Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (20 minutter siden):

Jo, jeg har som sagt opplevd flere ganger at folk har problemer med at jeg er vegetarianer, selv om jeg aldri belærer eller sier noe om hva andre skal spise.

Det er trist å høre. Jeg får moderere meg til at hverken jeg, eller noen jeg kjenner ser ut til å ha noe i mot vegetarianere. 

Maleficenta skrev (17 minutter siden):

Om hun er så opptatt av dyrevern burde hun bry seg om sitt eget dyr og. 

Så absolutt!

Anonymkode: 1236b...a8d

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Ja men de fleste av dere holder ikke kjeft om hvorfor dere er imot alle animalske produkter. Dere tror dere redder allverdens dyr istedet vil flere dyr sulte ihjel fordi det blir for mange av dem og deres spiser opp all maten til alle planteetere.

Det er vel fordi folk kommer med påstander som deg, som ikke stemmer. Hvorfor skulle det blitt for mange dyr når det er vi som kontrollerer hvor mange dyr som blir født eller ikke i denne industrien?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ja men de fleste av dere holder ikke kjeft om hvorfor dere er imot alle animalske produkter. Dere tror dere redder allverdens dyr istedet vil flere dyr sulte ihjel fordi det blir for mange av dem og deres spiser opp all maten til alle planteetere.

Du legger ord i munnen på oss. Jeg har som sagt aldri sagt noe som helst negativt til kjøttetere. Det er faktisk du som snakker utrolig nedlatende og negativt til oss. Hvorfor kan vi ikke bare få være i fred? Du prøver jo å belære meg nå om at jeg spiser opp all maten til alle planteetere. Jeg har ikke sagt et negativt ord til deg om dine matvaner, så hvorfor er det ok for deg å være nedlatende og frekk mot meg? Snakk om dobbelmoral.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater ikke veganere, men jeg synes mange av dere er dobbeltmoralske. F.eks. vil dere ikke bruke ull eller skinn fordi det kommer fra dyr, men det er helt greit å bruke syntet som sprer mikroplast og dreper havet. I tillegg til at veldig mange ikke klarer å holde kjeft om det, det er like slitsomt som å høre på de som sverger til lavkarbo og crossfit. 

Anonymkode: 22cf8...714

• Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Hate er et veldig sterkt ord og jeg hater ingen. Men jeg misliker misjonærer som ikke kan prate om annet enn å kritisere de som ikke har samme holdning som dem selv, uavhengig av om det handler om animalske produkter, alkohol, religion, anti-religion eller andre holdninger som avviker fra flertallets.

Anonymkode: dce3b...180

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (22 minutter siden):

Nei. Det fungerer ikke sånn. Man er ikke vegetarianer eller veganer på deltid. Jeg forventer ikke at noen skal tilpasse seg meg. Jeg sier alltid at jeg kan ta med egen mat.

Du fremstår utrolig respektløs, og viser at det er du som er problemet, ikke vegetarianere eller veganere.

Det er vel ikke respektløst å forlange at din matvei ikke skal være andre last. Men hvis man til og med er villig til å drasse med seg sin egen middag, så er det virkelig all ære.

Blod skrev (21 minutter siden):

Og hvis man er avholds, så drikker man vin når man er på besøk hos folk som serverer alkohol.

Det er jo ikke sånn det funker.

Jeg er jo avholds også, men synes likevel sammenligningen er dårlig. Det er vanligvis alltid alternativer til stede i en eller annen form. Og hvis ikke er det enkelt å raske med seg en flaske eller tre av hva som helst alkoholfritt. En egen middag derimot - det krever jo mer enn som så.

Anonymkode: 3a727...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke respektløst å forlange at din matvei ikke skal være andre last. Men hvis man til og med er villig til å drasse med seg sin egen middag, så er det virkelig all ære.

Jeg er jo avholds også, men synes likevel sammenligningen er dårlig. Det er vanligvis alltid alternativer til stede i en eller annen form. Og hvis ikke er det enkelt å raske med seg en flaske eller tre av hva som helst alkoholfritt. En egen middag derimot - det krever jo mer enn som så.

