Gå til innhold

Shine opp furumøbler...

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Vi har en del furumøbler som gir veldig "hytte-stil" i stua. Tror ikke vi har råd til å bytte ut alle møblene, men det må da kunne gå an å shine dem opp litt??

Noen som har gjort noe sånt med sine furumøbler? Eller som har tips til hva vi kan gjøre?

Male? Lakke? Lasere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

Vi beiset våre vi. Det ble kjempebra. Brukte vanlig utebeis, kirsebærfarget, så lakket vi de liggende flatene. Furuen fikk et mye mer ekslusivt preg. Er møblene dine lakket fra før, er det en stor jobb, for da må dette pusses ned først. Men jeg tror nok du vil syns det er verdt slitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes en egen interiørbeis for å beise på møblene.

Jeg kjøpte denne på byggmix.

Jeg gjorde dette på to skap jeg hadde, og det ble kjempestilig.

Jeg brukt også svamp istede for kost, da dette blir mye finere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sort bengalakk,- det blankeste du får. Jeg bruker det på alt...

Tror ikke dette passer så bra inn i et vanlig norsk hjem.

Prøv heller med beis eller lasur.

Maling krever mye (pussing, sparklig, kvistlakk, grunning, pussing igjen, 2 støk og masse tørketid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal norske hjem se så forbanna norske ut? Blir ikke det litt trist da?

Dessuten tørker Bengalakk i løpet av fire timer i vanlig stuetemp.

Men vent til sommeren, for da er det lettere å lufte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hver sin smak! :blunke:

Men jeg regner med at det blir litt trist om alt er malt i sort bengalakk også.

Jeg er selv avhengig av farger. Har nok ikke noe typisk norsk hjem, men eier ikke et eneste sort møbel (utenom Tv-bordet). Blir rett og slett deppa av rom i svart, stål, hvitt og grått jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok.. men vi har ikke sånne ting som fruktfat vi.

(krangle krangle krangle)

Det jeg mener er at blanke, sorte møbler sjelden passer inn i vanlige hjem. Hvis man har barn eller mye arvede møbler f.eks vil det blir litt... tja, hva skal man si.. kræsj med sånne møbler. Da må man i såfall kjøre stilen helt ut.

Som sagt.. dette er en smaksak!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett møbler fra ca. 1880 (huset er fra 1850).

Spisebordet er fra den tida og stolene rundt er forskjellige gamle pinnestoler (med og uten trekk i setet) malt med

BENGALAKK

(Nå skulle liksom det siste være skrevet med henholdsvis sorte og røde bokstaver, men fikk det ikke til å funke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg bengalakk på stoler, men jeg ser nå for meg vitrineskap i furu.. malt i svart. Og senger, spisebord, kommoder. Kanksje ikke så lekkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voks er også et alternativ..de fås i mange forskjellige farger og gir et flott preg på møblene! om møblene er lakket bør de nok pusses ned noe før de vokses! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp shinet opp et furumøbel selv. Jeg hadde en bokhylle som jeg først fjernet "furupynten" på toppen. Deretter lakket jeg hylla med lakkbeis - sort granitt, og jeg ble storfornøyd!!! Den er blitt sort, men man kan samtidig se strukturen av treverket i gjennom.

Lakkbeis kan du få i utallige fargenyanser, og fungerer bra på furumøbler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lakkbeisen er flott ja. Har brukt den endel selv.

Det er også en type som heter "Interiørbeis" tror jeg. Den blir ikke så blank, men heller ikke så holdbar.

I stedet for disse to kan du også bruke lasur og bruke den som beis, da blir det mer "striper" og liv i det du beiser. Lasur får du både oljebasert og vannbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...