Gå til innhold

17. mai og bleier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bleie på min 2,5-åring en måned etter at hun hadde sluttet med bleier da vi skulle i en begravelse og det var vanskelig med toalettbesøk. Men det var siste gangen, og bleia ble ikke brukt til å tisse i den dagen heller, hun klarte å holde seg. Men det var rett og slett for min egen del, å skulle slippe å konsentrere meg om det samtidig som vi tok farvel med en veldig nær.

Men å ta bleier på 5-åringer på 17.mai, det sier jeg bare nei til. Stå i det. De må øve seg, og de må erfare.

Anonymkode: b2691...376

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter at de har på bleie for å unngå for mye stress på en sånn dag. Men de bør øve på å holde seg. Kan dere trappe gradvis ned på bleiene? For eksempel ha en periode nå med truse inni trusebleia på 17. mai og bilturer og si fra at bleia er der kun for sikkerhets skyld og du forventer at de prøver å komme seg på do.

Anonymkode: 48751...53d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg støtter at de har på bleie for å unngå for mye stress på en sånn dag. Men de bør øve på å holde seg. Kan dere trappe gradvis ned på bleiene? For eksempel ha en periode nå med truse inni trusebleia på 17. mai og bilturer og si fra at bleia er der kun for sikkerhets skyld og du forventer at de prøver å komme seg på do.

Anonymkode: 48751...53d

Sånt gjorde de vel for to år siden. 

Anonymkode: 21525...3e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt på bleier, men har alltid hatt lav terskel for at små barn tisser ‘på en busk’.

Må man så må man, når man er liten. Det er jo ikke store skvetten heller på de små.  

Men seriøst, hva med å ta et ltena lady truseinnlegg i trusene deres, kan det funke? 

Anonymkode: 129fd...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du behandler de som de småstore barna de er. Mine to hadde steilet om de skulle hatt bleie i den alderen. 

Folk er velvillige for å la tissetrengte barn gå foran i køen. Ha med skift hvis du er engstelig selv 

Anonymkode: 15c52...c5f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

DU TRÅDSTARTER, er problemet.

Anonymkode: 3f981...109

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For å gjøre dette litt kort: vi har to fem år gamle jenter. De sluttet med bleie på dagtid nesten samtidig, da de var litt over tre år, et halvår senere på natten. Imidlertid har de hatt litt problemer med å holde seg, det er kort tid mellom at de merker at de må på toalettet og at de virkelig må. I nå et par år etter bleieslutt har de hatt bleie på lengre bilturer og også på 17. mai i forfjor og i fjor. Nå er de akkurat blitt fem år, 17. mai er om noen dager, og vi vurderer egentlig bleie i år også. 17. mai er for oss en lang dag i byen, offentlig transport, tog, drikke, kø, offentlige toaletter... Vi har snakket litt om dette og jentene har ikke noen sterke innvendinger, det virker som at de synes det er helt greit. Noen ganger kan jeg få inntrykk av at vi ikke er alene om å velge denne løsningen på 17. mai? Er det flere som velger slik, eller er vi helt ute på viddene?

Anonymkode: 4d9c2...506

Er du seriøs? Tar du på deg bleie den dagen også? Du skal jo også ha en lang dag i byen, offentlig transport, tog, drikke, kø, offentlige toaletter... Men du finner jo doen til deg selv. Hvorfor ikke til jentene? De er store og har klart å gå uten bleie i 1,5 år nå. Du trenger ikke sykeliggjøre dem. Uhell skjer, men da tar du med heller noe kifteklær.

Anonymkode: 9307d...0c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ganske normalt at femåringer sliter med å holde seg? Da er man voksen og sørger for at de får gå på do i god tid. Her tisses det både to og tre ganger før lange kjøreturer, og så blir det veikanten ved behov. På 17.mai må de tisse der anledningen byr seg, i stedet for å vente på at de MÅ. 

Anonymkode: 69ff7...0bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er mere overrasket over at du får bleier på 5 åringer. Når mine hadde slutta med bleie så hadde de slutta, tror de ville protestert heftig om jeg sto med en «baby» bleie i handa og skulle ha på de. 

Anonymkode: 21608...f02

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at det kan være stressende på 17. mai der det kan være vanskelig å nå frem til offentlig toalett. Kommer nok til å ta trusebleie på min 3-åring, men til 5-åringer hadde jeg tatt med skiftetøy. Min 7-åring kan ha tisseuhell innimellom, så må ta med klesskift til henne også.