Men det er jo noe veganere er inneforstått med, og som er viktig for dem. De aller fleste veganere ønsker ikke å være til bry og vil ta med egen mat. Så at det krever mer å lage mat enn å raske med seg en flaske på butikken er ganske irrelevant. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet i diskusjoner med veganere noen ganger. Jeg kommenterte ikke deres valg, men de de gangene vi møttes begynte å dels misjonere sitt syn og del rakke ned på meg som visstnok både var uvitende, dum og samvittighetsløs fordi jeg både spiste kjøtt, fugl og fisk, og brukte ull og dun.

Jeg lurte på hva de spiste, og de ramset opp masse plantemat, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, korn m.m. og det var visst 100 % vegansk, mente de. Jeg lurte da på hva da med de insektsrestene de får i seg via den plantebaserte maten...?

Jeg lurte på om de spiste fiken og kakao, og det gjorde de selvfølgelig, fikk jeg vite. Javel, hva med insektene dere får i dere gjennom å spise dette...?

Jeg lurte på hvilke materialer de bruker istedenfor naturmaterialer som ull, dun, skinn m.m. En sa at hun brukte ekte silke, de andre var enige i at syntetiske stoffer var suverene.

Jeg lurte da på hvorfor silke var greit, men ikke ull... og personen mente det sa seg selv... Jeg lurte på hva som gjorde at silke, som stammer fra en animalsk tekstilfiber var bedre enn animalsk ull? Hun mente jeg løy og forsøkte å sverte veganere. Jeg lurte på hvorfor hun ikke brydde seg om velferden til silkelarvene, eller at de blir avlivet med kokende vann når de har produsert silken, og jeg lurte på hvordan hun ser på den enorme fremdrivingen av morbærtrær som sprøytes og drives med store mengder skadelig gjødsel og sprøytemidler. Hun mente jeg ikke ante hva jeg snakket om.

Jeg spurte de som brukte fleece og andre syntetiske stoffer fremfor animalske om hvorfor produkter som er laget av olje, som bl.a. er skapt av organiske produkter, inkl. dyr og insekter er greit, men ikke andre produkter laget av dyr - men da var jeg visst kverrulant og ute etter å ta dem.

Jeg lurte da på hvorfor de ikke bryr seg om dyrs velferd og helse, og da ble de rasende, for ingen brydde seg mer om det enn de. Javel, men hvorfor gir dere hundene deres mat som ikke gir dem nok ernæring? Da fikk jeg vite at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om. Jeg spurte videre hvorfor de valgte å bruke så mye syntetiske stoffer som gjør at de sprer massive mengder mikroplast ut i samfunnet, noe som skader alle levende dyr, fugler, fisk, skalldyr, vannpattedyr, mennesker - skader disse levende vesenes forplantningsevne, nevrologisk funksjon, hormonell balanse, immunforsvar, tarmhelse, og kan gi kreft m.m.... da fikk jeg høre at slikt fant de seg ikke i lenger.

Unødvendig å si, vi har ikke hatt noe med hverandre å gjøre etter de møtene vi hadde noen ganger sammen med andre som også spiste kjøtt, møttes gjennom felles interesse utenom dette.

Ingen av dem hadde noen fornuftige svar å gi på spørsmålene. Ingen var villige til å diskutere. Men alle ønsket å misjonere feilinformasjon og å rakke ned på alle som tok det de sa som en sannhet.

Jeg har ikke noe hat mot veganere, overhodet ikke. Jeg respekterer dem når jeg omgås dem, og forsøker mitt beste for å ikke komme inn i diskusjoner som har med deres veganskvridde verdenssyn og "veganske sannheter". Men når de selv tar det opp, som regel også som kritikk av at jeg spiser kjøtt, bruker ull og dun, da forsøker jeg å få i gang en diskusjon, for jeg er oppriktig interessert i hvordan de mener at de kan forsvare det de gjør med en så inkonsekvent argumentasjon og så inkonsekvente påstander og handlinger.

