Gå til innhold

17. mai og bleier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre dette litt kort: vi har to fem år gamle jenter. De sluttet med bleie på dagtid nesten samtidig, da de var litt over tre år, et halvår senere på natten. Imidlertid har de hatt litt problemer med å holde seg, det er kort tid mellom at de merker at de må på toalettet og at de virkelig må. I nå et par år etter bleieslutt har de hatt bleie på lengre bilturer og også på 17. mai i forfjor og i fjor. Nå er de akkurat blitt fem år, 17. mai er om noen dager, og vi vurderer egentlig bleie i år også. 17. mai er for oss en lang dag i byen, offentlig transport, tog, drikke, kø, offentlige toaletter... Vi har snakket litt om dette og jentene har ikke noen sterke innvendinger, det virker som at de synes det er helt greit. Noen ganger kan jeg få inntrykk av at vi ikke er alene om å velge denne løsningen på 17. mai? Er det flere som velger slik, eller er vi helt ute på viddene?

Anonymkode: 4d9c2...506

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er på viddene. Nå må dere bare stå i bleieslutt. Gå ofte på toalettet. Det går bra. Ha flere skift. Dere forvirrer de sånn som dere holder på.

• Liker 40
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere må gjøre akkurat hva som passere dere best, men jentene får jo ikke trent på et naturlig forhold til det å måtte si fra i tide/ holde seg litt, når dere har på bleie i sånne situasjoner. Kan ikke huske å ha hatt på noen av mine bleie etter bleieslutt, og har heller ikke hørt noen andre gjøre det 2 år(!) etter.

Anonymkode: f4783...ce1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

5 åringer skal da slippe bleier, gurilann. 

Anonymkode: 59c42...61e

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unger 🙈 Ta med skift og våtservietter og belag dere på mange dobesøk.

Anonymkode: a43cc...7fb

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

stakkars unger, dere må jo heller tilrettelegge for dobesøk gjennom dagen.. uff

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Man tar da ikke på bleie igjen når man har slutta for lengst 🤦‍♀️ Jenta mi slutta ifjor sommer, og det ville vært veldig rart å plutselig ta på ho en bleie igjen nå. Tar heller med et klesskift i tilfelle ho skulle være uheldig 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er virkelig ikke et problem. 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må faktisk bare stå i de situasjonene for å trene opp utholdenhet så man rekker å holde seg til man kommer fram til toalettet, du gjør de en bjørnetjeneste ved å holde på sånn 

Anonymkode: df95f...c18

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at dette er vanlig, nei. Jentene bør slippe denne lettvinte løsningen som bare opprettholder problemet. Skjønner at det kan bli mye for dere med to, og upraktisk ved uhell, men det bør absolutt pakkes med ekstra truser/skift fremfor bleier.

Anonymkode: c2211...af6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal de få øve på å holde seg om dere tar på de bleie i alle utfordrende situasjoner? 

Nei, dere tar ikke bleie på så store barn, og dere bare slutter med det bleie i bil- tullet.

Anonymkode: 3369e...b47

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel kanskje bli pinlig for de om venner ser at de går med bleier? 😅 Har man en medisinsk grunn, er det såklart noe annet.. Jeg har 2 gutter med 1 år i mellom, de sluttet med bleier når de var 2.5. Etter det tok jeg aldri på de bleier igjen. Ja, det ble flere stopp på bilturer osv, men de lærte jo også å si ifra i tide ☺️

Anonymkode: 54fd4...35b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere er virkelig langt ute på viddene syns jeg. Aldri hørt om noen som foretrekker bleier på store tørre unger, ærlig talt. 

Anonymkode: 21525...3e1

• Liker 5
Skrevet

I så fall synes jeg dere voksne skal gjøre det samme, så kan dere jo få et innblikk i hvor deilig det er for både ganglag, hud, og generell velvære.

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det aldri aktuelt med bleie etter bleieslutt. 

På lengre bilturer stoppet vi på busslommer langs veien når det hastet, og ellers la til rette for å gå på do.

Litt ekstra vanskelig kan det jo være med 17. mai og tog, men pass på å gå på do på forhånd. 

Noe annet hvis det har en medisinsk grunn, men TS oppgir ikke det i HI.

Anonymkode: 2ec62...b8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er langt ifra vanlig å ta på igjen bleier så lenge etter bleieslutt. De jeg kjenner med så små barn som har sluttet med bleie går regelmessig på do, stopper på bensinstasjoner jevnlig (eller blir holdt over autovernet på lengre turer så de får tisset om det er langt til nærmeste toalett) 

Anonymkode: b1cb8...50c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor bruker du ikke bleie selv for å slippe kø og offentlige toaletter? 

Anonymkode: 21525...3e1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Syns dere er langt ute på vida. Sluttet med bleie siden de var 2 år, så setter på bleier slik dere gjør hadde nå ikke falt meg inn en gang.

Kansje dere foreldre skulle tatt på dere bleie. 

Det vil jo ende da til slutt med de ikke kan være med på ting verken i bhg og skole pga da må bleie på

AnonymBruker
Skrevet

Har en femåring selv og det skjer titt og ofte uhell der hun ikke rekker frem til do, men aldri om jeg hadde tatt på henne bleie.

På bilturer stopper vi i veikanten om behovet melder seg. Hun må alltid gå på do før vi skal noe, selv om hun insisterer på at hun ikke må. Går vi forbi et toalett og jeg vet det blir lenge til neste, må hun prøve å tisse.

Anonymkode: d52c8...ddb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med neste år? Når de skal gå i skoletog? Og aldri har lært å gå uten bleie sånne dager. 
Det fremstår mer som latskap for å slippe dokøer enn som et reelt problem.

De må lære seg til å trene opp blæren til å holde seg lenge nok til å komme seg på et toalett. Begrens drikke noe. Dere må lære dem hvordan de skal håndtere sånne situasjoner.

Har aldri hørt om så store barn som går med bleie fordi det er det enkleste. 

Anonymkode: 34228...be7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...