Anonymkode: 2ea8f...a6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For å gjøre dette litt kort: vi har to fem år gamle jenter. De sluttet med bleie på dagtid nesten samtidig, da de var litt over tre år, et halvår senere på natten. Imidlertid har de hatt litt problemer med å holde seg, det er kort tid mellom at de merker at de må på toalettet og at de virkelig må. I nå et par år etter bleieslutt har de hatt bleie på lengre bilturer og også på 17. mai i forfjor og i fjor. Nå er de akkurat blitt fem år, 17. mai er om noen dager, og vi vurderer egentlig bleie i år også. 17. mai er for oss en lang dag i byen, offentlig transport, tog, drikke, kø, offentlige toaletter... Vi har snakket litt om dette og jentene har ikke noen sterke innvendinger, det virker som at de synes det er helt greit. Noen ganger kan jeg få inntrykk av at vi ikke er alene om å velge denne løsningen på 17. mai? Er det flere som velger slik, eller er vi helt ute på viddene?

Dette er så langt på viddene at det lett kan være trolling. 
Vi har tre jenter, like gamle. De sluttet omtrent samtidig med bleier. Vi legger inn tissestopp på bilturer. De har fått klær på som lett løser en tissetrengt jentes behov. 
Er der ikke tilgjengelige toaletter, så har de fra de var små blitt hjulpet i skogkanten eller andre steder med å få tømt blæren. 
på 17. mai og andre festdager har vi voksne laget opplegg, uten bleier, der vi tar hensyn til at jentene skal kunne gå på toalettet. 

Om tråden, mot formodning ikke skulle være troll, så er jo spørsmålet om jentene dine skal leve med bleier resten av livet?

Detteer ganske enkelt dårlig planlegging og dovenskap fra deg som mor. 

Anonymkode: 4a515...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres litt ut som latskap fra deres side, eller? Ikke sett bleie på femåringer, la dem få lov til å være store jenter! 

For å sette det på spissen: jeg måtte tisse HELE tida da jeg var gravid. Hadde det vært digg å tatt på bleie og bare chilla hele dagen, eller skal jeg være et voksent menneske og gå på do mange ganger i løpet av dagen, finne ymse kafeer og tisse litt i busker om det trengs? 

Gjør den jobben det er å minne jentene på dobesøk, ta dem med på do og evt. ha med skift. Ikke sett bleie på dem fordi dere er late.

Anonymkode: 8a8d3...ed9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lenge leve latskapen🙈Ikke rart unga flyr i bleie i 4-5års alderen vis dette er greia😅

Anonymkode: 34d5f...cd8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det samme da barna akkurat hadde blitt bleiefri rundt 3-3.5 års alderen. Gjorde det vel i 5-6 måneder. Men jeg er enig i at 5 år blir kanskje litt for mye. Da er det greit at de virkelig får øvd seg. 

Anonymkode: 5ee15...896

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

5 år og bleier? 

Anonymkode: 85fa3...c24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5 år og bleier? 

Anonymkode: 85fa3...c24

Bjørnetjeneste + latskap 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom du setter bleie på ungene på lange bilturer og andre "risikosituasjoner for uhell" så skaper du et narrativ hvor uhell er noe man absolutt må unngå. Det er ikke bra. Barn i den alderen vil gjerne ha et og annet uhell, mye pga de lever veldig her og nå og kjenner ikke etter før det er "JEG MÅ TISSE NÅ!!"

Ser jeg en 5åring tisse bak en busk så tenker jeg bare at de fant en kjapp og lur løsning.

Anonymkode: 317d2...a06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Heller ta med ekstra skift enn bleier når de er så gamle som 5. Nå vet jeg ikke om de fylte 5 i år eller i fjor, men skoletid og barnetog er ikke langt unna, så her tenker jeg at man rett og slett må stå i det og finne alternative løsninger selv om det blir lang kø til toalettene og travelt program. 

Gå på do i god tid før det blir krise så tåler de å stå i kø. Dere voksne må vel også på toalettet i løpet av dagen, så den køen slipper man liksom ikke unna uansett. 

Anonymkode: b762f...a85

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn brukte bleier i barnehagen da de var opptil 5 år. Ikke fordi de tisset i de, der gjorde de på toalettet, men fordi de slet med magen og ikke alltid kunne kontrollere når de «bare måtte» gå på do og gjøre nr 2. Dette var ikke noe vi ville, men pga disse problemene mente også helsestasjonen at dette var riktig. Men hadde aldri tar på så store barn bleie i tilfelle det ble for lang tid mellom toalettbesøkene/tilgang til toalett. Da hadde jeg heller tatt med skiftetøy. 

Anonymkode: bfe92...838

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å prøve å få de til å tisse når muligheten er der. I bhg. øver de jo også på på det før de skal ut, evt. står i tissekø etter mat (for de som har behov, ingen må)

Og om et lite barn plutselig må gå ut av toget og tisse, så har jo også alle forståelse for det. De som går i toget har alle hatt eller har små barn, og kjenner til problemstillingen.

Anonymkode: 2ec62...b8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...