https://snl.no/dannelse_av_petroleum

https://snl.no/syntetiske_fibre

https://www.startsiden.no/mat-og-drikke/hvor-mye-avforing-insekter-og-har-er-tillatt-i-maten-vi-spiser

https://svanemerket.no/mer-miljovennlige-produkter/klaer-og-tekstiler/hva-er-silke/

Interessant er det hva vegansamfunnet skriver om seg selv:

https://www.vegansamfunnet.no/hva-er-veganisme/

https://www.vegansamfunnet.no/vart-livssyn/

Fra siste link:

"Norsk vegansamfunn representerer et sekulært livssyn og forstår den fysiske verden ut fra den vitenskapelige metode. Det vil si at det vi tror er sant om verden og vår eksistens baserer seg på den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen."

Well... I beg to differ...! Det er tydelig at svært mange veganere ikke baserer seg på "vitenskapelig metode" eller "den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen"! Tvert imot viser de seg i praksis i stor grad å være benektere av vitenskap og den rådende forståelsen av naturen. (Bare det å være et levende menneske gjør at vi får i oss en betydelig mengde insekter pr år: https://www.nrk.no/ostfold/professor_-_-vi-spiser-en-kilo-insekter-i-aret-1.13630788)

Også fra "Vårt livssyn"-linken:

" Veganismens virkelighetsforståelse og etikk er forankret i sunn fornuft, kritisk tenkning, og barmhjertighet for alle medskapninger."

Igjen, jeg hevder at dette ikke stemmer.

Om veganere får statsstøtte fordi de kaller det de driver med for livssyn, så henger det ikke på greip. Heldigvis fikk de avslag på dette!

Skal veganske foreninger fremstå som seriøse, slik de selv skriver at de ønsker å gjøre, så må de først forholde seg til vitenskap, forskning, metode, sunn fornuft og ikke minst kritisk tenkning! Det gjør de ikke i dag, for ord og handling henger virkelig ikke sammen.

Det er ikke mulig å være 100 % veganer, slik mange påstår at de er, for skulle de være det hadde de ikke kunnet ta til seg næring, og de hadde trolig ikke kunnet bruke klær heller. (https://ndla.no/nb/r/naturfag-fd/bomull-og-miljo---verre-enn-du-tror/d1be4fb1e3)

Anonymkode: bc0e4...9cd

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men blir ikke det opp til oss om man tar med seg noe middag i en oppbevaringsboks? Du kan ta med deg en flaske eller tre som du sier med alkoholfritt, og hvorfor skulle jeg bry meg om det? Det er ditt valg at du velger å ikke drikke alkohol, akkurat som om det er andre sitt valg å være veganer eller vegetarianer. Begge deler bør respekteres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hater ikke veganere.

Vi hater derimot når dere alltid må påpeke det, når andre spiser kjøtt. "Åja, du skal ha pølse du, jeg spiser ikke kjøtt fordi" også kommer det et langt foredrag. Det er det evige gnålet som er problemet. Dere vil ha veldig mye respekt for å ikke spise kjøtt, og forsøker å få det ved å shame alle som spiser kjøtt.

Anonymkode: 73bab...948

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi hater ikke veganere.

Vi hater derimot når dere alltid må påpeke det, når andre spiser kjøtt. "Åja, du skal ha pølse du, jeg spiser ikke kjøtt fordi" også kommer det et langt foredrag. Det er det evige gnålet som er problemet. Dere vil ha veldig mye respekt for å ikke spise kjøtt, og forsøker å få det ved å shame alle som spiser kjøtt.

Anonymkode: 73bab...948

Les tråden. Det er flere som aldri har sagt det. Jeg har påpekt mange ganger at jeg aldri har brydd meg om hva andre spiser. Det er en utrolig generalisering i denne tråden om at alle veganere/vegetarianere snakker negativt til dere som spiser kjøtt. Jeg har aldri krevd respekt for å ikke spise kjøtt. Det jeg gjerne vil ha respekt for, er at det er mitt valg, akkurat som at jeg respekterer at det er ditt valg å spise kjøtt.

