Gå til innhold

17. mai og bleier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

5 år og bruker bleier? Snakk med legen

Anonymkode: 15fea...3ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg satte bleie på mitt bleiefrie barn én gang, og det var da han hadde omgangssyke med oppkast, feber og diaré, og bæsjet seg ut i søvne. Utenom slike ekstreme situasjoner synes jeg absolutt ikke at dette er innafor. Tenk stresset for jentene når læreren tar de med på uteskole hele dagen.. Da forventes det at de enten holder seg eller tisser ute i naturen.

Anonymkode: a12b7...323

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet bleiesluttfasen som en unntakstilstand. Dvs at når barnet sa det måtte på do, så visste jeg at hun måtte på do. Var det ikke toaletter i nærheten, så ble det busk eller busstopp. Hvor mange ganger jeg stoppet bilen for å tisse og faktisk bæsje (har hundeposer i bilen) utenfor busskur, det vet jeg ikke, men i noen perioder daglig 😂 Holdt på i over ett år. Men i god til før hun fylte 4 år, stoppet det opp. 

Jeg syns det er rart på ta på de bleier, legg nå heller opp til at de kan mestre det. Ja, det koster "noe". Men er ikke mestring verdt det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet bleiesluttfasen som en unntakstilstand. Dvs at når barnet sa det måtte på do, så visste jeg at hun måtte på do. Var det ikke toaletter i nærheten, så ble det busk eller busstopp. Hvor mange ganger jeg stoppet bilen for å tisse og faktisk bæsje (har hundeposer i bilen) utenfor busskur, det vet jeg ikke, men det har vært mange. Men etterhvert så lærer barnet å holde seg. 

Jeg syns det er rart å ta på de bleier. Legg nå heller opp til at de kan mestre det. Ja, det koster "noe". Men er ikke mestring verdt det? 

Og på 17.mai? Byen er på randen av fulle folk som sprer galle og spy. Selvfølgelig kan vel et uskyldig barn tisse i en busk vel. Folk skjønner det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med noe av det samme (medisinsk årsak) og bruker inkontinens produkter. Greia er at når jeg kjenner at jeg må tisse, da er det for sent. Uansett hvor mye jeg vil. 

Det sagt, å sette på barn bleie etter bleieslutt, ville jeg aldri gjort. Som med meg selv, da er det kanskje ting jeg ikke ville deltatt på. Skjønner det er vanskelig med ivrige 5-åringer på 17. mai, men noen ganger må man gjøre tilpasninger. Sånn er det bare.

Anonymkode: b99fc...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså bleie på lange turer!? Klarer dere ikke å stoppe i en busslomme og sitte på huk bak busskur/busk?! Evt bensinstasjon eller fergetoalett!? 

Her er det dere foreldre som skaper et problem! Nei til bleie på 17.mai! Stakkars barn. 

Anonymkode: 328d5...d50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke så denne tråden før nå. Har en gutt på 7 år, og i går fikk han på (truse)bleie under pentøyet. Ikke fordi vi ville det, men fordi vi vet at det tar lang tid å få av pentøyet og at det er en dag hvor det ikke er så lett med toalett. 

Anonymkode: 92bce...f54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synd jeg ikke så denne tråden før nå. Har en gutt på 7 år, og i går fikk han på (truse)bleie under pentøyet. Ikke fordi vi ville det, men fordi vi vet at det tar lang tid å få av pentøyet og at det er en dag hvor det ikke er så lett med toalett. 

Hvis uhellet skulle være ute kunne han skiftet da. Hvor lenge skal dere fortsette med bleie?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleier på 5-åringer (eller 7-åringer!) som har slutta for lengst, synes jeg høres veldig lite lurt ut. Da lærer jo ikke ungene å holde seg eller si ifra. Ta med klesskift og våtservietter i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (3 timer siden):

Hvis uhellet skulle være ute kunne han skiftet da. Hvor lenge skal dere fortsette med bleie?

Ja, det hadde vært mulig. Tror dette var siste året, maks ett år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 23.58):

For å gjøre dette litt kort: vi har to fem år gamle jenter. De sluttet med bleie på dagtid nesten samtidig, da de var litt over tre år, et halvår senere på natten. Imidlertid har de hatt litt problemer med å holde seg, det er kort tid mellom at de merker at de må på toalettet og at de virkelig må. I nå et par år etter bleieslutt har de hatt bleie på lengre bilturer og også på 17. mai i forfjor og i fjor. Nå er de akkurat blitt fem år, 17. mai er om noen dager, og vi vurderer egentlig bleie i år også. 17. mai er for oss en lang dag i byen, offentlig transport, tog, drikke, kø, offentlige toaletter... Vi har snakket litt om dette og jentene har ikke noen sterke innvendinger, det virker som at de synes det er helt greit. Noen ganger kan jeg få inntrykk av at vi ikke er alene om å velge denne løsningen på 17. mai? Er det flere som velger slik, eller er vi helt ute på viddene?

Anonymkode: 4d9c2...506

Dere er på viddene. Har selv ei på 5 , som sluttet på dagtid i fjor og uaktuelt å ha på bleie på 17 mai. Da må dere foreldre bare tilpasse dere. Vær i nærheten av toalett, ta de med ofte og ha med skift

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom medisinske årsaker er utelukket, anbefaler jeg å la barna heller lære av å tisse på seg. Sånn som dere gjør det nå, forlenger dere bare prosessen ytterligere. Dere gjør de en bjørnetjeneste. Løsninger som føles enkle nå, taper seg i lengden. Ta heller den harde kampen nå, så får dere igjen for det senere. Og husk at barna har godt av å oppleve livet, og skal ikke polstres. 

De eneste jeg kjenner som tar på så store barn bleier uten medisinsk grunn, er foreldre som ikke er så ressurssterke dessverre. Vi må tåle barnas ubehag, og vi må stå i de vanskelige periodene med dem, slik at de utvikler seg og blir voksne som er rustet til livet.

Anonymkode: 751f3...0fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo helt drøyt. De må jo lære seg å bli selvstendige før skolestart. Gå på do før dere drar hjemmefra og ta dopause ofte. Ikke gi mye å drikke og minn de på at de må si ifra. Tisser de på seg så får de heller gjøre det. Ta med skift. Dette er en dårlig vane

Anonymkode: 9eaa0...2cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen. Har noen ganger brukt å ha bleie på barna mine ved lengre flyturer og lignende, men forklart de at de må si ifra om de må på do slik at vi kan gå dit. Bleien er bare i nødstilfeller hvis de ikke når toalettet. 

Anonymkode: ab7af...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjønner problemstillingen. Har noen ganger brukt å ha bleie på barna mine ved lengre flyturer og lignende, men forklart de at de må si ifra om de må på do slik at vi kan gå dit. Bleien er bare i nødstilfeller hvis de ikke når toalettet. 

Anonymkode: ab7af...16f

På hvor store barn? Det er jo latskap med store barn. 

Anonymkode: 9eaa0...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykeste jeg har lest på lenge.. dette må jo være kødd?? 

Anonymkode: e05e2...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...