjerm ved stelling (!?) er 100% uaktuelt. 

Her liker både far og jeg gaming da, så vi prøver å introdusere de for TV-spill. Håper dette er noe vi kan gjøre sammen etter hvert, men det vil da også være med rimelig strenge regler for tidsbruk. 

Anonymkode: 3f219...0a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, så ille er ikke normalt. Det er omsorgssvikt. 

Anonymkode: 8f813...69e

Nei det er det ikke

Anonymkode: c2aa8...38c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Din datter og hennes mann kunne like gjerne gitt barna sine dop for å sedere dem. Det er det de bruker skjerm til.

Din datter og mannen driver med omsorgssvikt som skader barnas nevrologiske og sosiale utvikling. Man har plikt til å melde fra når man vet at barn blir skadet...

Din datter og mannen hennes trenger foreldreveiledning sammen. Og hennes mann trenger behandling for sin egen skjerm-/gamingavhengighet.

Din datter og hennes mann burde aldri fått barn, for de er ikke villige til å gjøre det foreldre plikter å gjøre - sørge for å gi barna en oppvekst som ikke skader dem, en oppvekst hvor de får lære å utvikle trygge og gode relasjoner, hvor de får utvikle seg normalt.

Jeg hadde snakket med barnevernet, om jeg var deg, Ts. Ville fortalt at jeg var dypt bekymret for disse barna, all den tid foreldrene har gjort så små barn alvorlig skjermavhengige, samt at foreldrene ignorerer egne barn (det skader barnas psykiske utvikling, noe som kan være irreversibelt) og lar skjerm være barnevakt når de selv ikke gidder å ta foreldreansvar for ungene.

Må du kutte ut, ærlig talt 

Skrevet

Høres ut som dette var for 16 år siden. Dagens småbarnsforeldre er stort sett mye mer restriktive enn dette, men for 10-16 år siden var iPad kids storhetstid. Foreldre da visste ikke bedre, det vet vi nå... Så nei, dette er ikke normalt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må du kutte ut, ærlig talt 

Du får lese litt fakta og forskning om barns utvikling i de viktige barneårene, hvordan nervesystemet utvikler seg, hvordan barn lærer sosiale ferdigheter og å skape relasjoner, og også hvordan barn er ekstremt mye mer mottakelig for å utvikle avhengighet.

Det Ts forteller er alvorlig omsorgssvikt, uansett hva du måtte mene personlig. Fakta snakker for seg selv.

Det er IKKE nok å gi barn mat, klær, tak over hodet og moteriktige dingser. Man har et ansvar for å ikke skade barn og å hjelpe dem til å utvikle seg til godt fungerende barn, unge og voksne.  Barn som er så avhengige som disse to barna allerede er blitt, de vil mest trolig få problemer med å følge undervisning på skolen - og det er kanskje deres minste problem, for manglende nevrologisk utvikling og manglende selvregulering risikerer å bli handikapp for disse barna resten av deres liv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på omtrent samme alder, i likhet med flere i omgangskretsen. Og jeg vil si at det absolutt ikke er normalt. Våre ser ca 30 minutter barne-tv (på tv) omtrent hver dag. Ellers brukes nettbrett til film på lange bilturer (mer enn 6-7t timer feks). Veeeeldig lite egen tid på pad for barna, og aldri ved matbordet. Det vil jeg si er mer normalt.

Anonymkode: 7e806...f62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Heisann.

Jeg er bestemor for 2 nydelige barn på 4 og 6 år. Jeg undres over dagens bruk av iPad og digitale duppeditter. Mine 2 barnebarn ble tidlig eksponert for skjerm og det er en naturlig del av deres hverdag, både når jeg er på besøk hos de og når de er på besøk her. De var på middagsbesøk en dag denne uken og min datter hadde da med en iPad hver til de som de hadde under hele middagen og spilte spill og så barne-TV. Jeg prøvde å snakke med de, men de svarte kort eller svarte ikke fordi de var for opptatt med skjerm, og det virket ikke som det plaget datteren min i det hele tatt. 

I går skulle min datter ut på kvelden for å feire 17. mai så eldste skulle sove over her. Hun la han før hun dro videre, og leggeprosessen var også veldig urovekkende synes jeg. Han hadde sittet i sofaen med iPaden i 2 timer før hun sa at nå var det natta. Da ble han sur, men ble motvillig med på badet med iPaden i hånden mens han spilte et spill. Hun skiftet på han med iPaden i hånden, han gikk på do med iPaden i hånden, hun pusset tennene hans med iPaden i hånden osv. Når han kom inn i sengen sa hun at han måtte legge den vekk. Det gikk ikke for han var midt i et spill, så kommentaren var «vent, snart ferdig». Hun prøvde vel å si at han måtte legge den bort hvert annet minutt hvor han kom med samme «vent, snart ferdig» hver gang. Til slutt hadde han klart å drøye det i 15-20 minutter før hun fysisk tok iPaden ut av hendene hans. Da ble det hylskriking i 5 minutter før han til slutt la seg ned…

Er dette et ekstremt tilfelle, eller er ikke dette så uvanlig i dagens samfunn som man skulle tro?

Anonymkode: efdb3...feb

Desverre er det nok vanlig- men absolutt ikke sunt eller greit. 

Min datter har ipad , men den brukes veldig sjeldent. Mest når vi reiser egentlig. Tv kan stå på hele dagen men hun ser ikke noe særlig på det. Bare litt her og der. Vi er som regel ut. Vi bor trangt så vi har ikke spisebord så det blir tv under middagene, men vi har samtaler selv om og hun er kontaktbar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...