Endret av Callista
  • Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hater dem ikke. Irriterer meg over de som mosjonerer akkurat som de har meldt seg inn i en religiøs kult hvor de skal fortelle hvor grusomme folk er om de spiser kjøtt

Men det er jo du som forteller veganere hvor grusomme de er. Snodig dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg misliker egentlig bare de som mener samfunnet skal tilpasse seg dem, og ikke motsatt. Vær gjerne veganer, men hvis du kommer på besøk til noen, og det serveres kjøtt, da spiser du kjøtt den kvelden hvis du besitter vanlig høflighet, også er du veganer på din egen tid.

Nei vet du hva, det høflige er å servere mat gjestene liker. Jeg spiser ikke MUK-pølser eller bønnegryte eller svineknoke, og ingen som liker meg ville servert meg det. Folk som ikke liker meg og som ønsker meg vondt har jeg ikke behov for å spise middag med Jeg ønsker å servere mat gjestene koser seg med og spør alltid gjestene om det er noe de ikke spiser. Vegansk er helt greit til hverdagsmat, litt vanskeligere med festmat, men det får jeg til, er jo ikke hver dag eller hver uke eller engang måned jeg har en veganer på besøk. Vegetarisk er null stress. De eneste jeg ville slitt med å tilpasse til er de som bare spiser junk og smakløs usunn «barnemat», men sånne har jeg heldigvis ikke i min nærmeste krets så slipper å invitere eller bli invitert til sånne.

Anonymkode: 82b6b...56e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hater ikke alle veganere. Langt ifra. 

Misliker moralister, uansett hva de tror på. 

Og humrer litt når min veganske venninne, som hevder hun er det av miljøhensyn, spiser avokado, mange og andre produkter som har flydd rundt halve jorda. 

Hun sier må tenke på naturen, jeg som spiser kjøtt. Men jeg spiser i hvert fall kun kjøtt jeg kjøper rett fra bonden borti her, kjøtt av dyr skutt i skogen i nabolaget og grønnsaker dyrket i egen hage. 

Anonymkode: 31593...06d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater ikke veganere. I vennekretsen har jeg en veganer og en avhopper. Jeg prøvde 2 mnd selv som veganer fordi jeg trodde det skulle gjøre kroppen godt. 2 leger satt meg rett over på kjøtt og gradvis introduksjon til karbo.

For folk med reelle kostholsrestriksjoner(Dia1, Cøliaki, Laktose) osv. er det farlig med vegansk. De er svake i utgangspunket og tenner og forføyelsessystem er nøytrale til rene snimalske produkt. Mennesket er altetende. Jeg med cøliaki har det bra med kjøtt. Min dia 1 partner fikser hypogykemi best med melk.

Vi hater ikke veganere. Gjør som dere vil og må.

Anonymkode: 95ee1...1dd

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er alt dette hatet, og vurderer du virkelig å endre på hva du spiser pga hva folk skriver på nett?? Det høres merkelig ut at du skal la fremmede definere og "bestemme" hva du skal spise🤔

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har fire i vennekretsen min. I tillegg er nevøen min på 10 år veganer. 

Nevøen min er et mareritt å passe. Han var småspist fra før, og nå kan han ikke spise noe som helst. De veganske matvarene vi har kjøpt inn liker han ikke, uansett hva det er. 

Min nære venninne gikk fra å være altetende til veganer over natta. Nå kan hun ikke legge mat samme sted på grillen som vi har hatt kjøtt. Så halve grillen må holdes av til henne. Hun skal hele tiden misjonere om sitt syn. Hun kaster de klærne hun hadde som var av skinn eller ull, til og med bunaden sin. Stakkars hunden hennes får bare planteføde og vi ser at den har blitt slapp og fått dårlig pels. Det går ikke lenger ann å ha en normal samtale når hun er i nærheten, alt vris over på dyrevern. Så det har dessverre blitt til at vi omgås mye mindre enn før. De tre andre i vennekretsen er ikke like ekstreme. Der går det bra bare vi passer på hvilke emner vi snakker om. Merkelig nok har alle tre blitt veldig hektet på konspirasjonsteorier. Så samtalene blir overfladiske, det blir mye vær og vind.

Anonymkode: 1236b...a8d

Hun har tydeligvis ikke peiling på dyrevelferd om hun lar hunden leve på planteføde. Det er dyreplageri. Hunder trenger kjøtt.

Anonymbruker*** skrev (3 timer siden):

Dette forundrer meg også, hvor mye en god del henger seg opp at det finnes veganere. For hva er det egentlig å bry seg med, hvordan andre velger å spise?  Som kommentator over her tror jeg også det kan handle om skyldfølelse, eller at de føler seg indirekte kritisert av veganere for at de spiser animalske produkter.

Jeg har kjent en del vegetarianere og veganere, og ingen av dem har vært moraliserende. Tvert imot har de virket lite interessert i å snakke om det. Jeg kan tenke meg de er lei spørsmål og diskusjon. Jeg var pescetarianer i "5 minutter" for noen år tilbake og husker jeg ble drittlei spørsmål fra andre om dietten min. Så ja, i min opplevelse er anti-veganere mye mer høylytte og brautende med meningene sine enn veganere. 

Nei, jeg tror det handler mer om at endel veganere har så stort fokus på det, messer om det konstant og skal presse det på andre, og gjerne går inn for å gi kjøttetende dårlig samvittighet. Jeg er veldig opptatt av dyrevelferd, men jeg spiser kjøtt, for vi er naturlig kjøttetende. 

Anonymkode: 78d21...6fd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva folk velger å spise er opp til dem. Men ikke spre feilinformasjon, da reagerer jeg. Jeg har venner som velger å røyke til tross for at de vet at det er forferdelig usunt. De sprer ikke feilinformasjon om at det er sunt å røyke.

Ei barndomsvenninne var "vegetarianer", men hun var egentlig veganer. Det var bare det at ingen kalte seg veganer på den tiden. Hun ble tvunget til kostholdet hjemme og alle så hvor usunne de var. Undervektige, usunt hår, usunn hud osv. Foreldrene hadde grått hår i trettiårene. Da hun var på besøk hos meg så spiste hun gjerne egg og ost, og masse av det. Men jeg måtte love å ikke si noe til moren hennes. 😅 Det sekundet hun flyttet hjemmefra så ble hun alteter og spiste mye kjøtt. Hun ser veldig mye friskere ut nå. :) 

I voksen alder har jeg møtt på to veganere.

En eks-kollega som hadde så  lite energi at han stadig sovnet på jobb (han ble ikke værende utover prøvetiden, nei). Han snakket ikke om annet enn kostholdet sitt og fordømte alle som spiste kjøtt. Han så ekstremt usunn ut. Undervektig, uthulede kinn osv. Ikke så rart at vi ikke hadde lyst til å følge hans råd...

Den andre er også en eks-kollega, men han ble veganer etter at vi jobbet sammet. Jeg har i en diskusjon med ham på et FB-innlegg til felles venn fått ham til å innrømme at kjøtt kan være miljøvennlig. Han kunne jo ikke benekte fakta. Han mistet mange venner da han ble veganer. Folk ble jo lei av forkynnelsen... Siden han ble veganer har helsa hans forfalt. Han er en skygge av seg selv.

Anonymkode: 2f921...9b1

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (2 timer siden):

Over til neste punkt altså. Hvor mange måter kan veganere angripes på?

Wow, er en sannhet et angrep? Du må vel ha bedre argumenter enn det, til påstanden? En "påstand" som er helt sann?

Men det er slike utbrudd som er mye av grunnen til at veganere er slitsomme, men det betyr ikke at man hater dem. Det er mer at det er løyent å høre på.

Anonymkode: 78d21...6fd

• Nyttig 2
Skrevet

Hater dem ikke, men foretrekker å ikke være med dem.

Har datet en, hatt venner som har hatt veganere som kjærester, omgått dem i arbeidslivet etc. Det var en lengre periode hvor jeg funket best på lavkarbo, og spiste mye kjøtt for å nå nok protein og kalorier for å ikke gå ned i vekt. Utrolig slitsomt å måtte forholde seg til veganere som både skulle moralisere og heller ikke hadde kontroll på "forskningen" de siterte.

• Nyttig 3
Skrevet

ds8rmrwxwmv51.png?width=1080&crop=smart&

• Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...